[OT] Happys symaskinstråd!

Plockade upp en vit Husqvarna 2000 för en spottstyver på en loppis nyligen. Den ser ut att vara i riktigt fint skick men tyvärr saknas handboken. Någon som råkar sitta på en extra sådan eller eventuellt ha en i digitalt format? I så fall är jag ivrig spekulant.

Jag har en begagnad Pfaff Tipmatic 6122 som är en pensionerad skolmaskin (om du ska köpa en gammal skolmaskin så kolla nogrannt så den inte har obscena saker inristade!)

DSC00127.jpg

Det senaste jag sytt är en pendlarryggsäck.

1.jpg
2.jpg
3.jpg

(Ursäkta de stora bilderna, men jag kan inte minska dem just nu...)

Features:
-Den är förhoppningsvis vattentät då den har tejpade sömmar och ett flytande, lika vattentätt, foder.
-Rullförslutning
-Fem fickor i oika storlek på insidan minskar den "säckkänslan" som sådana här väskor ofta har.
-Nyckelhållare
-Pumphållare
-Välventilerad rygg
-Luftig 3D mesh på både axelremmar och rygg
-Anatomiska axelremmar
-Bröstrem som enkelt stängs med en hand.
-Hur många fästpunkter som hellst på utsidan, bla har jag fäst cykellåset på botten så jag kan använda det utan att ta av mig väskan.

silverman834 skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har en begagnad Pfaff Tipmatic 6122 som är en
> pensionerad skolmaskin (om du ska köpa en gammal
> skolmaskin så kolla nogrannt så den inte har
> obscena saker inristade!)
>
>
>
>
> Det senaste jag sytt är en pendlarryggsäck.
>
>
> (Ursäkta de stora bilderna, men jag kan inte
> minska dem just nu...)
>
> Features:
> -Den är förhoppningsvis vattentät då den har
> tejpade sömmar och ett flytande, lika
> vattentätt, foder.
> -Rullförslutning
> -Fem fickor i oika storlek på insidan minskar den
> "säckkänslan" som sådana här väskor ofta
> har.
> -Nyckelhållare
> -Pumphållare
> -Välventilerad rygg
> -Luftig 3D mesh på både axelremmar och rygg
> -Anatomiska axelremmar
> -Bröstrem som enkelt stängs med en hand.
> -Hur många fästpunkter som hellst på utsidan,
> bla har jag fäst cykellåset på botten så jag
> kan använda det utan att ta av mig väskan.

Grümt! Inte funderat på en karriär i någon asiatisk sweat-shop? ;)

silverman834 skrev:
>
>
> minska dem just nu...)
>

Mycket imponerande! Var köper man som privatperson den typen av tyg? En kompis till mig sydde en stor sadelväska men han lyckades tigga till sig några meter tyg från ett företag, han gick bet på att hitta.

Grym ryggsäck, sjukt bra jobbat!

Hur bra funkar ventileringen? Nöjd med 3d-meshen? Ventilerar den bra?

Jag har själv ett ryggsäcksprojekt på gång, men det skjuts ständigt frammåt :/ happysyjunta? ;)

ol__ skrev:
> Grym ryggsäck, sjukt bra jobbat!
>
> Hur bra funkar ventileringen? Nöjd med 3d-meshen?
> Ventilerar den bra?
>
> Jag har själv ett ryggsäcksprojekt på gång,
> men det skjuts ständigt frammåt :/ happysyjunta?
> ;)

Tack så mycket!

Den är såpass ny att jag ännu inte riktigt vet hur bra ryggen blev, men jag tror det borde fungera som tänkt. Som man kan se på bilderna är det två vertikala kuddar som ligger an mot ryggen med luft som strömmar mellan dem. Jag tycker om ryggsäckar med 3d-mesh, det svalkar bra och ser hightech ut :p

Det här projektet stod och stampade i ett par år innan jag nyligen fick inspiration att kicka igång det på allvar, så kom igång med väskan nu!

