Thread freewheel på svenska?

Cyklare_

Medlem
Fick rådet att sätta ett så kallat "thread freewheel" som kassett på en cykel jag har. Någon mekaniker här som kan översätta det till svenska?

Är en sån kassett som man skruvar på antar jag, men vet inte vad det kallas på svenska.

Det är ingen frikrans utan en kasett.
Skärmavbild 2022-11-22 kl. 12.36.48.png
Letar efter en sånn som ser ut såhär som på bilden. Men i Sverige då frakten är långsam som tusan.

Tror aldrig det funnits frikransar med mer än 8-delat (Sachs hade ett 6-7-8 delat frinav) så sannolikt har du ett kasettnav och då troligen då Shimano-kompatibel. Men lite fler bilder även bakifrån och med navet kanske skulle göra hela bilden tydligare

Nu var det ett tag sedan, men ur minnet från de bilder du visade i en annan tråd, har du kassett och inte frikrans. - Om det handlar om samma cykel, förstås. Din var ju dessutom eldriven, och frikransar hör mestadels till en äldre generation.

Från https://www.sheldonbrown.com/freewheels.html

In the early 1990s, the industry moved to 8-speed clusters with 130 mm spacing. 8-speeds were available in both freewheel and cassette hubs. As with the move from 4- to 5-speed, and from 5-speed to 6-speed, this required adding spacers to the right-hand end of the axle to keep the chain from rubbing on the frame.

As it turned out, the increased length of un-supported axle sticking out from the right side of the hub was just too long for traditional 10 mm threaded axles. 8-speed freewheels were sold for several years, but a very large percentage of the riders who bought them wound up having problems with axle breakage/bendage. As a result, 8-speed freewheels eventually pretty much disappeared from the market.

This also coincided with the increasing popularity of the cassette Freehub ® which didn't have the problem of axle protrusion. As the number of sprockets has continued to increase to 9 and beyond, thread-on freewheels have become obsolete for high-end applications. 9- or 10-speed freewheels have never been produced, as all modern derailer bikes of decent quality use the much superior
cassette Freehub system.

Spoke Divider

niodelad frikrans är inte så ovanlig som man tror i lågbudgetsegmetet av cykelskalan. den sitter ofta på kinamodeller av bakhjulsdrivna elcyklar o billiga så kallade "noname" cyklar. är inte helt hundra men har för mej cykelringen, biltema och dechatlon bland annat haft modeller med just detta

niodelad frikrans är inte så ovanlig som man tror i lågbudgetsegmetet av cykelskalan. den sitter ofta på kinamodeller av bakhjulsdrivna elcyklar o billiga så kallade "noname" cyklar. är inte helt hundra men har för mej cykelringen, biltema och dechatlon bland annat haft modeller med just detta
Varför? Är frikransar billigare att tillverka eller vad?

kanske navet som är billigare.

Hur som helst kunde man ju googlat och fått svaret

Jag tror ändå inte att det går med så litet som 11 som minsta. 13 finns i alla fall
Hmm kanske blir den där då. Den gamla kassetten på hjulet jag bytt ut hade en kassett som var 11-34. Tror ni det kunde fungera med 13-32 i utbyte mot denna?

Det är därför jag letar efter 11-34 9-speed. Då kedjan, växeln och växeln på styret är dimensionerade för detta.

Men på det nya hjulet jag satt på är det bara möjligt med frikrans. Så försöker hitta en 11-34 9-speed frikrans. Så jag inte behöver böka med att korta/förlänga kedja och byta ut växlar.

Hmm kanske blir den där då. Den gamla kassetten på hjulet jag bytt ut hade en kassett som var 11-34. Tror ni det kunde fungera med 13-32 i utbyte mot denna?

Det är därför jag letar efter 11-34 9-speed. Då kedjan, växeln och växeln på styret är dimensionerade för detta.

Men på det nya hjulet jag satt på är det bara möjligt med frikrans. Så försöker hitta en 11-34 9-speed frikrans. Så jag inte behöver böka med att korta/förlänga kedja och byta ut växlar.
Frikrans finns inte med färre än 13 kugg har jag för mig. Går tydligen inte att göra mindre.

Skaffa ett modernt hjul med nav avsett för kassett i stället.

Frikrans finns inte med färre än 13 kugg har jag för mig. Går tydligen inte att göra mindre.

Skaffa ett modernt hjul med nav avsett för kassett i stället.
Borde kunna fungera med 13 längst ut om jag kört 11-34 tidigare?

Verkar vara det lättaste att köpa en sådan. Det värsta som kan hända är väl att kedjan blir för lång/kort och jag måste justera?

Lite lägre utväxling med 13 istället för 11 vid toppfart och lite tyngre utväxling 32 istället för 34 vid krypkörning, men samtidigt mindre steg mellan utväxlingarna i hela registret. Det är nog mest en smaksak och beroende på hur terrängen ser ut där du kör. Om kedjan är på gränsen till för lång nu, så kan du behöva korta den en länk. Annars funkar det säkerligen bra utan att göra något.

Lite lägre utväxling med 13 istället för 11 vid toppfart och lite tyngre utväxling 32 istället för 34 vid krypkörning, men samtidigt mindre steg mellan utväxlingarna i hela registret. Det är nog mest en smaksak och beroende på hur terrängen ser ut där du kör. Om kedjan är på gränsen till för lång nu, så kan du behöva korta den en länk. Annars funkar det säkerligen bra utan att göra något.
Ja precis. Har hittat en dude som har en niodelad frikrans nu. Men kanske han bara har 13 men då kör jag på det. Så får jag återkomma til den här tråden och få inputs angående kedjan om jag märker att den inte gör det jag vill.

Nu har jag satt på frikransen. Tänkte jag ska byta växelvajer och strumpa nu också. För att vara på den säkra sidan. Kan tänka mig den är smutsig o s v.

Nu den billigaste jag hittade är en på Jula som säljer strumpa med vajer o s v. Kan jag bara köpa denna eller borde jag gå för en dyrare variant?

Fick höra av en cykelmekaniker att växel-seten i princip är samma för alla modeller och inte behöver vara en av de dyrare delarna.

Är denna jag tänkte gå för:

Tillbaka
Topp