[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Undrar om inte femmilen på vm blir det enda Iversen får åka, jag gissar att han kör sin sista säsong också.

Undrar om inte femmilen på vm blir det enda Iversen får åka, jag gissar att han kör sin sista säsong också.
Vore jag den som tog ut norska truppen hade han inte kommit med och då är det ju bara femmilen han kan åka. Det som skulle kunna få honom att fortsätta är väl VM på hemmaplan 2025.

Damernas sprint vid NM i Vind:
1674132880614.png

Fast är det nån som skall fixa det så är det väl just den galenpannan. Han har ruggigt bra balans, kolla ex. in de fjanterier han gjort på dutuben med en norrman 'Helt ramm'

Ja, han har ju inga problem att åka rullskidor baklänges utför vill jag minnas. Däremot undrar jag hur kroppen mår dagen efter, ”stakningen” lär ju på nåt sätt nu bli att trycka sig fram. Kan nog inte vara en helt naturlig rörelse.

Ja, han har ju inga problem att åka rullskidor baklänges utför vill jag minnas. Däremot undrar jag hur kroppen mår dagen efter, ”stakningen” lär ju på nåt sätt nu bli att trycka sig fram. Kan nog inte vara en helt naturlig rörelse.
Har du någon länk till baklänges rullskidsåkande?

Stark avslutning av Amundsen i herrarnas 15 km F i NM säkrade segern före Holund. Kan det ge honom en VM-plats? Var ju på pallen i förra VM på den distansen och nu vinner han NM, låt vara utan medverkan av Krüger och Tönseth, men slår Holund och Röthe liksom Andersen som ju vann ett VC-lopp före jul. Har dock för mig att Sundby var ute och sågade Amundsens VM-chanser.

1674209551422.png

Senast ändrad:
Klar seger på 10 km F för LUW i NM. Frågan är Haga kan anses ha stärkt sina VM-aktier genom att slå både Fossesholm och Flugan.

1674220770539.png

"– Vi gjennomførte derfor en studie av sesonger hvor utøverne deltok i Tour de Ski (Tds), og sesonger de ikke deltok . Resultatene var krystallklare, og viste at det var omkring tre ganger så stor risiko for å bli syk dersom en deltok i TdS, enn om en ikke hadde deltatt i TdS"

Intressant nationsrepresentation i herrarnas 15 km på finska mästerskapen - Finland, Libanon, Peru och Bolivia.

Hur stor lucka kommer Slind och Fleten (om hon hänger med) att ha på toppen?

Dåligt med kravallstaket längs banan när fansen kan springa rakt över spåret precis före damtäten passerar.
1674290751663.png

1674290782826.png

1674290817119.png

Måste säga att jag tycker det blivit mkt bättre när de vänt på det s.a. damerna startar efter herrarna i Ski Classics istället för före som tidigare. Undrar hur det blir på loppen framöver som har motionärer också.

Måste säga att jag tycker det blivit mkt bättre när de vänt på det s.a. damerna startar efter herrarna i Ski Classics istället för före som tidigare. Undrar hur det blir på loppen framöver som har motionärer också.
Ja, dock tycker jag de nu kan lägga till att de herrar som blir ikappkörda av damtäten plockas av banan ;-)

Ska man gissa att det kan blir mer spurt i andragruppen än förstagruppen i damer vid andra spurtpriset.

Imponerad av alla som stakar numera. Prippsmuskeln får jobba.

Det lär bli transportsträcka till slutet och sedan så kommer det nog att spurtas. #rocketscience

Tror Dalen nog kan få rätt i att det är en stor grupp fram till sista backen och dit lär väl Petter i så fall hänga med. Sen får man se vad han går för när de verkligen börjar trycka på uppför.

Edit: Känns ju som han kör sin gamla taktik med att gå in i backar långt fram i gruppen för att ha lite marginal att kunna falla tillbaka på väg upp till toppen.

Hm, detta kommer att bli tufft - SkiClassics-avslutning och sprintkval i VC samtidigt. Även damernas skiathlon i NM, men där verkar live-resultatrapporteringen inte funka.

Lite blekt med bara 38 startande åkare. Frågan är om någon "gamblar" och tar det lite piano i kvalet för att inte bränna så mkt energi där.

Var nästan lite nervöst hur länge han avvaktade och hur många som var med men det var ju inget snack när han tryckte till.

Höghöjdsuppladdningen verkar ju än så länge varit lyckad för Ribom och Sundling.

Tror Petter får rikta in sig på VL om inte uppförsstakningen förbättras en del. Frågan är väl hur han står sig i en plattspurt.

Stenseth var väl den enda på damsidan som man hade kunnat vänta sig gå vidare som inte gjorde det. Räckte med 18 sekunder efter Sundling. Stor marginal i en sprint med segertid på 2.45.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp