[OT] Happys symaskinstråd!

Aktiv medlem
Ja, den var ltie oväntad va?! =D

Ska vi se vad happy har för kunskap ute i systugorna....

Jag har fått en Singer 720 spol-o-matic. Men förre ägaren har tydligen tappat bort nålar och spolar.

Så frågan lyder, kan man köra vilka spolar som helst eller kommer jag ha ett helvette att hitta den rätta sorten? Nålar är enklare gissar jag på,...men är det något jag måste tänka på där?

Jag ska sy mig mina egna kläder!

/V

Oggler

Aktiv medlem
Äntligen en vettig tråd. Själv kör jag Pfaff 322. En tysk efterkrigstidsprodukt med härlig vapenkänsla. Massivt stål. Fin pjäs. Tuggar sig igenom det mesta. Den saknar dock övermatning vilket jag saknar.

Aktiv medlem
Fan mytis....det trodde jag verkligen inte..=D

Buster,..det e fan svårt att mäta ner i heålt..det är lixom inte helt uppenbart vad som komemr at i först osv.

Oggler,..kul du gillar tråden. jag har en gammal husqvarna i typ gjutjrn med som följde med huset..=d..jag har ingen koll på sånthär. Men behöver sy ibland. Husqvarnan har åkt upp til mina päron.

Stewe,...du skal bara hava ett forum..!!

Buster, 611 350!..är det ett nummer jag skall leta efter eller?

bengt

Ny medlem
Symaskinsnålar tror jag hör till en av de äldsta och mest utbredda standardena i världen.
Nålarna har olika nummer 80 är normalt 70 är tunna och går av och blåa är för jeans.

Spolar tror jag inte är standard.

Moderna elektroniska symaskiner sliter man ut.
Men äldre helmekaniska vandrar vägen svensk hemmafru - studenter - invandrare - uland. Det är därför det är så svåprt att hitta Husqvarnas gamla gröna ZigZag till bra pris.

Men Shimano gör spolar.
http://www.tradera.com/Extra-Spole--Frambromsad-Shimano-Stradic--Nyskick--auktion_89648237

Thomas

Ny medlem
Kör både en vanlig Husqvarna standard,askin av nyare modell och overlockmackapär av märke Pfaff. Funkar finfint, till skillnad från två gamla maskiner jag bytte bort som baaara krånglade, olika länga stygn, varierande trådspänning osv osv... Jag tycker det är värt att köpa en ny mackapär jämfört med en gammal, iaf med mina maskiner och erfarenheter i bagaget. Om man jag skulle sy i en knapp eller laga en bralla och skiter i hur det ser ut funkade de gamla häckarna skitbra.

Kolla Chainlife för info hur man lagar brallor som man slitit ut. Kunde inte länka nu, de grejar nog med sidan just nu.

Nålar finns nog lite överallt och är nog inte så märkesspecifika, de flesta märken kör samma nålar tror jag.

Titan/kolfiberspolar är ett mäste!

danboo

Ny medlem
Frågan är om min kommer från en svensk hemmafru men den var ju begagnad så vem vet... Kör en Husqvarna sen i julas. Dock inte ZigZag utan Practica. Tyvärr har jag inte kommit in i syandet.. synandet.. syddet...syningen.. va f.. kommit igång med syprojekten, förutom ett lite halvsnyggt sadelskydd. Men det är en start.

Ska självklart kolla in den andra tråden(!) också. Hoppas det finns lite projekt uppvisade där. Annars borde det finnas en "Visa ditt syprojekt"-tråd.

kaipartai

Ny medlem
Nån som vet vad en service kan kosta? Har farmors gamla svarta Singer, ursprungligen en trampmaskin, konverterad till elektrisk nån gång i forntiden, urstark, men bara raksöm framåt eller bakåt! Det kanske finns en vintagemarknad?

Aktiv medlem
Tack för bilden Buster,.....men i denhär maskinen ser det ut som att man nite ska ha ett såntädringa plåthölje?!..man lägger bara i själva spolen direkt i maskinen?!

Naugas

Aktiv medlem
Gå till din LSH och be om hjälp. Antagligen ser de ut ungefär som 611 322 på bilden, av plast.

Och det finns ingen vintagemarknad för symaskiner... de är snorbilliga om inte har sick-sack.

pesam

Ny medlem
Ville skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack för bilden Buster,.....men i denhär
> maskinen ser det ut som att man nite ska ha ett
> såntädringa plåthölje?!..man lägger bara i
> själva spolen direkt i maskinen?!

Då tror jag att du saknar mer än bara spolen. Sannolikt skall det finnas en spolkapsel också
och genast blev det mer komplicerat.
/Pär

Aktiv medlem
pesam skrev:
> Ville skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tack för bilden Buster,.....men i denhär
> > maskinen ser det ut som att man nite ska ha ett
> > såntädringa plåthölje?!..man lägger bara i
> > själva spolen direkt i maskinen?!
>
> Då tror jag att du saknar mer än bara spolen.
> Sannolikt skall det finnas en spolkapsel också
> och genast blev det mer komplicerat.
> /Pär

Jag tror och hoppas att du har fel:)

Enligt manualen såg jag inget sånt....men jag skal titta nogrannare.

