Shimano MTB-skor - normal respektive wide?

Bele

Aktiv medlem
Någon som vet hur de skiljer sig åt? Har köpt en normal. Den sitter bra över lästen, men är lite tajt vid utsidan av lilltån. Är wide bara rymligare över lästen eller är även tåboxen bredare? Riskerar den att bli för rymlig över lästen?

Mitt intryck är att den framförallt är större över fotryggen, tex om man har höga vrister eller är bredare där.

Jag har haft två par av XC5/XC501, en i normal och en i wide. Den i normal var trång som fan i främre decimetern av skon (tåboxen?) men bra runt hälen (lästen?). Wide var betydligt bredare där fram men bara knappt märkbart bredare baktill. Det stämmer också med vad jag har läst om Shimanos wide-storlekar, att de ska vara bredare framtill. Jag minns inte om det gällde i övrigt eller bara MTB-/gravelmodellerna heller.

Värt att notera är väl att även wide-modellen är smal. Men får du i foten i den vanliga så är ju inte det ett problem.

Jag har haft två par av XC5/XC501, en i normal och en i wide. Den i normal var trång som fan i främre decimetern av skon (tåboxen?) men bra runt hälen (lästen?). Wide var betydligt bredare där fram men bara knappt märkbart bredare baktill. Det stämmer också med vad jag har läst om Shimanos wide-storlekar, att de ska vara bredare framtill. Jag minns inte om det gällde i övrigt eller bara MTB-/gravelmodellerna heller.

Var den betydligt bredare över ovansidan av foten = lästen och även i tåboxen? Är intresserad av XC702, vilket torde vara ett snäpp upp från efterföljarmodellen till XC501. Ganska sannolikt är det är snarlikt uppbyggda.

Var den betydligt bredare över ovansidan av foten = lästen och även i tåboxen? Är intresserad av XC702, vilket torde vara ett snäpp upp från efterföljarmodellen till XC501. Ganska sannolikt är det är snarlikt uppbyggda.
Jag hade inte koll på begreppen när jag svarade tidigare. Jag är plattfotad med en något bred främre del av foten, typ enligt måtten A och B på den här guiden. Jag förstår inte vad du menar med "över ovansidan", men mitt intryck av xc5/xc501 i Wide resp normal är att den främst var bredare där vid måtten A och B. Bakre delen av skorna runt hälen var likvärdiga och där satt de nog lika omslutande. r

Jag hade först modellen i wide men det är svårt att jämföra den så här i efterhand då den var flitigt använd och uttänjd. I normal så var det för trångt framme i skon så de såldes knappt använda.

Om det går att dra paralleller mellan xc5 och xc701 vet jag inte. Jag har ett par mw5 i typ 1 - 1,5 strl större än normalt för att få plats med tjock socka och luftigt runt tårna, den skon känns smal men inte så att det ens är nåt jag tänker på. Det känns lite motsägelsefullt eller så är vinterskorna rymligare över lag.

Jag kör numer med Northwave, en lite kralligare modell som heter Spider 3 tror jag. Jag har läst på ett flertal ställen att Northwaves skor ska vara relativt smala så då blir man än mer fundersam. Jag har provat ett par Lake i wide också men den var alldeles för bred i bakre delen så hälen ville inte sitta still i skon.

Mitt intryck är att den framförallt är större över fotryggen, tex om man har höga vrister eller är bredare där.
Tack för input. Jag behöver bara en bredare tåbox.
Jag antar att "större över fotryggen" skulle betyda att skon skulle vara bredare ungefär mitt på? Det är inte min uppfattning. Jag tänker att har man högt fotvalv eller bara att foten är hög där mitt på, så kompenseras väl det av att skon inte behöver dras åt lika mycket?

Jag kör numer med Northwave, en lite kralligare modell som heter Spider 3 tror jag. Jag har läst på ett flertal ställen att Northwaves skor ska vara relativt smala så då blir man än mer fundersam. Jag har provat ett par Lake i wide också men den var alldeles för bred i bakre delen så hälen ville inte sitta still i skon.

Jag har flera par Northwave-skor. Ett av dem är par lite äldre MTB-skor som jag är extremt nöjd med, men de är helt utslitna och måste bytas ut. Har köpt flera par efter dem, men är inte nöjd med något av dem. Ett av dem var en toppmodell från Northwave, men som var så smal så att det blev retur direkt. Svårt att hitta bra (cykel)skor.

Tack för input. Jag behöver bara en bredare tåbox.
Köpte du inte jättebilligt skor från lake alldeles nyss?
Knepigt att shimano inte skriver ut vilken skillnad det är på ”wide” kan tyckas…
Mina gamla xc701 är rätt breda, dom är inte alls lika rejsiga och styva som 90X men mycket bekvämare…
Men sulan är ju givetvis jättesmala trots bredare fot.

Jag har XC701 Wide, och mina fötter är väldigt breda över första tåleden, men hälen är normal.
De sitter bra i hälen, och jag har tillräckligt med utrymme i fram. Har 43 eller 43 1/3 på de flesta av mina vanliga skor och 43.5 på XC701.

Köpte du inte jättebilligt skor från lake alldeles nyss?
Knepigt att shimano inte skriver ut vilken skillnad det är på ”wide” kan tyckas…
Mina gamla xc701 är rätt breda, dom är inte alls lika rejsiga och styva som 90X men mycket bekvämare…
Men sulan är ju givetvis jättesmala trots bredare fot.

Jo, tack än en gång för tipset. Jag mätte enl Lakes anvisningar, men de var för små. Jämförde med en annan Happyits halv storlek större. De var mkt större, men kändes inte klockrena. Lake bekräftade att mina skor var ok, men förklarade inte den stora skillnaden utan ville bara sälja skor utan mellanhand.

Har idag fått uppgiften att Shimanos wide är 4 mm bredare. Den XC702 jag har köpt sitter bra, förutom vid lilltån och det är frågan om 4 mm till räcker. Wide finns dessutom bara i helstorlekar, vilket gör det svårbedömt om jag kan gå upp eller ner då den som passar är en halvstorlek som jag misstänker blir för stor om jag går upp.

Jo, tack än en gång för tipset. Jag mätte enl Lakes anvisningar, men de var för små. Jämförde med en annan Happyits halv storlek större. De var mkt större, men kändes inte klockrena. Lake bekräftade att mina skor var ok, men förklarade inte den stora skillnaden utan ville bara sälja skor utan mellanhand.

Har idag fått uppgiften att Shimanos wide är 4 mm bredare. Den XC702 jag har köpt sitter bra, förutom vid lilltån och det är frågan om 4 mm till räcker. Wide finns dessutom bara i helstorlekar, vilket gör det svårbedömt om jag kan gå upp eller ner då den som passar är en halvstorlek som jag misstänker blir för stor om jag går upp.
Kanske har du koll men Bike 24 har 20 % rabatt och samtliga wide-storlekar tillgängliga av xc702.

Någon som vet hur de skiljer sig åt? Har köpt en normal. Den sitter bra över lästen, men är lite tajt vid utsidan av lilltån. Är wide bara rymligare över lästen eller är även tåboxen bredare? Riskerar den att bli för rymlig över lästen?
Utvärdering ! vilka blev det ? 😃🫣

Utvärdering ! vilka blev det ? 😃🫣

Jag bedömde att wide inte skulle vara tillräckligt. Har cyklat med ett par Diadora som passar bra fram, men blir glappiga över läst och i hälen. Har köpt, men ännu inte testcyklat, ett par Northwave Origin 2 som är det bästa jag har hittat hittills.

Tillbaka
Topp