Har just uppgraderat lampor (gick all-in på Cateye). Tog och letade igenom lamp-lådan och hittade ett gäng. Tänkte göra en liten grupp-recension här :)
1. Någonting från Ali-Express
Batteri: 2x AAA
Det här är en lustig lampa. Den fungerar som en vanlig samt att den har "laser" som går neråt på vänster resp höger sida om cykeln, kan även blinka. Det syns riktigt bra! Rätt klumpig typ dock, ingen favorit.
2. Knog Blinder Mob
Batteri: Inbyggt, laddas med USB-A
Bra batteritid. Smutt laddning, man bara pluggar direkt i porten. Endast ett fast lys-läge. Bra fäste också med inbyggd snodd. En av favoriterna.
3. Lidl
Batteri: Knappcellsbatteri
Bra backup-lampa.
4. Något annat från Ali-Express
Batteri: Inbyggt, laddas med Micro-USB
Den här gillade jag att ha på racern då man kan sätta en på vardera sadelstag. Passar perfekt till det.
5. Sigma Mono
Rätt ok, inbyggd snodd här med. Har dock inte blivit någon favorit av någon anledning.
6. Lezyne
Batteri: Knappcellsbatteri
Minimal lampa för racern typ. Inbyggd snodd. Ingen favorit.
7. Magicshine
Batteri: Externt, 2s (7,4V)
Den här skulle ju kunna vara bra om man redan använder Magicshine som framlampa. Då tar man en Y-kabel till batteriet bara. Men det är lite overkill med denna. Inte blir det bättre av den lyser så otroligt starkt :) har knappt använt denna. Har helre en liten med inbyggt batteri (typfallet är ju att man kör MS-lampa i skogen och då behövs knappt bakljus, annat än på transporter).
8. Okänt (Biltema?)
Batteri: 2x AAA
Den här använde jag mycket förut, kan vara min första batteri-baklampa!?
9. Cateye Rapid Micro G
Den här var favorit förut. Då jag har Cateyes sadel-rail-fäste på några cyklar. Smidigt att bara flytta runt lampan (och det sitter så bra just där också). Dock inge vidare batteritid och sedan endast ett fast lysläge. Det händer ofta att den bara dör, man skulle gärna velat ha ett lägre läge om man (råkar) se att lågt-batterilampan tänts.
10. Cateye Viz 300
Det här är nya favoriten. Den har flera lägen, inkl ett automatiskt derate-läge som sänker när batterispänningen är låg. Syns också väldigt bra jämfört med den enklare Cateyen (nr 9). Vissa lägen är dock ganska hysteriskt blink på, men som tur är kommer den ihåg vilket man använde sist så man behöver aldrig scrolla igenom alla. Smidigt. Min favorit är ett "group-ride" läge där ljuset rinner/pulserar lite mellan de tre dioderna. Ganska lagom och gör samtidigt att batteriet håller extra länge. Samtidigt som man syns extra bra.
11. B+M Toplight Line
Batteri: Externt/Dynamo.
Den här är bra om man kopplar den till B+M framlampa med baklampe-anslutning (dvs en 6V-utgång). Eller ett dynamohjul med Y-kabel. Har den på touringhojen. Extern strömbrytare! Så man får se till att ha det bara. Monteras bäst på pakethållare.
...
Så... favoriten är för tillfället Cateye Viz 300. En extra på den: