Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Har dom inte gått upp sedan typ 2021?Fortsätter batteripriserna att falla? Det måste väl vara den springande punkten då det gäller priset på elbilar?
Nja, men det var ett trendbrott 2022 där de faktiskt steg. Förmodligen en fördröjd reaktion från produktionsbortfall under pandemin.Har dom inte gått upp sedan typ 2021?
Kan också bero på vilken kemi företagen använder. Kwh-priset kan variera starkt mellan olika. Men generellt räknar man med en sänkning av kostnaden baserat på mer storskalig brytning samt förbättringar i kemi. Men det är givetvis baserat på ett ”normalläge” i världen.Jag lyssnade på bilar med sladd där det pratads in höjning, då hade jag fel.
Det är väl bra! Vill du ha så betala, på så vis slipper ju de som inte vill ha betala för det :)Det visste jag inte att det finns bilar med låsta funktioner som man får betala för att kunna nyttja, är det framtiden, abbonemang för stolsvärme! Wtf..
![]()
Endast viktiga funktionsprenumerationer för Volvo
För att Volvo ska ta ut månatliga avgifter för funktioner krävs att de gör en stor förändring av kundnyttan. Det rapporterar Bloomberg.teknikensvarld.expressen.se
Vad är problemet? Läs din egen text en gång till.Det visste jag inte att det finns bilar med låsta funktioner som man får betala för att kunna nyttja, är det framtiden, abbonemang för stolsvärme! Wtf..
![]()
Endast viktiga funktionsprenumerationer för Volvo
För att Volvo ska ta ut månatliga avgifter för funktioner krävs att de gör en stor förändring av kundnyttan. Det rapporterar Bloomberg.teknikensvarld.expressen.se
Problemet är såklart att det kommer att bli 10ggr dyrare för ägarna av bilen under dess livstid. Det är ju en fantastisk affärsmodell för Volvo mfl om kunderna går på den.Vad är problemet? Läs din egen text en gång till.
Varför ska du få funktioner gratis?
Så länge det finns möjlighet att köpa det man vill ha från scratch är det väl ok, men om man utöver att köpa bilen ska behöva betala månadsavgifter till biltillverkaren lackar iaf jag ur. Det finns ju en anledning att man köper bil istf att hyra.
Nä, och det stör.Inte säkert du kommer att få köpa i framtiden =)
Hur mycket man än vill äga nåt och cash is king hos vissa så är det inte på det hållet vi verkar vara på väg.
?? Köp funktionen från början då istället. Eller köp loss istället för att prenumerera.Problemet är såklart att det kommer att bli 10ggr dyrare för ägarna av bilen under dess livstid. Det är ju en fantastisk affärsmodell för Volvo mfl om kunderna går på den.
Vadå? Varför skulle det vara någon skillnad mot någon annan funktion i bilen?Vad händer om något av dessa inbyggda men ej aktiverade system börjar få fel? Vem ska åtgärda det?
Man får väl utgå från att man slipper felmedelanden om funktionen inte är aktiverad?!Vad händer om något av dessa inbyggda men ej aktiverade system börjar få fel? Vem ska åtgärda det?
Nej, som att köpa en stuga för 700000 och säga nej till att köpa med marken för 2500 för att sedan gnälla över en månadsavgift för arrende.Som att köpa en kolonistuga för 700.000 och sedan inse att marken den står på arrenderas av kommunen och förmodligen aldrig kommer att kunna köpas.
Nja, det är väl sällan eller aldrig möjligt att köpa loss marken som en kolonistuga står på.Nej, som att köpa en stuga för 700000 och säga nej till att köpa med marken för 2500 för att sedan gnälla över en månadsavgift för arrende.
Ja och det är exakt så det funkar på bilarna. Köp tillvalet vid beställning för en summa, köp loss den senare för en större summa eller prenumerera för en mindre summa per månad.Nja, det är väl sällan eller aldrig möjligt att köpa loss marken som en kolonistuga står på.
Fast jag kan ju tycka att man är bra desperat om man gör en sådan affär. Inte så smart sas.
Sällan så enkelt.Man får väl utgå från att man slipper felmedelanden om funktionen inte är aktiverad?!
