[OT] felsöka elektronik

jonte987

Aktiv medlem
[OT] felsöka elektronik
Dags att ge detta en chans. Jag har en trasig förstärkare ett bränt moderkort och en bränd nas.

Inbillar mig att det finns en chans med förstärkaren så vi börjar med den. Det hörs svaga röster på radio om jag testar med hörlurar.

Gjorde en snabb sökning för några veckor sen som sa börja med nät och vet du inte hur man gör det så ge upp. Möjligen ett korrekt råd men så lätt går det inte.

20230122_093912.jpg

Detta säger mig inget förutom att säkring ser konstig ut men verkar hel.

Dags att hitta en noob guide.

[OT] felsöka elektronik
En förstärkare har ju inga däck, annars hade man iaf kunnat gått runt och sparkat på dom..?
Ja, 5minuter in är jag lite där.
Jag ser inga läckande kondisatorer och de forum poster jag hittar så har man redan börjat löda innan diskussionen börjar.

Jag trodde jag skulle mäta en massa komponenter men ser att jag måste plocka ner skiten i individuella kort för att göra det.

Moderkortet där jag kan identifiera beståndsdelar kanske ändå är enklare än detta där jag känner igen säkringen och inget annat.

Säkringen har en klump på tråden men verkar leda ström och det är väl det den ska göra + det är ström på display

Jag har detta problem

[OT] felsöka elektronik
Det är inte så svårt som det verkar. Börja med att verifiera att strömförsörjningen är frisk. Om inte, leta reda på vad som är trasigt och laga det. Är strömmen frisk så följ signalenen in i förstärkaren - en lf signalgenerstor är en bra hjälp. Där signalen slutar att gå vidare har du ditt problem. Laga det som är sönder.

[OT] felsöka elektronik
Har ett svagt minne av att sluttrissorna brukar paja. Några lite större komponenter på kylflänsar, nära högtalarutgången ??

[OT] felsöka elektronik
Det är inte så svårt som det verkar. Börja med att verifiera att strömförsörjningen är frisk. Om inte, leta reda på vad som är trasigt och laga det. Är strömmen frisk så följ signalenen in i förstärkaren - en lf signalgenerstor är en bra hjälp. Där signalen slutar att gå vidare har du ditt problem. Laga det som är sönder.
Det var så jag förställde mig det det + att kontrollmäta lite kondisatorer. I verkligeten kommer jag inte så långt och än så länge hittar jag inte en guide mellan "kolla så att sladdarna sitter i" och och skaffa ett oscilloskop.

Jag fick ett tips på nån som kan fixa det från Hifi-klubben (av en kille som bekräftade att han var yngre än stärkaren). Jag får väl kolla med han innan jag gör skadan värre kanske.

[OT] felsöka elektronik
Har ett svagt minne av att sluttrissorna brukar paja. Några lite större komponenter på kylflänsar, nära högtalarutgången ??
Ser inget sånt och även headphone fungerar dåligt. I och med att det är en tidig hemmabio stärkare så är det så in helvete med komponenter i den jämfört med en "riktig"

[OT] felsöka elektronik
Det var så jag förställde mig det det + att kontrollmäta lite kondisatorer. I verkligeten kommer jag inte så långt och än så länge hittar jag inte en guide mellan "kolla så att sladdarna sitter i" och och skaffa ett oscilloskop.

Jag fick ett tips på nån som kan fixa det från Hifi-klubben (av en kille som bekräftade att han var yngre än stärkaren). Jag får väl kolla med han innan jag gör skadan värre kanske.
oscilloskop och signalgenerator måste man ha för att bedriva felsökning.

[OT] felsöka elektronik
Ser inget sånt och även headphone fungerar dåligt. I och med att det är en tidig hemmabio stärkare så är det så in helvete med komponenter i den jämfört med en "riktig"
Antalet komponenter är nog betydligt fler på dagens förstärkare, men din är ju uppbyggd av diskreta komponenter. Så de tar betydligt mer plats.
Det är inte helt lätt med felsökning utan lite mätutrustning. Men har du någon pre-out eller linjeutgång som du kan testa funktionen på?

