Hjälp med skolarbete

JohanRR

Aktiv medlem
Hjälp med skolarbete
Hej.

Jag har en inlämningsuppgift i teknik där jag har valt att skriva om cykeln. Det jag behöver hjälp med är att se den ur ett etiskt perspektiv och det ända jag kommer på i nuläget är miljöpåverkan. Finns det något mer?

Uppgiften ska in imorgon och presenteras muntligt på fredag så om ni kan svara snabbt så skulle det uppskattas väldigt!

Tack

Hjälp med skolarbete
En annan tänkvärd aspekt är hur stadsplanering kan göras mer tillgänglig om fler cyklar. Cykel-infrastruktur är förhållandevis mycket platseffektiv. Cykeln är extremt billig som transportmedel och generellt är cykelbanor billigare att bygga och underhålla än motorvägar, rödljus, parkeringsgarage och trängselskattstullar. Här är en primer:
och det finns mycket inspiration på youtube-kanalen 'not just bikes'.

Jag vill också minnas att jag läst någonstans att det finns inget energisnålare fortskaffningsmedel (meter per joule) än människa + cykel, men det får du googla själv. Tänker att det förutom miljöaspekten kan vara intressant att jämföra med t.ex djurvärlden där.

Lycka till!

Hjälp med skolarbete
Hej.

Jag har en inlämningsuppgift i teknik där jag har valt att skriva om cykeln. Det jag behöver hjälp med är att se den ur ett etiskt perspektiv och det ända jag kommer på i nuläget är miljöpåverkan. Finns det något mer?

Uppgiften ska in imorgon och presenteras muntligt på fredag så om ni kan svara snabbt så skulle det uppskattas väldigt!

Tack
Minimal miljöpåverkan
Ökat fysiskt välbefinnande
Ger frihet genom att i princip alla har råd med en cykel och man kan komma långt
Bra motorisk träning för barn och leder även in i ett naturvetenskapligt tänkande genom att mekaniken är enkel att förstå men ändå genialisk (hjulet, utväxling osv.)

Hjälp med skolarbete
Minimal miljöpåverkan
Ökat fysiskt välbefinnande
Ger frihet genom att i princip alla har råd med en cykel och man kan komma långt
Bra motorisk träning för barn och leder även in i ett naturvetenskapligt tänkande genom att mekaniken är enkel att förstå men ändå genialisk (hjulet, utväxling osv.)
De tre sista sakerna är väl bra grejer, men den etiska dimensionen behöver man nog föra ett resonemang kring. För mig känns det ärligt talat som att rent egoistiska skäl mkt väl skulle kunna överväga i de fallen.

Hjälp med skolarbete
Lite metanivå i förhållande till din inlämningsuppgift och hur mycket tid du har på dig, men den här tycker jag var oerhört intressant:

Mycket klokt har redan skrivits ovan, men inte minst @Nixpix poäng om platseffektivitet tycker jag är bra. I ett vidare perspektiv skulle vi (tycker jag) behöva lägga om hela vårt samhälle. Hur vi bor, jobbar, konsumerar, åker på semestrar, jobbresor… the works!

Lycka till med uppgiften!!!

Hjälp med skolarbete
Jag uppskattar alla svar men det mesta känns mer som att det är påverkan som cykeln har på samhället och inte just etiska perspektiv. Eller är det typ samma sak?

Hjälp med skolarbete
Jag uppskattar alla svar men det mesta känns mer som att det är påverkan som cykeln har på samhället och inte just etiska perspektiv. Eller är det typ samma sak?
Etik är ett brett ämne med flera olika delar och inom varje del olika läror så jag tror nog att det skulle kunna gå att få in inom etikens ramar.

Hjälp med skolarbete
Menar alltså att en Gnu, Fiskmås eller Makrill som spenderar 1000kcal inte kommer lika långt som en människa + cykel gör med 1000kcal. Antar i och för sig att det förutsätter asfalterad väg.
Det är ett intressant ämne tycker jag, såhär på rak arm tror jag det är nödvändigt att lägga in massan som transporteras i ekvationen för att den skall ha en chans att gälla. Det finns fåglar som flyger mer än 100 mil per dag under flytten utan att äta eller dricka!

Hjälp med skolarbete
Menar alltså att en Gnu, Fiskmås eller Makrill som spenderar 1000kcal inte kommer lika långt som en människa + cykel gör med 1000kcal. Antar i och för sig att det förutsätter asfalterad väg.
Om fiskmåsen segelflyger borde det väl vara hyggligt energieffektivt!? Vill du jämföra med makrillen får du nog ta fallet med undervattenscykling och då vete mig tusan om inte makrillen är energieffektivare.

Hjälp med skolarbete
Det är nog inte helt ”off the mark” ändå:

”Etik står för den systematiska reflektionen över mänskliga värderingar och handlingar och motiven för dessa. Den etiska reflektionen utmärker sig genom att man försöker ge skäl till varför man handlar som man gör eller varför man valt de värden man valt. Sådana reflektioner aktualiseras exempelvis när man har att ta ställning till konflikter mellan olika värden och intressen.”

