"Dashcam" till cykel eller hjälm

spunkel

Medlem
Har ju varit med om en prejning och ett antal tillfällen när bilar vägrar stanna vid övergångsställen (slutade med att en bil körde in i framdäcket och drog då han fick för sig att gasa på istället för att stanna när jag var på väg över). Har ju alltid uppsikt vid övergångsstället och försöker alltid få ögonkontakt, innan vi går in på diskussioner om vem som bär ansvar...

Men i de sista fallet fanns inga vitnen till händelsen mer än bilen och jag. Så jag har ju haft tankar på att skaffa en typ dashcam eller liknande man kan sätta på cykeln eller hjälmen (kanske bättre på hjälmen då man ju tittar mer åt olika håll än vart cykeln i sig är vänd)

Lär ju vara någon slitstark jäkel som inte kostar flera tusen...

Har ni några erfarenheter av "dashcams"? Eller kanske helmetcams vore mer appropriat.... Finns ju en hel del ute på marknaden vad jag förstått.

Eller kanske till och med erfarenheter av incidenter där ni hade dashcam i bagaget...?

Har ju varit med om en prejning och ett antal tillfällen när bilar vägrar stanna vid övergångsställen (slutade med att en bil körde in i framdäcket och drog då han fick för sig att gasa på istället för att stanna när jag var på väg över). Har ju alltid uppsikt vid övergångsstället och försöker alltid få ögonkontakt, innan vi går in på diskussioner om vem som bär ansvar...

Men i de sista fallet fanns inga vitnen till händelsen mer än bilen och jag. Så jag har ju haft tankar på att skaffa en typ dashcam eller liknande man kan sätta på cykeln eller hjälmen (kanske bättre på hjälmen då man ju tittar mer åt olika håll än vart cykeln i sig är vänd)

Lär ju vara någon slitstark jäkel som inte kostar flera tusen...

Har ni några erfarenheter av "dashcams"? Eller kanske helmetcams vore mer appropriat.... Finns ju en hel del ute på marknaden vad jag förstått.

Eller kanske till och med erfarenheter av incidenter där ni hade dashcam i bagaget...?
Har ingen erfarenhet av "dashcams" men en hel del kring uppsuttna cyklister som anser sig vara "gångare" på överGÅNGsställen. Jag antar att du vid tillfället hade gått av och ledde din cykel på övergångsstället. För annars har ju faktiskt inte bilisten skyldighet att stanna.
Edit: inser att jag här uttrycker att bilisten har en rättighet, vilket är fel. Samspel framför allt.

Senast ändrad:
Finns en inte alltför gammal tråd om man använder sökfunktionen

Beställde precis hem 2 billiga dashcams från Kjelle som jag tänkte köra med powerbanks. Får se hur det artar sig. Återkopplar tidigast efter islossningen...

Har ingen erfarenhet av "dashcams" men en hel del kring uppsuttna cyklister som anser sig vara "gångare" på överGÅNGsställen. Jag antar att du vid tillfället hade gått av och ledde din cykel på övergångsstället. För annars har ju faktiskt inte bilisten skyldighet att stanna.
Att bilisten har företräde betyder inte att den får köra på en cyklist på ett övergångsställe.

Att bilisten har företräde betyder inte att den får köra på en cyklist på ett övergångsställe.

Om bilen kör på framdäcket så är den i princip på övergångsstället när Spunkel kastar sig ut. Spunkel får ta och hia sig lite och stanna upp med sin cykel, och titta både till vänster och höger.

Nä, men tror man som cyklist att en dashcam ska ”skydda” en när man bränner rakt ut framför bilar på övergångsställen så kan man nog få sig en oväntad läxa i rätten, då dashcamen ju lär visa att man som cyklist själv brustit i regelefterlevnad.

Edit: inser att jag här uttrycker att bilisten har en rättighet, vilket är fel. Samspel framför allt.
Vilket bara visar hur ologisk och totalt ickeanpassad infrastrukturen är till cyklism. Du ska cykla på GC-banan, men kliva av cykeln i varenda jäkla korsning där du hade haft företräde om du använt körbanan. Total idioti.

Alla som cyklat det minsta lilla i stadstrafik vet att det är helt orimligt att kliva av vid alla övergångsställen. Man får helt enkelt försiktigt smyga ut så att bilisterna i första hand över huvud taget upptäcker en, sen se om de tänkt stanna eller inte. Det är ofta mycket svårt att veta om en bilist sett en, eller vad bilisten har för avsikt att göra. Särskilt om det är mörkt. Händer titt som tätt att man tror att bilister saktar in för att släppa över en, för att sen gasa då de bara bromsade för nåt helt annat. Edit: Eller om det är flerfiligt; att man blir översläppt av den närmaste bilisten medan de på filen bortom inte har en aning om att det kommer en cyklist (från "fel" håll eftersom cykel- och GC-banor i regel är dubbelriktade och merparten av alla bilister bara har uppmärksamheten riktad åt ett håll).

