Lämplig cykel för bikepacking

Hej,
Jag är ny som bikepacker har använt min citybike men ska köpa mer lämplig för bikepacking. Vill ha en cykel som håller, bra hjul axlar etc.
Kommer köra på mestadels grusvägar men även mycket dåliga vägar i bergsområden.
Vad är lämpligt, gravel eller någon hybrid?

Här finns det lite inspiration och exempel......

Nu talar jag enbart av egen erfarenhet, men Kona Unit X är riktigt bra för bikepacking. Den har många fästpunkter för väskor, den tar sig fram överallt. Skönast är att göra den på grova grusvägar och boskapsstigar. Den är däremot kanske inte optimal på asfaltsbitarna. Jag har bikepackat 50+ mil på den totalt.
Bombtrack har en motsvarande

Om du vill ha krullstyre så finns annars Kona Sutra, som med sina 2,2-tumsdäck nog klarar av rätt dåliga bergsvägar. Den har ännu fler fästpunkter än Uniten.

Personligen gillar jag känslan av stålcykel när man ska bikepacka, men det är självklart individuellt.

Jag letar också efter en cykel för bikepacking men min cykel ska även fungera som reserv för pendling och för snabb/lätt bikepacking. Jag måste då ha minst 2 växlar fram och minst 40 tänder på den största. Tyvärr faller många i övrigt fina cyklar bort på dessa krav. Ett annat krav jag har som gallrar ordentligt är att framgaffeln ska kunna ta pakethållare. De flesta gravelcyklar jag har kollat på inklusive den jag äger är inte dimensionerade för pakethållare. Ett tredje krav är modern axel för hjulen. QR funkar säkert jättebra och är en möjlighet för pakethållare fram men jag vill kunna skifta hjul mellan mina cyklar. Den enda cykel jag har hittat som uppfyller mina krav till en överkomlig kostnad är Kona Sutra av olika modeller och två ramar (varav Brothers är en men den får blandad kritik i en annan tråd).

Jag letar också efter en cykel för bikepacking men min cykel ska även fungera som reserv för pendling och för snabb/lätt bikepacking. Jag måste då ha minst 2 växlar fram och minst 40 tänder på den största. Tyvärr faller många i övrigt fina cyklar bort på dessa krav. Ett annat krav jag har som gallrar ordentligt är att framgaffeln ska kunna ta pakethållare. De flesta gravelcyklar jag har kollat på inklusive den jag äger är inte dimensionerade för pakethållare. Ett tredje krav är modern axel för hjulen. QR funkar säkert jättebra och är en möjlighet för pakethållare fram men jag vill kunna skifta hjul mellan mina cyklar. Den enda cykel jag har hittat som uppfyller mina krav till en överkomlig kostnad är Kona Sutra av olika modeller och två ramar (varav Brothers är en men den får blandad kritik i en annan tråd).
Skulle inte Kona Rove kunna funka också?

Gafflar i kolfiber brukar inte vara dimensionerade för pakethållare fram men jag har inte kollat på Kona Rove. Min Fairlight Secan har kolfibergaffel och massor av skruv i gaffeln men det är inte okej med pakethållare, bara vattenflaskor och liknande.

Jag letar också efter en cykel för bikepacking men min cykel ska även fungera som reserv för pendling och för snabb/lätt bikepacking. Jag måste då ha minst 2 växlar fram och minst 40 tänder på den största. Tyvärr faller många i övrigt fina cyklar bort på dessa krav. Ett annat krav jag har som gallrar ordentligt är att framgaffeln ska kunna ta pakethållare. De flesta gravelcyklar jag har kollat på inklusive den jag äger är inte dimensionerade för pakethållare. Ett tredje krav är modern axel för hjulen.
Ytterligare en cykel för dig att kolla upp är Rose Backroad
cms.61a0ea91bc1b13.03790796.jpg

Gaffeln har inte endast 12mm TA utan även tre lastfästen på varje gaffelben och skärmfästen, den har även invändigt dragen bromsslang liksom även ett rör i högra gaffelbenet för navdynamosladden.
Trots allt detta är det en, efter omständigheterna, riktigt lätt gaffel
Ny_gaffel_2.jpg

Rose Backroad-cykeln finns i två ramvarianter med kolfiber resp alu-ram och även flera olika utrustningsvarianter

Kollat på Veloheld?

