Canyon spectral cf utan kis?

D i U

Aktiv medlem
Sitter och kikar runt på cyklar ifall man skulle få för sig att köpa nytt i år och kollat in canyons spectral cf 8 för 51000,- i snygg svart och xt grupp , någon som vet ifall den har kis? Finns en specifik cf8 kis men kollar man i specen på alla andra cf modeller så står de att dom också har kis integrerat. ?.
Vad gäller?

Den saknar iaf KIS "inställningen" på toptuben
5287EC7E-0275-45A6-A9D0-95CB3598FDF3.jpeg

EA08A3F0-DBE3-46EA-B13E-CAC438CD2D41.jpeg
F86446E2-88F7-4D30-9C91-FBAEB4CC7ABB.jpeg

Fast är inte det en typisk canyon kalleanka pryl? Dom som har konstruerat den där vet i alla fall inte hur en styrdämpare fungerar. Påminner nog mer i funktionen om ett utslitet styrlager.

Fast är inte det en typisk canyon kalleanka pryl? Dom som har konstruerat den där vet i alla fall inte hur en styrdämpare fungerar. Påminner nog mer i funktionen om ett utslitet styrlager.
Jo så därför önskar jag undvika den om jag skulle köpa en canyon, gillar inte sånt där hokus pokus.

Jag har läst på flera ställen att bara Spectral 8 CF8 KIS har KIS. Canyon har valt den modellen för att den är de mest efterfrågade MTB. Efter ett år kommer kanske flera modeller.

Ska få låna en Spectral KIS inom kort o har pluggat på lite om styrdämpare för motorcyklar.

En styrdämpare är just en dämpare, olja ska passera ett litet hål. Styr långsamt = litet motstånd, styr snabbt/snabbt slag = stort motstånd. Finns naturligtvis en massa varianter på temat med en hög inställningar om man vill.

För road racers så finns det en anledning att ha styrdämpare eftersom hojarna är nervösa av naturen, de är korta och har brant gaffelvinkel. "Tank slap"/vobbling kan uppstå vid kraftig acc, dec eller av ett plötsligt hinder i vägen. Här handlar det främst om att undvika självsvängning (vobbling alltså) och sekundärt att få ett mer stabilt uppträdande.

För endurohojar är syftet främst att dämpa plötsliga och kraftiga slag när man dundrar in i hinder i fart. Det är speciellt vanligt bland hojar som körs snabbt, t ex på sanddyner eller Paris-Dakar-likande ställen. Krafterna ökar vid högre fart. Sekundärt, igen, ger en dämpare också ett lugnare beteende även bland enduro-mc.

Det är inte svart eller vitt det här med dämpning, det handlar om att hitta en balans mellan agilitet och stabilitet av vad jag har förstått.

Det finns en diskussion bland enduro-åkare att man först o främst ska ställa in mc:n rätt och en del tycker det kan räcka. Att smäcka på en styrdämpare ersätter inte en bra inställning, rätt däckstryck e t c. Några nämner fattigmans-dämpare och det är när man skruvar åt styrningen lite granna så det blir lite trögt vilket kan ge likande hjälp som en riktig styrdämpare.

Canyons KIS är INTE en styrdämpare. Det är en fjäder som håller emot styret, såvitt jag förstår med samma kraft oavsett svänghastighet. Men däremot kan det vara olika motstånd vid olika styrvinklar. Vad KIS däremot kan göra är att lugna ner styrningen och hjälpa till att hålla linjen lättare vid t ex en sväng. Någon sa att det är ungefär som att ha en längre styrstam och det är väl det som kanske är kärnan i KIS. Vi har ju superkorta stammar nuförtiden och det är inte bara av godo.

Jag tar gärna emot mer info eller motargument ang styrdämpare o KIS, antingen här eller via PM. Behöver dyka djupare i ämnet.

Thanks!

Senast ändrad:
KIS enda funktion är väl att räta upp styret? Jag har uppfattat KIS som att den primärt vänder sig till nya och/eller ovana MTB-cyklister och att syftet är att skapa trygghet.

KIS enda funktion är väl att räta upp styret? Jag har uppfattat KIS som att den primärt vänder sig till nya och/eller ovana MTB-cyklister och att syftet är att skapa trygghet.

Ingen review jag har läst har talat om nybörjare. De flesta, erfarna, reviewer var nöjda med KIS, några inte.

Journalister dissar aldrig något efter en presslaunch aka bjudresa till franska berg där dom fått smörja kråset och cykla med Fabien Barel. Då får dom inte åka på nästa resa. ?
Jag läser aldrig texter från press launches som reviews. Det är mer produktbeskrivningar och det är väl ok. Reviews kommer senare då testare har fått testa hemma och fått tid att fundera ett tag.

Undrar om det här bara är en ytterligare trött funktion som knockblock etc som körs ett par år att sedan försvinna in i historien. Förstår inte heller vad det gör för nytta på en cykel som spectral? På en DH-hoj kan jag förstå funktionen även om jag är osäker om Canyons lösning är den rätta.

Det är nästan så man kan tro att de försökt få till en ren gimmick eller något som ska verka fräckt men som egentligen är helt onödigt. Det hade jag ALDRIG trott om en cykeltillverkare!?

#ironipåinternetfungerarvisst

Jag tror att dom vänder sig till alla youtubers som vrider på styret då dom hoppar rakt fram så kanske dom hinner få upp styret i rak position innan vurpan?

På tal om knock block, de finns inte heller på spectral längre va? Fan spectral börjar bli ett riktigt alternativ nu när man börjat med gängade vevlager också.

Vad är nästa hjälpverktyg som kommer? Jag skulle inte bli förvånad om Canyon kopplar ihop KIS med vevarmarna så att den vevarm som är på den sidan man svänger åt pekar rakt upp vid kraftiga svängar. Är man ovan eller oskicklig cyklist måste det vara fett bra att få hjälp med pedalpositionen så att man undviker att slå i något när man svänger kraftigt. #intetrampanärdusvänger

Näste grej efter det blir sannolikt en automatiserad sänkstolpe som läser av terrängen och automatiskt justerar höjden på sadeln. #intetänkabaratrampa

Vad är nästa hjälpverktyg som kommer? Jag skulle inte bli förvånad om Canyon kopplar ihop KIS med vevarmarna så att den vevarm som är på den sidan man svänger åt pekar rakt upp vid kraftiga svängar. Är man ovan eller oskicklig cyklist måste det vara fett bra att få hjälp med pedalpositionen så att man undviker att slå i något när man svänger kraftigt. #intetrampanärdusvänger

Näste grej efter det blir sannolikt en automatiserad sänkstolpe som läser av terrängen och automatiskt justerar höjden på sadeln. #intetänkabaratrampa

Nästa steg:

Tycker det låter rimligt. Samtidigt som vevarmarna låser sig slutar även bromsarna att fungera, eftersom man ska ha bromsat färdigt innan man svänger. Det kommer vara ett effektivt sätt att få stopp på smygbromsande i kurvorna.

Nä nästa grej som kommer är vurpa innan du hinner hoppa och vrida på styret så slipper man att vurpa efter hoppet.

Tillbaka
Topp