Allmän tråd kring Carbonda CFR 696 (gravel) (eller andra kinagravelcyklar)

Har 52an och tåöverlapp beror ju på hur feta däck du vill ha. Med 45mm är det klart märkbart. Med 38 fanns det också men inte så illa. En av anledningarna till att jag gått ner till 650b (å andra sidan är jag nu uppe på 50mm så det är väl nästan lika illa nu)?

Sen spelar ju sko och pedal in. Jag har 41, kör spd och cleatsen längst bak.
Skulle sagt ungefär samma sak. Har en 52'a. Jag kör 650b men med fetare däck blir det ju som 28" / 30mm ungefär. Med 42'or blir det lite överlapp. Är inte speciellt störande tycker jag, men visst kan det ta i när det blir litet knixigare terräng. Håller jag mig till grus är det aldrig något problem.

Tjena!

Råkade snubbla över den här tråden och vart lite sugen på en 707 ram. Har i dagsläget en White GX pro med grx drivlina på. Tänkte om den skulle få donera donator på drivlina och hjul till man har råd att köpa nya hjul. Så får GX ramen bli en trainer ram i framtiden.. Eller tänker jag helt galet? :)

Hur illa är det här? Har lyckats göra det på nåt sätt eftersom jag haft en del svårigheter med hjulmontering(GRX). Cykeln är i princip ny, inte gått ute än. Det är tråkigt för att det är en så fin ram men är det bara kosmetiskt så gör det inte mycket.

C1423002-F203-4FF5-8F14-83980023C920.jpeg

Ser mest ut som färgskrap. Jag hade inte tvekat att köra. Men se till att hjulet går in utan våld framöver :)
Det jag var orolig för var att det ser ganska djupt ut. Visste inte att lacken kan vara så tjock. Tror det är svårt att skada ramen genom att sätta in ett hjul dock. Men jag kan ha fel. Gissar att det är kassetten som varit på där.

Nu är jag väldigt försiktig såklart, efter att ha upptäckt det. Har läst på flera ställen att det är GRX som är mest knepigt när det gäller det.

Det är förresten en Ridley men ramen är en 696. Köpt på XXL så det kanske vore en idé att låta dem titta på den.

Någon som har sin cykel i närheten och skulle kunna mäta mellan styrhuvud och första skruven ovan topprör? carb.PNG

Letar en Carbonda CFR505 i strl 48 för en ny pendlare till sambon. Carbonda har en ny version CFR505 SL på gång som är lättare, men är månader bort i tillverkning och jag kan tänka mig en begagnad eller bygge som avstannat. Om inte för att spara lite på inköpet. Carbonda tar 595 USD + 195 USD i frakt för SL:en

Är det någon här som har byggt en 707? Fortfarande lite sugen på att beställa en till sommaren.. :)

Har byggt en 707, bara att fråga på!
Kul, har du några bilder? Dåligt med bilder på nätet.
Skulle du säga att den är mer åt snabbgrus hållet eller är den mera åt äventyr? Inte så bra insatt i gravel geometrier tyvärr. Var det några problem när du byggde den?

När jag ska in på carbonda.com får jag varning från Bitdefender att siten innehåller farliga URL:er. Är det rätt site jag försöker ta mig in på?

Ja det är rätt URL men de har väl inte orka fixat cert för https ser det ut som. Web och it är ju inte i fokus hos många av de här bolagen.

Kul, har du några bilder? Dåligt med bilder på nätet.
Skulle du säga att den är mer åt snabbgrus hållet eller är den mera åt äventyr? Inte så bra insatt i gravel geometrier tyvärr. Var det några problem när du byggde den?
Har lite dåligt med bilder kom jag på men inlägg 683 i tråden och denna.
IMG_20230115_102110.jpg

Får ta fler nästa gång jag är ute.

Alltså den upplevs som riktigt stabil, ibland tom lite svårt att svänga skarpt med. Möjligen också däcken och/eller piloten som påverkar. Där finns fästen så du kan få med ett mindre bohag om det är din grej och gott om utrymme till stora däck.

Det jag hade problem med vid bygget var att toleransen på styret inte var särskilt bra. Fick bli en del sandpapper och filande för att få på styret på gaffelröret mm. Har en elektrisk sram grupp så endast bromsarna som behövdes dra genom ramen, tror det underlättade rejält för mig. Överlag nöjd med hojen, hade nog valt en bakväxel där "kopplingen" går att stänga av, något handikappad nu om jag skulle slänga på landsvägshjul.

Har lite dåligt med bilder kom jag på men inlägg 683 i tråden och denna.
Visa bilaga 603032
Får ta fler nästa gång jag är ute.