[OT] felsöka elektronik
Antalet komponenter är nog betydligt fler på dagens förstärkare, men din är ju uppbyggd av diskreta komponenter. Så de tar betydligt mer plats.
Det är inte helt lätt med felsökning utan lite mätutrustning. Men har du någon pre-out eller linjeutgång som du kan testa funktionen på?
Pre out har jag men inget slutsteg att koppla till. Headphone är väl linjeuttgång? Den funkar som sagt på väldigt låg volym om jag maxar förstärkningen. Lyssnade just på P2.

Om man behöver oscilloskop så har vi på så sätt och vis ett resultat. Då har jag missbedömt vad som behövs och vi kan gå vidare. Jag tror jag kan byta en komponent på ett kretskort om det inte kostar nåt att misslyckas, det är väl ungefär max vad jag är redo att ta i tu med.

[OT] felsöka elektronik
Om man hittar någon komponent som brunnit är ju det svåra att veta om det var fel på komponenten som brann upp eller om det är något annat som gått sönder som orsakat det.

[OT] felsöka elektronik
Om man hittar någon komponent som brunnit är ju det svåra att veta om det var fel på komponenten som brann upp eller om det är något annat som gått sönder som orsakat det.
Ja, och allt ser friskt ut. Lite gulnad plast är allt efter 23 år. Inget bränt, inga svullna kondisatorer. Allt ser nytt ut.
Ska slänga ett mail till killen innan jag tar sönder nåt som inte redan är sönder.

Jag har i alla fall bestämt mig för att slänga NASen och det trasiga moderkortet som ändå hunnit bli 16år.
Jag har också upptäckt att en PSU som var hel sist jag slog på den verkar somnat in.
Så resultat så långt:
- 1 PSU.

[OT] felsöka elektronik

Jag måste erkänna att varje gång jag tittar på ett kretskort känns det som att jag är x-fighterpilot på väg ner mot ett självmordsuppdrag i gångarna på Death Star.

[OT] felsöka elektronik
Jag måste erkänna att varje gång jag tittar på ett kretskort känns det som att jag är x-fighterpilot på väg ner mot ett självmordsuppdrag i gångarna på Death Star.

Ja, och jag känner inte the force är med mig.
Jag föreställde mig att detta skulle vara enklare än en dator men det är tvärt om. Finns inte inte ens en separat PSU man kan kolla ut bara en massa skit lödat i ihop. 220 volt direkt till on/off på frontpanelen osv.

[OT] felsöka elektronik
Kolla på ett prisförslg först om det går över 3000kr då kan du börja att titta på beg marknaden.
Ja, felsökning kostar 750 så frågan är vad chansen är att det är en billig fix. 3000 skulle vara absolut max. Tvekar på det också.
Jag behöver inte ens en hemmabio stärkare utan en enkel NAD stereo vore perfekt.

EDIT, eller sony för den delen

[OT] felsöka elektronik
Sitter sladden i?

Kanske inte det mest sannolika men att rycka ur och kontrollera alla kontakter är förhållandevis enkelt. Både insida och utsida.

[OT] felsöka elektronik
fungerar 'dåligt'? signal går alltså fram...?

då hade jag inledningsvis meckat med volymkontrollen. dra, skjut, motionera. i värsta fall med kontaktspray...

[OT] felsöka elektronik
Jag hade börjat med att slå igång den i ett beckmörkt rum för att hitta ev. kallödningar eller "lödsläpp".
Om inget uppenbart syns så hade jag bytt alla elektrolyter, 23 år är normalt i överkanten på deras livslängd om de inte använts dagligen.

[OT] felsöka elektronik
Jag hade börjat med att slå igång den i ett beckmörkt rum för att hitta ev. kallödningar eller "lödsläpp".
Om inget uppenbart syns så hade jag bytt alla elektrolyter, 23 år är normalt i överkanten på deras livslängd om de inte använts dagligen.
Ja googlar jag så verkar det som folk byter innan de ens felsöker annat
Ska den på tippen kan jag lika bra testa.
Om jag kan räkna ut var jag ska börja. Finns en väldig massa kort men själva stärkaren måste ju gå att identifiera

[OT] felsöka elektronik
Tror inte display och radio funkat utan ström
Du tror väl ändå inte att det är displayen som förser högtalarna med ström?

Den där härvan innehåller sannolikt både analoga och digitala signalvägr plus att delarna strömförsörjs från olika kretsar för analog respektive digital del. Att en del har ström är m.a.o. ingen som helst garanti för att alla får den kräm och signaler som sig bör.

