Lås för Stockholm???

frippegubben

Aktiv medlem
Lås för Stockholm???
Dottern ska flytta till Stockholm för att plugga och tar förstås med sig sin cykel. Inget märkvärdigt, men en gammal damcykel (Monark Karin?). Inte värd nåt egentligen, men onödigt att den försvinner redan första veckan pga att "kusinen från landet" inte fattat vad som krävs för att få ha saker i fred i storstan...
Jag gissar att man ska ha nån form av kedjelås eller bygellås för att låsa fast den i nåt, som komplement till det som sitter på ramen?
Duger nåt man köper på Biltema för en sån cykel eller vad rekommenderar ni som finns i området?

Lås för Stockholm???
Onguard pitbull har vaktat några av våra standardcyklar genom åren.
Prisvärda 14 mm härdat stål, vilket gör att tjuven behöver en gigantisk bulltsax med bra förutsättningar eller vinkelslip.

Lås för Stockholm???
"kusinen från landet" inte fattat vad som krävs för att få ha saker i fred i storstan...

Påminner mig om en historia på tidigare arbetsplats där en nyinflyttade falunbo på jobbet beklagade sig på förmiddagsfikat att "och då har någon annan tagit mitt källarförråd" eftersom vederbörande inte var där och satte lås på förrådet när tidigare hyresgäst flyttade ut...

Lås för Stockholm???
Jag tycker att sålänge man ser till att inga delar på cykeln (tänk hjul) går att ta bort så kommer man långt på valfritt bygellås. Köp dock ett som är tillräckligt stort för att nå runt lyktstolpar osv.
Vill man ta mha vinkelslip så gör man det oavsett lås tänker jag.

Lås för Stockholm???
Jag skulle säga att det beror lite på var och när man parkerar. Då jag bodde i Västberga för några år sedan härjade en cykeltjuv som väckte mig då han sågade upp lås med el-kap på gården om småtimmarna. Medan innanför tullarna en bit från kommunikationspunkter har jag både sett olåsta fincyklar på innergårdar och olåsta fulcyklar utanför portar. Att hålla cykeln inlåst på kvällen utanför tullarna är en bra riktlinje om man inte vill bli av med cykeln tror jag.

Lås för Stockholm???
Jag tycker att sålänge man ser till att inga delar på cykeln (tänk hjul) går att ta bort så kommer man långt på valfritt bygellås. Köp dock ett som är tillräckligt stort för att nå runt lyktstolpar osv.
Vill man ta mha vinkelslip så gör man det oavsett lås tänker jag.
Så är det ju, om någon vill så brukar det gå. Vi har sambons cykel ute på gården med enkelt lås på bakdäcket.I somras när jag skulle ut på morgonpromenad med sonen hittade jag den 50meter från våran port. Den är så j*vla tung att tjuven inte orkade bära den längre. Ända gången en tung cykel är att föredra antar jag.

Lås för Stockholm???
Biltema 27-0643/KAYOBA TY328/Asaklitt 31-2166/Oxford Magnum är prisvärt! De svenska är SBSC godkända och rekommenderas därför av SSF vilket många försäkringar kräver medan Oxford Magnum anmärkningsvärt är hela Sold Secure Pedal Cycle Diamond (Motorcycle Gold).
Asaklitt vann Testfaktas test av cykellås samt Hem & Hyras Test.

Screenshot_20230113-150902~2.png

Jag är hyffsat nöjd med mitt Asaklitt 31-2166 som jag använder som en av flera bygellås på en fin hybrid utanför Campus (bara Clas Ohlson fanns på gångavstånd och eftersom mitt gamla lås försvann med förra cykeln så blev det att gå till just Clas Ohlson, annars är ju Biltemas lås lite billigare...) Ibland händer det att nyckeln har svårt att gå ned hela vägen, men tar man det bara lugnt så brukar det lösa sig snabbt. Hade kanske dock inte vågat ha låset (i och med att vissa recensenter säger sig inte ha lyckats låsa upp det efter en tids användning) om cykeln är det absolut enda sättet att ta sig hem, men med kollektivtrafik och hyrcykel som alternativ är jag inte allt för orolig. Jag har alltid fått upp låset omgående. Fästet är lite skramligt och att låset träs genom det kräver lite manövrerutrymme om det skall monteras inne i ramen (kanske inte aktuellt i det här fallet dock...)

Jag tror att det är samma OEM som Bell Catalyst 750?

