[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Segern är vår Norge!
victory-winner-flag-waving-9kjbtawcawjc83s3.gif

Eller att hon inte har styrkan i någon muskel som normalt inte används men som i denna backe belastas och hon helt "överbelastar" den och tekniken sen rasar?
Inte lätt att köra backen för första gången skulle jag tro. Se de som har kört den flera gånger. Flera blir bättre och bättre om man bara ser till dagens resultat.

Inte lätt att köra backen för första gången skulle jag tro. Se de som har kört den flera gånger. Flera blir bättre och bättre om man bara ser till dagens resultat.
Det är klart att det inte är en nackdel att ha åkt tidigare. Någon tydlig trend att åkare blir bättre och bättre år för år har jag dock svårt att se. Tycker resultaten kan variera en del. Åkare som Bergane och Ducordeau, som också gör debut i backen, får hon stryk av. Det är i alla fall i mina ögon en överraskning.

Om jag skulle ha tippat resultaten inför etappen är nog Frida den på topp-10-listan som jag hade bommat värst på.

I mina ögon är Frida och Ebba båda kapacitetsåkare och Frida är väl normalt minst lika bra uppför som Ebba. Ebba har de två gånger hon åkt backen varit etta (premiäråret) och tvåa. Tycker också Frida denna tour hållit sig lite kallare än hon gjort i vissa andra sammanhang så jag var inte speciellt orolig för att hon skulle idiotköra och spränga sig. Totalt sett gjorde det att jag trodde det fanns mkt god chans för topp-3 på etappen för Frida. Idag blev det dock inte så.

Klarar Calle topp 10 i totalen?
Blir spännade fight om totalsegern.

Intressant lopp i Lillehammer för åkare födda 2006. Till start, 123 norrmän, 1 svensk och 1 tysk. Svensken bröt liksom ett antal norrmän och tysken vann!

1673180877795.png

Tvåa åkare i särklass i damernas junior-VM-testlopp, 20 km C masstart.

1673181060869.png

Mkt jämnare på herrsidan där sju åkare var med i slutet, inklusive 2005:orna Bergström och Nilsson.

1673181192209.png

Det är klart att det inte är en nackdel att ha åkt tidigare. Någon tydlig trend att åkare blir bättre och bättre år för år har jag dock svårt att se. Tycker resultaten kan variera en del. Åkare som Bergane och Ducordeau, som också gör debut i backen, får hon stryk av. Det är i alla fall i mina ögon en överraskning.

Om jag skulle ha tippat resultaten inför etappen är nog Frida den på topp-10-listan som jag hade bommat värst på.

I mina ögon är Frida och Ebba båda kapacitetsåkare och Frida är väl normalt minst lika bra uppför som Ebba. Ebba har de två gånger hon åkt backen varit etta (premiäråret) och tvåa. Tycker också Frida denna tour hållit sig lite kallare än hon gjort i vissa andra sammanhang så jag var inte speciellt orolig för att hon skulle idiotköra och spränga sig. Totalt sett gjorde det att jag trodde det fanns mkt god chans för topp-3 på etappen för Frida. Idag blev det dock inte så.
Tänker ,era på de som har kört för totalen. Och där är hon den enda som inte hade erfarenhet från backen. Kan tro att hon lägger upp det på ett annat sätt nästa år.

Tänker ,era på de som har kört för totalen. Och där är hon den enda som inte hade erfarenhet från backen. Kan tro att hon lägger upp det på ett annat sätt nästa år.
Om hypotesen är att förstagångsåkare som är med i totalstriden har en tendens att underprestera så är det ju ett ganska klent statistiskt underlag med en åkare.

Felaktigt disponerande kan vara en förklaring. Jag är dock inte säker att det är förklaringen/hela förklaringen. Tycker inte hon gör några alltför galna saker. Åker med men drar inget fram till backen. Går upp och håller fart i backen men med tanke på att ganska många hänger med är det rimligen ingen överdriven fart. Upp till dess att fältet börjar splittras en bit upp i backen tycker jag det ser rätt lugnt ut. Sen krånglar hon i kurvorna och står tidigt och stakar ut ur kurvorna och därefter går det fort "utför".