Naugas

Aktiv medlem
Aj aj aj 42Hz, du är kanske en göteborgare som inte hittat hem än? Nu har jag sett flera sådana här ordvitsar på kort tid.

Gamla Singers har ingen spolkapsel, man bara lägger ner spolen.

42Hz

Aktiv medlem
Naugas skrev:
> Aj aj aj 42Hz, du är kanske en göteborgare som
> inte hittat hem än? Nu har jag sett flera sådana
> här ordvitsar på kort tid.

Jupp, förr på Sahlgrenska, bodde i Los Angered tills jag var ~3år. :)

Naugas

Aktiv medlem
Jaja, det förklarar saken. Sådant där sitter ju kvar, i en tre-fyra generationer åtminstone. Du använder "gött" och "la" i var och varannan mening när du tjötar antar jag?

Brakastruten

Aktiv medlem
I väntan på mormors fotdrivna Singer, införskaffades i dag en eldriven modernitet(Själva maskinen känns igen från Nov 1928, 60000 tillverkade).
MinLotus9.jpg ht=480

Kom på för sent att en instruktionsbok hade varit bra! Den hade försvunnit på Emaus...
MinLotus11.jpg ht=640

Modellen, 66K, är utan spolkapsel till metallspolarna som läggs ned till vänster om pressarfoten.
MinLotus10.jpg ht=640

Såldes 1929 via Clydebank Scotland.

(PDF-manualer finns gratis på Singer.com)

Senast redigerad av en moderator:

Aktiv medlem
jag ahr en gammal militärgrön husqvarna som jag tror e typ lika modärn..:)

Förövrigt kan jag ju medela att jag fått tag på spolar nu, men behöver nålar.

JLarsson

Aktiv medlem
Vad perfekt med en symaskinstråd! Jag satt precis och letade på blocket efter symaskiner idag men man är ju helt n00b på detta. Har väl också som mest kört såna där gröna husqvarnor. Så jag kapar villes tråd.

Mission objective: Jag behöver en maskin som orkar sy båtkapelltyg och tillhörande plastrutor (jag tror man syr dem). Vad ska jag ha? I vanlig ordning får den inte kosta nåt heller (annars kan jag lika gärna köpa färdiga kapell)

Brakastruten

Aktiv medlem
Moderskapet har en grön Bernina. Det är en ardenner! Orkar jeans och läder.
Så, tips om manualer? (Inte på bakhjulet!)

oxr

Aktiv medlem
JLarsson skrev:
> Vad perfekt med en symaskinstråd! Jag satt precis
> och letade på blocket efter symaskiner idag men
> man är ju helt n00b på detta. Har väl också
> som mest kört såna där gröna husqvarnor. Så
> jag kapar villes tråd.
>
> Mission objective: Jag behöver en maskin som
> orkar sy båtkapelltyg och tillhörande plastrutor
> (jag tror man syr dem). Vad ska jag ha? I vanlig
> ordning får den inte kosta nåt heller (annars
> kan jag lika gärna köpa färdiga kapell)

Min svärfar har alltid hanterat segel på gamla gröna husqvarnor.

Brakastruten

Aktiv medlem
Det saknas foton på en massa rariteter här! :)

Mink15.jpg ht=480

Här min 15K, nr: C1157541. Uppgifter saknas. Tiffany/ Gingerbread-mönstret får ringa in åldern.

Singer001.jpg ht=544

Fick denna 66K, från 1920

bruce

Ny medlem
Man slutar aldrig att förvånas på happy. Själv har jag en gammal grön Husqvarna (egentligen frugans)som jag använt till mycket; sytt en skyddsärm för hund att bita i, lagat barnkläder, lappat jeans, lagat mycket cykelkläder, lagat möbelklädsel m.m. Det mest avancerade var nog när jag sydde ihop ett par utslitna, avklippta bibs-hängslen med ett par långbens pearl izumi, hänger med ännu efter flera år.

Det trista med symaskin är att behöva fylla på undertråd.

mytomspunnen

Aktiv medlem
oxr skrev:
> Min svärfar har alltid hanterat segel på gamla
> gröna husqvarnor.

förutom dom han syr på för hand förstås...

Aktiv medlem
Ahh, så jag ska vara rädd om min gröna husqvarna då osx eller?!

vart köper man nålar i sthlm?. Tänkte försöka skcika dit tjejjen imorgon. Jag vill ha nålar som ivf kan hantera jeanstyg.

mytomspunnen

Aktiv medlem
Ville skrev:
> vart köper man nålar i sthlm?.

Förmodligen inte alls det bästa eller mest prisvärda stället men det ligger nåt ställe precis i hörnet sveavägen-kungsgatan. Mitt i smeten liksom.

mytomspunnen

Aktiv medlem
Ville skrev:
> Hur dyra kan nålar vara då?..täntke om man
> behöver bry sig om priset?!

Det tror jag inte att du behöver bry dig om. Jag har köpt nya nån gång just där och jag kan inte minnas att jag blev ruinerad så då blev jag nog inte det heller.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer