[OT] Happys symaskinstråd!

silverman834 sa:
Nu fick jag klart en stor ramväska till min nya Surly Ogre. Man sätter fast den med snörning längs toppröret och skruvar vid flaskställen.

Den är sydd i kraftig corduraväv och är förstärkt med plastskivor runt om väskan (bordstabletter är utmärkt för detta) och väskans "flanker" är förstärkta med tunn cellplast för att hålla formen.

Ett problem med ramväskor är att om de är för breda så slår man knäna i dem, och om de är för tunna så får man inte plats med något i dem. Jag varierade hela tiden väskans tjocklek för att maximera innehållet. Den är 12,5cm som bredast och går sen ner till 2,5cm där man har sina knän.

Den är fodrad med klargul vattensäkert tyg för att göra det lättare att se innehållet. En skiljevägg där de två färgerna på yttertyget möts gör att den inte buktar ut så mycket.

Dragkedjorna är inte så skyddade mot vatten, men flikar skyddar iaf ändarna. Rejäla knopar gör att man även får bra grepp med handskar.

Du är en mästare.
Akt1

Hasse#7 sa:
Jag har tänkt att ligga lågt med min nyvunna kunskap om alla otvättade svettiga jeansgrenar som det cyklats hål i. Tror inte det tillför dottern något bra. :) Det hon var orolig för med maskinen vi tittat på var att den skulle vara alldeles för snabb vilket den alltså inte var. Den hade dessutom sicksack vilket var en trevlig överraskning. En del maskiner är tydligen blixtsnabba för att vara effektiva till mycket löpmeter söm.

Oj, hade den sicksack? Det är väldigt ovanligt på en industrimaskin. Det var inte så att den _enbart_ hade sicksack? Det gick att få raksöm? Har den övermatning också och det är ett hyggligt pris, så kan ni ju paxa den åt mig om ni inte vill ha den... (Tror tyvärr inte den har övermatning dock, googlade lite och tycker det ser ut som en 265-305 - https://www.google.se/search?q=Dürkopp++265-305 )

En god vän har en Dürkopp, och den får heta Dyrkopp när den servas/repas, och Dumkopp när den krånglar.

Naugas sa:
Hasse#7 sa:
Jag har tänkt att ligga lågt med min nyvunna kunskap om alla otvättade svettiga jeansgrenar som det cyklats hål i. Tror inte det tillför dottern något bra. :) Det hon var orolig för med maskinen vi tittat på var att den skulle vara alldeles för snabb vilket den alltså inte var. Den hade dessutom sicksack vilket var en trevlig överraskning. En del maskiner är tydligen blixtsnabba för att vara effektiva till mycket löpmeter söm.

Oj, hade den sicksack? Det är väldigt ovanligt på en industrimaskin. Det var inte så att den _enbart_ hade sicksack? Det gick att få raksöm? Har den övermatning också och det är ett hyggligt pris, så kan ni ju paxa den åt mig om ni inte vill ha den... (Tror tyvärr inte den har övermatning dock, googlade lite och tycker det ser ut som en 265-305 - https://www.google.se/search?q=Dürkopp++265-305 )

En god vän har en Dürkopp, och den får heta Dyrkopp när den servas/repas, och Dumkopp när den krånglar.

Den har raksöm och sicksack. Vad är övermatning? Krånglar fabrikatet mycket eller syr han/hon mycket?

Övermatning är att pressarfoten och/eller nålen hjälper till att dra tygstycket framåt. Det innebär att man får mindre förskjutning mellan de tygstycken som ska sys ihop.

Senast ändrad:
UrsaMayor sa:
Vad säger panelen om den här symaskinen? Den ger ett tydligt habegär för att sy tjocka remmar och tyger och läder mm. Priset gör inte det.

http://www.sailrite.com/Sailrite-Ultrafeed-LSZ-1-PLUS-220V-European-Sewing-Machine

Jag är på intet sätt särskilt initierad, men har tillbringat några kvällar med att surfa symaskiner. Ovanstående maskin verkar hamna i något slags "prosumer-segment". Lite sådär mittemellan proffs och hobbyist som många kameror gör. Som sådan verkar den vara mycket uppskattad. Den är också en av få som har både raksöm, sicksack och övermatning. Om du bor i STHM så har jag sett att den finns att hyra per dygn.

Senast ändrad:
Experten här hemma säger att det inte var övermatning. I skolan har de det. Men hon sa också att den sydde fantastiskt bra ändå i de tunna lager och buntar hon provade. Det blir nog ett köp om inte priset drar iväg för mycket. Vet inte det ännu, mer än en ägare. Kompisen hade gett bort den men han måste få besked från sina systrar.