Försöker man inte hävda sina rättigheter stenhårt hela tiden i trafiken så mår man bättre och lever längre. Gäller både när man kör bil och cykel.

Cyklar varje vecka genom Stockholms City och har så gjort i många år, tycker 99% av bilisterna beter sig bra och de övriga hanterar jag genom att vara defensiv.

Däremot är cykebanornas dragning under all kritik på rätt många ställen och leder till potentiella konflikter. Duckar en del av dem genom att cykla lite som jag tycker fungerar bättre istället. Kanske till och med gena över en trottoar. Men alltid defensivt och försiktigt.

Edit: Var tvungen att googla fram en definition på defensiv. Enligt Wikipedia: "Defensiv är begrepp inom krigföring som innebär att försöka förutsäga och förekomma fiendens agerande genom passiva motåtgärder." och det stämmer ju rätt bra.

Tänkte klistra in lite länkar till transportstyrelsen och polisen med trafikregler men kom på att det är roligare med gubbar som gissar <3
Är dessvärre inte lika cool så jag länkar de här för allmän kännedom.

Övergångsställe​

Det är inte förbjudet för dig som cyklar att korsa en väg på ett övergångsställe, men övergångsstället är tänkt för gående och det är därför olämpligt att cykla där. Om du kliver av cykeln och leder den gäller samma regler som för gående. En cyklande som ändå korsar en väg på ett övergångsställe har alltid väjningsplikt både mot gående och mot fordon på vägen.

Försöker man inte hävda sina rättigheter stenhårt hela tiden i trafiken så mår man bättre och lever längre. Gäller både när man kör bil och cykel.

Cyklar varje vecka genom Stockholms City och har så gjort i många år, tycker 99% av bilisterna beter sig bra och de övriga hanterar jag genom att vara defensiv.

Däremot är cykebanornas dragning under all kritik på rätt många ställen och leder till potentiella konflikter. Duckar en del av dem genom att cykla lite som jag tycker fungerar bättre istället. Kanske till och med gena över en trottoar. Men alltid defensivt och försiktigt.

Edit: Var tvungen att googla fram en definition på defensiv. Enligt Wikipedia: "Defensiv är begrepp inom krigföring som innebär att försöka förutsäga och förekomma fiendens agerande genom passiva motåtgärder." och det stämmer ju rätt bra.
Att man ska behöva referera till en term från krigföring för att beskriva hur man bäst överlever som cyklist i trafiken är ganska symptomatiskt för situationen.

Skillnaden mellan att vara i bil och cykel i stadstrafiken, är att man i det förstnämnda fallet främst riskerar andras liv medan i det sistnämnda riskerar sitt eget.

Tyvärr måste man nog räkna med att en viss andel av andra trafikanter är idioter. Men så illa som det ofta framställs har jag aldrig upplevt att det är. Blir t.ex. i princip alltid framsläppt av bilarna när jag cyklar över övergångsstället längs med Strandvägen över brofästet på djurgårdsbron.

Men det är bara min erfarenhet.

Jag kan ju börja med att säga att jag alltid stannar och LEDER cykeln över övergångsställen. I de enstaka undantagsfall där jag finner det säkert cyklar jag över men då kollar jag flertalet gånger över axeln, höger, vänster, etc.

Jag kan ha brustit något i uppmärksamhet vid det aktuella tillfället, men det ursäktar inte en bilist att gasa på för full hals. Övergångsstället ligger dessutom utanför en skola med 30 STH så om det är nån som borde tagga ner är det bilisten (tyvärr fruktansvärt vanligt att bilar och stora lastbilar mejar genom övergångsstället trots vägbulor och potentiella barn som kan gå ut utan full uppsikt eller som räknar med att bilarna ska stanna).

Så sent som här om dagen skulle jag passera över samma övergångsställe, ser en bil komma 100 m bort från motsatt håll så jag börjar gå över, bara för att mötas av att bilen tvärnitar. Hen kanske tittade ner i telefonen, inte vet jag, men hen har ju uppenbart tid på sig att uppfatta att jag är på väg över.

Kommer en bil 10 meter bort, då avvaktar jag.

Vad ska en dashcam hjälpa? Vara den som hade mest rätt på kyrkogården? Cykla försiktigt, visa hänsyn, inse att man är oskyddad, svår att se och ha i bakhuvudet att olyckor kan hända och försök förebygg dem.

Känner jag som både cyklar och kör bil. Har svurit åt billister men även jag själv gör fel ibland. Höll t ex på att cykla rätt in i en mötande cyklist häromdagen när jag tappade koncentrationen medan jag gick ut i mötande cykelkörfält under omkörning av fotgängare. Cyklar är svåra att se, särskilt i mörker (trots lampor).

