Har provat ganska många tält. Att man pitchar allt samtidigt är nog ett krav om det ska vara smidigt - gillade INTE Big Agnes med serparat ytterduk, och gissar att ditt Naturehike är likadant?
Hillberg kupoltält är det bästa jag provat sett till smidighet (och allt annat också i princip), men tunga då såklart (och för vikten får man ett supertält). Numer har jag ett Durston X-mid som kan liknas vid ett A-frame antar jag utan att ha helt superkoll på begreppen. Det pitchas också i ett stycke, med fyra (fast i praktiken sex) markpinnar och två kolfiberstänger. Ganska smidigt men inte riktigt så smidigt som man vill tro. Ett kupoltält som Hillebergs Rogen (som jag har) går att smacka upp och sen flytta runt. Markpinnar är lite godtyckligt om det inte är storm, så man kommer undan med ganska dåliga tältplatser. I Durstontältet sätter konstruktionen helt annan press på markpinnarna och om förutsättningarna är dåliga är det mycket krångligare.
Det är "krångligt" att ha ett superlätt tält som väger typ 650 gram inklusive allt men som är besvärligt, och ett "supertungt" tält som väger strax under 2000 gram men i gengäld är galet smidigt. Har inte hamnat i valet och kvalet så ofta ännu, men jag har i princip redan bestämt att Durston är för fjället där jag bär det på ryggen, Hilleberg för cykeln där vikten inte är lika kinkig. Hilleberg är snabbt, smidigt, komfortabelt och pålitligt, så är vikten inte viktigt har jag svårt att se att det finns bättre grejer. Sen vet jag inte om det finns billigare tillverkare som har tält med samma konstruktion.
Sen ska sägas att dessa båda tält har olika inriktningar, där det ena är lättast möjliga och det andra lätt men ur perspektivet att tillverkaren bara tillverkar bombsäkra saker. Hoppas jag bidrar något till ursprungsfrågan iallafall!