Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
silverman834 sa:Nu fick jag klart en stor ramväska till min nya Surly Ogre. Man sätter fast den med snörning längs toppröret och skruvar vid flaskställen.
Den är sydd i kraftig corduraväv och är förstärkt med plastskivor runt om väskan (bordstabletter är utmärkt för detta) och väskans "flanker" är förstärkta med tunn cellplast för att hålla formen.
Ett problem med ramväskor är att om de är för breda så slår man knäna i dem, och om de är för tunna så får man inte plats med något i dem. Jag varierade hela tiden väskans tjocklek för att maximera innehållet. Den är 12,5cm som bredast och går sen ner till 2,5cm där man har sina knän.
Den är fodrad med klargul vattensäkert tyg för att göra det lättare att se innehållet. En skiljevägg där de två färgerna på yttertyget möts gör att den inte buktar ut så mycket.
Dragkedjorna är inte så skyddade mot vatten, men flikar skyddar iaf ändarna. Rejäla knopar gör att man även får bra grepp med handskar.
silverman834 sa:Nu fick jag klart en stor ramväska till min nya Surly Ogre. Man sätter fast den med snörning längs toppröret och skruvar vid flaskställen.
Den är sydd i kraftig corduraväv och är förstärkt med plastskivor runt om väskan (bordstabletter är utmärkt för detta) och väskans "flanker" är förstärkta med tunn cellplast för att hålla formen.
Ett problem med ramväskor är att om de är för breda så slår man knäna i dem, och om de är för tunna så får man inte plats med något i dem. Jag varierade hela tiden väskans tjocklek för att maximera innehållet. Den är 12,5cm som bredast och går sen ner till 2,5cm där man har sina knän.
Den är fodrad med klargul vattensäkert tyg för att göra det lättare att se innehållet. En skiljevägg där de två färgerna på yttertyget möts gör att den inte buktar ut så mycket.
Dragkedjorna är inte så skyddade mot vatten, men flikar skyddar iaf ändarna. Rejäla knopar gör att man även får bra grepp med handskar.
desmo sa:Jag var inne på stoff&Stil i Kungens Kurva igår för köpa tyg för att prova att sy en väska. Men jag är totalt okunnig. Jag vet ju inte ens vad jag ska fråga efter!
Vilket tyg ska jag fråga efter i butiken? Är det någon butik i Stockholm som har bättre utbud än andra i denna kategorin tyger?
I tråden finns länkar till http://www.extremtextil.de/ och http://www.shelby.fi/ men jag skulle gärna köpa i butik nu i början.
Hemtex och "avtorkningsbar duk" har också nämts i tråden https://www.hemtex.se/search/avtorkningsbar
katten sa:Vad är det för väska du funderar på att sy? vi kanske kan ge lite tips på bra nätalternativ. Arons alternativ att börja med Ikea-tyg för prototyp är bra också. Första försöket behöver jag ju alltid konstruera om. Papper och tejp är faktiskt bra också för just väskor för då fattar man lite enklare i vilken ordning man behöver sy....
/A
desmo sa:katten sa:Vad är det för väska du funderar på att sy? vi kanske kan ge lite tips på bra nätalternativ. Arons alternativ att börja med Ikea-tyg för prototyp är bra också. Första försöket behöver jag ju alltid konstruera om. Papper och tejp är faktiskt bra också för just väskor för då fattar man lite enklare i vilken ordning man behöver sy....
/A
Tanken är att sy en mindre sadelstolpsväska liknande Apidura https://www.apidura.com/product/saddle-pack-compact/ fast i storleken mindre. Kanske 5-6l istället för 11l.
Och kanske något för styret typ https://www.apidura.com/product/handlebar-pack-compact/ och https://www.apidura.com/product/accessory-pocket-handlebar/
Spännen/remmar etc. Är det sybutiker eller är det bättre att åka till XXL?
Spacekitty sa:Köp en gammal Pfaff, dom håller i hundra år.
desmo sa:Sambon köpte ny Pfaff.
Tydligen ska funktionen "övermatare" vara praktisk om man syr i tjockare tyg. Rätt eller fel vet jag inte.
Hasse#7 sa:Synpunkter på det här objektet som jag och dottern tittat på? Den är trefas och funkar. Det har reparerats kapell, tält, hästtäcken mm på den. En kompis som har den efter sin mamma. Utrymmet som krävs vid förvaring och trefasen är det som talar emot mest. Verkar bra annars.
Ingen som har nån åsikt eller bra att tänka på. Vi kanske provar den idag.
Har du inte trefas i källaren eller garage?Hasse#7 sa:Synpunkter på det här objektet som jag och dottern tittat på? Den är trefas och funkar. Det har reparerats kapell, tält, hästtäcken mm på den. En kompis som har den efter sin mamma. Utrymmet som krävs vid förvaring och trefasen är det som talar emot mest. Verkar bra annars.
Miss Lycka sa:Har du inte trefas i källaren eller garage?Hasse#7 sa:Synpunkter på det här objektet som jag och dottern tittat på? Den är trefas och funkar. Det har reparerats kapell, tält, hästtäcken mm på den. En kompis som har den efter sin mamma. Utrymmet som krävs vid förvaring och trefasen är det som talar emot mest. Verkar bra annars.
geologen sa:Trefas för en symaskin??? Klarar den att sy granit? :)
Hasse#7 sa:Synpunkter på det här objektet som jag och dottern tittat på? Den är trefas och funkar. Det har reparerats kapell, tält, hästtäcken mm på den. En kompis som har den efter sin mamma. Utrymmet som krävs vid förvaring och trefasen är det som talar emot mest. Verkar bra annars.
Hasse#7 sa:geologen sa:Trefas för en symaskin??? Klarar den att sy granit? :)
Nä, men läder, många lager, extrema tyger osv är nog möjligt. En "one to rule em all" hoppas man. Dock ej granit.
ratatosk sa:Hasse#7 sa:Synpunkter på det här objektet som jag och dottern tittat på? Den är trefas och funkar. Det har reparerats kapell, tält, hästtäcken mm på den. En kompis som har den efter sin mamma. Utrymmet som krävs vid förvaring och trefasen är det som talar emot mest. Verkar bra annars.
Användningsområdet blir begränsat med en helt platt botten. När du ska lappa dina bästa jeans kan du bara sy rakt igenom hela benet o sen inte få in benet i benet om du inte är väldigt benig.
Hasse#7 sa:ratatosk sa:Hasse#7 sa:Synpunkter på det här objektet som jag och dottern tittat på? Den är trefas och funkar. Det har reparerats kapell, tält, hästtäcken mm på den. En kompis som har den efter sin mamma. Utrymmet som krävs vid förvaring och trefasen är det som talar emot mest. Verkar bra annars.
Användningsområdet blir begränsat med en helt platt botten. När du ska lappa dina bästa jeans kan du bara sy rakt igenom hela benet o sen inte få in benet i benet om du inte är väldigt benig.
Bra synpunkt. Jag vet inte om det framgått tydligt tidigare men hon går på tillskärarakademin. Hon har en bra vanlig och en overlock redan. Bägge är av märket Bernina.
geologen sa:Jag anser nog ändå att drygt 2 kW ska räcka till de mest extrema textilier som kan uppbringas.
Miss Lycka sa:Hon kan sy Chapps på den. De brukar kosta.
geologen sa:Jag anser nog ändå att drygt 2 kW ska räcka till de mest extrema textilier som kan uppbringas.
Miss Lycka sa:Knuttar gillar de och de har ofta en bra betalningsförmåga.