Stigstatus i Stockholms Län? Uppdatera Här!

Med Crossmax varning i huvudet gav jag mig iväg med höga förväntningar om att bli besviken. Jag blev inte besviken.
Någon sorts 15 cm djup nysnö utan substans, men som inte heller släppte ner däcken till marken under, men när den gjorde det så var däcken fylld med snö och marken ändå hal, eller så kändes det iallafall.
0EEA2E74-88D1-4D14-B954-784125E2AB74.jpeg

Definitionslös snö.
2C59BF04-6095-4D65-809A-C6C9FD47F715.jpeg

Inte först på Revbenet, eller om det var Lasse Kongo redan.
F8015C5A-5238-4CF8-B87A-56DA671AD860.jpeg

Snön greppade bara bra i däcken.
F04632A4-D3D5-4FAC-917B-5FBB99052CAB.jpeg

Någonstans på våta vita, jag kände inte igen mig och det var inte många meter i taget som man kunde cykla mellan nedböjda eller fallna grenar och träd.

Till och från gick det att cykla en bit, i orörd snö eller under träd eller där det gåtts upp ordentligt, men mycket pushbike överlag.

Senast ändrad:
Grymt bra i Hellas kring masterna idag, vilket var en aning oväntat. Det fåtal fotgängare som trampat de större stigarna hade ordnat finfin rodelbana och det gick även fint att cykla bredvid. Finns en liten chans att det håller sig imorrn om det inte regnar och/eller blir för varmt inatt.

P1070013_2048.jpg

Idag blött och snorigt men förvånansvärt cykelbart. Åtminstone med 2,6" och lågt tryck. Stänkor rekommenderas om man inte vill ha blåskatarr.

Edit: det som ser ut som is är bara slemmig snö.

Edit 2: Småstigar var klart bäst men cykelbart överallt.

20230108_125816.jpg

Senast ändrad:
Glad i hågen av Maktens gårdagsrapport gav jag mig ut och rullade i det fantastiska föret. Dock var det nog ett riktigt lågvattenmärke (dock alltid bättre att cykla än inte cykla). Dels för att det är galet mycket vatten i marken och dels för att det fortfarande finns en del hårdis kvar under delar av vattnet. Det mesta är blöt barmark, men om man måste passera några vältrampade stigbitar i skuggläge så får man förbereda sig på att halka runt till fots med cykeln som käpp. Men som sagt, det är nästan, nästan isfritt, man får bara ta det lite lugnt runt pölarna och större stigar. Körde på 5", lågt tryck.

Det pyttelilla snöfall som kom under natten har ställt till med nån slags placebo-is, som i själva verket nog mest var hårdpackad slask.
Hjärnan gjorde iallafall allt för att undvika dom, och alla vattenpölar, så det ända som fanns kvar var att hålla sig högt på alla såphala skrå-rötter.
På vissa ställen fann jag mig missa stigen med flera dm när man kom till svängarna.

Slutsatsen är altså att cyklisten var sämre än vädret.

En stänka bak hade antagligen gjort turen 300% trevligare ?

20230110_123343-01.jpeg

Gick en längre runda m vovven i Erstavik, bla blåa och Odeer. Tjälen släpper så blöthålen är smått episka. Vattenhunden har sällan haft så mycket kul.

Enskede/Svedmyra har flyttat hit också, gått lite i den och det är ett mini Hellas med riktigt fina stigar i södra delen.

Tror det är begränsat för nya användare. Krävs ett visst antal inlägg och medlemsskap en viss tid, om jag minns rätt. Innan man uppnått det kan man bara redigera inom typ 5-10 min efter att inlägget skrevs.

Vet någon om det har regnat i Hellas idag?

I norra delarna av stan fanns/finns det en hinna av vatten/is och misstänker att hällarna är snorhala. Men SHMI rapporterar 0 mm nederbörd i Älta så gissar att Hellas är ok imorgon.

Vet någon om det har regnat i Hellas idag?

I norra delarna av stan fanns/finns det en hinna av vatten/is och misstänker att hällarna är snorhala. Men SHMI rapporterar 0 mm nederbörd i Älta så gissar att Hellas är ok imorgon.
Jag var ute en liten sväng mitt på dan, först var det minusgrader, en del frusen is som hade runnit här och var. Sedan började det snöa, som övergick i regn, och snö igen. Men det hann inte bli blött medan jag var ute.
Sedan for jag till Södertälje så vet inte hur det blev på eftermiddagen, men nån sorts cykelbart är det ju alltid ?

Otroooligt halt på stenhällar. Det ser helt torrt ut, men ligger en tunn hinna blank is på många hällar. Förrädiskt minst sagt.
Bättre före på bitar som har mer barr, jord och mossa. Där finns det grepp.
Men överlag livsfarligt :)
Dow Jones, våta fötter, hundbenet, blåa, hällre, gröna.

Senast ändrad:
Varierande, fullt körbart, hällarna är luriga/isiga

Precis!

Jag har sonen som alltid kör framför mig och är riktigt bra i att reka is på hällarna. Han ramlade bära en gång. En cyklist vi möte vid cruxklättribgen var dock inte så nöjd. På bild sonen som glider bort på sista biten, resten var körbart.

2023-01-21-14-20-17-467.jpg

Senast ändrad:
Körde i en viss förbjuden skog i Västra Stockholm. Bra före och inte några absurda mängder is. Nått litet ställe på de högsta hällarna mot Mälaren var det lite is.

Var ute med hunden och lurigt var det på hällarna. Det fryser väl ihop så skogsstigar utan så mycket hällmarker kan bli riktigt fina imorgon.

Körde en rejäl Hellasrunda. Jäkligt fint med mycket iopfryst och i allt väsentligt hårda torra stigar. Isbildning på många flathällar gjorde dem såphala men tassar man fram lite försiktigt går det att hålla sig i mosskanterna.

Tillbaka
Topp