[OT] Happys symaskinstråd!

Sydde en ramväska i helgen. Återstår att se om den går att cykla med. Tyget är nån sorts vaxduk (typ bordsduk) och vattenavvisande. Blixtlåset var rätt kass kvalitet, kanske måste byta ut det.
IMG_7541.JPG

Gamla Bettan anno '68 lives on!
IMG_7533.JPG

Nu fick jag klart en stor ramväska till min nya Surly Ogre. Man sätter fast den med snörning längs toppröret och skruvar vid flaskställen.

1.jpg

Den är sydd i kraftig corduraväv och är förstärkt med plastskivor runt om väskan (bordstabletter är utmärkt för detta) och väskans "flanker" är förstärkta med tunn cellplast för att hålla formen.

2.jpg

Ett problem med ramväskor är att om de är för breda så slår man knäna i dem, och om de är för tunna så får man inte plats med något i dem. Jag varierade hela tiden väskans tjocklek för att maximera innehållet. Den är 12,5cm som bredast och går sen ner till 2,5cm där man har sina knän.

3.jpg

Den är fodrad med klargul vattensäkert tyg för att göra det lättare att se innehållet. En skiljevägg där de två färgerna på yttertyget möts gör att den inte buktar ut så mycket.

4.jpg

Dragkedjorna är inte så skyddade mot vatten, men flikar skyddar iaf ändarna. Rejäla knopar gör att man även får bra grepp med handskar.

Senast ändrad:
silverman834 sa:
Nu fick jag klart en stor ramväska till min nya Surly Ogre. Man sätter fast den med snörning längs toppröret och skruvar vid flaskställen.

Den är sydd i kraftig corduraväv och är förstärkt med plastskivor runt om väskan (bordstabletter är utmärkt för detta) och väskans "flanker" är förstärkta med tunn cellplast för att hålla formen.

Ett problem med ramväskor är att om de är för breda så slår man knäna i dem, och om de är för tunna så får man inte plats med något i dem. Jag varierade hela tiden väskans tjocklek för att maximera innehållet. Den är 12,5cm som bredast och går sen ner till 2,5cm där man har sina knän.

Den är fodrad med klargul vattensäkert tyg för att göra det lättare att se innehållet. En skiljevägg där de två färgerna på yttertyget möts gör att den inte buktar ut så mycket.

Dragkedjorna är inte så skyddade mot vatten, men flikar skyddar iaf ändarna. Rejäla knopar gör att man även får bra grepp med handskar.

Bra jobbat! Ser ju ut som på riktigt... :)

Jättesnyggt!
Själv har jag tyvärr problem med tålamodet när jag syr, skulle nog inte palla att skapa något med så mycket detaljer och smarta lösningar.

silverman834 sa:

Satan vilket fint jobb! Läge att starta en firma med exklusiva cykelväskor ser det ut som! Du kan ju det där!!

Tack så mycket för alla snälla ord! Jag tycker att den ser riktigt proffsig ut på avstånd, men då man kollar närmare så ser man alla misstagen... bla är insidan riktigt fläckig och ful efter att sprejlimmet som jag fäste förstärkningarna med mättade tyget.

Apropå mönster så är det förhållandevis simpelt och hur som helst helt skräddarsytt efter cykeln och mig. Jag gjorde konturen av den genom att bara klippa till en kartongbit tills den passade i ramen och markerade sen på den vilken tjocklek väskan skulle ha runt om så att mina knän inte skulle slå i och maximera utrymmet mot pedalarmarna osv

Jag var inne på stoff&Stil i Kungens Kurva igår för köpa tyg för att prova att sy en väska. Men jag är totalt okunnig. Jag vet ju inte ens vad jag ska fråga efter!
Vilket tyg ska jag fråga efter i butiken? Är det någon butik i Stockholm som har bättre utbud än andra i denna kategorin tyger?
I tråden finns länkar till http://www.extremtextil.de/ och http://www.shelby.fi/ men jag skulle gärna köpa i butik nu i början.
Hemtex och "avtorkningsbar duk" har också nämts i tråden https://www.hemtex.se/search/avtorkningsbar

Jag har inte sett någon fysisk butik som saluför de intressantare textilierna.

