Ska få låna en Spectral KIS inom kort o har pluggat på lite om styrdämpare för motorcyklar.
En styrdämpare är just en dämpare, olja ska passera ett litet hål. Styr långsamt = litet motstånd, styr snabbt/snabbt slag = stort motstånd. Finns naturligtvis en massa varianter på temat med en hög inställningar om man vill.
För road racers så finns det en anledning att ha styrdämpare eftersom hojarna är nervösa av naturen, de är korta och har brant gaffelvinkel. "Tank slap"/vobbling kan uppstå vid kraftig acc, dec eller av ett plötsligt hinder i vägen. Här handlar det främst om att undvika självsvängning (vobbling alltså) och sekundärt att få ett mer stabilt uppträdande.
För endurohojar är syftet främst att dämpa plötsliga och kraftiga slag när man dundrar in i hinder i fart. Det är speciellt vanligt bland hojar som körs snabbt, t ex på sanddyner eller Paris-Dakar-likande ställen. Krafterna ökar vid högre fart. Sekundärt, igen, ger en dämpare också ett lugnare beteende även bland enduro-mc.
Det är inte svart eller vitt det här med dämpning, det handlar om att hitta en balans mellan agilitet och stabilitet av vad jag har förstått.
Det finns en diskussion bland enduro-åkare att man först o främst ska ställa in mc:n rätt och en del tycker det kan räcka. Att smäcka på en styrdämpare ersätter inte en bra inställning, rätt däckstryck e t c. Några nämner fattigmans-dämpare och det är när man skruvar åt styrningen lite granna så det blir lite trögt vilket kan ge likande hjälp som en riktig styrdämpare.
Canyons KIS är INTE en styrdämpare. Det är en fjäder som håller emot styret, såvitt jag förstår med samma kraft oavsett svänghastighet. Men däremot kan det vara olika motstånd vid olika styrvinklar. Vad KIS däremot kan göra är att lugna ner styrningen och hjälpa till att hålla linjen lättare vid t ex en sväng. Någon sa att det är ungefär som att ha en längre styrstam och det är väl det som kanske är kärnan i KIS. Vi har ju superkorta stammar nuförtiden och det är inte bara av godo.
Jag tar gärna emot mer info eller motargument ang styrdämpare o KIS, antingen här eller via PM. Behöver dyka djupare i ämnet.
Thanks!