16mm bygel gör att få bultsaxar klarar av att klippa upp det, även om det såklart går fort med en hydraulisk bultsax eller vinkelslip. Skall låset klara av vinkelslip får man köpa Litelok eller Hiplok D1000 som tyvärr kostar därefter. Det är ändå sällan cykelställen håller så bra så vill någon ta cykeln tillräckligt gärna så gör de väl de. Viktigaste är ju att se till att de hellre tar cykeln som står bredvid.

så kommer man långt på valfritt bygellås.
De riktigt billiga under en hundring är dock i princip inget stöldskydd överhuvudtaget även fast det är ett "bygellås". Går att klippa med bultsax, räcker med ett klipp och inte godkända enligt försäkringsbolagen. Nä, då gör 60-80 kronor mer en enorm skillnad på säkerheten. (Biltema 27-1898, KAYOBA 620037, Clas Ohlson 31-3052 och många många fler.)

Senast ändrad:
Lås för Stockholm???
Bra tips ovan.
Det jag tycker är viktigt är var och hur länge du parkerar cykeln.
Lås den gärna där det passerar mycket folk.
Ska cykel stå över dagen, är mitt tips att låsa in i låst cykelförråd eller liknande.
Summa summarum; har cykeltjyven tid på sig och kan jobba ostört ett tag spelar låset tyvärr mindre roll.
Hoppas det går bra för dottern i storstan!

Lås för Stockholm???
Kompakt trots stor radie, lätt och försäkringsgodkänt:

Edit: och billigt.

Lås för Stockholm???
Var och hur har säkert minst lika mycket televans som låset, som konstaterats.

Är med i ett cykelkök där vi har skurit upp en del lås. Clas Ohlsson har någon form av fulstål som gör de jävligare att skära i, inte 5 min till men klart besvärligare än Abus t.ex. Jag tycker Biltemas (och Julas?) ser ut att vara samma sort, bäst i test i Cykelköket.

Lås för Stockholm???
Var och hur har säkert minst lika mycket televans som låset, som konstaterats.

Är med i ett cykelkök där vi har skurit upp en del lås. Clas Ohlsson har någon form av fulstål som gör de jävligare att skära i, inte 5 min till men klart besvärligare än Abus t.ex. Jag tycker Biltemas (och Julas?) ser ut att vara samma sort, bäst i test i Cykelköket.
Ett, ehm, “cykelkök” ?

Lås för Stockholm???
Det jag tycker är viktigt är var och hur länge du parkerar cykeln.
Lås den gärna där det passerar mycket folk.

Är det verkligen sant?

I Nederländerna kan man ostört bryta öppen sin egen lås på Stortorget mitt i stan. Ingen som bryr sig med hundrade personer och cyklar på torget. På en lung gatan är chansen mycket större att någon säger till. Kanske är det dock situationen i Stockholm annorlunda.

I var gatan i stan verkar då och då komma förbi någon med en lådbil som tar alla cyklar i cykelstället mitt på gatan. Drogberoende är andra cykeltjuvar. Jag har varit med om att en beroende 5 meter bakom mig började känna på en cykel ställt vid en korsning där lagom mycket folk passerade vid lunchtiden. Någon bakom sade till. Men han kan väl har kommit tillbaka en timme senare.

Lås för Stockholm???
Är det verkligen sant?

I Nederländerna kan man ostört bryta öppen sin egen lås på Stortorget mitt i stan. Ingen som bryr sig med hundrade personer och cyklar på torget. På en lung gatan är chansen mycket större att någon säger till. Kanske är det dock situationen i Stockholm annorlunda.
Med fler som rör sig nära din cykel ökar ju chansen att någon frågar vad som pågår när cykelns lås bryts upp IMHO. Men enda erfarenhet är en kompis som tappat sin nyckel och ville vinkelslipa upp sitt lås vid T-Centralen. Han bad att jag skulle följa med om det skulle bli några frågor(vad nu jag hade kunnat hjälpa till med då?). Han hade även ringt polisen; de sa att om någon skulle ifrågasatta vad vi höll på med, skulle de komma förbi i mån av tid.
Ingen sa något, och vi cyklade iväg 4 minuter senare.

Lås för Stockholm???
Med fler som rör sig nära din cykel ökar ju chansen att någon frågar vad som pågår när cykelns lås bryts upp IMHO. Men enda erfarenhet är en kompis som tappat sin nyckel och ville vinkelslipa upp sitt lås vid T-Centralen. Han bad att jag skulle följa med om det skulle bli några frågor(vad nu jag hade kunnat hjälpa till med då?). Han hade även ringt polisen; de sa att om någon skulle ifrågasatta vad vi höll på med, skulle de komma förbi i mån av tid.
Lite som att ringa tullen och be dem släppa förbi folkabussen från Amsterdam!

Lås för Stockholm???
Det här lär man inte bryta upp i första taget (med tanke på priset).

Bilagor

• F0DE9093-96B0-4602-807B-5AD0F04B3B01.png
    F0DE9093-96B0-4602-807B-5AD0F04B3B01.png
    168.9 KB · Besök: 157
Lås för Stockholm???