silverman834 skrev:
> ol__ skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Grym ryggsäck, sjukt bra jobbat!
> >
> > Hur bra funkar ventileringen? Nöjd med
> 3d-meshen?
> > Ventilerar den bra?
> >
> > Jag har själv ett ryggsäcksprojekt på gång,
> > men det skjuts ständigt frammåt :/
> happysyjunta?
> > ;)
>
> Tack så mycket!
>
> Den är såpass ny att jag ännu inte riktigt vet
> hur bra ryggen blev, men jag tror det borde
> fungera som tänkt. Som man kan se på bilderna
> är det två vertikala kuddar som ligger an mot
> ryggen med luft som strömmar mellan dem. Jag
> tycker om ryggsäckar med 3d-mesh, det svalkar bra
> och ser hightech ut :p
>
> Det här projektet stod och stampade i ett par år
> innan jag nyligen fick inspiration att kicka
> igång det på allvar, så kom igång med väskan
> nu!

Ok! Jag planerar på min ryggsäck använda flera småkuddar istället för två större... men tanken hittils har varit att använda liggunderlag. Det är ju mer lätthanterligt tänker jag, men ventilerar ju då såklart inget genom själv kudden.

Nu blev jag lite inspirerad, kanske ska försöka få fram tyger efter helgerna, så kanske man kan komma igång till våren :)

ol__ skrev:
> Ok! Jag planerar på min ryggsäck använda flera
> småkuddar istället för två större... men
> tanken hittils har varit att använda
> liggunderlag. Det är ju mer lätthanterligt
> tänker jag, men ventilerar ju då såklart inget
> genom själv kudden.

Ah, flera små kuddar vore definitift bättre, men jag var för lat för det :-) Både mina kuddar och axelremmar är faktiskt vadderade med just liggunderlag under 3d-meshet.

Tillägg: 3d-meshet är ganska tunt, kring 3mm, så man kan behöva vaddera med något mer om man tex har det mot ryggen, men det är såpass luftigt att det ger ventilation.

Senast ändrad:
Aha, smart. När du säger det har jag för mig att jag var tveksam till mesh också för att den var tunn, men man kan ju såklart kombinera.

Vad har du använt för tyg? Cordura-variant?

Kära Happy...

Ska det kanske vara "kära happy-kollektivet" ? Inte säker, i alla fall..

Jag syr lapparna för hand när jag lagar röven på mina byxor, och, det börjar bli jävligt tråkigt nu. Antingen får jag sluta ha sönder byxorna, eller så får jag köpa symaskin. Eftersom jag inte har sönder byxorna med avsikt, känns det som om symaskin är en god ide.

Material: Jeansbyxa, laglapp, oftast denim den med. Kantvikt, med textil-limm, och limmad på plats.
Plats för söm: Högt i skrevets sidor, nära mittsömmen på byxan.

Bulle.. Ehem, Happy, jag är helt desperat. Vad ska jag ha för symaskin? Det finns ju hur mycket som helst där ute, och allt jag vet är ju att den helst inte ska kosta en massa...
B!

Jag skulle säga att skanna blocket och loppisar efter nån gedigen kvalitetsmaskin. Behöver inte kosta skjortan. Min Singer kostade 75:- på myrorna och har krånglat betydligt mindre än frugans moderna apparat. Och den kör tjocka tyger utan att tveka. Har bl a sytt några överdrag till Mc- sadlar i skinnimmitation.

Loppisar. Vi har ju nått sånt skit här omkring. Stängt över jul / nyår förstås, men det går ju att leva med. Just nu är ju byxorna lagade för hand.
Problemet är just att avgöra vad som är ok, och vad som ska undvikas. Helst skulle man ju ha en Singer från 1952, med zick-zack... Men jag vet inte ens hur de ser ut :- )
B!

Skönt att alla är överens, så att man kan grotta ner sig i kvantifierbara detaljer och nörda loss på riktigt. Happy-kollektivet sviker aldrig, det kommer alltid förslag, och goda råd. Inte alltid för samma produkt, fan, jag har haft tur och alla har i alla fall pratat om just symaskiner, och inte ånglok, eller pistoler.