[OT] felsöka elektronik
Du tror väl ändå inte att det är displayen som förser högtalarna med ström?

Den där härvan innehåller sannolikt både analoga och digitala signalvägr plus att delarna strömförsörjs från olika kretsar för analog respektive digital del. Att en del har ström är m.a.o. ingen som helst garanti för att alla får den kräm och signaler som sig bör.
Nej, men kontakter på utsida tänkte jag på. På insida finns det så klart en del att klämma på och även kontakter men mest löddat.

Jag skruvade ihop den igen men har väl till 99% bestämt att inte lämna in den så får ta nya tag nästa helg.

[OT] felsöka elektronik
Har du tur kan du hitta blockschema och kretsschema på nätet. Jag hittade ganska lätt komplett uppsättning till min Denon.

Sedan skulle jag kolla om alla matningsspänningar är på plats.

/Martin

[OT] felsöka elektronik
Ja googlar jag så verkar det som folk byter innan de ens felsöker annat
Ska den på tippen kan jag lika bra testa.
Om jag kan räkna ut var jag ska börja. Finns en väldig massa kort men själva stärkaren måste ju gå att identifiera
Förstärkardelen är den i mitten.
Där sitter de största elektrolyterna och där går kablaget ut till högtalaranslutningarna.

[OT] felsöka elektronik
men den är ju snygg.
Jo, jag får väl kolla efter lämplig enklare stereo. Eller sälja högtalarna. Behovet är väldigt litet.
Jag skulle vilja säga släng och köp en annan begagnad. Om den där gör allt du behöver, på ett sätt som du är nöjd och glad med, så finns väldigt mycket motsvarande begagnat för väldigt litet pengar.

Om du inte specifikt tycker det är roligt att laga elektronik förstås. Men hade du tyckt det så hade du nog haft litet prylar för det. ?

[OT] felsöka elektronik
Jag skulle vilja säga släng och köp en annan begagnad. Om den där gör allt du behöver, på ett sätt som du är nöjd och glad med, så finns väldigt mycket motsvarande begagnat för väldigt litet pengar.

Om du inte specifikt tycker det är roligt att laga elektronik förstås. Men hade du tyckt det så hade du nog haft litet prylar för det. ?
Det är mycket som vore kul att lära sig. Om man har tid och plats. Att göra det på "riktigt" med oscilloskop och grejor är inte aktuellt. Jag föreställde mig att att man skulle kunna börja lite enkelt men det finns som sagt inte ens en separat nätdel att testa och eventuellt byta. Inte heller ser jag några jättestora svullna komponenter.

Just nu är den ihopskruvad för att undvika att paja den mer men jag kommer inte att lämna in den så får se om jag kan ge det en chans till och se om jag kan identifiera de olika korten och följa strömmen från nätet innåt.

Ja, jag behöver inte ens 5.1, DTS eller nåt annat. Bara en vanlig stereoförstärkare så jag kan använda högtalarna.

[OT] felsöka elektronik
Just förstärkare är nog svårt att felsöka utan oscilloskop om man tänker lite på det. Det är liksom vågform in → ?? → vågform ut, vilket blir lurigt om man inte kan se just vågformerna.

Annars tycker jag man kommer rätt långt med en multimeter, men det beror ju lite på vad det är för kretsar. Modern elektronik, och då menar jag det mesta från denna sidan millennieskiftet, är ju såpass integrerad att om det inte är strömförsörjningen som lagt av så är chansen att man kan laga det på komponentnivå rätt minimal.

[OT] felsöka elektronik
Just förstärkare är nog svårt att felsöka utan oscilloskop om man tänker lite på det. Det är liksom vågform in → ?? → vågform ut, vilket blir lurigt om man inte kan se just vågformerna.

Annars tycker jag man kommer rätt långt med en multimeter, men det beror ju lite på vad det är för kretsar. Modern elektronik, och då menar jag det mesta från denna sidan millennieskiftet, är ju såpass integrerad att om det inte är strömförsörjningen som lagt av så är chansen att man kan laga det på komponentnivå rätt minimal.
Det räcker med en bra multimeter för att mäta komponenterna med och att veta vilka värden dom olika komponenterna har osilioscopet det använder man efter för att se vilken fyrkantsvåg det ger och då får man ett litet hum hur den distar men som en del skrivet så är det bättre att titta beg hållet. Ps det finns multimetrar med osilioscope .

Tillbaka
Topp