Min känsla är att något antingen inte är rätt för dagen eller att den typen av åkning av någon anledning, lite mot förmodan, inte passar henne så bra. Finns ju åkare som man tycker borde prestera bra men som inte gör det. Tönseth har väl t.ex. sällan fått till det trots bra kapacitet och att han är lätt i kroppen.

Calle verkar inte riktigt ha uppskattat dagens etapp.

Om du frågar mig vad jag tycker minst av allt om i hela världen så är det den här backen.

På beteendet efter målgång verkar det som Frida har fortsatta problem med sin energi. Lite otäckt.

Kul med fransk seger.
"Karlsson medger att det kändes lite skakigt redan efter gårdagens nästsista etapp.

– Jag kände redan i går efter målgång att det var lite ”yrsligt” och så. Det är svårt med energin i en tour och allt vad det innebär."

Fattar inte riktigt. Är det energi som i mat som avses? I så fall, kan det verkligen vara omöjligt att trycka i sig tillräckligt för att kompensera tre kvarts hårt tävlande?

"Karlsson medger att det kändes lite skakigt redan efter gårdagens nästsista etapp.

– Jag kände redan i går efter målgång att det var lite ”yrsligt” och så. Det är svårt med energin i en tour och allt vad det innebär."

Fattar inte riktigt. Är det energi som i mat som avses? I så fall, kan det verkligen vara omöjligt att trycka i sig tillräckligt för att kompensera tre kvarts hårt tävlande?
Jag tror det är mer än bara mat, hon ligger nog ständigt på gränsen och då är det nog lätt att det blir underskott under en sån här tour.

Jag tror det är mer än bara mat, hon ligger nog ständigt på gränsen och då är det nog lätt att det blir underskott under en sån här tour.
Ok, men underskott på vad?

Är det återhämtningen som blir lidande? Om så, är det omöjligt att påverka det i positiv riktning genom att vara extremt noggrann med allt som påverkar - mat, vila, etc.? Eller kan hon göra något s.a. hon inte ständigt ligger på gränsen?

Ok, men underskott på vad?

Är det återhämtningen som blir lidande? Om så, är det omöjligt att påverka det i positiv riktning genom att vara extremt noggrann med allt som påverkar - mat, vila, etc.? Eller kan hon göra något s.a. hon inte ständigt ligger på gränsen?
Ingen aning, men vissa verkar ha det där problemet och det verkar svårt att åtgärda. Frida är ju ett exempel, Flugstad Östberg ett annat. Johaug hade det väl också periodvis, men blev väl mer stabil under senare delen av karriären. Gemensam nämnare verkar vara att de är väldigt smala.

Ingen aning, men vissa verkar ha det där problemet och det verkar svårt att åtgärda. Frida är ju ett exempel, Flugstad Östberg ett annat. Johaug hade det väl också periodvis, men blev väl mer stabil under senare delen av karriären. Gemensam nämnare verkar vara att de är väldigt smala.
Det jag aldrig fattat är om det är "av nöden tvunget" (t.ex. p.g.a. gener) att det ska bli så när de tränar/tävlar så hårt som de gör eller om det finns någon aspekt av att, medvetet eller nästan omedvetet, vilja vara lätt och de därför medvetet dansar på knivseggen.

Rent ekonomiskt har säsongen varit riktigt bra för Frida så här långt.

1673190781307.png

1673190809136.png

1673190848910.png

1673190827600.png

1673190895680.png

1673190919998.png

Vad har dom från förbundet med nya avtalet tro?
var väl 200000kr/år för några år sen.

Har alla samma i a-laget?
Ja, verkar så, åker man bra finns det ju bonusar förstås.

Förmågan att få i sig och tillgängliggöra energi är en viktig förmåga i uthållighetsidrott.
Dagens lopp var kortare än 40 minuter för topp 30. De lär inte kört speciellt hårt fram till backen. Har svårt att tänka mig att underskott av energi är enda problemet. OS i Kina gick på hög höjd och där gick det inte heller något vidare jämfört med vad hon brukar kunna prestera. Kanske hennes kropp får problem med syresättning eller liknande i samband med höghöjdsvistelser?
Det är vanligt att vissa individer tappar betydligt mer prestanda än andra på hög höjd.

Jag tycker att Frida åkte betydligt mer taktiskt och moget än tidigare. Förstås väldigt tråkigt för henne att inte kunna stå på pallen och ta emot publiken jubel.

Tillbaka
Topp