Trainerroad

Trainerroad
Garmin ändrade nån gång förra året så att den visar totala antalet kalorier för ett pass istället för aktiva kalorier. Eller kanske var det under 2019? Det är iaf så dom gjort.

kJ från effektmätaren stämmer ganska exakt för mig när det gäller TR / Garmin.
Intressant!
Det skulle ju förklara diffen - och då blir TRs värde mer "korrekt" för att uppskatta energiåtgång av aktivitet.

Trainerroad
Intressant!
Det skulle ju förklara diffen - och då blir TRs värde mer "korrekt" för att uppskatta energiåtgång av aktivitet.

Connect på både webb och app kan visa rätt antal aktiva kalorier alltså nära effektmätarens kj, men den visar det bara för hela dagens sammanställning.

TrainerRoad beräknade detta pass till 755 kj. TR med Tacx Neo säger att det blev 759 kj. Garmin och Power2Max på cykeln säger 738 kj.

0D9BB2BD-FAF1-4E0D-A2EF-97E67C2D0257.jpeg

4DAB169D-F659-4815-95CE-468C0FA5259B.jpeg

Senast ändrad:
Trainerroad
TR skulle ha något nyare blogg inlägg om cyklister som håller sig i toppen med väldigt lite träning.

Har letat runt lite men inte hittat, ngn som har läst det?

Trainerroad
I går gjorde jag ett ramptest i mitt Adaptive-program. Efter att ha "misslyckats" med de två senaste testerna var jag peppad att ge gärnet. Misslyckandena var i att det första ökade jag FTP minimalt, och nummer två MINSKADE FTP, trots att jag egentligen tycker att jag blivit starkare än så. Dock så vet jag varför det blev så, jag var helt enkelt för trött av olika anledningar vid de tillfällena.

Nåväl testet i går gick lysande. Jag ökade FTP från 222 till 248 W (3,36 -> 3,75 W/kg). Det kändes mer som det skulle än de tidigare testen. MEN progression levels sattes tillbaka till 1.0 från att ha legat runt 5.

Före:
Screenshot_20220323-071914.png

Efter:
Screenshot_20220323-070008.png

Sen föreslog TR adaptations med sänkningar av kommande pass. På frågan om jag ville acceptera svarade jag nej.

Sen googlade jag lite, och då står det att när man ökar FTP "kraftigt" så resettas progression för att ökningarna annars kan bli för jobbiga.

Dock funderar jag på vad som nu händer när jag har ökat FTP, sänkt progression med nekat adaptations...
Vi får väl se :geek: jag har ett VO2 Max på progression 5.1/TSS 71/IF 0,84 planerat i kväll.

"Progression Levels automatically adjust after an FTP increase. I can’t explain the exact workings here, but the Levels preserve their relative relationship with each other and are adjusted to account for a rise in your capabilities. In your case, it was a large FTP increase of 3% (nice one!), so it’s normal to see the Levels adjust quite a bit.

We do this because the bump in your FTP can make any upcoming workouts feel harder than before if we kept them at the same Workout Level. That could lead to a situation where the first-week training at the new FTP was unproductive because the workouts were too difficult to complete successfully. This would then have negative consequences for the following weeks in that training phase.

By reducing the Progression Level, and in turn, upcoming Workout Levels, we can offset the FTP increase and serve you the right workouts for your current capabilities. This keeps the training on track and allows us to ramp the difficulty of workouts at a sustainable rate at your new FTP.

In any case, Progression Levels are dynamic, changing, real-time markers of progress, and as you continue to complete more workouts, you’ll begin to see them change fairly regularly. A higher progression level isn’t necessarily “better” or is even a sign of a stronger athlete; they simply reflect current capabilities at your current FTP. Your FTP is still the best indicator of fitness!"

Trainerroad
Som den citerade texten nämner sår Workout Levels är relativa en viss FTP.

Är det då rimligt med en "reset" till 1.0 för en ökning av FTP-värdet på ca 10%? Förmodligen inte, och om man inte vill köra nästa pass på 1.0 och låta AI öka stegvis tills man svarar "Hard" i den efterföljande utvärderingen så går det oftast alldeles utmärkt att välja något som har typ 1.0 lägre WL och "ta det från där".

