Bult och grispitt av, nästa steg?

landen

Aktiv medlem
Skulle dra åt upphängningen till dämparen och hjulet på vår Hamax Outback cykelvagn då det glappade. Lyckas dra av skallen. Borrar upp och får i en grispitt som ungefär en sekund efter att den fått fäste går av. Vad nu, bara köpa nytt eller går det få loss?

Otroligt mycket hårdare material i grispitten än i skruven jag först borrade i så allt jag har nu är avbrutna borr och ett naggat tålamod...

20230211_135652.jpg

20230211_153028.jpg

Du kan knacka loss/spräcka pitten med en bra körnare, dom brukar komma loss i småbitar.
Sen är det bara att börja om.

Jag kan inget om cykelvagnar, förstår inte heller hur de båda bilderna hör ihop. Men bilden som har en gul fjäder gör ju en åtminstone nyfiken på hur det ser ut på baksidan. Går det att demontera hela delen för mer åtkomst eller nya ideer?

När skallen är av borde resterande del av skruven inte ens sitta fast, så man undrar lite hur du lyckades knäcka grispitten. :oops:
Går det att komma åt änden från andra sidan på nåt sätt?

Andra bilden är själva delen bortplockad, va enklare att försöka gång nummer två utan att allt satt i cykelvagnen.

Misstänker att den gått i bott i gängorna utan att dra själva skruvförbandet, därav att jag drog helt stumt när jag skulle dra åt glappet och då även drar av den.

Att grispitten gick av vill jag inte kommentera, men kan ha varit en kombination av stress och att 5 grannar hängde över axeln och skulle "hjälpa till"...

Tyvärr går den inte komma åt från andra sidan, svetsad.

16761379636293636211382651135322.jpg

Ok nu fattar jag båda bilderna. Hårda saker går att slipa. Vad tror du om ett spår rakt över för att greppa grispitten med spårskruvmejsel? Har du typ en Dremel att slipa med?

Steg 1 är att aldrig använda grispittar då dom är djävulens påfund, finns bättre verktyg att använda.

För att få bort den avbrutna pitten i skruven, om det inte går att spräcka eller knacka ur den med en körnare så testa att slipa bort drn med en dremel och ett smalt slipstift.

När du har fått ur resterna och om skruven sitter för hårt för att få loss med en skruvutdragare så borrar du så stort hål fu kan utan att få med dig gängorna, då brukar det gå att knacka ur resterande delar med en smal mejsel...

Som det ser ut går skallen av för att man drar den tills gängan vrids av. I det läget kan stumpen vara nästan lös eller sitta berghårt fast beroende på hålets form och om den bottnat mot något.
Ja, men ofta går den väl av när gängan fastnat(rost) och man ska lossa kanske, dock inte i detta fall som jag missade att läsa i början..

Steg 1 är att aldrig använda grispittar då dom är djävulens påfund, finns bättre verktyg att använda.

För att få bort den avbrutna pitten i skruven, om det inte går att spräcka eller knacka ur den med en körnare så testa att slipa bort drn med en dremel och ett smalt slipstift.

När du har fått ur resterna och om skruven sitter för hårt för att få loss med en skruvutdragare så borrar du så stort hål fu kan utan att få med dig gängorna, då brukar det gå att knacka ur resterande delar med en smal mejsel...
Ja detta va första och sista gången! Tack jag testar detta när jag har mer energi :)

Är det bultens utstick som syns? Då går den väl att greppa med en polygrip/rörtång?
Och grispittar går av, i princip alltid. Bättre att borra ett hål och försiktigt knacka i en torxbit. Eller att använda ett vänsterborr. Vänsterborr är billiga på ebay och svindyra på järnhandeln.

Är det bultens utstick som syns? Då går den väl att greppa med en polygrip/rörtång?
Och grispittar går av, i princip alltid. Bättre att borra ett hål och försiktigt knacka i en torxbit. Eller att använda ett vänsterborr. Vänsterborr är billiga på ebay och svindyra på järnhandeln.

Tjena!

Kjell har en sats som är kombinerad vänsterborr och grispitt. Man måste dock slipa till skären, för dom är förvånansvärt oskarpa. Men när man gjort det så är det faktiskt en rätt bra produkt, speciellt med tanke på priset.

Tjena!

Kjell har en sats som är kombinerad vänsterborr och grispitt. Man måste dock slipa till skären, för dom är förvånansvärt oskarpa. Men när man gjort det så är det faktiskt en rätt bra produkt, speciellt med tanke på priset.

Fungerar väl inte just nu för TS men kanske när resterna av den innan försvinner?

@landen Hur går det? Känns ganska rimligt att spåra med slip även om man naggar omgivande axel i kanten. Sen vrida ur den hårda spetsen medurs. Borra djupt. Rensa ur gängrester. Ny skruv och sen är det klart.

@landen Hur går det? Känns ganska rimligt att spåra med slip även om man naggar omgivande axel i kanten. Sen vrida ur den hårda spetsen medurs. Borra djupt. Rensa ur gängrester. Ny skruv och sen är det klart.
Jag testade igår med minsta slipspetsen jag hade till Dremel, men gick riktigt trögt. Lild kvalite på den, oklart om jag orkar mer. Mailade Hamax angående en ny, men man va tvungen att gå via återförsäljare. Kanske svänger förbi nån öppen bygghandel och köpa en körnare. Tanken på att bara slå ut den lockar :)

Jag testade igår med minsta slipspetsen jag hade till Dremel, men gick riktigt trögt. Lild kvalite på den, oklart om jag orkar mer. Mailade Hamax angående en ny, men man va tvungen att gå via återförsäljare. Kanske svänger förbi nån öppen bygghandel och köpa en körnare. Tanken på att bara slå ut den lockar :)
Liten kapskiva tänker jag är bäst.

Hamax har ingen reservdel. Butiken vi köpte via erbjöd sig reklamation, men ville att jag skulle skicka in hela vagnen. Gav upp! Vinkelslipade av toppen, lyckas pricka precis så jag har lite av skruven kvar med någon millimeter borrhål i. Sätter i en torx och skruvar ur den som vilken skruv som helst. Skulle bara gjort det första gången och aldrig ens öppnat förpackningen med grispittar... precis som @PJF skrev!

Hittade passande 12mm brickor att fylla ut med och en rejäl M5:a. Detta får duga, en liten seger...

20230314_175833.jpg
20230314_220245.jpg

20230314_224249.jpg

Tillbaka
Topp