Köpråd endurohoj

Köpråd endurohoj
Nä, det händer väl förhoppningsvis inte så ofta men jag tror det är få som tänker på att garantin upphör (inkl mig själv) när de deltar i ngt lokalt lopp för skojs skull. Klappar t ex Brain-funktionen ihop sedan så kan det bli kostsamt om man är sanningsenlig.
Hemförsäkring med drulle kan ju också gälla TH har som enda undantag att man inte får tävla professionellt.

Köpråd endurohoj
Hur står sig Sommet 2022 mot Nukeproof Megan? Är det möjligtvis hjulen som kan vara den svagare punkten för Sommeten?
Väldigt lika komponentmässigt, tror inte det är stor skillnad på de hjulen. Bromsarna på megan har bättre ergonomi på reglagen än Sommeten.

Köpråd endurohoj
Hur står sig Sommet 2022 mot Nukeproof Megan? Är det möjligtvis hjulen som kan vara den svagare punkten för Sommeten?

Sommet har ju kolifber i framtriangeln. Känns som likvärdiga komponenter till Mega 290 comp. Så det är nog mest tycke och smak. Alternativet är att lägga på lite och får en 290 pro med ZEB gaffel och GX växlar för 35k. Jag hade personligen köpt Mega 297 comp (alltså mullet varianten med 27,5 bakhjul) för 24k nu på rea men mullet blir kanske tokigt för dig som är lång. Känns annars som ett klipp. Så kan man ju byta komponenter längre fram (tex gaffel, bromsar eller hjul).

Köpråd endurohoj
Jag tänker mest att om tillverkaren själv klassar in den i 5 så är den verkligen byggd för det. Vilket iaf ger mig lite mer ”peace of mind” när jag tar mina kassa linjeval och brakar in i ett brötigt segment utför.

Men jag hade fortfarande använt många hojar som inte klassas in i park just där om det råkat bli så att jag köpt en sådan. Men nu valde jag dock Tyee för att den verkligen pallar park också.
Det här var rätt intressant på detta ämnet:
”Those changes made to the downtube survived 100,000 cycles and passed the Category 5 Gravity Tri-Test, but then the chainstay failed.”

Så det verkar faktiskt vara äkta test som görs för detta. Iaf i Tyskland.

Köpråd endurohoj
Det här var rätt intressant på detta ämnet:
”Those changes made to the downtube survived 100,000 cycles and passed the Category 5 Gravity Tri-Test, but then the chainstay failed.”

Så det verkar faktiskt vara äkta test som görs för detta. Iaf i Tyskland.
Det görs säkert tester med interna/egendefinierade krav på om en cykel klarar en viss kategori. Det hade dock varit kul att veta om dessa kategorier är gemensamma för t ex Propain o Canyon. Eller har dom olika definitioner?

Den ISO-standarden som vi diskuterade har inget att göra med vilken kategori som avses, så som jag tolkar det. Det verkar vara samma ISO-standard oavsett kategori och är väl mer av en kvalitetsstämpel.

Köpråd endurohoj
Det görs säkert tester med interna/egendefinierade krav på om en cykel klarar en viss kategori. Det hade dock varit kul att veta om dessa kategorier är gemensamma för t ex Propain o Canyon. Eller har dom olika definitioner?

Den ISO-standarden som vi diskuterade har inget att göra med vilken kategori som avses, så som jag tolkar det. Det verkar vara samma ISO-standard oavsett kategori och är väl mer av en kvalitetsstämpel.
Jag läser det som att det är ett vedertaget test iom att artikeln säger att han skickat iväg ramen.

Köpråd endurohoj
Jag läser det som att det är ett vedertaget test iom att artikeln säger att han skickat iväg ramen.
Jo, fast är det EFBE test lab i Waltrop som även fastställer Canyons och Propains kategorier? Och är det Category 5 Gravity Tri-Test som då är standarden?

Jag tror inte vi hittar ngt svar här på Happy vad det verkar så jag lägger ner det här sidospåret.

Köpråd endurohoj
Till TS: jag tror att det helt plötsligt blev mycket lättare för dig.

Fina praliner i gottelådan där men med 25% rabatt så är dom ändå inte tillbaka till pre-pandemipriser. Det kanske är bättre hojar nu i och för sig än för 3-4 år sedan.

Köpråd endurohoj
Det var väl välta stillastående cyklar på en sten som spräcktralen inte höll för?

Känns som att dom håller lite bättre nu väl? Hade jag vart mer gjord av pengar så hade jag nog gått och väntat på en Strive nu
Det var ju kedjestagen på alu-ramarna som gick av på löpande band. Det där med välta låter som kolfiber.

Tillbaka
Topp