Stigstatus i Stockholms Län? Uppdatera Här!

Magiskt i Görväln idag. Föret va superbt och härligt vinterland i skogen.
IMG_20221210_105717.jpg

Tunt snötäcke idag gör att man får hålla sig till spår man känner väl... Jag gav det ett försök omkring blå idag men hittar för dåligt (känner inte igen träden än).

Lite isigt i början men det gav med sig när jag kommit bort från vägen
Visa bilaga 597596

Här tappade jag bort mig och fick följa huvudspåret (blå) istället.Visa bilaga 597595
Vilken skog handlar det om? ?

Håller med Fjärdebrunn, det är plockepinn på många ställen i Hellas. Men även bara lågt nedhängande träd som inte gått av ställer till det, förvisso som vanligt på vintrarna. Svårt att lyfta undan grenar nu pga att topparna frusit fast i snön/isen.
IMG_20221210_105517.jpg

Across the moss var plockepinn på de högre partierna.
IMG_20221210_120844.jpg

Stig Malm var både plockepinn, is/träsk och nedhängande träd, ibland samtidigt.

Ja det var intressant att passera vattendrag med lite strömmande vatten när det brister redan under framdäcket.

Vi borde dela upp stigarna och dra ut för stigvård. Läget är närmast katastrofalt här ute i östra Erstaviksskogen.

Jag började röja Pacman idag men blev inte klar. Skulle kunna ta den, Ohdeer och Hällre. Är seröst oroad över Bygg-Ole, Mydeer, Area51 och andra i närområdet. Ofta behöver man vara två då det sprätter när större fällen ligger ligger i spänn så organisation behövs.

Ja det var intressant att passera vattendrag med lite strömmande vatten när det brister redan under framdäcket.

Vi borde dela upp stigarna och dra ut för stigvård. Läget är närmast katastrofalt här ute i östra Erstaviksskogen.

Jag började röja Pacman idag men blev inte klar. Skulle kunna ta den, Ohdeer och Hällre. Är seröst oroad över Bygg-Ole, Mydeer, Area51 och andra i närområdet. Ofta behöver man vara två då det sprätter när större fällen ligger ligger i spänn så organisation behövs.
Bygg-Ole är ok, den rensade jag och Makten förra helgen!

Jättefint på Lovön idag. Körde "västra loopen" av lila som är min favorit.
Ligger ett tunt lättcyklat snötäcke och spåret är enkelt att hitta åtm om man varit där förr.

20221211_101323.jpg

Släpade undan några större grenar men det ligger ett träd kvar över spåret där man nog behöver vara åtm 3 man.

Grandalen i Åkersberga levererar guldcykling just nu!

Bilagor

• 9EF2A906-3933-49A2-A313-2480E9C3B0E9.jpeg
    9EF2A906-3933-49A2-A313-2480E9C3B0E9.jpeg
    1,003.2 KB · Besök: 65
  • 60583996-1D25-4DC9-ACB3-D88B910E10F1.jpeg
    60583996-1D25-4DC9-ACB3-D88B910E10F1.jpeg
    787.3 KB · Besök: 68
När jag hörde mig för ett par år sedan så var han positivt inställd till hjälp med uppröjning av stigar, har dock inte frågat i år.
Sanningen är väl oftast att i alla friluftsområden, parker, privata marker med friluftsinslag etc så är de så klart superglada om någon kan göra jobbet åt dem istället för att de ska bli nedringda av jobbiga personer. Men det får de inte säga för om de har gett ok på det till någon som sen fäller ett träd över sig själv så blir det inte så kul. Sen ska givetvis inte personer gå loss på annans mark även om ni ovan gjort ett superjobb. Risken är att någon halvsmart filur inte nöjer sig med tallgrenen som ligger över ett spår utan börjar fälla träd och röja sly efter eget tycke och smak och det är exakt jämförbart med om du skulle bo i villa och ha trädgård och så vaknar du upp en lördag av att en granne hamlat dina stora äppelträd så de ska få kvällssol.

Det handlar inte om att fälla träd utan bara om att öppna passage genom ofarbara snöfällen över befintliga stigar och körspår. Något vi har ägnat oss åt i årtionden på aktuella markområden, i regel med markägarnas visade uppskattning. De privata markägarna hämtar in miljonbelopp på friluftslivet här, från kommunerna omkring.

Sanningen är väl oftast att i alla friluftsområden, parker, privata marker med friluftsinslag etc så är de så klart superglada om någon kan göra jobbet åt dem istället för att de ska bli nedringda av jobbiga personer. Men det får de inte säga för om de har gett ok på det till någon som sen fäller ett träd över sig själv så blir det inte så kul. Sen ska givetvis inte personer gå loss på annans mark även om ni ovan gjort ett superjobb. Risken är att någon halvsmart filur inte nöjer sig med tallgrenen som ligger över ett spår utan börjar fälla träd och röja sly efter eget tycke och smak och det är exakt jämförbart med om du skulle bo i villa och ha trädgård och så vaknar du upp en lördag av att en granne hamlat dina stora äppelträd så de ska få kvällssol.
Fast nu drar du väl saker lite väl långt.
Vi har rensat träd som ligger där man både går och cyklar. Vi rensar ofta endast så att man kan vara på stigen, dvs låter resten ligga så att naturen kan ha sin gång.

