Bikepacking

• Trådstartare Trådstartare sih
  • Start datum Start datum
Bikepacking
Utan fästen på gaffeln får man fundera på var vätska ska bäras om man väljer fullstor ramväska. Tror annars att det hade varit rätt smutt på den där. Kanske en flaska monterad på överröret? Annars flaskor i hållare där nere, halv ramväska och en sån där lång top tube bag som har blivit poppis i racevärlden?
Någon typ av rack, typ tailfin eller egenbyggd med infästning i axeln vore kanske bra?
Med en lång top tube bag kanske drybag under aeropinnar är funkis, kanske typ revelates harness med meshfickor på sidorna? För någonstans vill man ha lättåtkomliga saker. Feedbags går fetbort för mig för de skaver på knäna vid stående cykling.
Lösningen på vattenproblemet med ramväska är den här (borde gå att diya rätt lätt också, men titan är alltid titan)

Bikepacking
Rev cykeln och återmonterat och bytt slitdelar efter vinterns härjande. Känns som ny! Hakar på trenden med pakethållare inför midsommartur till Norge, Gol -> Storlien. Blev ett Tubus fly som jag tror blir funkis på flera cyklar här hemma och kan flyttas runt som behövs.

Ser lite naket ut fram men ska labba lite med olika väskor för att få en balanserad cykelkänsla.

Ni som bikepackat med vaxad kedja, hur gör ni? Droppvax varje kväll eller kör ni tills det rasslar och sedan på med olja?

IMG_4222.webp

Bikepacking
Rev cykeln och återmonterat och bytt slitdelar efter vinterns härjande. Känns som ny! Hakar på trenden med pakethållare inför midsommartur till Norge, Gol -> Storlien. Blev ett Tubus fly som jag tror blir funkis på flera cyklar här hemma och kan flyttas runt som behövs.

Ser lite naket ut fram men ska labba lite med olika väskor för att få en balanserad cykelkänsla.

Ni som bikepackat med vaxad kedja, hur gör ni? Droppvax varje kväll eller kör ni tills det rasslar och sedan på med olja?

Visa bilaga 832586
Nästa "tränd": Skärmar! 😨

Bikepacking
Beställde det här från kineserna, bara testmonterat men väldigt bra finish och stabilt. https://www.aliexpress.com/item/100....order_list.order_list_main.11.d0741802lyZg8Z
Man kan få väldigt mycket bra väskor från Ali express, men pakethållare finns det faktiskt inte något vettigt av alls. Denna som nån annan skrev belastar stagen på ett otrevligt sätt.

Man vill ha vikten så nära ovan axeln som möjligt. Finns inte lämpliga fästen i ramen så har både Ortlieb och Tailfin lösningar där man byter ut axeln och lägger all vikt direkt på den vilket nog är typ så bra det får att få det. Håller hjulet för vikten bara så är det lugnt.

Bikepacking
Med Bananaslip droppvax som hårdnar på bara några minuter har jag kört tills det rasslar. När jag körde Ceramicspeed Ufo droppvax lade jag på mer varje kväll. I bägge fall har jag ändå behövt lägga på mer vax i princip varje dag. Då har cykeln stått utomhus under nätterna eftersom jag tältat. Tror inte vaxet mår bra av nattfukten och att det är därför jag behöver smörja så ofta. Har ganska log tolerans för ljud från drivlinan också vilket kan inverka på frekvenserna.

När jag cyklade till Frankrike 2024 fick jag lägga på dry lube i snitt varannan dag medan min kompis oljade kedjan hemma i Sverige och sedan fick olja igen efter typ två och en halv vecka haha. Vet inte riktigt vad man kan dra för slutsatser mer än att jag verkar få smörja ofta när jag är på tur.

Bikepacking
Jag har kört med smoove under några år och då har det inte varit några problem att cykla en vecka eller två i svenskt väder utan att smörja om. I år har jag fallit för grupptrycket och ska testa om silca endurance är såpass mycket bättre som de säger. Isf borde jag kunna köra hela sommaren utan gnissel. Smoove har bevisat sin funktion på vinterpendlaren under ett par vintrar och spöat alla oljor jag testat tidigare så om jag inte är nöjd med silca så får jag gå tillbaka till smove helt enkelt.

Bikepacking
Jag har skaffat mig en gravel med stålgaffel. Det finns hur många fästpunkter som helst på den. Jag skall cykelsemestra med dotter i sommar och behöver ett litet front rack till den.

1. Vad finns det för vettiga alternativ? Nitto gör ju fina saker men de är onödigt dyra. Jag tänker mig något som ser ut som detta: Inga stag ner till hjulaxeln.
1779874944377.webp

2. Ett brett front rack (vad säger man på svenska? Pakethållare?) kan ju slå i diagonalröret om cykeln välter. Är det något man tar hänsyn till när man väljer rack? Jag har bockstyre så förr eller senare tar det ju i överröret och stoppar styret om cykeln välter. Och det vore fint om det sker innan racket gör en bula på diagonalröret. Hur skall man tänka?

Bikepacking
Jag har skaffat mig en gravel med stålgaffel. Det finns hur många fästpunkter som helst på den. Jag skall cykelsemestra med dotter i sommar och behöver ett litet front rack till den.

1. Vad finns det för vettiga alternativ? Nitto gör ju fina saker men de är onödigt dyra. Jag tänker mig något som ser ut som detta: Inga stag ner till hjulaxeln.
Visa bilaga 832681

2. Ett brett front rack (vad säger man på svenska? Pakethållare?) kan ju slå i diagonalröret om cykeln välter. Är det något man tar hänsyn till när man väljer rack? Jag har bockstyre så förr eller senare tar det ju i överröret och stoppar styret om cykeln välter. Och det vore fint om det sker innan racket gör en bula på diagonalröret. Hur skall man tänka?
Korta noteringar utifrån egna erfarenheter. Inte nödvändigtvis lösningar för dig men lite att tänka på kanske.

