Bikepacking

• Trådstartare Trådstartare sih
  • Start datum Start datum
Bikepacking
Jag är inte ute så jäkla mycket, max 10 nätter om året. Tror det regnat en gång när jag slagit upp tältet sen jag fick detta för 5 år sedan (då har vi ändå haft jävligt med regn vid olika tillfällen på alla våra turet) . Och med footprint så löser man det, men lite bökigare.

Med lite tur kan man kanske välja lite när man slår upp det. Man kan kanske vänta en halvtimme eller en timme och invänta uppehåll.

Regn är ju alltid bökigt när man slår upp och ner. Tycker nästan det är värre när man river och allt är blött.

Hade man fått välja version av tältet och allt var sammalika så hade jag säkert valt ett där man kan slå upp allt på en gång. Men jag hade heller inte tvekat att välja samma konstruktion igen om det fanns en massa annat på plussidan vid val av nytt tält

Bikepacking
Grejen är ju lite att det nästan aldrig regnar (har arbetat utomhus i 21 år), men när det väl gör det är allt ett helvete om tältet blir blött inuti. Man kan säkert leva många år utan att råka ut för tillfälligheten att det regnar (tillräckligt för att orsaka problem) och man måste slå upp tältet exakt samtidigt. Jag är omgiven av saker där jag räknat med det värsta men hoppas på det bästa.☺️

Sen ska sägas att Hillebergtält som är blöta är tunga som satan, och tillslut är allt blött ändå om man förvarat tältet blött i påse hela dagen innan det sätts upp igen. Allt är en smaksak, som sagt.
Om det regnar mycket, och förväntas fortsätta regna utan nåd, så brukar jag plocka ner innertältet först och förvara separat från yttertältet. Det tar längre tid men man får bättre plats att packa under yttertältet och håller sig torrare.

Då kan man dessutom slå upp bara yttern under dan om det blir alldeles för eländigt.

Bikepacking
På cykel kanske det är lika blodigt, ofta kan man hitta något litet tak, cafe eller annat att uppehålla sig vänta ut regnet. På vandring i fjällen är det en annan femma. Vill man ha ett tält för allt, vandring och cykelturande så är Tarptent eller liknande kanon. Rimligt lätt (1,2kg), rymligt och tar 90 sekunder att slå upp, torrt.

Bikepacking
Har du testat feedbags, jag trodde att det skulle bli ett problem men testade och det funkar för mig. Jag är dock 190 lång och har stora cyklar.
Japp! Äger två men använder dem bara på turer där det är platt och lugnt. Då brukar jag inte stå :)

Följer med intresse tält-diskussionen! För mig var det ett steg upp med löst innertält efter att ha kört tunneltält (Bergans Compact) innan. Så skönt att enkelt kunna packa blöt duk för sig och torrt innertält för sig!

Men allt har en baksida etc.

Bikepacking
Sadelväska, modell bikepacking, 10+ liter.

Vad finns det för på riktigt vattentäta alternativ? Som inte är aptunga och som helst är rätt smidiga att montera / ta av. Har idag en 12 år gammal Alpkit Koala på ca 10 liter som är lite klöddig att fästa och som inte är vattentät. Blir lite lockad att köpa en ny, gärna lite större, och som måste vara pålitligt vattentät. Har naturligtvis tänkt tanken på att gå full Tailfin, cry once och allt det där, men i ärlighetens namn bikepackar jag inte tillräckligt mycket just nu för att motivera att lägga ut de pengarna. Sen kanske jag gör det ändå....

Så vilka är de bästa sadelväskorna som finns? Gärna rekommendationer från er som faktiskt har prylarna och använder dem. Hit me!

Bikepacking
Sadelväska, modell bikepacking, 10+ liter.

Vad finns det för på riktigt vattentäta alternativ? Som inte är aptunga och som helst är rätt smidiga att montera / ta av. Har idag en 12 år gammal Alpkit Koala på ca 10 liter som är lite klöddig att fästa och som inte är vattentät. Blir lite lockad att köpa en ny, gärna lite större, och som måste vara pålitligt vattentät. Har naturligtvis tänkt tanken på att gå full Tailfin, cry once och allt det där, men i ärlighetens namn bikepackar jag inte tillräckligt mycket just nu för att motivera att lägga ut de pengarna. Sen kanske jag gör det ändå....

Så vilka är de bästa sadelväskorna som finns? Gärna rekommendationer från er som faktiskt har prylarna och använder dem. Hit me!
Fästet är lite drygt att få dit (1 min max) men sedan är det enkelt att sätta dit/ta bort påsen. Eller bara öppna och plocka ut det man vill ha. Bonus att kunna spänna jackan eller blöt handduk under remmarna vid behov.

Kass bild tyvärr men det var den jag hittade.

Bilagor

• IMG_0913.webp
    IMG_0913.webp
    239.5 KB · Besök: 9
Tillbaka
Topp