Detta gynnar alla som rör sig i skogen.

Detta har vi gjort i massa år utan att någon hittepå person börjat fälla äppelträd till hö och vä.

Det handlar inte om att fälla träd utan bara om att öppna passage genom ofarbara snöfällen över befintliga stigar och körspår. Något vi har ägnat oss åt i årtionden på aktuella markområden, i regel med markägarnas visade uppskattning. De privata markägarna hämtar in miljonbelopp på friluftslivet här, från kommunerna omkring.
Ja, är markägaren tillfrågad är det såklart helt ok. Framförallt i ett sånt här område där det är mycket folk som rör sig är de antagligen bara glada då de kan ha svårt att hinna själv.
Problemet är ju om folk börjar tro att det är en helt ok åtgärd att vidta generellt, vilket det inte är. Det kan finnas markägare som vill ta reda på sitt virke, och då är det stor risk att när lekmän kapar av stammarna att apteringen blir helt fel så att hela stammen måste vrakas istf att kunna säljas som timmer eller massaved. Så tillfråga markägaren/förvaltaren ska man alltid göra innan man ger sig på att röja upp om man vill vara säker på att inte göra nåt brottsligt (skadegörelse, egenmäktigt förfarande).

Fast nu drar du väl saker lite väl långt.
Vi har rensat träd som ligger där man både går och cyklar. Vi rensar ofta endast så att man kan vara på stigen, dvs låter resten ligga så att naturen kan ha sin gång.

Detta gynnar alla som rör sig i skogen.

Detta har vi gjort i massa år utan att någon hittepå person börjat fälla äppelträd till hö och vä.
Haha jo jag vet. Jag håller med dig men ville bara belysa vad som ev kan gå snett när man bokstavligen tar saker i egna händer.

Ja, är markägaren tillfrågad är det såklart helt ok. Framförallt i ett sånt här område där det är mycket folk som rör sig är de antagligen bara glada då de kan ha svårt att hinna själv.
Problemet är ju om folk börjar tro att det är en helt ok åtgärd att vidta generellt, vilket det inte är. Det kan finnas markägare som vill ta reda på sitt virke, och då är det stor risk att när lekmän kapar av stammarna att apteringen blir helt fel så att hela stammen måste vrakas istf att kunna säljas som timmer eller massaved. Så tillfråga markägaren/förvaltaren ska man alltid göra innan man ger sig på att röja upp om man vill vara säker på att inte göra nåt brottsligt (skadegörelse, egenmäktigt förfarande).
Jag kommer från en skogsägarsläkt så jag har bra koll på vad skogsförvaltning handlar om. All typ av sågning sker med full ödmjukhet om hur ved, massaved och virke bör hanteras. Till 99% är det kapade att behandla som ved. Ibland behöver framkomligheten prioriteras. I annat fall breddas stigarna med allt vad det handlar om.

Främst de stora stigarna som var lite upptrampade i öster. Körde på blå och gröna genom Erstavik.
FC0C0757-C2AE-4E4C-A6F2-BF46753D189B.jpeg
E08E39E5-A1DA-4084-9EF1-32598DB7F8E6.jpeg
På Corona var det bara ett ensamt skidspår så den fick vara.

Ganska okört i skogen öster om Söderbysjön, körde helt ospårat på Orange crush. Våta fötter och triagonalen var också tunga men Tre amigos var bra! Bilden från triagonalen.

Bilagor

• PXL_20221217_102221931.PORTRAIT.jpg
    PXL_20221217_102221931.PORTRAIT.jpg
    423.2 KB · Besök: 53
Det har inte varit plusgrader. Än.
Ok fair enough trodde det var plus mitt på dagen men det verkar ha varit någon grad minus. Men den torra snön kan ju sluta vara torr om det bara är minus 1-3 som jag upplever det. Nu var det iofs kallt i marken. Får se om det blir en tur imorgon eller om det blir en löprunda. Kanske att kylan i marken gör att det går att cykla?

Det var fint idag. Även med en 26” ss gick det att plöja igenom lappmöglet även om det gick rackarns ofort. Kör fortsatt odubbat.

Frågan är om man inte ska ut imöra. Värmebölja på ingång.

Det var fint idag. Även med en 26” ss gick det att plöja igenom lappmöglet även om det gick rackarns ofort. Kör fortsatt odubbat.

Frågan är om man inte ska ut imöra. Värmebölja på ingång.
Jag ger mig nog ut. Verkar som sagt bli mestadels plus och ev lite regn nästa vecka följt av minus igen. Risken är att det blir rådelbana resten av vintern :(

Lätt att säga när man har 8 minus hemma...
Är på besök i storbyen och fick en alldeles fantastisk rajd i slaskkaos. Det var egentligen inte så mycket kaos, men blött var det ju. Men snön och isen var inte så hal, bara slafsig och slirig.
Men nu regnar det bort ännu mer, och blir väl mest gegg. Frågan är om det hinner smälta bort helt innan minusgraderna kommer, eller om allt blir glaserat i is.
DDDE1CD3-C360-4EA3-B196-33B982A7A5F4.jpeg

Tillbaka
Topp