[RR] Rookie-Ötzi i JBP (DH med nybörjare)

Hasse#7

Aktiv medlem
Allmän varning. Denna tråd är inte som andra, och Red Bull verkar inte erbjuda något kontrakt. Har inte hört något ännu i alla fall.

Jag som åldrande lvg-cyklist, ibland lite fuskande inom enklare mtb, har närt en ångest om att nån gång prova något värre inom cykel. Jag har förmånen att kunna terrorisera larsaw regelbundet under arbetstid. Han visade bilder på när han cyklar DH med sina barn i Järvsö Bike Park. En tanke föddes, kanske kan jag skjutsa upp honom och något barn till Järvsö och prova lite själv nån gång. Tanken förvandlades till en fråga. Han visade entusiastiskt vad jag behövde hyra osv. Sen kom beskedet att han inte hade tid med detta under överskådlig framtid. Skönt tänkte jag som smått börjat ångra mig. Men, sa Larsa, jag tycker vi går och äter lunch med en herre som är en sann entusiast, han är en god pedagog och som alltid sätter sin egen och andras säkerhet i första rummet. Kul tänkte jag och såg tidsperspektivet bli än mer avlägset. Vi knatade iväg för att möta upp vår lunchkamrat. Under lunchen hände något märkligt. Jag blev plötsligt anmanad att hyra en stor Gambler inklusive skydd och liftkort, packa bilen, och bo med min mentor, vi kan kalla honom mr Miyagi, och ytterligare tre okända cyklister i en stuga vid JBP. Jag slingrade mig vildsint och hänvisade till min fru och att hon hade veto. Tyvärr sa hon bara "Åk du, bryt inget och hamna inte på sjukhus". Jag tror hon är ute efter arvet och en yngre man...

Följande är citat ur en kortare mailkonversation mellan mig och mentorn när allt var spikat.

Jag: "Hur verkar det med boendet, plats kvar eller? Jag står och väger om det är nu det skall ske eller senare, men det blir egentligen bara struligare av att vänta, ganska lite måsten i tillvaron just nu. En praktisk fråga också som antagligen inte spelar nån roll på uppvägen men som kan spela roll på hemvägen är om du har körkort för bil? Om man är helt ledbruten så kanske man behöver bytas av lite. Sista grejen som känns väldigt viktig, om du känner att det här kan bli bökigt och förta upplevelsen av din egen helg får du gärna säga det. Jag vill inte vara ett onödigt besvär".

Svaret: "Det ska finnas plats kvar, jag har inte hört något annat. Jag är naturligtvis inte tillåten i trafiken, det vore helt sjukt att släppa mig lös med motorfordon. Du är absolut inget besvär, men jag kommer inte erbjuda coachning i Järvsös lätta leder. Learning by doing och sink or swim är hela pedagogiken".

Resan började fredag kväll. Vi lastade mentorns hoj och alla verktyg, extrahjul, öl mm. Mentorn knäppte en bira och vi rullade mot Järvsönatten. Övriga tre var Johan, Jonas och Andreas, ett par av dem har nog happynick men jag frågade faktiskt inte. I nämnd ordning är det två canyonåkare och en hyrcyklist med en del erfarenhet från skog och berg.

På morgonen tändes en fin sol, jag tror bestämt det regnade hemma. JBP vs Sthlm 1-0. I det vackra solljuset träder coachen och säkerhetsexperten fram för allmän beskådan.

Bild1.jpg

Det är alltså filuren till vänster. Mannen som började sin happykarriär på allvar genom att hoppa en trippel Salkov med skruv på cykel och sedan lämna skogen i ambulanshelikopter. Mannen som skrotar en bakfälg om dan, en Spitfire om året och som tycker att den som gnäller efter en hård spark i huvudet saknar guts och behöver HTFU. Behövs ytterligare presentation så är det alltså jofahjalm som ansvarar för mitt väl och ve.

Lite snabba bilder.

Gates of hell

013.jpg

Last view before dying

009.jpg

Gamblerhojen. En stabil pjäs som utstrålar kompetens om man vet hur man skall hantera den. Jag valde att cykla med plattisar, oklart varför.

025.jpg

Ötzi-himself. En lång sak som utstrålar ångest eller nåt. Jag har för mig att jag kände mig vimmelkantig men lite lättad för att det var enkelt att åka lift med cykeln. I sann Stig-Helmeranda hade jag gamla trekkingdojor avsedda för SPD, mina pendlarskor dessutom toppade jag uppenbarelsen med svarta snickarshorts fulla med färgfläckar, hursomhelst ingen lycra. Lycra var tydligen helt uteslutet inom landskapet Hälsingland.

011.jpg

Nu kom stallorder. "Du får åka Monika ned till Barbro. Sen får du inte åka nånting som är grönt på hela helgen. Du får åka blått men du borde åka rött. Nu kör vi, följ efter oss". Färden bar av och man kände ju direkt att den här hojen gör vem som helst bättre än man är. Vi cyklade några hundra meter och sedan delade sig banan. Alla inklusive jag svängde mot "Hjulet spinner" istället för Monika. Efter några blöta hällar kom jag fram utan fart till nån slags tratt. Jag la mig i mitten. (Vurpa 1). Upp och hoppa, låtsas som det regnar och vidare över en väg och på en nytt litet spår. Jag kommer fram och ser de andra stå på vägen nedanför mig. Nån har åkt rakt ned så jag tar den vägen. Framjulet sjunker ned mer och mer och jag gör slutligen en akrobatisk vurpa bland allt folk. (Vurpa 2). jofahjälm inser att det är läge för instruktioner. Kör inte för fort och inte för sakta, bromsa inte med framhjulet i onödan, åk inte i det lösa, ha en bra tyngdpunkt som inte är för långt bak, ramla inte! Nu åker vi! Jag kom ned på något vänster utan att ramla mer. Det var inte vackert cyklat, det gick inte fort men det var i alla fall en början och jag hade nu en uppfattning om hur det såg ut från start till mål. Efter detta börjde jag cykla själv i Monika, Hjulet och Barbro. Lyckades med en vurpa i Monika där det måste vara i stort sett omöjligt att vurpa samt en vurpa med mer fart i en kurva på Barbro. Den sista vurpan gjorde mer påtagligt ont än de tidigare inte farligt ont men ändå en påminnelse om att vara försiktig.Efter lunchen blev det uppvärmning i Barbro några gånger sen sa chefen att det var dags för Manolito. En blå led som med mina mått var smal, tror inte nån håller med. Här kom vurpa fem och sex, den första i en vänsterkurva och den andra i en högerkurva mellan två träd där jag kom ut och planterade cykeln med bashen på en sten och gjorde nån slags kullerbytta. På Manolito åkte vi även upp på en träkonstruktion vänster ledde till Barbro och höger var jag framme och tittade på, den ledde antagligen till döden. Jag valde vänster. Sen cyklade jag ensam större delen av eftermiddagen och lyckades vurpa två gånger till i Manolito. Vurpa sju var över styret och gjorde lite ont i axeln och nacken plus att knät blev lite repigt. Den åttonde kunde nog ha blivit värst då jag lyckade cykla ut över kanten i en kurva, vända cykeln och falla handlöst med ryggen före i en liten gran som dämpade det mesta. Tack granen!

Summering av dag ett. Man kan överleva trots obefintlig talang. Det går att utvecklas så att Barbro hann bli riktigt rolig. Man lärde sig bromsa mindre frekvent och smartare, att få upp cykeln på det hårda i svängarna, att cykla fortare och att börja titta längre fram. Med tanke på den obefintliga förberedelsen för helgen märkte jag att jag byggde upp en pulserande smärta i händerna och krampkänning i vaderna.