Vad ska en dashcam hjälpa?
Exempelvis om du är med om en olycka där någon inblandad smiter. Eller om du blir utsatt för en cykelhatande bilist som tvärnitar framför dig eller försöker preja ihjäl dig för att du använder "fel" fordon. Eller bara för att bevisa vem som var vållande när du ska försöka få ut försäkringspengar för att nån idot mosade ditt framhjul. Och så vidare.

Alla olyckor kan inte undvikas genom att vara försiktig. Särskilt inte de där motparten använt sitt fordon som vapen och enda anledningen är hat.

Är man så olycksdrabbad att man har regelbunden användning av en kamera i bevisyfte… .

Ja, då är det nog dags att fundera över sitt eget beteende i trafiken?

Det är väl lite pyssel med att ladda batterier, ta av kameran så den inte stjäls osv. Känns som att det tar mycket fokus från cyklingen?

Är man så olycksdrabbad att man har regelbunden användning av en kamera i bevisyfte… .

Eller så cyklar man väldigt mycket. Jag upplever dock att andelen förare av motorfordon som visar stor hänsyn i trafiken har ständigt ökat de senaste åren. Det finns alltid idioter bland alla trafikslag. Skillnaden på en sådan cyklist och bilist är att bilisten kan orsaka stor skada.
Det är väl lite pyssel med att ladda batterier, ta av kameran så den inte stjäls osv. Känns som att det tar mycket fokus från cyklingen?
Incidenter med andra fordonsförare är svårt att hantera ute på cykeln. Bättre att släppa det och fokusera på cyklingen om en kan. Men i efterhand kan en videosekvens eller stillbild hjälpa oerhört.
Har ofta cyklat med en Cycliq FlyCE6 bakåtvänd kamera/baklampa som kunna ge mig bilder på registreringsskyltar och varit till stor hjälp i kontakt med framförallt företag när förare i firmabilar betett sig illa i trafiken.

Finns ju en poäng i att ”vad ska man med skadestånd till om man är död” men i andra fall kan det nog vara bra. Har dock aldrig varit med om något.

Med den logiken kan man ju strunta i säkerhetsbälte också.

Finns ju en poäng i att ”vad ska man med skadestånd till om man är död” men i andra fall kan det nog vara bra. Har dock aldrig varit med om något.
Fast cyklar jag omkring i A-traktorland då vill jag inte att mina donerade organ går till den motorburna ungdomen (eller ens dess förstående förälder som tycker att "motorsport" är något som naturligtvis ska utövas av deras gullisar på allmänna vägar i ljudet av högt uppskruvad dansbandsmusik ) som precis prejat en av vägen efter att de skrikit... öhhhh ...Rööööv!!! Eller går det inte att förhindra????

Fast cyklar jag omkring i A-traktorland då vill jag inte att mina donerade organ går till den motorburna ungdomen (eller ens dess förstående förälder som tycker att "motorsport" är något som naturligtvis ska utövas av deras gullisar på allmänna vägar i ljudet av högt uppskruvad dansbandsmusik ) som precis prejat en av vägen efter att de skrikit... öhhhh ...Rööööv!!! Eller går det inte att förhindra????

Alltså, jag gillar ändå a-traktor-kultur. Kids som hänger i garaget och lägger ner arbete på något som ger resultat (i motsats till fotboll, TikTok, etc). Kids i glesbygd som inte har något uteställe utan som bygger en egen ungdomsgård genom att ställa fyra bilar bredvid varandra på den lokala macken och lyssnar på musik och umgås. Det är ändå något driftigt i det. Dessutom är EPA-kultur ett av få riktigt kreativa skapar-kulturer. Jag lockades in i cyklingen genom fixed gear och då satte man rosa tri-aerospoke hjul fram och ett deep v bak, kanske gröna ourys, lackade om ramen etc. Den kreativiteten saknar jag idag. EPA-kulturen har lite av det. Saftblandare, ironiska klistermärken i bakrutan, älghorn på motorhuven, etc. Inte vackert men kreativt.

Däremot kan jag tycka det är obehagligt med 16åringar i ”a-traktorer” som kör i 90 på allmän väg. Kan också tycka att det är galet med ungdomarna i storstäder som kör runt i tre år gamla Mercedes- eller bmw-epor (det finns ju bra kollektivtrafik där).

Orsaken till att jag funderar på dash CAM är att jag kommer börja cykla mer. Det bör ge fler incidenter. Men hur är det. Andra som pendlar långt på allmän väg - är det någon haft nytta av?