Köpt nu. 900kr. Kommer behöva koppla in uttag innan den kan användas. Den var för övrigt vansinnigt tung och svårburen på ena sidan. Blir nog kvar på nedervåningen. Skall man forcera trappan upp skall man ha bestämt sig att den skall vara där. Tack för visat engagemang och kunskap.

Börjat klura på en pendelrygga mer om det senare. Snabb fråga, alla g-krokar är vansinnigt dyra (det är ju bara stämplad plåt). Någon som vet var jag kan hitta ett gäng för under 20kr/st?

Bilagor

• IMG_4662.JPG
    IMG_4662.JPG
    69.9 KB · Besök: 146
Jonatan F sa:
Börjat klura på en pendelrygga mer om det senare. Snabb fråga, alla g-krokar är vansinnigt dyra (det är ju bara stämplad plåt). Någon som vet var jag kan hitta ett gäng för under 20kr/st?

Tips om vägarna förbi Gbg: Kolla Knapp Karlsson mellan NK och Domkyrkan. Sjukt stort utbud och förvånas ofta av billighet.

Tyvärr har knapp-carlsson sällan dom där mer exotiska spännena för band (men ganska mkt i alla fall) så jag tror tyvärr inte på napp men ring gärna och kolla. Alla som tycker det är det minsta om nål och tråd bör besöka den affären, inte minst för atmosfären och inredningen.

G-krokar hittar jag inte på extreme-textil, penineoutdoor eller shelby heller. Jag har letat efter dom som reservdel till en trasig ryggsäck. Jag har löst det på annat sätt men skulle gärna köpa upp sådana för andra projekt. E-bay eller Alibaba?

/A

Jonatan F sa:

Om du ska ha jättebilligt så kolla ebay och Allibaba.

Sen brukar ju de olika "MYOG för MÖP" firmorna ha sånt också, kolla tex tacticaltrim.de. Men där ligger fokus på sk "military grade" så det är sällan "billigt".

Senast ändrad:
Jag och lillsyrran skulle cyklat genom Danmark. Spenderade därför två stressiga kvällar med att sy en ramväska av ett gammalt ute-möbel-överdrag från ikea. Sedan blev syrran magsjuk. Men nu har jag en hiskelig ramväska i varje fall.

IMG_4930.JPG

IMG_4929.JPG

IMG_4928.JPG

Hade jag haft mer tid hade jag sluppit de hemskt snabbt ihopslängda sömmarna. Framförallt de mitt på väskan skäms jag mycket för! Eftersom jag inte han rita någon skiss ändrade jag innanmätet det sista jag gjorde. Då var det svårt att fästa...

Sydd på min trogna Husqvarna

IMG_4931.JPG

Senast ändrad:
Jonatan F sa:
Jag och lillsyrran skulle cyklat genom Danmark. Spenderade därför två stressiga kvällar med att sy en ramväska av ett gammalt ute-möbel-överdrag från ikea. Sedan blev syrran magsjuk. Men nu har jag en hiskelig ramväska i varje fall.

Hade jag haft mer tid hade jag sluppit de hemskt snabbt ihopslängda sömmarna. Framförallt de mitt på väskan skäms jag mycket för! Eftersom jag inte han rita någon skiss ändrade jag innanmätet det sista jag gjorde. Då var det svårt att fästa...

Sydd på min trogna Husqvarna
Bra att det blev en väska, synd att cyklingen blev inställd.

Lite OT...
Men jag är ute efter ett bra tyg att ersätta tältbotten i ett gammalt 3 personers Hilleberg tält. Eller det kanske inte ens är värt det? Eller är det bättre att bara köra en footprint?
Någon som har lite koll?
Tänkte lämna in till den lokala sömmerskan för själva jobbet...

Det finns såklart en massa olika alternativ. Men bara som en referens: På moderna lättviktstält sitter det ofta ett sk silnylon, dvs nylontyg med ripstopp som sedan fått en beläggning av silikon. 40 denier och en vattenpelare på 3000 mm är rätt vanligt. Finns hos Extremtextil, Shelby och Peregrine.

Jag hade bytt hela botten om det var trasigt. Footprint skyddar främst tältbotten från sticksiga saker. Vatten letar sig in ovanpå detta.

Ett Hilleberg som i övrigt är fräscht är väl värt att lägga en liten slant på?

Jo själva tältet ska vara ok, men tältbotten har börjat att fjälla...

Så det borde vara värt att lägga en slant så man kan använda det i lite blötare väder.
Ska kolla in tygerna, tackar

Kolla vad Hilleberg själva tar. De har sömmerska i Östersund har jag för mig, även om tälten inte produceras där.

Kolla att botten verkligen läcker först. Om det bara är några småläckage så kan de tätas genom att blanda tätningssilikon* med lacknafta och sedan pensla på berörda ställen. Anledningen till att man blandar ut det är att det ska bli lite mer lättflytande och täta till ordentligt, samt inte efterlämna stora klumpar. Som bonus kommer ni efter genomförd behandling märka att ni inte kanar runt lika mycket längre.

*Jag fick med en tub av något specialfabrikat till mina senaste tält, men jag har svårt att tro att det skiljer väsentligt mot Biltemas tub för halvannan tia.

Tackar för hjälpen!
Aron ska ta och sätta upp tältet, det var länge sen, och ta en titt hur det verkligen ser ut.
Senast jag hade det uppe så har jag för mig att det så ut som om botten hade typ delaminerat...
Kanske som sagt är enklast att måla på lite gummilagning och lacknafta...

jonpon sa:
Lite OT...
Men jag är ute efter ett bra tyg att ersätta tältbotten i ett gammalt 3 personers Hilleberg tält. Eller det kanske inte ens är värt det? Eller är det bättre att bara köra en footprint?
Någon som har lite koll?
Kolla med Hilleberg, de har väldigt bra service för sina kunder och brukar byta ut golv till ett bra pris och har både mönster, tyg och rätt maskienr. Att sy i de tunna vävarna som är i ett tält är en riktig pain in the ass. Fråga mig hur jag vet :/

Vill du göra det själv så använd inte silikon på golvet. Hillebergs tält har PU belagd väv i golvet och då ska du använda PU baserat lim, inte silikon för att täta. Biltemas gummilagning är ett väldigt prisvärt alternativ.

Är det istället ytterduken som ska repareras så är det silikon som gäller. Lika lagar lika, silikon till silnylon och polyurethane till PU belagda vävar.

edvin_m sa:
jonpon sa:
Lite OT...
Någon som har lite koll?
Kolla med Hilleberg, de har väldigt bra service för sina kunder och brukar byta ut golv till ett bra pris och har både mönster, tyg och rätt maskienr. Att sy i de tunna vävarna som är i ett tält är en riktig pain in the ass. Fråga mig hur jag vet :/

Vill du göra det själv så använd inte silikon på golvet. Hillebergs tält har PU belagd väv i golvet och då ska du använda PU baserat lim, inte silikon för att täta. Biltemas gummilagning är ett väldigt prisvärt alternativ.

Är det istället ytterduken som ska repareras så är det silikon som gäller. Lika lagar lika, silikon till silnylon och polyurethane till PU belagda vävar.

Tackar för infon, får även kontakta Hilleberg...
Yttertältet och innertältet är ok, det är bara botten som behöver lite kärlek

Senast ändrad:
Aron sa:
Konkret sa:
jomper sa:

Annars måste väl liquidsole funka? Lagat mina upplåsbara liggunderlag med det.

Jag skulle nog testa http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Silikon/Silikon-2000028562/ i första hand.

Men följ Edvins råd ovan och blanda inte tätningsskikt. Lika på lika är ledordet.

Ringde Hilleberg och dom ville ha typ 1100 för att byta ut botten, med lite reservation att jag inte har koll på vilken model av tremanna tält jag har...
Det är ju inte så farligt med tanke på att jag har fått tältet... Så 1100 för ett beggat Hilleberg är ju ok tycker jag.

Jag borde också ringa dem o kolla pris på nya resårer mellan inner och yttertält, nya linor och allmän översyn på vårt 15 år gamla Namatj 3 GT..

Ooh, den här prototypen är väl ett halvår eller nåt gammal.
Men ... gött att ha en mor som gillar att sy. ;-)
Nu kan man ju bara välja tyg och få en formsydd mössa...
cykelmssa_prototyp.jpg

Jag köpte en Husqvarna 2000 på Tradera för ett tag sedan. Enligt annonsen skulle den vara nyservad. Glad i hågen pluggade jag i den hemma och började surfa efter en manual. Plötsligt börjar maskinen gå av sig själv samtidigt som det kommer mörk rök från maskinens baksida. Utan att jag rört den alltså! Lyckades efter mycket om och men få tillbaka pengarna via Klarna (säljaren vägrade). Jag skickade tillbaka maskinen men säljaren hämtade inte ut den så nu är den tillbaka här. Någon som vill ha den? Finns för avhämtning i Bromma. Jag tar inte ansvar för eventuella eldsvådor.

För min del blir det nog till att köpa en ny maskin istället.

Jag har en snarlik maskin och har varit med om ungefär samma grej. Det är sannolikt enkelt att laga, det är en kondensator som sitter mellan fas och nolla som torkat med åren och behöver bytas ut.

Tror du kan laga det själv, den sitter fastskruvad i plint i båda ändar.

Edit: Verifieras enklast genom att helt enkelt ta bort den, funkar ändå men den är bra för avstörning.