Nästa morgon vaknade jag med en fantastiskt stel kropp. Vig som en tumstock bröt jag mig ur överslafen på våningssängen. Laddade i ett halvt kilo grekisk yoghurt med nötter och grejer. Sen var det dags igen. Efter att ha summerat gårdagen kom jag fram till att allt rött eller värre var vägen till sjukhus eller benbrott. Bestämde mig för att slipa på den blå åkningen. Tydligen hade gårdagen gjort något med förmågan för nu slutade jag vurpa. Det gick betydligt fortare, allt på Barbro var kul och jag lyckades till och med göra lite blandade småhopp samt åka på träväggen i mitten. Körde ett par vändor på Manolito och även det gick bättre men inte helt bra. Helt klart är jag inte kompatibel med klingätarstenen efter kurvan. På eftermiddagen låg jofa bakom ett par åk på och kollade utvecklingen. Han sa att den var märkbar, men han kan ha varit snäll. Sen ville de att jag skulle ta lite hoppbilder. Givetvis frågade de om jag också ville hoppa, men leden var ju röd och jag anade ambulanslud i fjärran. Hursomhelst slutade det med att jag gjorde ett litet hopp ut från en stenkant. Tappade ena foten från pedalen men det var inte värre än att det gick att landa på en fot. Sen fick det fan vara slut på övningarna. Nötte så mycket jag kunde på Barbro tills liften stängde.

HoppiJBP.jpg

Summering av dag två. Det går att lära sig en hel del om man åker från liften öppnar till den stänger. Om man undviker brakebumps så mycket som möjligt kan man fortfarande förnimma att man har händer efter lunch. Underarmarna krampade ihop på grund av allmän vekhet. Vaderna slutade krångla genom att arbeta mer med att byta benens position fram bak och flytta skons position på pedalen. Ju mer fart och ju mindre bromsa desto mer flyt. Titta långt fram redan tidigt och var bestämd med vart man är på väg så går allt mycket bättre och mer planerat.

Happyiter?

027.jpg

028.jpg

Kan man vara en snart fyrtioåttaårig totalrookie och tycka att DH-light är kul? Ja absolut, jag ångrar inte en sekund att jag gjorde detta och kan helt klart rekommendera det till alla som när en liten dröm om att cykla nedför berget. Upplägget är ju nästan exakt detsamma som skidåkning och det handlar egentligen bara om att ta det piano tills man vet vad man gör.

024.jpg

När vi skulle åka hemåt lyckades Jofa och jag trolla bort städningen och fika istället. Det var ju jäkligt drygt gjort, men jag hävdar bestämt att vi inte vet hur det gick till och att uppsåt saknades. Vidare glömde jofa sitt framhjul, sina öl och sin jacka med värdesaker. Men vi lyckades samla in det under färden mot myrstacken Stockholm. Jofa knäppte en öl och jag försökte fokusera på att köra hem.

En fantastisk helg i en fantastisk park. Jättemånga duktiga åkare som säkert hänger här ibland, glatt humör och som jag upplevde det tålamod med oss nybörjare av blandade åldrar. Försöker man bara anpassa sig och flytta sig när man verkligen är ivägen så är det inga problem. Jag måste göra om det här och då jäklar skall det inte lovas något om uteblivna benbrott och sjukhusbesök.

Senast ändrad:
Kul läsning!

Jag var med och introducerade Hasse i DH-träsket! Jag kör blå Canyon 29"/pratar telefon.

Försökte f.ö. få både Mr. Miyagi och Ötzi att dricka moonshine för att bota träningsvärken, men de nekade bägge två, "det är inte bra för cyklingen". Bah! Moonshine är ju så DH.

Senast ändrad:
Riktigt bra RR/Berättelse. Tack för att du delar med dig av dina upplevelser. Jag är riktigt sugen på att testa.

Jeppe_E skrev:
-------------------------------------------------------
> Riktigt bra RR/Berättelse. Tack för att du delar
> med dig av dina upplevelser. Jag är riktigt sugen
> på att testa.

Bara gör det! Så värt tiden och pengarna!

Hej Swoop! Bra med en koppling till happy.

Magiskt roligt!

Men bara för att protokollet ska vara helt i ordning så vill jag påpeka att innan Hasse skickade skickade hoppet i Twist twist så både bönade jag och bad honom att vara försiktig. Jag är ganska säker på att mina exakta ord var:

"Om inte för din fru och dina barn, så ta det extra försiktigt med hänsyn till vår gemensamma arbetsgivares ekonomiska intressen. Du är en oumbärlig resurs!"

Jag vill även ifrågasätta Hasses påstående att han inte är en naturbegåvning. Mitt första huck i Twist twist såg ut såhär:

jofahuck.jpg

Medan Hasses privata sketchfest var i denna storleksordningen:

hasse.jpg

För övrigt är Hasse en snabb velocipedryttare i Barbro, vilket tyder på att fotboll och snickarbyxor är den perfekta grunden för DH.