1. Har just ett sådant Nitto som stöd för min vanliga bikepackingcykel. Tycker det funkar okej, men stör mig på att ytan är platt och det man lägger på det sällan är platt utan som i mitt fall (med drybag) lite välvt. Hade kunnat optimeras. Lär ju finnas många kopior. Smidigt att de två stagen är infästa med speciella skruvar så att man kan ändra vinkel och finjustera in så racket blir plant. Mycket svårare med fasta ben. I många fall blir benen som följer med originalracket för korta, och då måste man köpa till längre. Dessa är då i aluminium. Jag tillverkade egna rostfria istället.

2. Cykeln kan ju lika gärna skadas av något helt annat om den välter, så det handlar nog mer om att skydda den från det rent generellt än att optimera just den scenariot du beskriver. Säg att du har ett rack som just precis "går fritt", men så landar cykeln på en sten istället.. Har aldrig reflekterat över det för egen del.

Bikepacking

Jag har två cyklar med sådana rack (rekommenderar surlys 24 pack-rack) och har inga bucklor. Funderar på om det är möjligt att jag aldrig har vält cykeln, men det låter otroligt. Oftast har jag en stor väska fram som kommer ta i långt innan flaket gör det, vilket kanske har räddat mig?

Jag gillar att ha ett stort brett flak fram på cykeln. Totalt oaero men väldigt praktiskt. Om cykeln har lite för klen ram så drar det dock lätt igång självsvängning i cykeln när man har last på flaket. Min lösning på det är att jag nu tittar efter en lite mer ändamålsenlig ram. Många fina ramar är tyvärr gjorda med väldigt smäckra stålrör och det lirar dåligt med en stor cyklist och massa last.

Bikepacking
Någon som har tips på kompressions påsar i lite andra former än rund?
Allt blir runt om man pressar ihop innehållet tror jag. Vet att Silvas drybags är lite ovala, men de går också sönder om man funderar på att ha dom på en cykel. Behöver jag få annan form än max ihoppressad brukar jag pressa ur all luft ur drybagen men inte rulla ihop den så den blir "spänd" liksom. Då kan man banka ut den och få den ganska följsam. Funkar ju dock inte i alla lägen.

Vad är det du önskar göra?

Bikepacking
Jag har två cyklar med sådana rack (rekommenderar surlys 24 pack-rack) och har inga bucklor. Funderar på om det är möjligt att jag aldrig har vält cykeln, men det låter otroligt. Oftast har jag en stor väska fram som kommer ta i långt innan flaket gör det, vilket kanske har räddat mig?

Jag gillar att ha ett stort brett flak fram på cykeln. Totalt oaero men väldigt praktiskt. Om cykeln har lite för klen ram så drar det dock lätt igång självsvängning i cykeln när man har last på flaket. Min lösning på det är att jag nu tittar efter en lite mer ändamålsenlig ram. Många fina ramar är tyvärr gjorda med väldigt smäckra stålrör och det lirar dåligt med en stor cyklist och massa last.
Tack för svaren. Jo ett större flak är ju bra när man skall lasta men jag kommer komprompssa och ta ett lite smalare rack ändå.

Jag får surfa runt lite och se om jag hittar något vettigt för några hundralappar. Jag vill inte lägga 1500kr på ett rack just nu

Bikepacking
Allt blir runt om man pressar ihop innehållet tror jag. Vet att Silvas drybags är lite ovala, men de går också sönder om man funderar på att ha dom på en cykel. Behöver jag få annan form än max ihoppressad brukar jag pressa ur all luft ur drybagen men inte rulla ihop den så den blir "spänd" liksom. Då kan man banka ut den och få den ganska följsam. Funkar ju dock inte i alla lägen.

Vad är det du önskar göra?
Kan känna ibland att det blir ganska o-effektivt när det blir flera "bollar" med textilier, speciellt när vissa plagg förhoppningsvis ska ligga i packningen under hela resan (förstärkningsjacka, regnjacka mm)

Bikepacking
Kan känna ibland att det blir ganska o-effektivt när det blir flera "bollar" med textilier, speciellt när vissa plagg förhoppningsvis ska ligga i packningen under hela resan (förstärkningsjacka, regnjacka mm)
Absolut, det är värdelöst på riktigt. Ju färre drybags, desto bättre. Jag har aldrig två drybags ihop skulle jag säga.

Bikepacking
Absolut, det är värdelöst på riktigt. Ju färre drybags, desto bättre. Jag har aldrig två drybags ihop skulle jag säga.
Nej helst har man ju en drybag som är hela väskan. Typ sadel-hölster etc. Styr-rulle etc

Bikepacking
Tack för svaren. Jo ett större flak är ju bra när man skall lasta men jag kommer komprompssa och ta ett lite smalare rack ändå.

Jag får surfa runt lite och se om jag hittar något vettigt för några hundralappar. Jag vill inte lägga 1500kr på ett rack just nu
Minns inte men jag tror jag hade ett racktime hemma ett tag. Samma typ som fäster högre upp på gaffeln. Men rätt smal och kort plattform vill jag minnas. Tänk klassisk pakethållare

Canyon har ett rack som påminner lite om Alygn (?) diamond eller vad det heter men ser ut att ha fast längd på stagen. Grizl load rack kanske?

Annars filtrera på Bikeinn på pakethållare fram, de brukar ha en jäkla massa varianter, om inte annat så för inspiration

Tillbaka
Topp