Senast ändrad:
Annan fråga. Övermatare. Jag har en gammal ~80-talsHuskvarna (kan kolla modell) men saknar ibland övermatare. Har hört att sådana man köper lösa bara är skit. Någon som vet? Eller ska jag n+1 och köpa en ny maskin?

Edit. Gäller främst galon som hela tiden fastnar.

Senast ändrad:
Jonatan F sa:
Annan fråga. Övermatare. Jag har en gammal ~80-talsHuskvarna (kan kolla modell) men saknar ibland övermatare. Har hört att sådana man köper lösa bara är skit. Någon som vet? Eller ska jag n+1 och köpa en ny maskin?

Övermatare har jag ingen men lite alternativtips:
Det går att köpa teflonpressarfot (typ 200kr har jag för mig). Glider lite bättre, värt att prova. Tror att det finns små teflonstrips att köpa till pressarfötter också.
Det snabbaste lösningen: vanlig kontorstejp (eller någon bra maskeringstejp) över det som skall sys. Sy rakt över tejpen - glider superbra! Prova på spillbit om du gillar det, ibland behöver man peta bort lite småflis om man är känslig.

/Andreas

En sen lördagskväll häromveckan stack jag ut hakan i denna tråd https://happyride.se/forum/read.php/1/2543854/ och lyckades på något sätt halvt om halvt utlova att jag skulle sy ett par Poogies/Barmitts/styrmuffar/eller-va-de-nu-heter.

Q: Vad är ännu dummare än att göra utfästelser på Internet?
A: Att försöka infria dem.

Under veckan klurade jag fram en design och köpte material. I helgen grävdes symaskinerna fram och gästrummet förvandlades till systuga.

Jag fick ett par mått av en kompis i övrigt är modellen mitt påhitt. Antagligen ser de ut som allt annat, men det är lite som med byxor. Det som ska i dem sätter ramarna för designen.

Utsidan är i bävernylon och insidan är i fleecefoder. Utöver detta så har jag använt: reflexband, utskuren reflex, kantband, gummiband och ett par line-locks. Har inte räknat ut vad materialet kostade men gissningsvis kring 250-300 kr. Då köpte jag en del dyrt tyg i syaffären.

Några tankar kring resultatet ligger längst ned.

AG_2017.12.11_CanonEOS5DMarkIV_00053.jpg

Spektaklet i all sin glans. Målet var att färgmatcha de orange detaljerna på ramen.

AG_2017.12.11_CanonEOS5DMarkIV_00111.jpg

Varmt och gossigt för frusna tassar.

AG_2017.12.11_CanonEOS5DMarkIV_00148.jpg

Mina växelvajrar sticker ut på sidan av reglagen så jag konstruerade en kardborreöppning för dem. Öppningen gör det också betydligt enklare att dra på muffarna

AG_2017.12.09_CanonEOS5DMarkIV_00048.jpg

Allt utklippt i väntan på symaskinen. Det som inte är med på bild är kantband och förslutning till sidoöppnigen.

Sluttankar:
Såhär i efterhand kan jag väl konstatera att jag borde ha kollat lite på hur proffsen gör. Muffarna är lite stora för att användas med bockstyre. De sticker ut bakom den "raka" delen av styret. Nu löser det sig genom att öppna sidoförslutningen lite gran. Däremot är storleken bra för rakt styre. Men då behövs å andra sidan inte sidoförslutningen. Jag gillar verkligen konceptet och att händerna varken är för kalla eller för svettiga. Så jag kommer antagligen att sy ett par nya med passform som är lite mer optimerad för mitt bockstyre med flare. Men jag lovar inget denna gång.

Jag hoppas återkomma i tråden framåt våren, för jag ska sy ett kapell till rullfocken. Jag hoppas att min gamla symaskin klarar ett par lager kapellväv.

katten sa:
Jonatan F sa:

Övermatare har jag ingen men lite alternativtips:
Det går att köpa teflonpressarfot (typ 200kr har jag för mig). Glider lite bättre, värt att prova. Tror att det finns små teflonstrips att köpa till pressarfötter också.
Det snabbaste lösningen: vanlig kontorstejp (eller någon bra maskeringstejp) över det som skall sys. Sy rakt över tejpen - glider superbra! Prova på spillbit om du gillar det, ibland behöver man peta bort lite småflis om man är känslig.

/Andreas

Pass bara så att inte nålen matar ned klister i maskineriet med tiden. Vill minnas att jag hade problem med det då det gällde självhäftande kardborrband.

Såg att det såldes pedalpockets på Bikester. Anar att vi alla måste ha det 2018, ungefär som huv-BH. Vem syr de första i buntad akrylpäls, och varför?

Tillbaka
Topp