Grym RR, Grymt mod!

Smilbanden ryckte hela vägen men jag anar den allvarliga undertonen mellan raderna i allt som skrivs.

/Helge

Helge77 skrev:
> Grym RR, Grymt mod!
>
> Smilbanden ryckte hela vägen men jag anar den
> allvarliga undertonen mellan raderna i allt som
> skrivs.
>
> /Helge

Det behövs inte så mycket mod. De blå lederna är mer som en självstyrd berg och dalbana. Om du känner en mörk underton av allvar så är det nog mest jag som är underligt överdramatisk. Det var totalt sett skitkul hela tiden. Jag kan ju inte påstå att jag tänkte på jobb de här dagarna. Det var bara att ladda och lära.

När jag läste rubriken trodde jag att det skulle handla om minusgrader i Japan. Efter att ha läst så inser jag hur fel det var.

Tack för en helfin RR om något jag är alldeles för feg för att testa .

Underbar RR Hasse!
Länge sedan jag asgarvade så mycket.

Vad som slår mig är att denna RR skulle vara ett bra manus till en tecknad "Janne-Långben" film, alternativt "Stig-Helmer goes DH"

BTW. Skönt att se dig hel o ren tillbaka på jobbet igår ;)

Otroligt bra skrivet , jättekul läsning ,
men du är ju bara ungdom än(48) själv är jag
12 år äldre och tycker att DH är det absolut
roligaste cyklingen

mvh/s

Starkt jobbat Hasse, och kul RR. Några tips till nästa gång:
1 Upp med armbågarna (och fram med vikten på framhjulet) så ska du se att det går ännu bättre nästa gång, och blir färre vurpor. På en modern DH-hoj måste man komma fram ordentligt med vikten på styret så att det släpper bak före fram och inte understyr. Hojen blir betydligt bättre på tightare leder typ Manolito då.
2 byt skor till något greppigare
3 bromsa klart innan kurvorna och brake bumpsen, släpp bromsarna och låt dämpningen jobba så bra som möjligt genom brake bumpsen. (Finns såna i JBP förresten?)
4 Bromsa aldrig i en kurva/berm, utan bromsa klart innan.
5 Lite snabbare retur i gaffeln gör mycket för att slippa armpump

3-5 hjälper mot trötta händer och underarmar.

Slutligen: att lägga sitt liv i händerna på Jofa är att nominera sig själv till Darwin awards.. :) Mentorn visar dock prov på visst omdöme när han håller sig från motortrafik och alltid bedövad medelst maltdryck när det ska faras i trafik.

PS. Det ser ut som att all träning gett en hel del utveckling också, hoppet på Twist twist ser lite bättre ut nu Wictor! DS

Bra tips Westman. Tack alla för fina kommentarer. Önskar jag hade haft lite åkbilder men det är ju svårt när man cyklar själv. Har lite bilder på tomma berms och banbitar men valde bort det eftersom det går att hitta så mycket bättre bilder och film om man är rejält sugen.

Westman skrev:
> PS. Det ser ut som att all träning gett en hel
> del utveckling också, hoppet på Twist twist ser
> lite bättre ut nu Wictor! DS

Jofa's lever ju verkligen efter devisen "learning by doing" och kommer att bli en riktigt vass åkare framöver, fram tills dess blir han en hejare på ett ekra om bakhjul ;)
Till er som blivit taggade av Hasses bedrifter och nu också vill testa på, så kan jag tipsa om att JBP (och säkerligen flera andra bikepark's) erbjuder intro/nybörjar-kurser vilket kan vara en bra start om en Mr Miyagi inte finns i närheten.