Men om du kan leva med färgen så kostar en IKEA-kasse 5 kr och ger dig nästan en kvadratmeter vattentätt och relativt tåligt material. Om inte annat så kan det användas till prototyper innan man kostar på sig ett dyrare material. Jag håller på att labba med ett litet projekt just nu och har använt mig av ett gäng uppklippta kassar för att lista ut hur jag vill ha allt. En bonus är att det är väldigt lätt att sy, och eftersom det är så styvt så böjer sig inte kanterna så jag har inte behövt nåla.

desmo sa:
Jag var inne på stoff&Stil i Kungens Kurva igår för köpa tyg för att prova att sy en väska. Men jag är totalt okunnig. Jag vet ju inte ens vad jag ska fråga efter!
Vilket tyg ska jag fråga efter i butiken? Är det någon butik i Stockholm som har bättre utbud än andra i denna kategorin tyger?
I tråden finns länkar till http://www.extremtextil.de/ och http://www.shelby.fi/ men jag skulle gärna köpa i butik nu i början.
Hemtex och "avtorkningsbar duk" har också nämts i tråden https://www.hemtex.se/search/avtorkningsbar

Vad för tyg du skall fråga efter beror ju mkt på vad för väska du skall sy! Duken från hemsktex funkar bra på små väskor men är lite tung och tjock.

Att fråga i tygaffärer är klurigt för en man☺ inte alla expediter klara av att ställa om. Om man sedan vill ha råd att sy genom tre lager spännband så är det inte alla som har koll hur man gör heller. Men man kan ha tur med råden ibland också.

Fråga efter typ samma tyg som i en kånken eller tyg som man har i överdragsbyxor som barn har när dom leker ute! Man kan ha tur ibland men dom flesta syaffärer säljer nog det folk köper mest typ gardintyger.

Butiker på nätet skickar ofta provlappar så att man kan känna på tyget och se färger. Det finns ett par ställen i England också f.ö.

Vad är det för väska du funderar på att sy? vi kanske kan ge lite tips på bra nätalternativ. Arons alternativ att börja med Ikea-tyg för prototyp är bra också. Första försöket behöver jag ju alltid konstruera om. Papper och tejp är faktiskt bra också för just väskor för då fattar man lite enklare i vilken ordning man behöver sy....

/A

katten sa:
Vad är det för väska du funderar på att sy? vi kanske kan ge lite tips på bra nätalternativ. Arons alternativ att börja med Ikea-tyg för prototyp är bra också. Första försöket behöver jag ju alltid konstruera om. Papper och tejp är faktiskt bra också för just väskor för då fattar man lite enklare i vilken ordning man behöver sy....
/A

Tanken är att sy en mindre sadelstolpsväska liknande Apidura https://www.apidura.com/product/saddle-pack-compact/ fast i storleken mindre. Kanske 5-6l istället för 11l.
Och kanske något för styret typ https://www.apidura.com/product/handlebar-pack-compact/ och https://www.apidura.com/product/accessory-pocket-handlebar/
Spännen/remmar etc. Är det sybutiker eller är det bättre att åka till XXL?

desmo sa:
katten sa:
/A

Tanken är att sy en mindre sadelstolpsväska liknande Apidura https://www.apidura.com/product/saddle-pack-compact/ fast i storleken mindre. Kanske 5-6l istället för 11l.
Och kanske något för styret typ https://www.apidura.com/product/handlebar-pack-compact/ och https://www.apidura.com/product/accessory-pocket-handlebar/
Spännen/remmar etc. Är det sybutiker eller är det bättre att åka till XXL?

Jag gjorde en lite ryggsäck att ha till simhallen och då använde jag detta tyget:
http://www.extremtextil.de/catalog/Cordura-500den-PU-coated-SPECIAL-PRICE::633.html
fungerar att göra en väska av men man skall veta att den är lite grov i ytan (som ett kraftigt bomullstyg kanske). Inte heller superlättvikt. Att den är lite kraftigare gör det lite enklare att sy ibland, bara att sätta på tape och köra!