Ytterligare en cykel för dig att kolla upp är Rose Backroad
cms.61a0ea91bc1b13.03790796.jpg

Gaffeln har inte endast 12mm TA utan även tre lastfästen på varje gaffelben och skärmfästen, den har även invändigt dragen bromsslang liksom även ett rör i högra gaffelbenet för navdynamosladden.
Trots allt detta är det en, efter omständigheterna, riktigt lätt gaffel
Visa bilaga 593091

Rose Backroad-cykeln finns i två ramvarianter med kolfiber resp alu-ram och även flera olika utrustningsvarianter
Kolfibergafflar, oavsett hur många fästen, brukar inte vara specade för att klara mer än några enstaka kilo last.

Kanske inte den sexigaste cykeln men Surly Disc Trucker uppfyller väl samtliga kran?

Du, liksom alla vi som postar länkar här, får gärna redigera bort googlereklamdelen av länken du postar, dvs allt efter frågetecknet.
Länken ovan borde alltså vara
https://www.tcmcykel.se/gravelbike/gravelbike-corratec-allroad-travel-1
istf
https://www.tcmcykel.se/gravelbike/...GAH9mgaLGi-jhUwWTWP3Ck0iOxdt9VfkaAk4oEALw_wcB

Nu är jag ju partisk men när det gäller bikepacking-mässiga kolfibergafflar så kolla in Wren Beefcake. Väger säkert 2-300 gram mer än många andra, men för det får man en del sinnesro (och plats för 29+). För min del är det bra att den är 425 mm lång, men som retrofit på gravelramar kan den ju vara ett par cm för lång då normen är runt 400.

"You can never carry enough stuff. We outfitted Beefcake with 9 anodized bosses. 3 – M5 bosses running vertically on the outside of each fork leg. These are angled rearward to help keep your gear from hanging up in narrow single track. Smart. 1 – M5 boss on the inside of each fork leg for mounting fenders. 1 oversized M6 boss under the crown for mounting a light, rack, or whatever you can dream up (spatulas anyone?). All of these mounts have been ISO tested and real-world field-tested to hold 5 Kg – each! So go ahead and throw an extra freeze-dried steak on the Beefcake!"

Jag har förra årets version, min har inte gängor för skruv på gaffeln. Tvivlar att gaffeln pallar för annat än lätta väskor mot gaffeln enligt det sista fotot.
För övrigt tror jag cykeln kommer fungera bra för lättare touring.
Jag funderar på att antingen byta gaffel eller chansa med en pakethållare från Thule som man klämmer fast.

Enl beskrivningen klarar den pakethållare fram o bak, antar de menar lowrider fram då. Är det en sån du vill ha, eller en hög 'bakpakethållare'? Menar du man måste ha en stålgaffel för att det ska orka? Men bikepacking är väl lättare touring? Annars är det väl en traditionell touringhoj man vill ha?

Har både en Kona Sutra och en Kona Unit X. Sutran är helt underbar på asfalt. Känns hur stabil som helst, som att köra en tank. Men den har sin akilleshäl när det kommer till sämre grusvägar. Är det välhållna grusvägar går det hur bra som helst, men när det börjar bli guppigt kan det bli rätt jobbigt i längden då man känner av varje gupp. Har därför skaffat en Unit X för att klara av sämre efterhållna grusvägar och stigar. Det lila jag hann med att köra med den innan säsongen var över här uppe i norr lovade gott inför framtiden. Bägge dessa två har alla möjliga fästpunkter man kan tänka sig för väskor, skärmar och flaskhållare.

Här är min recension av Sutran efter 500+ mil:

Har både en Kona Sutra och en Kona Unit X. Sutran är helt underbar på asfalt. Känns hur stabil som helst, som att köra en tank. Men den har sin akilleshäl när det kommer till sämre grusvägar. Är det välhållna grusvägar går det hur bra som helst, men när det börjar bli guppigt kan det bli rätt jobbigt i längden då man känner av varje gupp. Har därför skaffat en Unit X för att klara av sämre efterhållna grusvägar och stigar. Det lila jag hann med att köra med den innan säsongen var över här uppe i norr lovade gott inför framtiden. Bägge dessa två har alla möjliga fästpunkter man kan tänka sig för väskor, skärmar och flaskhållare.

Vilken lyx, två sådana långfärdscyklar :)

Mina två drömcyklar. Uniten har jag redan, men bra sugen på en Sutra också.

Tillbaka
Topp