Ska bli intressant att höra vad du tycker efter passet ikväll och vid veckans slut.

Trainerroad
Nja, den föreslog nya adaptions, och jag fegade ur och accepterade. Passet kändes för lätt.

Men vad är lämpligt? Ska man känna sig lite behagligt trött efter ett VO2max. Eller ska det vara som tidigare, när jag körde fyror på en osmart trainer. Målet då var att ligga på en nivå så att man bara precis klarade sista 4an?

Screenshot_20220324-061010.png

Trainerroad
Du ska klara alla fyror med jämn effekt, och hade någon riktat en pistol mot dig hade du klarat en till ;-) dvs. det är inte en maxning, men knappast skönt, det ska krävas en del övertalning av den där gråa klumpen innanför skallbenet att få benen att fortsätta snurra med bibehållen effekt.

Trainerroad
Tappar du ett par watt på trean och fyran respektive du kliver av cykeln tom i skallen och vill inte ens fundera på mat = då har du kört för hårt. Hinner du tänka en massa tankar om dagen, jobbet, livet under passet, då behöver du öka.

Trainerroad
Det är inget att fundera för länge på, så länge du utvärderar passen som "Easy" eller "Moderate" (givet att de var det) så kommer ML-algon att ganska snabbt rampa dig till WL-nivåer där du inte behöver oroa dig att det är för lätt.

Ja, det är min erfarenhet. Dock blev senaste "omgången" när jag hade sänkt FTP (pga dålig form ramp-dagen) ganska mellanmjölk den hann aldrig få upp nivåerna ordentligt.

Nå, nu kommer jag att sluta programmet strax och cykla ute istället med lite train now när det är för trist ute ?

Trainerroad
Hur tycker du train now fungerar?

Min erfarenhet är att det är OK för korta/intensiva pass men eftersom man anger tillgänglig tid så rekommenderar den aldrig produktiva Z2-pass om man har WL >4.

Trainerroad
Hur tycker du train now fungerar?

Min erfarenhet är att det är OK för korta/intensiva pass men eftersom man anger tillgänglig tid så rekommenderar den aldrig produktiva Z2-pass om man har WL >4.

Jag tycker att det funkar bra för mina behov. I vinter har jag har kört tre gånger per vecka: 1+1+1,5h

Jag vill bli bättre, men har inga direkta ambitioner. Tränar inte för något lopp eller så, jag cyklar normalt två MTB-motionslopp, samt några Randonnée per år. Jag har inte heller lagt någon direkt tid på att studera träningslära, utan snappar upp lite här och där :-) Så att bara kunna sätta sig på trainern och få ett "bra" pass passar mig.

Till nästa innesäsong kommer jag nog att vara lite mer aggresiv i vad jag väljer för plan. Jag har nog varit för feg i valet mellan bas och build, och vad jag anger i hur "van" cyklist jag är.

Jag testade Zwift ett tag, men lackade ur när deras träningsprogram inte klarade av att man skippade en vecka, staplar och en film passar mig bra. Dock skulle det kunna bli bra om TR och Zwift slås ihop och man kan ta ett Zwift-pass när andan faller på. Bla är jag sugen på Alpe du Zwift.

Trainerroad
Är det någon mer som börjat tröttna på TRs pass? Tycker att dom har lite dåligt "flow" i sig. Innan jag gick in för att köra TR (för över 1 år sedan) så köpte jag 2 månaders uppsättning med en PT och dom passen var riktigt jävla goa. Sådär att man vart glad efter genomförda pass, dels för att dom var jobbiga, men att dom hade bra flow i sig. Man kunde liksom landa i intervallen och njuta av det hårda trampandet.. Enkla upplägg med längre uppvärmningar och mindre krusiduller under vägens gång. Exempel:
  • 6x 8min Sweetspot, 2 min vila
  • 8x 4min FTP-nivå, 1x vila
  • 10x 2min Vo2max, 2 min vila
TRs är ju ofta med korta Vo2-max på typ 30s för att sen återgå till Sweetspot osv. Letade idag efter lite längre Vo2-intervaller, och dom finns ju, men det blir ett jäkla sökande efter att hitta just rätt pass som aldrig känns riktigt som det man vill ha.