Radarn är i regel för autbromsen också…Sällan så enkelt.
Vi tar ett realistiskt fall. Du har en bil som har nån hipp autopilot. Du betalar dock inte månadsavgiften för den. Har aldrig gjort heller.
Men du får en skada på kofångaren fram, och radarn går sönder, radarn är bara till autopiloten och måste lagas i samband med lagning av kofångaren. Du får en faktura på 50000 för att laga radarn som du aldrig prenumererat på.
Nä, jag bara funderar kring konceptet... Dvs konceptet du köper en bil, men äger inte funktionerna på den.Radarn är i regel för autbromsen också…
Men oavsett så är det ju en försäkringsfråga, eller så säger du åt dom att inte laga den. Känns som att ni letar efter problem som inte finns?
Radar och kameror används av andra funktioner som är standard. Din fråga är ungefär som att jag har köpt en dator med Windows men inte köpt några spel till, vad händer om grafikkortet går sönder.Nä, jag bara funderar kring konceptet... Dvs konceptet du köper en bil, men äger inte funktionerna på den.
Inget nytt, du får det du betalar för. Vill du ha funktionen? Betala för den.Nä, jag bara funderar kring konceptet... Dvs konceptet du köper en bil, men äger inte funktionerna på den.
Economies of scale och förenklad produktion. Det är i slutändan mer priseffektivt att bygga alla bilar med det även om inte alla köper tillvalet. Varför tror du Tesla kör 4-5 färger, två fälgar och två inredningar som enda val och sedan bygger in all hårdvara? För att det blir enklare att planera och bygga.Alltså grundproblemet är väl att man bygger produkter som kan massa saker i som inte används. Någonstans betalar man ju för det ändå. Sen är det ju det här med prenumerationsmodellen. Den är ju som den är. Jag tror detta är en övergående sak. Vad det lider äger vi ändå inte våra bilar så då slipper vi fundera på det här.
Det ligger dig varmt om hjärtat förstår jag.Inget nytt, du får det du betalar för. Vill du ha funktionen? Betala för den.
I vissa fall, absolut. Men jag tror inte den här trenden har jättemycket med det att göra faktisk.Economies of scale och förenklad produktion. Det är i slutändan mer priseffektivt att bygga alla bilar med det även om inte alla köper tillvalet. Varför tror du Tesla kör 4-5 färger, två fälgar och två inredningar som enda val och sedan bygger in all hårdvara? För att det blir enklare att planera och bygga.
Det ligger dig varmt om hjärtat förstår jag.
Helljus 59:- månaden. Eller 3:- minuten.Beror ju helt på VAD som kostar extra..?
Nej, för att tillräckligt många har köpt istället (bättre intäkt i ett kvartalsrapportsstyrt bolag). Skulle färre köpa så skulle de säkert prova.Tesla kör inga prenumerationstjänster, inte ännu i alla fall. I just deras fall är det uppenbart för att rationalisera produktionen så långt det går.
Men allt går ju mot prenumerationer, tror det kommer slå tillbaka. Hatar när spel ungarna spelar har prenumerationsmodeller, om man börjar med sådant kommer man snart sitta med ett gäng som knappt används en fortsätter ticka pengar om man inte är väldigt aktiv.
När det gäller bilar så skulle jag tycka det var OK i vissa fall, skulle ju vara nice att kunna betala en månad för en mer avancerad självkörning om man ska på bilsemester t.ex. - men det är antagligen kontraproduktivt för tillverkarna att ha så korta avtal.
Man betalar när man använder det. Så fort man slår på helljuset börjar taxametern ticka!Helljus 59:- månaden. Eller 3:- minuten.
Fast, vem ansvarar för att en ”vilande” funktion fortfarande funkar när bilen säljs vidare? Är det biltillverkaren eller första ägaren?Skönt ändå att köpa en bil och kunna aktivera grejer, istället för att sålla bland snikutrustade på begagnatmarknaden.
Vill man inte ha? Kostar inget extra.
är det utanför nybilsgarantin så är det väl som på alla andra bilar, ägaren!Fast, vem ansvarar för att en ”vilande” funktion fortfarande funkar när bilen säljs vidare? Är det biltillverkaren eller första ägaren?