Alltså den upplevs som riktigt stabil, ibland tom lite svårt att svänga skarpt med. Möjligen också däcken och/eller piloten som påverkar. Där finns fästen så du kan få med ett mindre bohag om det är din grej och gott om utrymme till stora däck.

Det jag hade problem med vid bygget var att toleransen på styret inte var särskilt bra. Fick bli en del sandpapper och filande för att få på styret på gaffelröret mm. Har en elektrisk sram grupp så endast bromsarna som behövdes dra genom ramen, tror det underlättade rejält för mig. Överlag nöjd med hojen, hade nog valt en bakväxel där "kopplingen" går att stänga av, något handikappad nu om jag skulle slänga på landsvägshjul.
Varför vill man stänga av kopplingen på bakväxeln?

IMG_2032.jpeg
Nån som kör sin CFR 696 Lvg-kittad?

Jag har en Free Ranger som enligt uppgift är en CFR 696. Grymt nöjd med den på gruset. Men inte optimal på Lvg med befintlig spec.

Funderar på att kitta den för Rando och Lvg med 46t klinga, nya lätta Lvg-hjul och en 11/32 kasette. Men lite fundersam om det är värt då den längre hjulbasen kanske gör den seg vs en snärtig räser?

Nån som har testat och har sin uppbyggd mer för Lvg?

Edit: Bild på min

Jag kör min som dåligt väder lvg med skärmar osv. alternativt gravel. Det funkar men på torra sommarvägar är min Systemsix roligare :)
Misstänkte det. Tack för info.

Grundproblemet är att min räser endast tar 25:or. Så försökte hitta en genväg här med dubbla hjulpar på grushojen.

Men får kolla på att byta ut min räser på sikt i stället.

Alltså för att cykla långt bekvämt duger den alldeles utmärkt, börjar man lasta på lite väskor, käk, kläder osv. är ju ävenden ärtigaste racern snabbt mer av en mulåsna, så det beror lite på förväntningar och användningsområde.

Visa bilaga 617166Nån som kör sin CFR 696 Lvg-kittad?

Jag har en Free Ranger som enligt uppgift är en CFR 696. Grymt nöjd med den på gruset. Men inte optimal på Lvg med befintlig spec.

Funderar på att kitta den för Rando och Lvg med 46t klinga, nya lätta Lvg-hjul och en 11/32 kasette. Men lite fundersam om det är värt då den längre hjulbasen kanske gör den seg vs en snärtig räser?

Nån som har testat och har sin uppbyggd mer för Lvg?

Edit: Bild på min
En kompis har en White GX Gravel Interceptor som jag tror bygger på samma ram. Han kör den med Zipp 303s, landsvägsdäck på 28 mm och en 46t-klinga fram. Är supernöjd med hojen och använder den till ”allt”. Sannolikt är en ren landsvägshoj rappare, men han kan cykla både snabbt och långt på sin kan jag intyga.

Senast ändrad:
Vart hittar du piratkopior här? Carbonda är ju tillverkare av egna modeller som märken likt oneone köper och märker med eget namn?

Samma modell har köpts av flera olika företag och erbjuds som deras modell.
Cykeln på bilden är märkt On One men har om jag förstår rätt ett annat ursprung.

Tjena! Är det någon som sitter på ett extra växelöra till free ranger/carbonda 969? Eller eventuellt vet var jag kan få tag i ett i Stockholm? Tacl

Tjena! Är det någon som sitter på ett extra växelöra till free ranger/carbonda 969? Eller eventuellt vet var jag kan få tag i ett i Stockholm? Tacl
Jag tror jag har 3. Skulle nog kunna avvara ett.

Edit: hittade 3 st. Säg till om du vill ha

Annars är jag rätt säker på att detta är rätt växelöra (vitus substance är en cfr696 ram)

Senast ändrad:
Jag tror jag har 3. Skulle nog kunna avvara ett.

Edit: hittade 3 st. Säg till om du vill ha

Annars är jag rätt säker på att detta är rätt växelöra (virus substance är en cfr696 ram)
Kung är du, behåll dina. Jag beställer. Hittade nämligen samma på wiggle. Tack

Jag kör min som landsvägscykel, har 34/50 fram. Det fungerar väl ok men det är en grushoj med smala däck och ingen lvg.
Ok, men nu har jag beställt en 46t klinga och 35:or slicks så då blir det en Lvg med breda däck och ingen gravel med smala däck?

Får se hur den känns. Behåller min stålräser oavsett.

Tillbaka
Topp