Jag ska hålla utkik efter Bernina, Singer och Pfaff när jag är och rotar på loppisar och motsvarande. Med lite tur så...
B!

Min Singer är nästan exakt en sån här http://www.blocket.se/stockholm/Singer_symaskin_51224847.htm?ca=8&w=3, men om du köper en sån så ska du vara medveten om att det INTE är standardnålar på den utan en egen variant. Det blir inte rätt timing med matning och undertråd med vanliga nålar och då trasslar det sig garanterat.

Och länken till den finska firman, Shelby.fi, där hade de diverse självhäftande laglappar i tejpvariant, så då skulle man nog klara sig bra utan symaskin. http://www.shelby.fi/catalog/default.php?cPath=42_127

silverman834 skrev:
> Jag har en begagnad Pfaff Tipmatic 6122 som är en
> pensionerad skolmaskin (om du ska köpa en gammal
> skolmaskin så kolla nogrannt så den inte har
> obscena saker inristade!)
>
>
>
>
>
>
> minska dem just nu...)
>
> Features:
> -Den är förhoppningsvis vattentät då den har
> tejpade sömmar och ett flytande, lika
> vattentätt, foder.
> -Rullförslutning
> -Fem fickor i oika storlek på insidan minskar den
> "säckkänslan" som sådana här väskor ofta
> har.
> -Nyckelhållare
> -Pumphållare
> -Välventilerad rygg
> -Luftig 3D mesh på både axelremmar och rygg
> -Anatomiska axelremmar
> -Bröstrem som enkelt stängs med en hand.
> -Hur många fästpunkter som hellst på utsidan,
> bla har jag fäst cykellåset på botten så jag
> kan använda det utan att ta av mig väskan.

Jävlar vad imponerande! Var sitter köp -knappen?

Detta kanske passar här? Inspirerat av AndersJ och sytt slumpvis på en gammal Husquarna och en ännu äldre Singer.

talt.jpg

Massvis med nördiga recyclingdetaljer såsom kolfiberpålar av gamla bågpilar och 16 tältpinnar av gamla sticknålar i alu. 1050 gram inklusive innertält, linor och påsar. Silnyon m.m. köpt genom www.extremtextil.de

Mendel undrade hur de "fot-trampade" maskinerna var att sy med? De är inte alls tokiga! Perfekt i strömlöst land. Var många äldre kvinnor som inte ville gå över till elmotor. (Bl.a. min gammelfarmor, som var socitets-sömmerska) De menade att det var bättre kontroll manuellt. Maskinen stannar snabbare. Är bara att knuffa igång på hjulet, så man får rätt åk-riktning igen! (Bakåt-tramp är ingen god idé!) Finns även handvev, med utväxling..

Används fortfarande på många håll. Jag har valt elkonverterat, mest av utrymmes-skäl. Vill inte ha flera sybord längs väggarna!

Har ni några bra tips för att lyckas med att sy i lycra? Det verkar rätt svårt att få till det utan att sträcka tyget fel och att få sömmen att hålla.
Typ av tråd, maskin/söm?
var köper man lycra tyg som används i cykelbyxor?
Tacksam för alla tips!
Tänker förlänga hängslen på ett par byxor och att byta en dragkedja.

Stretchtyg sys bäst med en overlockmaskin (den har fyra separata trådrullar). Annars brukar vanliga maskiner ha ett program för stretchtyg, symbolen ser lite som en pulskurva på en EKG-apparat.

Testa att limma ihop delarna innan du syr. Det blir mindre småsträckningar än nålning.

Har dock ingen aning om var man köper lycra.

Inspirerad av LasseB som tidigare i tråden postade ett tält så har jag nu också sytt ett. Det är starkt inspirerat av Hilleberg Akto, men med diverse egna lösningar. Allt är köpt från extremtextil.de. Vikt 1,9kg. Dock har jag lite problem med att spänna upp ytterduken så mycket som jag vill vilket gör att den är oroväckande nära innertältet, men jag ska ut nu och försöka hitta en lösning.