Undrar vilka som är mest ”hatiska” mot det andra trafikslaget, bilister eller cyklister. När man läser här på happy börjar man undra…

Undrar vilka som är mest ”hatiska” mot det andra trafikslaget, bilister eller cyklister. När man läser här på happy börjar man undra…

Med den skillnaden att jag kan ränna full fart in i en bil och bara skada mig själv (samt mindre plåtskador på bilen). Om en bil vill ”visa vad som gäller” genom en tight omkörning kan jag mycket väl dö.

Har du nånsin hört talas om en cyklist som oprovocerat lyckats använda sin cykel som vapen för att sätta en bilist på plats och därmed orsaka skada? Det har inte jag i alla fall. Det omvända däremot sker titt som tätt.

För min del handlar det inte ett dugg om hat, utan om avsky inför grobianer som tar sig rättigheter de inte har och försöker tvinga andra människor av avstå sina rättigheter.

Har du nånsin hört talas om en cyklist som oprovocerat lyckats använda sin cykel som vapen för att sätta en bilist på plats och därmed orsaka skada? Det har inte jag i alla fall. Det omvända däremot sker titt som tätt.

För min del handlar det inte ett dugg om hat, utan om avsky inför grobianer som tar sig rättigheter de inte har och försöker tvinga andra människor av avstå sina rättigheter.
Jag har hört talas om väldigt många livsfarliga sabotage mot bilister som utförts av bilisthatare, nu senast för nån vecka sedan var det några som släppt luften ur ett däck på flera bilar nattetid vilket ledde till en del incidenter för folk som inte upptäckte det.

Min poäng var dock ”hatet” som uttrycks, inte hur det manifesteras. Grobianer verkar finnas på båda sidor.

Jag har hört talas om väldigt många livsfarliga sabotage mot bilister som utförts av bilisthatare, nu senast för nån vecka sedan var det några som släppt luften ur ett däck på flera bilar nattetid vilket ledde till en del incidenter för folk som inte upptäckte det.

Min poäng var dock ”hatet” som uttrycks, inte hur det manifesteras. Grobianer verkar finnas på båda sidor.
Finns det en bilisthatargrupp (hur liten den än må vara) som har tagit på sig det? Verkar mer luta åt däcktrycksaktivister..? (utan att såklart ha helt torrt på fötterna i frågan)

Vad får dig att tro att det skulle vara cyklister som utfört detta illdåd?

Och ändå är ditt självvalda exempel inget som man kan skylla på hatiska cyklister. Ser heller inget hat mot bilister i tråden, vilket du antydde.

Vad får dig att tro att det skulle vara cyklister som utfört detta illdåd?

Och ändå är ditt självvalda exempel inget som man kan skylla på hatiska cyklister. Ser heller inget hat mot bilister i tråden, vilket du antydde.
Vad får dig att tro att det inte var cyklister? Fakta är att det var klimataktivister som anser att bilar inte behövs, etc, så sannolikheten är ganska stor att de också är cyklister. Det är rätt ofta denna tes även framförs här på happy (bilar behövs inte, de tar plats på andras bekostnad, bilisterna hatar oss, osv). Även i denna tråd finns en hel del antydningar om att bilister är ”sämre”, som att de hatar cyklister, att de är grobianer, osv.
Jag som är både cyklist och bilist kan ju konstatera att det är betydligt oftare jag ser cyklister som orsakar incidenter i trafiken än vad jag ser bilister göra detsamma.

Vad får dig att tro att det inte var cyklister? Fakta är att det var klimataktivister som anser att bilar inte behövs, etc, så sannolikheten är ganska stor att de också är cyklister. Det är rätt ofta denna tes även framförs här på happy (bilar behövs inte, de tar plats på andras bekostnad, bilisterna hatar oss, osv). Även i denna tråd finns en hel del antydningar om att bilister är ”sämre”, som att de hatar cyklister, att de är grobianer, osv.
Jag som är både cyklist och bilist kan ju konstatera att det är betydligt oftare jag ser cyklister som orsakar incidenter i trafiken än vad jag ser bilister göra detsamma.
Cyklar du i Stockholm?

Bott tio år i Göteborg. Aldrig sett personskadad bilist till följd av cyklist beteende. Har själv varit med om ett par incidenter med bilar som prejat mig, ställt sig på tutan, skrikit åt mig etc men inte blivit skadad. Har dock sett ett barn bli påkörd av en tant i bil inne i ett bostadsområde. Killen gick därifrån så inget allvarligt i alla fall.

Men det är förstås anekdoter. Men det skapar min bild av att det är rimligt att cyklister inte gillar aggressiva bilister. (Trevliga bilister som visar hänsyn älskar man ju!) på samma sätt förstår jag gångare som är arga på aggressiva cyklister :) även om jag inte sett någon gångare skadas av en cyklist. Dock många som skrämts vilket inte heller är ok.

Tillbaka
Topp