Bikepacking

• Trådstartare Trådstartare sih
  • Start datum Start datum
Bikepacking
Jag har funderat lite på tält.

Har naturehike cloud up 2 som är guld men lite segt att slå upp. Skulle vilja ha ett man kan slå upp mitt i natten - dyngtrött - och som inte tar 5 min utan 1. Och som tål lite dålig mark/sned uppsättning.

Funderar på A-frame tält. Borde gå riktigt fort? Fyra stakes och två kolfiber-stavar.

Någon som har bättre koll än jag?
3F UL Lanshan kanske? Jag har precis köpt nya Pro 1pers varianten i silpoly i stället för det Cloud Up 2 i silnyl jag haft innan.

Inte testat det än, så kan inte vara svara på om det är smidigare dock. En bra bit lättare åt det åtminstone

Bikepacking
Jag har funderat lite på tält.

Har naturehike cloud up 2 som är guld men lite segt att slå upp. Skulle vilja ha ett man kan slå upp mitt i natten - dyngtrött - och som inte tar 5 min utan 1. Och som tål lite dålig mark/sned uppsättning.

Funderar på A-frame tält. Borde gå riktigt fort? Fyra stakes och två kolfiber-stavar.

Någon som har bättre koll än jag?
Har provat ganska många tält. Att man pitchar allt samtidigt är nog ett krav om det ska vara smidigt - gillade INTE Big Agnes med serparat ytterduk, och gissar att ditt Naturehike är likadant?

Hillberg kupoltält är det bästa jag provat sett till smidighet (och allt annat också i princip), men tunga då såklart (och för vikten får man ett supertält). Numer har jag ett Durston X-mid som kan liknas vid ett A-frame antar jag utan att ha helt superkoll på begreppen. Det pitchas också i ett stycke, med fyra (fast i praktiken sex) markpinnar och två kolfiberstänger. Ganska smidigt men inte riktigt så smidigt som man vill tro. Ett kupoltält som Hillebergs Rogen (som jag har) går att smacka upp och sen flytta runt. Markpinnar är lite godtyckligt om det inte är storm, så man kommer undan med ganska dåliga tältplatser. I Durstontältet sätter konstruktionen helt annan press på markpinnarna och om förutsättningarna är dåliga är det mycket krångligare.

Det är "krångligt" att ha ett superlätt tält som väger typ 650 gram inklusive allt men som är besvärligt, och ett "supertungt" tält som väger strax under 2000 gram men i gengäld är galet smidigt. Har inte hamnat i valet och kvalet så ofta ännu, men jag har i princip redan bestämt att Durston är för fjället där jag bär det på ryggen, Hilleberg för cykeln där vikten inte är lika kinkig. Hilleberg är snabbt, smidigt, komfortabelt och pålitligt, så är vikten inte viktigt har jag svårt att se att det finns bättre grejer. Sen vet jag inte om det finns billigare tillverkare som har tält med samma konstruktion.

Sen ska sägas att dessa båda tält har olika inriktningar, där det ena är lättast möjliga och det andra lätt men ur perspektivet att tillverkaren bara tillverkar bombsäkra saker. Hoppas jag bidrar något till ursprungsfrågan iallafall!☺️

Bikepacking
Har provat ganska många tält. Att man pitchar allt samtidigt är nog ett krav om det ska vara smidigt - gillade INTE Big Agnes med serparat ytterduk, och gissar att ditt Naturehike är likadant?

Hillberg kupoltält är det bästa jag provat sett till smidighet (och allt annat också i princip), men tunga då såklart (och för vikten får man ett supertält). Numer har jag ett Durston X-mid som kan liknas vid ett A-frame antar jag utan att ha helt superkoll på begreppen. Det pitchas också i ett stycke, med fyra (fast i praktiken sex) markpinnar och två kolfiberstänger. Ganska smidigt men inte riktigt så smidigt som man vill tro. Ett kupoltält som Hillebergs Rogen (som jag har) går att smacka upp och sen flytta runt. Markpinnar är lite godtyckligt om det inte är storm, så man kommer undan med ganska dåliga tältplatser. I Durstontältet sätter konstruktionen helt annan press på markpinnarna och om förutsättningarna är dåliga är det mycket krångligare.

Det är "krångligt" att ha ett superlätt tält som väger typ 650 gram inklusive allt men som är besvärligt, och ett "supertungt" tält som väger strax under 2000 gram men i gengäld är galet smidigt. Har inte hamnat i valet och kvalet så ofta ännu, men jag har i princip redan bestämt att Durston är för fjället där jag bär det på ryggen, Hilleberg för cykeln där vikten inte är lika kinkig. Hilleberg är snabbt, smidigt, komfortabelt och pålitligt, så är vikten inte viktigt har jag svårt att se att det finns bättre grejer. Sen vet jag inte om det finns billigare tillverkare som har tält med samma konstruktion.

Sen ska sägas att dessa båda tält har olika inriktningar, där det ena är lättast möjliga och det andra lätt men ur perspektivet att tillverkaren bara tillverkar bombsäkra saker. Hoppas jag bidrar något till ursprungsfrågan iallafall!☺️
Intressant!

Stämmer att cloud up är precis så osmidig. Minns inte exakt men något i stil med:
- lägga ut ground sheet
- lägga ut innertält fyrkantigt.
- sätta i båge
- klicka i innertält med snäpp-fäste
- kasta över duken
- fästa allt

Tältet är grymt om man inte har bråttom. Lätt, rymligt, lättpackat, kan hålla isär regnvåt duk och torrt innertält i packningen, kan sova utan duk när det är varmt. Helt suveränt.

Men det du säger påminner mig om när jag cyklade i Norrland. Det var ett helsicke att hitta mark man kunde få ner pinnar i. Körde då fjäll-tunnel-tält.

Tanken med det här tältet är:
Långcykling där man ska sova några timmar på vägen. Får kanske skippa tält och rutta via via vindskydd… och löpning långa distanser med tält i ryggan. Så vikt är väldigt hög prio.

Gissar att det är en omöjlig ekvation.

Bikepacking
Fundera på hängmatta. Jag kan inte alls sova i hängmatta. Men kan man det kan man fixa hyffsat lätta system som mer eller mindre ligger i en korv man bara drar ut. Beroende på temperatur och väder kan man behöva en filt undertill och en tarp över. Och finns det bara träd så är underlaget oväsentligt.

Annars håller jag med om att traditionella tält som reses i ett stycke är bäst. Allt annat är faktiskt kass här i norden. Hilleberg eller fjällräven är grymt. Men Vaude är billigare och också bra. Har ett jag är nöjd med. Används mycket av tyskar och de gillar ju att cykla.

Bikepacking
en vanlig bivy då bara? Bara rulla ut och sova.

Cloud up har ju fördelen att man kan pitcha ytterdelen innan innerdelen om man har med sig ground sheet. Är ju praktiskt vid regn.

Med hängmatta så behöver man ju både under- , överquilt och en tarp så volymmässigt lite mer. Jag har en Amok där man använder liggunderlaget. Men man behöver ändå en tarp så blir tyngre än ett lätt tält.

Det här ligger ju ute tex, är ju originalet som Lanshan kopierat. Med kolfiberstång. Likadant som det jag använder för bikepacking. https://www.facebook.com/share/p/1bjbC3w77R/?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp