Vinterrea på Bikester - vilken SID är det man ska ha?

jonte987

Aktiv medlem
Inte för att man kan lita på bikesters priser men 30% låter ju alltid bra.

Vilken SID ska man köpa?
Alla SL är 100mm och alla Ultimate är race day?
Går det att höja en SL till 120mm? Det är ingen tjockis som ska cykla på den.

Raceday har mindre olja och är lättare men vad är nackdelen?

Ja, det är inte helt oväntat fejk 30%.

Vad är det för skillnad på dessa utom remote och årsmodell?
Inte ska det skilja 2000?

Jo, Bikester har som vanligt höjt priset för att sen ha rea. Cykelvärldens Elgiganten…

Kolla de vanligaste tyskarna så hittar du troligtvis bättre priser.

Bike-discount.de
Bike-components.de
Bike24.de
Rosebikes.se (just de hade riktigt bra priser för några veckor sedan på framgafflar, men verkar höjt priserna igen)

Jo, Bikester har som vanligt höjt priset för att sen ha rea. Cykelvärldens Elgiganten…

Kolla de vanligaste tyskarna så hittar du troligtvis bättre priser.

Bike-discount.de
Bike-components.de
Bike24.de
Rosebikes.se (just de hade riktigt bra priser för några veckor sedan på framgafflar, men verkar höjt priserna igen)
Ja, jag visste egentligen bättre men trodde att när de slår på stora trumman så är det väl lite billigare, men nej.
Tror det är en sån här jag ska ha

Jag är egentligen mest ute efter vikten eftersom 35mm är ointressant med tanke på cyklisten
Den här är väl egentligen mer rimlig och bara 150g tyngre
Fel offset. Oklart om det är livsavgörande eller inte

RockShox Revelation RC Debon Air 332 euro / 1895g
RockShox SID Select Charger RL 495 euro / 1671g
RockShox SID Ultimate Race Day Debon Air 637 euro / 1537g

Är väl egentligen det man har att välja på. Revelation är nog ett bra alternativ om för de flesta som vill komma billigt undan.

Senast ändrad:

Är väl egentligen det man har att välja på. Revelation är nog ett bra alternativ om för de flesta som vill komma billigt undan.
måste det vara 120 mm slaglängd, eller är det framförallt rätt axle-to-crown-mått du är ute efter? 100 mm gaffel och en crown race-spacer kanske kan funka? https://www.bike24.com/p2332941.html

Här hemma finns ingen som förstår mig så jag får söka bekräftelsen här.

Men look at that sexy beast!

Bilagor

• 98FD5A82-FDAF-4566-9456-4FD84F19527B.jpeg
    98FD5A82-FDAF-4566-9456-4FD84F19527B.jpeg
    862.9 KB · Besök: 153
Jag funderar fortfarande. Det är tokigt mycket pengar men hela tanken var att det skulle vara lätt. Med en tyngre gaffel kunde vilken som helst 130mm ram funkat.

Reba har fel offset men det har väl troligen marginell betydelse

Varför det?

Jag tvekade mycket på offseten av Piken til min son. Troligen valde jag fel, men jag fortfarande ingen aning om vad som är bättre ...
44mm eller ännu mindre är modernt och ska passa bättre med flack hta.
Jag har bara gamla grejer med 51mm så vet inte.

Edit. På 29''

44mm eller ännu mindre är modernt och ska passa bättre med flack hta.
Jag har bara gamla grejer med 51mm så vet inte.

Edit. På 29''

Men din dotter får väl ingen flack hta?

Dock har nuförtiden även XC cyklar kortare offset.

Jag valde 51 mm till min stig-HT. Och förra året riktigt långa 46 mm till sonen 27,5" stig-HT. Tänkte att vi oftast kör krångliga stig och sonen är duktigt, så har behöver snarare en snabbstyrt än en stabil cykel. Men kanske har jag helt fel.

Men din dotter får väl ingen flack hta?

Dock har nuförtiden även XC cyklar kortare offset.

Jag valde 51 mm till min stig-HT. Och förra året riktigt långa 46 mm till sonen 27,5" stig-HT. Tänkte att vi oftast kör krångliga stig och sonen är duktigt, så har behöver snarare en snabbstyrt än en stabil cykel. Men kanske har jag helt fel.
Jag kan inte alls relatera offset till verkligheten. Dels har jag inte testat modern gaffel och sen cyklar jag för lite.
Jag tror det har med dynamiken att göra, hur den rättar upp sig eller så. Plus att det väl kortar wheelbase?

Nej, hennes cykel är inte flack 2023. Men att 66° inte kom med 44mm 2018 kan ju berott på att det inte fanns några såna gafflar.

Och tvärtom nu. De flesta nya verka inte säljas med 51?

Jag kan inte alls relatera offset till verkligheten. Dels har jag inte testat modern gaffel och sen cyklar jag för lite.
Jag tror det har med dynamiken att göra, hur den rättar upp sig eller så. Plus att det väl kortar wheelbase?

Nej, hennes cykel är inte flack 2023. Men att 66° inte kom med 44mm 2018 kan ju berott på att det inte fanns några såna gafflar.

Och tvärtom nu. De flesta nya verka inte säljas med 51?
Ne det verkar inte så, det mesta ligger kring 44mm.

Reban jag plockar av är 46 men har svårt och tro att det får nån mätbar effekt för min gubbhäck!

Judy gold väger typ som en yari på dryga 2kg och recon ytterligare några 100g tror jag.
Så helt uteslutet.

Sid race day 1537 eller nåt sånt
Reba höga 1600
Revelation 18xx

150g drygt och så är det motion control och solo air. Känner inte till att den går att uppgradera?

för 5000:- är jag tveksam men en oservad beggad vore väl den rationella lösningen.

Jag uppgraderade min Reba till Charger 2.0, mycket bättre! Med då är det billigare att köpa en SID Select, nu 495 euro hos bike24. Då får man en mycket styvare gaffel och med DebonAir, som är trevligt.

Jag uppgraderade min Reba till Charger 2.0, mycket bättre! Med då är det billigare att köpa en SID Select, nu 495 euro hos bike24. Då får man en mycket styvare gaffel och med DebonAir, som är trevligt.
Just det. Så en nya reba är uteslutet. Billig beggad kanske.

Som jag skrev för en vecka sen

Jag skall bygga ihop en ht under sommaren. Skall ha en 100-120mm dämpare.

Har sneglat på SID Select RL. Vill inte ha remote.

Vad kostar en sådan när är ett riktigt bra pris? Rose har den för 5700kr just nu.

Ska du har 100 eller 120 mm slag? 20 mm är inte en försumbar skillnad, både i dämpning och geometri.

100 mm är lite billigare med 473 euro hos bike-discount.

Ska du har 100 eller 120 mm slag? 20 mm är inte en försumbar skillnad, både i dämpning och geometri.

100 mm är lite billigare med 473 euro hos bike-discount.
Jag vet inte än. Cykeln skall både vara för stig och för ex bikepacking på grus/asfalt.

Köper jag 120 kan jag ju lätt göra om den till 100. Förutsätter jag i alla fall, det brukar ju gå att byta airshaftet i den.

Tillbaka
Topp