Bikepacking

• Trådstartare Trådstartare sih
  • Start datum Start datum
Bikepacking
Utan fästen på gaffeln får man fundera på var vätska ska bäras om man väljer fullstor ramväska. Tror annars att det hade varit rätt smutt på den där. Kanske en flaska monterad på överröret? Annars flaskor i hållare där nere, halv ramväska och en sån där lång top tube bag som har blivit poppis i racevärlden?
Någon typ av rack, typ tailfin eller egenbyggd med infästning i axeln vore kanske bra?
Med en lång top tube bag kanske drybag under aeropinnar är funkis, kanske typ revelates harness med meshfickor på sidorna? För någonstans vill man ha lättåtkomliga saker. Feedbags går fetbort för mig för de skaver på knäna vid stående cykling.
Lösningen på vattenproblemet med ramväska är den här (borde gå att diya rätt lätt också, men titan är alltid titan)

Bikepacking
Rev cykeln och återmonterat och bytt slitdelar efter vinterns härjande. Känns som ny! Hakar på trenden med pakethållare inför midsommartur till Norge, Gol -> Storlien. Blev ett Tubus fly som jag tror blir funkis på flera cyklar här hemma och kan flyttas runt som behövs.

Ser lite naket ut fram men ska labba lite med olika väskor för att få en balanserad cykelkänsla.

Ni som bikepackat med vaxad kedja, hur gör ni? Droppvax varje kväll eller kör ni tills det rasslar och sedan på med olja?

IMG_4222.webp

Bikepacking
Rev cykeln och återmonterat och bytt slitdelar efter vinterns härjande. Känns som ny! Hakar på trenden med pakethållare inför midsommartur till Norge, Gol -> Storlien. Blev ett Tubus fly som jag tror blir funkis på flera cyklar här hemma och kan flyttas runt som behövs.

Ser lite naket ut fram men ska labba lite med olika väskor för att få en balanserad cykelkänsla.

Ni som bikepackat med vaxad kedja, hur gör ni? Droppvax varje kväll eller kör ni tills det rasslar och sedan på med olja?

Visa bilaga 832586
Nästa "tränd": Skärmar! 😨

Bikepacking
Beställde det här från kineserna, bara testmonterat men väldigt bra finish och stabilt. https://www.aliexpress.com/item/100....order_list.order_list_main.11.d0741802lyZg8Z
Man kan få väldigt mycket bra väskor från Ali express, men pakethållare finns det faktiskt inte något vettigt av alls. Denna som nån annan skrev belastar stagen på ett otrevligt sätt.

Man vill ha vikten så nära ovan axeln som möjligt. Finns inte lämpliga fästen i ramen så har både Ortlieb och Tailfin lösningar där man byter ut axeln och lägger all vikt direkt på den vilket nog är typ så bra det får att få det. Håller hjulet för vikten bara så är det lugnt.

Bikepacking
Med Bananaslip droppvax som hårdnar på bara några minuter har jag kört tills det rasslar. När jag körde Ceramicspeed Ufo droppvax lade jag på mer varje kväll. I bägge fall har jag ändå behövt lägga på mer vax i princip varje dag. Då har cykeln stått utomhus under nätterna eftersom jag tältat. Tror inte vaxet mår bra av nattfukten och att det är därför jag behöver smörja så ofta. Har ganska log tolerans för ljud från drivlinan också vilket kan inverka på frekvenserna.

När jag cyklade till Frankrike 2024 fick jag lägga på dry lube i snitt varannan dag medan min kompis oljade kedjan hemma i Sverige och sedan fick olja igen efter typ två och en halv vecka haha. Vet inte riktigt vad man kan dra för slutsatser mer än att jag verkar få smörja ofta när jag är på tur.

Tillbaka
Topp