[OT] Happys symaskinstråd!
Miss Lycka sa:Oneliners ger utrymme för tankeverksamhet.
Men läderarbete är en bra inkomstkälla.
Jag tror det stämmer. Alla former av nischad sömnad är intressant i en tuff bransch.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Miss Lycka sa:Oneliners ger utrymme för tankeverksamhet.
Men läderarbete är en bra inkomstkälla.
silverman834 sa:Nu fick jag klart en stor ramväska till min nya Surly Ogre. Man sätter fast den med snörning längs toppröret och skruvar vid flaskställen.
Den är sydd i kraftig corduraväv och är förstärkt med plastskivor runt om väskan (bordstabletter är utmärkt för detta) och väskans "flanker" är förstärkta med tunn cellplast för att hålla formen.
Ett problem med ramväskor är att om de är för breda så slår man knäna i dem, och om de är för tunna så får man inte plats med något i dem. Jag varierade hela tiden väskans tjocklek för att maximera innehållet. Den är 12,5cm som bredast och går sen ner till 2,5cm där man har sina knän.
Den är fodrad med klargul vattensäkert tyg för att göra det lättare att se innehållet. En skiljevägg där de två färgerna på yttertyget möts gör att den inte buktar ut så mycket.
Dragkedjorna är inte så skyddade mot vatten, men flikar skyddar iaf ändarna. Rejäla knopar gör att man även får bra grepp med handskar.
Hasse#7 sa:Jag har tänkt att ligga lågt med min nyvunna kunskap om alla otvättade svettiga jeansgrenar som det cyklats hål i. Tror inte det tillför dottern något bra. :) Det hon var orolig för med maskinen vi tittat på var att den skulle vara alldeles för snabb vilket den alltså inte var. Den hade dessutom sicksack vilket var en trevlig överraskning. En del maskiner är tydligen blixtsnabba för att vara effektiva till mycket löpmeter söm.
Naugas sa:Hasse#7 sa:Jag har tänkt att ligga lågt med min nyvunna kunskap om alla otvättade svettiga jeansgrenar som det cyklats hål i. Tror inte det tillför dottern något bra. :) Det hon var orolig för med maskinen vi tittat på var att den skulle vara alldeles för snabb vilket den alltså inte var. Den hade dessutom sicksack vilket var en trevlig överraskning. En del maskiner är tydligen blixtsnabba för att vara effektiva till mycket löpmeter söm.
Oj, hade den sicksack? Det är väldigt ovanligt på en industrimaskin. Det var inte så att den _enbart_ hade sicksack? Det gick att få raksöm? Har den övermatning också och det är ett hyggligt pris, så kan ni ju paxa den åt mig om ni inte vill ha den... (Tror tyvärr inte den har övermatning dock, googlade lite och tycker det ser ut som en 265-305 - https://www.google.se/search?q=Dürkopp++265-305 )
En god vän har en Dürkopp, och den får heta Dyrkopp när den servas/repas, och Dumkopp när den krånglar.
UrsaMayor sa:Vad säger panelen om den här symaskinen? Den ger ett tydligt habegär för att sy tjocka remmar och tyger och läder mm. Priset gör inte det.
http://www.sailrite.com/Sailrite-Ultrafeed-LSZ-1-PLUS-220V-European-Sewing-Machine
Jonatan F sa:Börjat klura på en pendelrygga mer om det senare. Snabb fråga, alla g-krokar är vansinnigt dyra (det är ju bara stämplad plåt). Någon som vet var jag kan hitta ett gäng för under 20kr/st?
scottparsley sa:Någon som har tips på en bra symaskinsverkstad i Stockholmstrakten? Det gäller en gammal Husqvarna 2000.
Jonatan F sa:Börjat klura på en pendelrygga mer om det senare. Snabb fråga, alla g-krokar är vansinnigt dyra (det är ju bara stämplad plåt). Någon som vet var jag kan hitta ett gäng för under 20kr/st?
