Bikepacking

• Trådstartare Trådstartare sih
  • Start datum Start datum
Bikepacking
En RR från 16h TurRetur GBG - Svartedalen.

Händelerik liten bikepackingrunda jag haft.

Har ny cykel, ny quilt & var sugen på en natt ute, cyklade till Svartedalen till ett vindskydd en kille på Veloform tipsade om.
Idén att dra ut kom sent så packade ihop snabbt & i sista sekund lämnade jag tältet hemma då jag utgick ifrån att vindskyddet skulle vara ledigt en regnig kväll som denna!
Hade regn hela vägen upp, när jag kom fram till vindskyddet såg det rent ut sagt förjävligt ut, 1000öl & ännu fler cigaretterfimpar tillsammans med tre halvt sovande & rejält fulla män.. Jag var inte direkt superpepp på sova mellan de & ha min cykel olåst, men jag hade inget val som var mer lockande. De tog inte lång tid innan det kom ut att de jobbade på bandet & brann för organisationen Wise Men. 🫠
De var dock rätt trevliga, bjöd mig på öl.
Den lite mer reko av de tre ville sova i bilen för de var kalla & blöta, jag övertalade de andra två att de var en god idé och om så ska de gå nu innan det blev beckmörkt. De städar, lämnar och jag får sova i lugnan ro!

Vaknar, badar, dricker kaffe och ska cykla hem, igår sista 2-3km slutade framväxeln vara med och efter typ 500m påväg hem idag på stig la bakväxeln också av, så jag cyklade med 100-110 kadens i 20-25km/h hem. Aerotuck i varje nedförsbacke.
I Kungälv på campingen vid fästningen lånade jag en toalett då det besöker var long over due, pinnade vidare i väldigt lugnt tempo men han trots SS ifatt en cyklist som kör TCR, cyklade & snacka med henne till gbg. Nu är jag hemma, glad & laddar mina & cykelns batterier.

Visa bilaga 843442

Härliga 16h mitt livet!
Kom ihåg att ladda era batterier & gör som Wise Men, städa efter er i skogen!
Wisemen alltså? Skulle varit Gärningsmännen, betydligt trevligare firma. Hasse med näsan! 💪🏻

Senast ändrad:
Bikepacking
Vad är bästa sättet att få med sig vatten på turer?

Packade min cykel så här för dagstur med lite packning och gillade konceptet! Kan absolut sätta på en vattentät säck fram under pinnarna också men om man ska vara ute i tre fyra dagar måste man väl ha med sig 7-8 liter (minst?!). Eller stannar man på vägen och ber om att få fylla på?

Ska också montera på min gravel (pendlar-härke) istället för den här.
Går ju att flytta ner dina flaskställ med adapter (3d- printa eller köpa) så kan du få in större flaskor.
-Eller en feedbag eller två på styret att ha flaska i
-eller köpa en stabilisator till sadelväskan med flaskhållarfästen. Typ: https://amzn.eu/d/0ed1AI0N
-Går även att montera dubbla flaskställ på sidorna i ramen med en adapter. Så körde jag på senaste turen. Köpt på Aliepress för några tior: https://a.aliexpress.com/_EzI0UzC
-Sidomatade flaskställ gör ju som tidigare sagts att man kan få med sig större flaskor. Finns på biltema för några tior. Håller förvånansvärt bra och är lätta! Har de på alla mina cyklar :). https://www.biltema.se/cykel-elcykel/cykeltillbehor/cykelflaskor/flaskhallare-plast-2000043055
-montera en flaska vid vevlagret med fixplus eller liknande spännband.
-eller vattenfilter som sagts tidigare

Bilagor

• IMG_0654.webp
    IMG_0654.webp
    609.7 KB · Besök: 7
Senast ändrad:
Bikepacking
Bikepacking
Visa bilaga 844311
Jag köpte ett Durston X-Dome 2 med deras bikepacking-stänger i kolfiber. Fungerade toppen för två personer och var lätt att packa ner i väskorna. Jag hade lite kolfibernoja så jag packade stängerna sist och såg till att de inte låg klämda mellan något hårt.

Jag valde solid inner för det känns mer lämpat för svenskt klimat. Ironiskt nog så bjöd Norge på 30 grader varmt i en vecka men det var ok i tältet när solen gick ner....
hur skulle du säga packvolymen är, mellan tumme och pekfinger, eller jämfört med en solstickan hushållsask?

Bikepacking
Jag körde tre flaskor och en 3l camelbak samt två mjuka flaskor och filter när vi cyklade i Norge. Hade tänkt att bara köra flaskor men när det skulle bli så varmt och mycket höjdmeter så kändes en camelbak bra.

Vi filtrerade en kväll då vi hade kört slut på allt vatten på dagen (jävla slettefjell). Det tog ju en timme att filtrera allt men det var skönt att kunna göra kaffe på morgonen. Vi hade ju kunnat fylla på nere i byn efter första timmens cykling men det var ju lite trevligt att sitta vid en fors och trycka vatten.

Ska man laga egen mat så är det ju 4-600ml på morgon, lunch och middag. Sen ska man ju hoja och svettas hela dagen.

Jag gillade min camelbak för vattnet höll sig rätt svalt hela dagen. Mina flaskor var ju 30 grader varma direkt.

Nästa gång blir det liten rygga med camelbak också tänker jag.

Bikepacking
hur skulle du säga packvolymen är, mellan tumme och pekfinger, eller jämfört med en solstickan hushållsask?
Jag har inte tältet här men det är inte superlitet. Packpåsen med golvet och tältspikar i är väl som ett större uppblåsbart liggunderlag (typ exped). Går ner i botten på en vanlig ryggsäck utan problem. Stängerna har jag separat och det är ju en kort påse, men lite tjockare då det är så många segment.

Tillbaka
Topp