Precis det är vad jag menade! Kunde dock inte komma på en ställe i Stockholm som är jämförbart med en stortorg i Nederländerna, men T-Centralen kommer nära.

Håller dock med att det är bättre att parkera på ställarna med folk Stockholm, förutom kanske T-Centralen.

Lås för Stockholm???
man kan inte räkna med att få behålla sveriges mesr stulna cykel monark karin 28 tum mer än kort tid i en större stad, oavsett lås. kanske lite längre om ramen är ordentligt fastlåst.

inga fördomar, men när har du träffat någon yngre kvinna som konsekvent 'orkar' detta?

på vår gata stals för en ägare nr2 av denna cykel fastlåst och bra. en olåst herrcykel precis bredvid ratades. en bit bort i råkade jag hitta sönderslipade låsrester.

men det finns ju mycket bättre cyklar som hälerimarkmaden därmed buset inte förstår sig på:)

en helt liknande cykel men med 26 tums hjul är iskall. och bättre att cykla på i knixig trafik. smidigare få in i cykelförråd. win-win

Senast ändrad:
Lås för Stockholm???
Punda till ramen med sandpapper och en vass kniv?
+ 1 på det. Andra saker man kan göra är att sätta silvertejp på strategiska ställen (sätter man det på sadeln så ser det ut som att sadeln egentligen är trasig) och/eller måla den. Det behöver varken vara snyggt eller fult, bara man gör den så pass unik att tjuvarna får svårt att sälja den.

Lås för Stockholm???
+ 1 på det. Andra saker man kan göra är att sätta silvertejp på strategiska ställen (sätter man det på sadeln så ser det ut som att sadeln egentligen är trasig) och/eller måla den. Det behöver varken vara snyggt eller fult, bara man gör den så pass unik att tjuvarna får svårt att sälja den.
Det där var ju smart. Fler tips mottages tacksamt då jag går i planer att köpa en fullt fungerande men ful drälla-runt-cykel.
Reflextejpa ramen, såväl fult som funktionellt?

Lås för Stockholm???
Är Karin mest stulna för att det finns flest av dom? Eller är den (också) enklare at sälja?

Det finns många dyrare cyklar som ofta inte är bättre låst.

Lås för Stockholm???
Det där var ju smart. Fler tips mottages tacksamt då jag går i planer att köpa en fullt fungerande men ful drälla-runt-cykel.
Reflextejpa ramen, såväl fult som funktionellt?
Köp ett par billiga sprayfärgburkar och be ett barn måla sin tolkning av en fruktsallad med cykeln som canvas. Du får nog ha en rätt dyr cykel ifred då. Även från den mest desperata pundaren!

Lås för Stockholm???
Gör cykeln unik så den får vara i fred som sagts här. Andrahandsvärdet pajas lätt av lite spray. Karin är den klassiska cykeln folk köper för 500 spänn vetandes att den är snodd, men bra. Tyvärr fortsätter folk köpa stulna cyklar även när det är uppenbart.

Lås för Stockholm???
Är Karin mest stulna för att det finns flest av dom? Eller är den (också) enklare at sälja?

den är ett känt varumärke, och vanlig. och ett namn lätt att komma ihåg även för den icke cykelintresserade.

att den inte är något vidare att cykla på verkar inte bekomma köparna.

Lås för Stockholm???

Tjena!

Ja på båda frågorna. Det dräller av dom då dom är populära. Att dom är populära gör att dom är lätta att sälja och ingen känner igen sin cykel på Facebook market då det finns så förbannat många.

Ganska intressant att cykeltjuvar har kommit på att det är smart att försvinna i mängden. Medans värdetransportrånare m.m. alltid ska ha en Audi RS6 som märks mycket, istället för att försvinna i trafiken med en silvrig V70/Passat eller en Vit XC60

Lås för Stockholm???
Tjena!

Ja på båda frågorna. Det dräller av dom då dom är populära. Att dom är populära gör att dom är lätta att sälja och ingen känner igen sin cykel på Facebook market då det finns så förbannat många.

Ganska intressant att cykeltjuvar har kommit på att det är smart att försvinna i mängden. Medans värdetransportrånare m.m. alltid ska ha en Audi RS6 som märks mycket, istället för att försvinna i trafiken med en silvrig V70/Passat eller en Vit XC60

Hade inte tänkt på det. Tror det är effekten av internet. När jag var ung hittade man aldrig sin egen stulna cykel tillbaka, förutom om beroende som stjäl den cyklade förbi på den och frågade folk om man ville köpa den. Eller när en cykelbutik är så dum att sälja stulna cyklar från samma stan, som hände en gång där jag bodde.

Tillbaka
Topp