Westman skrev:
> Starkt jobbat Hasse, och kul RR. Några tips till
> nästa gång:
> 1 Upp med armbågarna (och fram med vikten på
> framhjulet) så ska du se att det går ännu
> bättre nästa gång, och blir färre vurpor. På
> en modern DH-hoj måste man komma fram ordentligt
> med vikten på styret så att det släpper bak
> före fram och inte understyr. Hojen blir
> betydligt bättre på tightare leder typ Manolito
> då.
> 2 byt skor till något greppigare
> 3 bromsa klart innan kurvorna och brake bumpsen,
> släpp bromsarna och låt dämpningen jobba så
> bra som möjligt genom brake bumpsen. (Finns såna
> i JBP förresten?)
> 4 Bromsa aldrig i en kurva/berm, utan bromsa klart
> innan.
> 5 Lite snabbare retur i gaffeln gör mycket för
> att slippa armpump
>
> 3-5 hjälper mot trötta händer och underarmar.
>
Glöm inte trycket i däcken, lagom är bäst! :)

42Hz skrev:

> >
> Glöm inte trycket i däcken, lagom är bäst! :)

Är det som vanligt? Fett med lågt som gäller?

Mkt bra RR! Jag gjorde också min DH-premiär i Järvsö. Av någon anledning tyckte jag att det var en bra idé att köra i linne. Sen skrotade jag rejält efter trägrejen i en tuff brud (eftersom jag fått höra att man inte fick bromsa och jag inte gjorde det och eftersom sen siktade åt höger och inte kunde cykla tappade kontrollen totalt). Jag vet inte om jag lärde mig cykla efter det, men jag lärde mig iaf att det inte är så smart att ha linne när man åker utför. Du verkar ha utvecklats mer. Det blir nog bra det där.

@GöranI, Eftersom jag började med att tala om att det här med stor sannolikhet skulle gå åt pipan på ett eller annat sätt rekommenderades det en extremt rejäl släde till mig. Något som inte välter framåt och inte välter bakåt i första taget. Jag är förövrigt 192cm så det skadar inte med en rejält stor cykel. Provar kanske något smidigare senare och då med SPD.

@Jackson, Linne är så DH och precis lika ohälsosamt som det är DH om man misslyckas. Om min utveckling är snabbare än din beror det antagligen på att jag började som skogssnigel och avancerade till trimmad sköldpadda. Men visst fan känner jag suget efter fart och g-krafter. Jag har också horn, men de växer inte ut lika fort längre.

Hasse#7 skrev:
> 42Hz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > >
> > Glöm inte trycket i däcken, lagom är bäst!
> :)
>
> Är det som vanligt? Fett med lågt som gäller?

Fett i däcken gör gött! ;)

Härligt att du vågar prova ny typ av cykling!!
Kändes ungefär likadant för mig när jag till slut provade landsväg. Fattar inte klädstilen, tekniken och var allmänt rädd för att slå mig.

Jo om man är rätt lång så kanske gambler är bättre men om du får chansen att bara prova en votage i större storlek så gör det, värt att prova. Men va ska du med SPD till det är plattisar som gäller om man ska va som dom häftiga grabbarna ;)

GöranI skrev:
> Jo om man är rätt lång så kanske gambler är
> bättre men om du får chansen att bara prova en
> votage i större storlek så gör det, värt att
> prova. Men va ska du med SPD till det är
> plattisar som gäller om man ska va som dom
> häftiga grabbarna ;)

Voltagehojarna i järvsö är ju mycket sämre utrustade ä gamblern. Visst, i så pass lätta spår så är en Voltage mer lagom men man vill ändå ha de bättre dämparna framförallt.

H. skrev:
> GöranI skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jo om man är rätt lång så kanske gambler
> är
> > bättre men om du får chansen att bara prova
> en
> > votage i större storlek så gör det, värt
> att
> > prova. Men va ska du med SPD till det är
> > plattisar som gäller om man ska va som dom
> > häftiga grabbarna ;)
>
>
> Voltagehojarna i järvsö är ju mycket sämre
> utrustade ä gamblern. Visst, i så pass lätta
> spår så är en Voltage mer lagom men man vill
> ändå ha de bättre dämparna framförallt.

Jag har provat båda och om jag ska vara ärlig så märkte jag ingen skillnad mellan dämparna dom finare ser bara finare ut

Kändes som alla 90kg+ hyrare hade Gambler. En kille/gubbe slog konsekvent igenom även med den. En Voltage hade nog dött.

En sista summering innan internetdimman tätnar fullständigt kring tråden.

@fiveax, man är inte äldre än man gör sig.

@konstruktören, allt var bäst.

@Sigge Star, underbar kommentar.