Tänkte köra lite egen-komponerade pass en månad framöver för att utvärdera, men det förstnämnda passet som jag körde idag kändes riktigt härligt. Sa upp mitt medlemskap för att snabbt ta tillbaka det, TRs erbjudande är fan riktigt bra jämfört med plattformar för att följa ens framsteg (todaysplan, trainingpeaks) där man får en workout-builder, riktigt bra app, TSS, numera också FTP-estimering (när man bara kör 3 pass vecka är det skönt att inte behöva slösa tid på FTP-test) för samma pris som dom andra.

Trainerroad
Alla "klassiska" intervaller x4/5/6/8 12/15/20 osv finns i TR, men sen paketeras dem lite olika och om man inte lite aktivt letar så får man lätt känslan av att det mest är halvkonstiga vo2 pass för att föra det roligt för folk. Svårt att paketera 3*15 eller 2*20 på ett sexigt sätt dag in och dag ut :)
Sen har varje pass typ 25 varianter där enda skillnaden är någon w upp eller ned eller 30 s mer vila - vilket ser spännande ut - men egentligen är det rätt meningslöst eftersom vi är människor och vår kapacitet lätt kan diffa från dag till dag och behöver man 30 s vila mer mellan två intervaller ena dagen är det inte att det är ett heeeeeeelt annorlunda pass som ger heeeelt annan träningseffekt.
Men av de få jag testat är ändå TR den plattformen som jag gillar bäst.

Mitt största agg mot TR är deras totalt värdelösa slider för att sätta resistance i telefonappen. hopplös att hantera med svettiga fingrar när man lätt hade kunnat ha en +/- knapp istället som andra har. mailade till och med deras support om det men de tyckte det inte var nåt problem

Trainerroad
Alla "klassiska" intervaller x4/5/6/8 12/15/20 osv finns i TR, men sen paketeras dem lite olika och om man inte lite aktivt letar så får man lätt känslan av att det mest är halvkonstiga vo2 pass för att föra det roligt för folk. Svårt att paketera 3*15 eller 2*20 på ett sexigt sätt dag in och dag ut :)
Sen har varje pass typ 25 varianter där enda skillnaden är någon w upp eller ned eller 30 s mer vila - vilket ser spännande ut - men egentligen är det rätt meningslöst eftersom vi är människor och vår kapacitet lätt kan diffa från dag till dag och behöver man 30 s vila mer mellan två intervaller ena dagen är det inte att det är ett heeeeeeelt annorlunda pass som ger heeeelt annan träningseffekt.
Men av de få jag testat är ändå TR den plattformen som jag gillar bäst.

Mitt största agg mot TR är deras totalt värdelösa slider för att sätta resistance i telefonappen. hopplös att hantera med svettiga fingrar när man lätt hade kunnat ha en +/- knapp istället som andra har. mailade till och med deras support om det men de tyckte det inte var nåt problem

Ja, men som dom själva säger så har dom tusentals pass och då går det fan fortare att ordna det man vill ha själv :) Håller med, det är en riktigt bra plattform och appen är fan riktigt jäkla bra gjord.

Ja det var en bra idé faktiskt :)

Trainerroad
Någon som har en bra förklaring varför kj förbrukade på ett och samma pass skiljer ganska stort mellan Trainerroad och vad Garmin loggar i Connect - båda med samma effektmätare.
Ett pass som ger 1400 kcal i TR kan ge 1600 kcal i Garmins värld.
Rätt stora avvikelser ändå.

Nu har Garmin ändrat tillbaka och visar rätt igen. Alltså uppdelat på aktiva, passiva och totalt. Kj från mätaren ska bli nästan samma som kcal aktiva.

Aktiviteter från ca ett år tillbaka ser ut att vara uppdaterade i Connect.

D2558A23-5057-483D-882A-430D7166D545.jpeg

Senast ändrad:
Trainerroad
Precis klar med speciality och viloveckan därefter. Nu inget planerat. Inga lopp att se fram emot förrän nästa år, eventuellt ett motionslopp i oktober.

Hur hade ni lagt upp träningen under sommaren?

Trainerroad
Jag hade pausat abonnemanget och bara nöjescyklat ett par månader. För att bygga upp ett sug inför nästa strukturerade säsong.