Från https://smer.se/etik/

Hjälp med skolarbete
Finns det något negativt då? Tänkte kanske villkoren för arbetare för dem som tillverkar ramar och komponenter i Asien. Skulle det kunna funka?

Hjälp med skolarbete
Om fiskmåsen segelflyger borde det väl vara hyggligt energieffektivt!? Vill du jämföra med makrillen får du nog ta fallet med undervattenscykling och då vete mig tusan om inte makrillen är energieffektivare.
Nu är ju inte det här min forskning, men jag googlade fram referensen åt dig (bikeboom) om du vill reda ut precis hur man räknat.

1668624215910.png

Hjälp med skolarbete
Finns det något negativt då? Tänkte kanske villkoren för arbetare för dem som tillverkar ramar och komponenter i Asien. Skulle det kunna funka?
Definitivt! Därmed inte sagt att det verkligen är så, men det säger jag mer utifrån att jag inte vill anta något som jag inte har belägg för än att jag vill påstå att det inte stämmer.

För egen del gottar jag mig i alla fall gärna i hur reko det är att cykla och hur reko jag (och ni!) därmed är som cyklar. Men det är lätt att bländas av sitt eget ljushuvud har jag hört…

Hjälp med skolarbete
Nu är ju inte det här min forskning, men jag googlade fram referensen åt dig (bikeboom) om du vill reda ut precis hur man räknat.

Visa bilaga 593955
Tack. Jag är dock lite för lat för att försöka rota fram en artikel i SA från 1973, i synnerhet som jag kraftigt misstänker att de räknat på den simmande fisken och den på landbacken cyklande människan och jag därmed tycker det är att jämföra äpplen och päron (eller människor och laxar).

Hjälp med skolarbete
Ang att motion ger bättre hälsa betyder i förlängningen att man belatar sjukvården mindre, vilket ger mer resurser o platser till samhället i övrigt.

Hjälp med skolarbete
Ett angreppssätt är att jämföra det uthålliga cyklandet med det konsumerande.

De som cyklar för att transportera sig på en gammal cykel som underhålls och repareras vid behov. Det är väldigt vanligt att se cyklar från 50, 60, 70 talet som används dagligen och fungerar utmärkt. ibland köpt begagnad och har haft många ägare. Cyklar oftast i vanliga kläder, smörjer kedjan ibland och tvättar sällan eller aldrig cykeln. Etiskt rätt om det är viktigt att hushålla med resurser.

De som är mer åt det konsumerande hållet köper alltid nytt och ofta. Antingen det behövs eller inte. I material som kräver mycket energi för att framställas som kolfiber och aluminium. Inte ovanligt att de har flera cyklar men kan ändå använda bara en i taget. Dessutom har de speciella kläder och diverse tillbehör, verktyg osv. Ofta i flera uppsättningar. På hyllan i garaget står det långa rader av burkar med kemikalier. Oljor, fett, rengöringsmedel, gucka osv. Etiskt fel om det är viktigt att hushålla med resurser.

Och som flera påpekat är hälsoaspekterna en viktig del.

Nu fick jag dåligt samvete...

Hjälp med skolarbete
Ang att motion ger bättre hälsa betyder i förlängningen att man belatar sjukvården mindre, vilket ger mer resurser o platser till samhället i övrigt.
Om man för det resonemanget, d.v.s. cykling ger bättre hälsa vilket frigör resurser, så jämför man med något, nämligen att inte motionera.

Om man istället vänder på det och jämför cykling med t.ex. att ta sig fram till fots + att genomföra styrketräning med bara kroppen som belastning så framstår kanske cykling som mindre positivt. Det är relativt enformig träning, belastningen på skelettet är så låg att man riskerar benskörhet om man inte belastar på annat sätt, cykeln kräver resurser för att tillverkas, etc.

Detta bara sagt som möjliga resonemang man kan föra. Om man ska tänka rent taktiskt på den aktuella situationen så tror jag att den som ska bedöma uppgiften kommer att tycka om resonemang med olika utgångspunkter. Åtminstone var det min erfarenhet i skolan, vilket förvisso inte var igår, att så länge man inte skriver något som är helt galet, så att man framstår som okunnig/korkad, eller motsägelsefullt så är det sällan dåligt att slänga med lite fler synsätt.

Hjälp med skolarbete
Om man för det resonemanget, d.v.s. cykling ger bättre hälsa vilket frigör resurser, så jämför man med något, nämligen att inte motionera.

Om man istället vänder på det och jämför cykling med t.ex. att ta sig fram till fots + att genomföra styrketräning med bara kroppen som belastning så framstår kanske cykling som mindre positivt. Det är relativt enformig träning, belastningen på skelettet är så låg att man riskerar benskörhet om man inte belastar på annat sätt, cykeln kräver resurser för att tillverkas, etc.