Bra att det blev en väska, synd att cyklingen blev inställd.Jonatan F sa:Jag och lillsyrran skulle cyklat genom Danmark. Spenderade därför två stressiga kvällar med att sy en ramväska av ett gammalt ute-möbel-överdrag från ikea. Sedan blev syrran magsjuk. Men nu har jag en hiskelig ramväska i varje fall.
Hade jag haft mer tid hade jag sluppit de hemskt snabbt ihopslängda sömmarna. Framförallt de mitt på väskan skäms jag mycket för! Eftersom jag inte han rita någon skiss ändrade jag innanmätet det sista jag gjorde. Då var det svårt att fästa...
Sydd på min trogna Husqvarna
jomper sa:
Konkret sa:jomper sa:
Annars måste väl liquidsole funka? Lagat mina upplåsbara liggunderlag med det.
Kolla med Hilleberg, de har väldigt bra service för sina kunder och brukar byta ut golv till ett bra pris och har både mönster, tyg och rätt maskienr. Att sy i de tunna vävarna som är i ett tält är en riktig pain in the ass. Fråga mig hur jag vet :/jonpon sa:Lite OT...
Men jag är ute efter ett bra tyg att ersätta tältbotten i ett gammalt 3 personers Hilleberg tält. Eller det kanske inte ens är värt det? Eller är det bättre att bara köra en footprint?
Någon som har lite koll?
Tänkte lämna in till den lokala sömmerskan för själva jobbet...
edvin_m sa:Kolla med Hilleberg, de har väldigt bra service för sina kunder och brukar byta ut golv till ett bra pris och har både mönster, tyg och rätt maskienr. Att sy i de tunna vävarna som är i ett tält är en riktig pain in the ass. Fråga mig hur jag vet :/jonpon sa:Lite OT...
Men jag är ute efter ett bra tyg att ersätta tältbotten i ett gammalt 3 personers Hilleberg tält. Eller det kanske inte ens är värt det? Eller är det bättre att bara köra en footprint?
Någon som har lite koll?
Tänkte lämna in till den lokala sömmerskan för själva jobbet...
Vill du göra det själv så använd inte silikon på golvet. Hillebergs tält har PU belagd väv i golvet och då ska du använda PU baserat lim, inte silikon för att täta. Biltemas gummilagning är ett väldigt prisvärt alternativ.
Är det istället ytterduken som ska repareras så är det silikon som gäller. Lika lagar lika, silikon till silnylon och polyurethane till PU belagda vävar.
jomper sa:
Aron sa:Konkret sa:jomper sa:
Annars måste väl liquidsole funka? Lagat mina upplåsbara liggunderlag med det.
Jag skulle nog testa http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Silikon/Silikon-2000028562/ i första hand.
Men följ Edvins råd ovan och blanda inte tätningsskikt. Lika på lika är ledordet.
lundatok sa:Ny modern maskin eller renoverad mekanisk äldre symaskin?
Jonatan F sa:Annan fråga. Övermatare. Jag har en gammal ~80-talsHuskvarna (kan kolla modell) men saknar ibland övermatare. Har hört att sådana man köper lösa bara är skit. Någon som vet? Eller ska jag n+1 och köpa en ny maskin?
Edit. Gäller främst galon som hela tiden fastnar.
katten sa:Jonatan F sa:Annan fråga. Övermatare. Jag har en gammal ~80-talsHuskvarna (kan kolla modell) men saknar ibland övermatare. Har hört att sådana man köper lösa bara är skit. Någon som vet? Eller ska jag n+1 och köpa en ny maskin?
Edit. Gäller främst galon som hela tiden fastnar.
Övermatare har jag ingen men lite alternativtips:
Det går att köpa teflonpressarfot (typ 200kr har jag för mig). Glider lite bättre, värt att prova. Tror att det finns små teflonstrips att köpa till pressarfötter också.
Det snabbaste lösningen: vanlig kontorstejp (eller någon bra maskeringstejp) över det som skall sys. Sy rakt över tejpen - glider superbra! Prova på spillbit om du gillar det, ibland behöver man peta bort lite småflis om man är känslig.
/Andreas