@mhenry, övning ger färdighet.

@Jannetuba, tuff fru, hon kommer få skitkul.

Snubben jag nämner ovan var ett kapitel för sig. Jäkligt imponerande. Han hade aldrig suttit på en DH. Började med att prova stora hoppen vid liften innan den öppnat. Först en gång försiktigt och sedan dubbelhoppade han dem allihop. Han stannade och sa att han hörde ett konstigt ljud efter varje landning och undrade om det var rätt? Jag påpekade försiktigt att det kanske var applåderna han hörde. Sen i backarna stod jag och fotograferade lite, då hörde jag "Sccchhhh, duns, schhh, duns, schhhhhh duns, duns" Det var han som kom farande vilt hoppandes. Vi snackade lite och han sa att han höll på med motocross som typ 16-åring. Sen sa han att han älskade att hoppa (oväntat?) och att han frågat om hoj med bättre fjädring på grund av alla genomslag. Men det fanns inte att hyra, stackars hoj. Tror faktiskt snubben körde Järvsös alla leder vilket måste anses sjukt bra första dagen på en DH.

Om nån vill se det kan jag bifoga ett par bilder på hur en lätt rolig bana kan se ut. Detta ifall man tycker att det verkar roligt men tröskeln fortfarande är lite hög.

Aha det va en sån snubbe du mena käka upp hela slagländen håller med att han inte ska köra votage då haha Fast om han kört cross så är han ju inte nybörjare på dh det är ju nästan samma sak men ändå imponerande. Jag vill gärna se mer bilder bara för att jag tycker det är kul med bilder

Jag ska inte spela så mycket f*tb*ll i år. Funderar på att gå igenom den Nukeproof Scalp jag har och satsa lite mer på Gubb-DH light. Om inte annat kanske någon annan får inspiration att sätta igång. Tråden dök upp i relaterade trådar och någon nytillkommen kanske har utbyte av den? Jag har inte blivit bättre, men jag har mer koll på vad som är lämpligt för mig. Det är i alla fall rasande kul när man väl gör det. Varje gång tänker man att man borde köra mer regelbundet.

Jag ska inte spela så mycket f*tb*ll i år. Funderar på att gå igenom den Nukeproof Scalp jag har och satsa lite mer på Gubb-DH light. Om inte annat kanske någon annan får inspiration att sätta igång. Tråden dök upp i relaterade trådar och någon nytillkommen kanske har utbyte av den? Jag har inte blivit bättre, men jag har mer koll på vad som är lämpligt för mig. Det är i alla fall rasande kul när man väl gör det. Varje gång tänker man att man borde köra mer regelbundet.

Gubbdownhill är som ett fint vällagrat vin.

Överreklamerat!?

Kan säkert vara kul men jag är alldeles för klantig och ointresserad av att besöka sjukhus för att det ska vara något för mig.
Ähh.... Ju äldre man blir ju mindre behövs för att det ska kittla till :sneaky:
För egen del är jag nog snart nere på att det räcker med att rulla nerför en grässlänt...

Måste jag uppsöka vårdinrättning efter det lär jag nog ha förtjänat ödet :LOL:

Klantig kanske inte är så bra men ointresserad av att skada mig är jag också. Det går att köra med mindre insats än vissa i tråden nämnda.
I vanlig happy-anda som låter det som om alla är 70+ så kanske är jag trots min höga ålder ett par yngre än andra.... upp till 60 ska det funka sen får vi se

(Nu har jag ju iofs kontorsarmbåge, lättja, +annat så kan visserligen inte själv cykla utför just nu i vilket fall)

Klantig kanske inte är så bra men ointresserad av att skada mig är jag också. Det går att köra med mindre insats än vissa i tråden nämnda.
I vanlig happy-anda som låter det som om alla är 70+ så kanske är jag trots min höga ålder ett par yngre än andra.... upp till 60 ska det funka sen får vi se

(Nu har jag ju iofs kontorsarmbåge, lättja, +annat så kan visserligen inte själv cykla utför just nu i vilket fall)
Usch, säg inte så där. Om ett par år har man ju bara 10 år till 60, och då är man ju verkligen urgammal! Och 10 år går ju fort…

Tillbaka
Topp