Detta bara sagt som möjliga resonemang man kan föra. Om man ska tänka rent taktiskt på den aktuella situationen så tror jag att den som ska bedöma uppgiften kommer att tycka om resonemang med olika utgångspunkter. Åtminstone var det min erfarenhet i skolan, vilket förvisso inte var igår, att så länge man inte skriver något som är helt galet, så att man framstår som okunnig/korkad, eller motsägelsefullt så är det sällan dåligt att slänga med lite fler synsätt.
Man behöver inte bara cykla. Scrollade upp för att titta på ts frågeställning o d gällde cykeln, inte cykling.

Ang just cykeln kan ett perspektiv, om än lite märkligt, vara att cyklar e lätta att stjäla vilket r positivt för ekonomin ur flera aspekter: mindre bemedlade får billiga cyklar (ett sorts bistånd), mer bemedlade betalar försäkringar som hjälper nationella ekonomin genom skatteintäkter o arbetstillfällen.

Hjälp med skolarbete
Det är nog inte helt ”off the mark” ändå:

”Etik står för den systematiska reflektionen över mänskliga värderingar och handlingar och motiven för dessa. Den etiska reflektionen utmärker sig genom att man försöker ge skäl till varför man handlar som man gör eller varför man valt de värden man valt. Sådana reflektioner aktualiseras exempelvis när man har att ta ställning till konflikter mellan olika värden och intressen.”

Från https://smer.se/etik/

Man behöver inte bara cykla. Scrollade upp för att titta på ts frågeställning o d gällde cykeln, inte cykling.

Ang just cykeln kan ett perspektiv, om än lite märkligt, vara att cyklar e lätta att stjäla vilket r positivt för ekonomin ur flera aspekter: mindre bemedlade får billiga cyklar (ett sorts bistånd), mer bemedlade betalar försäkringar som hjälper nationella ekonomin genom skatteintäkter o arbetstillfällen.

Nog är det etiska spörsmål alltid.

Hjälp med skolarbete
Tackar för alla svar ännu en gång!

Jag har skrivit färdigt och som sagt så har jag ingen riktig tid att ändra på något så känn inget måste att skriva något mer om ni inte vill. Nu var det bara powerpointen kvar att göra för mig då men det få bli imorgon... ?

Tack!

Hjälp med skolarbete

En cykel utan cykling? Där snackar vi omoraliskt beteende!

Att stöld av cyklar skulle vara något slags moraliskt eftersträvansvärd handling får du inte min röst för. Ffa inte med ett resonemang som totalt ignorerar de negativa effekterna.

Hjälp med skolarbete
Etiskt var det, inte moralisk. Inte samma sak.
Lät som du försökte sälja in stjälande av cyklar som en moralisk handling genom att predika dess goda sidor. Om du menar att det finns etiska aspekter kring att stjäla cyklar så håller jag med. Dock blir det ju lite enkelspårigt om man koncentrerar sig på att värka fram positiva effekter och ignorera de negativa.

Hjälp med skolarbete
Tack. Jag är dock lite för lat för att försöka rota fram en artikel i SA från 1973, i synnerhet som jag kraftigt misstänker att de räknat på den simmande fisken och den på landbacken cyklande människan och jag därmed tycker det är att jämföra äpplen och päron (eller människor och laxar).
Laxen skulle nog få se sig besegrad även om den tävlade på land. ?

Hjälp med skolarbete
Laxen skulle nog få se sig besegrad även om den tävlade på land. ?
Energieffektivitet hos en på land sprattlande lax känns extremt ointressant.

Min poäng är att om man ska mäta energieffektivitet bör det vara på samma "bana". Annars är det som att säga att jag är en snabbare cyklist än Vingegaard baserat på att han uppför Col du Granon höll lägre snittfart än jag gör på min tämligen platta standardrunda på hemmaplan, totalt ignorerande att Vingegaard har att jobba mot tyngdkraften på ett helt annat sätt än jag har.

Hjälp med skolarbete
Cykling kräver självdisciplin. Man måste lära sig om kroppen, cykeln och vägen, och lärande är alltid bra. När man sedan är ute på tur. - Ja, det är väl få cyklister (utanför Stockholm) som inte stannar om någon verkar behöva hjälp.
En sund själ i en sund kropp.

Hjälp med skolarbete
Lycka till!
Vore roligt om du la in det färdiga dokumentet här senare. Med lärarens kommentarer.
Kan göra det sen. Uppgiften är en teknik uppgift där man ska beskriva sitt möte med teknik och då valde jag att skriva om cykeln. Man skulle även ha en teknisk beskrivning samt historia och då en diskussion om påverkan på samhället(etik, genus osv)

Edit: så det är inte bara det jag frågade om här.

Tillbaka
Topp