Och med nöjescykling menar jag inte bara att lalla runt. Man kan ju fortfarande köra hårt (och intervaller) men utifrån hur stigen ser ut, vad man känner för och dagsformen. Jag hade nog försökt hitta några tävlingar att köra. Och passat på att utvärdera träningsperioden genom att jämföra insatser mot tidigare år. Har de förbättrade siffrorna i appen gjort mig snabbare?

Utifrån ”nöjescykling”, eller ska vi säga ”verklighetscyklingen”, hade jag identifierat de områden jag ska jobba mer på nästa strukturerade period.

Trainerroad
Vad hände med cykelvasan i augusti? Och vad är nästa års mål? Om du tror att du har fått för lite Z2 hittills i träningen är det väl ett rejält långt basblock som ligger närmast till hands?

Trainerroad
Får man inte recovery time på sin Garmin om man kör trainerroad på en tex surfplatta? TR är billigt nu.

Skrev om det i en annan tråd

Trainerroad
Får man inte recovery time på sin Garmin om man kör trainerroad på en tex surfplatta? TR är billigt nu.
1900kr/år eller finns det ngt erbjudande.

Jag har börjat köra den fula kusinen trainerday istället. Grafiken är sämre men appen snabbare/stabilare i mitt tycke och rätt enkelt att kopiera träningsupplägg från tr. Och kostar en tredjedel.

Trainerroad
Någon som testa adaptive Plan i TrainerRoad? Om ja, vad är er erfarenhet av det?
Jag har provat, och tyckte inte jag fick ut så mycket av det.

I princip kunde man klara ett pass, skriva man va sliten och tyckte detta passet va "very hard" men sen bli upptryckt ngt snäpp ändå.

Men om man gick in i train now delen så blev recommended ofta helt annat än det man fick i sin plan.

Så i mitt perspektiv är det enklare att välja ngt med mindre training load själv om man är sliten än låta datorn göra det.

Trainerroad
Någon som testa adaptive Plan i TrainerRoad? Om ja, vad är er erfarenhet av det?

Jag kör en vanlig plan där jag möjligtvis kan ha ställt in att köra adaptive-funktionen. Oavsett, körde igång inomhus nu efter en sommar utan att röra cykeln inne så jag hade ingen känsla alls för vilken nivå jag skulle ligga på. Tycker personligen att inomhus är jobbigare.

Första passet var ett sweet spot, där jag direkt kände att det var lugnt. Efter passet plussade jag upp min progress ganska rejält då den låg på 0 på allt, och adaptive-funktionen anpassade nästkommande sweetspot till ett tuffare pass (vilket jag tycker att den gjorde bra).

Nästa pass som var vo2 ändrade jag själv då jag nu hade lite mer känsla för min nivå. Körde passet och det var också lugnt. Adaptive anpassade till tuffare här också, och det passet var också på en bra nivå.

Så för mig funkar det toppen! När det inte funkar lika klockrent är om man t.ex. är sjuk, då går jag lite mer på självkännedom och sänker ytterligare lite det första passet till att följa förslaget andra och sen vara tillbaka på banan till det 4-5e passet beroende på hur länge jag varit sjuk (mitt uppe i småbarnsåren så man är sjuk rätt mycket ändå, man får passa på när man väl är frisk och kötta på).

Trainerroad
Funderar på vilket program jag ska satsa på för vintern - TrainerRoad är det jag använt tidigare, då med uppskattning av Virtual Power via kadens och hastighet. Ett par effektpedaler har kommit hem och ett snabbt pass visade att virtual power underskattat min FTP väldigt mycket. Men så blir det väl när man kör grusdäck på en wheel on-trainer. :)

Hur som helst, ett nytt jobb med många resor innebär att jag inte kan hålla en seriös plan - är adaptive training bra nog för att bara klicka igång programmet när man har tid och känna att det blir effektiv träning eller ska jag nöja mig med mer avkopplad träning i Zwift eller liknande?

Trainerroad
Hur som helst, ett nytt jobb med många resor innebär att jag inte kan hålla en seriös plan - är adaptive training bra nog för att bara klicka igång programmet när man har tid och känna att det blir effektiv träning eller ska jag nöja mig med mer avkopplad träning i Zwift eller liknande?
Train Now låter som alternativet för dig.