Band och spännen har extremtextil gott om men börja i din lokala välsorterade sybehörsaffär. Det finns ofta lite svarta band och ett gäng olika spännen som man kan känna på.

Beställer du från nätet så passa på att beställa provbitar av tyger du kanske vill använda senare när du ändå är igång.

/Andreas

Vad kör ni för modell på symaskinen? Jag är sugen på att göra lite väskor och annat till cykeln. Vad jag förstått är billigare nya maskiner inte mkt att ha. Har därför siktat in mig på Husqvarna 2000 som många verkar gilla. Finns det några andra vettiga alternativ? Har inte lust att lägga mer än tusenlappen.

Sambon köpte ny Pfaff.
Tydligen ska funktionen "övermatare" vara praktisk om man syr i tjockare tyg. Rätt eller fel vet jag inte.

Synpunkter på det här objektet som jag och dottern tittat på? Den är trefas och funkar. Det har reparerats kapell, tält, hästtäcken mm på den. En kompis som har den efter sin mamma. Utrymmet som krävs vid förvaring och trefasen är det som talar emot mest. Verkar bra annars.

20170205_154033.jpg

Hasse#7 sa:
Synpunkter på det här objektet som jag och dottern tittat på? Den är trefas och funkar. Det har reparerats kapell, tält, hästtäcken mm på den. En kompis som har den efter sin mamma. Utrymmet som krävs vid förvaring och trefasen är det som talar emot mest. Verkar bra annars.

Ingen som har nån åsikt eller bra att tänka på. Vi kanske provar den idag.

Hasse#7 sa:
Har du inte trefas i källaren eller garage?

Miss Lycka sa:
Hasse#7 sa:
Har du inte trefas i källaren eller garage?

Jag kan lösa det med trefasen. Men den är ju bordsfast, tung och utrymmeskrävande. Skall man ha den skall det finnas användning.

Hasse#7 sa:

Användningsområdet blir begränsat med en helt platt botten. När du ska lappa dina bästa jeans kan du bara sy rakt igenom hela benet o sen inte få in benet i benet om du inte är väldigt benig.

ratatosk sa:
Hasse#7 sa:

Användningsområdet blir begränsat med en helt platt botten. När du ska lappa dina bästa jeans kan du bara sy rakt igenom hela benet o sen inte få in benet i benet om du inte är väldigt benig.

Bra synpunkt. Jag vet inte om det framgått tydligt tidigare men hon går på tillskärarakademin. Hon har en bra vanlig och en overlock redan. Bägge är av märket Bernina.

Hasse#7 sa:
ratatosk sa:
Hasse#7 sa:

Bra synpunkt. Jag vet inte om det framgått tydligt tidigare men hon går på tillskärarakademin. Hon har en bra vanlig och en overlock redan. Bägge är av märket Bernina.

Åh, du har en egen skräddare hemma! Lyxigt! Då kan hon nog lappa jeans eller annat som kräver vräng&kräng med någon av de andra maskinerna.

geologen sa:
Jag anser nog ändå att drygt 2 kW ska räcka till de mest extrema textilier som kan uppbringas.

Symaskinstillverkarna har nog inte tänkt på det bara.
Och antalet faser har ju inte ett smack med hur mycket effekt man kan få ut.

Senast ändrad:
Jag har tänkt att ligga lågt med min nyvunna kunskap om alla otvättade svettiga jeansgrenar som det cyklats hål i. Tror inte det tillför dottern något bra. :) Det hon var orolig för med maskinen vi tittat på var att den skulle vara alldeles för snabb vilket den alltså inte var. Den hade dessutom sicksack vilket var en trevlig överraskning. En del maskiner är tydligen blixtsnabba för att vara effektiva till mycket löpmeter söm.

geologen sa:
Jag anser nog ändå att drygt 2 kW ska räcka till de mest extrema textilier som kan uppbringas.

Det där är en industrisymaskin. Motorn är dimensionerad så att den ska kunna användas tvåskift i en fabrik utan att det uppstår kostsamma produktionsavbrott.

Tillbaka
Topp