10298776_1415962588666257_8676273060545049094_n-1.jpg

10258632_1415962631999586_7547706688055268499_n.jpg

(Mer bilder på tältet och lite andra projekt finns här

silverman834 skrev:
> Inspirerad av LasseB som tidigare i tråden
> postade ett tält så har jag nu också sytt ett.
> Det är starkt inspirerat av Hilleberg Akto, men
> med diverse egna lösningar. Allt är köpt från
> extremtextil.de. Vikt 1,9kg. Dock har jag lite
> problem med att spänna upp ytterduken så mycket
> som jag vill vilket gör att den är oroväckande
> nära innertältet, men jag ska ut nu och
> försöka hitta en lösning.
>
>
>
>
> (Mer bilder på tältet och lite andra projekt
> finns här

Fan vad snyggt och ambitiöst. Många skickliga hantverkare i denna tråd. Ni får rädda EU när projektet går i konkurs.

Jag använder en grön Husqvarna modell 21 tror jag den heter. Är det någon som har tips på hur man får till en glidpressarfot till den? Eller möjligen övermatning?

silverman834 skrev:
> Inspirerad av LasseB som tidigare i tråden
> postade ett tält så har jag nu också sytt ett.
> Det är starkt inspirerat av Hilleberg Akto, men
> med diverse egna lösningar. Allt är köpt från
> extremtextil.de. Vikt 1,9kg. Dock har jag lite
> problem med att spänna upp ytterduken så mycket
> som jag vill vilket gör att den är oroväckande
> nära innertältet, men jag ska ut nu och
> försöka hitta en lösning.

Grymt snyggt! Imponerande. Jag har ett gammalt tält som jag flera gånger tänkt att jag ska sy om till en tarp. Börjar bli dags nu :)

Tack så mycket alla för de snälla orden!

olaola skrev:
> Jag använder en grön Husqvarna modell 21 tror
> jag den heter. Är det någon som har tips på hur
> man får till en glidpressarfot till den? Eller
> möjligen övermatning?

Vad jag vet så brukar de flesta maskiner ha standardiserade pressarfötter, så du borde kunna köpa en glidpressarfott i en symaskinsaffär. Övermatning vet jag mindre om, på min maskin så sitter övermatningen inte enbart i foten, men jag har för mig att jag sett pressarfötter med övermatning som borde passa på vilken maskin som hellst.

Silverman834, beställde du linor på extremtextil också? Vet du om det finns tältlina på löpmeter över disk till hyggligt pris i Göteborg? +samma fråga för band till tältlineinfästning etc? Fast just band känns ju inte lika svårt, borde ju myrins eller knappkarlsson ha.

Jag funderar på att ta tag i tarpen i helgen :)

Jo, jag köpte linorna från samma affär. Jag har för mig att naturkompaniet vid domkyrkan fortfarande har lina på löpmeter, men de är ju grymt mycket dyrare än tyskarna, men du kan ju kolla där. Kanotcenter vid rosenlund har också lina på löpmeter, men jag vet inte alls vilka priser de har. Som du säger så skulle jag kolla på myrins och knappkarlsons för band att fästa dem med. Lycka till med tarpen!

Snyggt jobbat silverman843! Verkar som att du lyckades påta ihop det snabbare än jag. Håller med om att det kan vara snärjigt att få duken spännd. Framföralt i lite fukt med silnylon.
Hoppas det tjänar dig väl och ger dig goda upplevelser!
Prova annars persiennsnöre för billig lina. Dock lite slipprigt.

Kanske :) Jag vill hitta nån som byggt en helt entusiastdatabas över förbättringar på dom gröna gamla fina husqvarna-symaskinerna :)

Tack LasseB! Jag tror att jag har fått hyffsad ordning på tältduksspänningen nu genom att lägga till en extra tältpinne. Du har ju helt rätt om linor, jag var alldeles för fokuserad på friluftsaffärer, det borde även finnas lämpligt material på clas ohlssons eller liknande för en billig peng!

json88 skrev:
> Snart kommer det väl någon som har virkat ett
> sadelöverdrag eller knypplat handtagsvärmare.

Eller stickat en sadel i kolfibergarn och sedan doppat i plast! Vore coolt.

Tillbaka
Topp