Trainerroad
Tjoho, fredag!

Snabb fråga, hur hanterar ni trainerroad workouts inomhus med er garmin?
Idag har jag trainerroad på mobilen och sen min 530 som jag kör på en "indoor" profil med custom skärmar.
Kruxet nu är ju att varje pass laddas upp två gånger till mitt garmin connect / training peaks / strava.

Kan man slippa detta på något smidigt sätt? För om jag skulle pusha TR passet till ett outdoorspass - då skulle väl inte erg mode funka? Jag vill liksom ha TR appen på telefonen för att sköta alla parametrar och edgen ska liksom logga allt parallellt så det bara blir en workout.
Funka det på något sätt?

Trainerroad
Tjoho, fredag!

Snabb fråga, hur hanterar ni trainerroad workouts inomhus med er garmin?
Idag har jag trainerroad på mobilen och sen min 530 som jag kör på en "indoor" profil med custom skärmar.
Kruxet nu är ju att varje pass laddas upp två gånger till mitt garmin connect / training peaks / strava.

Kan man slippa detta på något smidigt sätt? För om jag skulle pusha TR passet till ett outdoorspass - då skulle väl inte erg mode funka? Jag vill liksom ha TR appen på telefonen för att sköta alla parametrar och edgen ska liksom logga allt parallellt så det bara blir en workout.
Funka det på något sätt?
Så här gör jag
- Garmin Connect laddar upp till Strava och TR.
- TR laddar (bara) upp till Strava (kolla inställningarna för "integrations")

- Se till att starta Edgen samtidigt som appen.
- Avsluta och ladda upp TR-aktiviteten innan du sparar och laddar upp från Garmin.
- Strava "de-dupar" och vara TR aktiviteten är kvar.

Senast ändrad:
Trainerroad
Fick ikväll ett mail från Trainerroad där de vänligen upplyste mig om att mitt abonnemang skulle öka i kostnad från USD99 till USD 189 fom kommande förnyelse.

2018 när jag tecknade mig för årligt abonnemang lovades det dyrt & heligt att jag aldrig skulle behöva betala mer än USD99 per år för tjänsten.

Blev lite "sur & tvär" nu när de ville höja till USD189.

Mailade support@trainerroad.com med följande:
"
When I signed up for the yearly plan back in the 2018 it was promised to me that I’d never be charged more than US$99 a year.

What message does this send to yor most loyal customers?

You are just taking a piss on us!

Your most loyal customers.

It’s alost a 100% increase!

You actually want to drive us to other platforms?

C’mon, lets keep our relationship on a good foot. Please.

BR

Michael"

Nu tog det kanske 10 minuter innan jag fick ett mkt ursäktande mail om att "hoppsan nu har det nog skett ett misstag" och det är SJÄLVKLART att du bara ska betala USD99 per år.

Så får ni samma mail som mig och ni ligger på "USD99 planen" kan det absolut vara idé att dr iväg ett mail till adressen enligt ovan.

Peace out!!

/ruttenheten Vernersson :-D

Trainerroad
Tanken är nog att man ska läsa igenom det lite snabbt, bli sur och sen tänka att jaja det har varit billigt länge och därefter kasta mailet och hamna på det högre priset.

Trainerroad
Kan mailet vara ett sätt för dom att se hur mycket folk egentligen är villiga att betala för tjänsten?

Nu fortsätter jag med mina $99 om året, skulle dom inte ge mig det valet så hade jag avslutat direkt utan att ens framföra mina klagomål till kundtjänst. Andra väljer säkert något av dom olika alternativen och sen ser dom vilket som är mest populärt och bestämmer sig slutligen för det.

Trainerroad
Kan mailet vara ett sätt för dom att se hur mycket folk egentligen är villiga att betala för tjänsten?
Lite så tänkte jag också, även om det var oklart vad man skulle kunna missa med att fortsätta på det inlåsta priset (innan var det tal om att man också skulle bli låst på featurea-sidan).

Samtidigt förstår jag TRs situation, det är ett privatägt bolag utan aktiekapital - behöver man expandera eller satsa på något nytt behövs pengar som inte kommer från nyemission eller liknande. Men ska de överleva på sikt behövs en stabil och lojal kundbas.

Tillbaka
Topp