(OT) Mäta inomhustemperatur Wifi?

Snuten

Aktiv medlem
Eftersom forumet verkar vara nedlusat med människor som har ett levande teknikintresse, chansar jag på att fråga här.
Tänkte fixa en billig och enkel lösning då det gäller att övervaka och logga inomhustemp i flertalet lokaler på mitt jobb. Wifi finns överallt där jag vill mäta och då jag helst inte vill behöva anlita elektriker eller styras av placering av bef uttag, ser jag helst en batterilösning.

Klart jag kan vända mig tex till vår ventilationskonsult eller elektriker, men jag inbillar mig att man ibland kan hitta både snabbare och billigare lösningar på konsumentmarknaden numera. Allting har en tendens att bli så j-a krångligt när man anlitar professionell hjälp ibland.

Har bla kollat på denna:

Vettigt eller idiotiskt?

Shelly Uni med temperatursensorer om du är villig att fixa lite.

Jag skulle dock inte koppla upp några prylar av det här slaget mot samma nät som du har företagets utrustning på. Enklast är att sätta upp ett separat SSID som går mot ett eget IP-nät.

Du får bra loggar i deras molntjänst.

Shelly Uni med temperatursensorer om du är villig att fixa lite.

Jag skulle dock inte koppla upp några prylar av det här slaget mot samma nät som du har företagets utrustning på. Enklast är att sätta upp ett separat SSID som går mot ett eget IP-nät.

Du får bra loggar i deras molntjänst.
Är nog inte beredd att fixa så mkt, har ett pressat tidsschema.
Men nätverket? Som det är nu har vi de anställdas nätverk + besökare mfls nätverk. Samma hårdvara såklart. Du menar alltså att man bör skapa ett tredje, eget nätverk, som tempmätare ansluts till?
Mina nätverkskunskaper är ju tyvärr mycket rudimentära. Som tur är har vi en mycket duktig IT-person i huset, så allt sådant går att lösa enkelt för honom.

Är nog inte beredd att fixa så mkt, har ett pressat tidsschema.
Men nätverket? Som det är nu har vi de anställdas nätverk + besökare mfls nätverk. Samma hårdvara såklart. Du menar alltså att man bör skapa ett tredje, eget nätverk, som tempmätare ansluts till?
Mina nätverkskunskaper är ju tyvärr mycket rudimentära. Som tur är har vi en mycket duktig IT-person i huset, så allt sådant går att lösa enkelt för honom.
Helst ska de ligga utan åtkomst till övrigt nät och begränsad access till inet. Det brukar inte heller vara godkänt att koppla till icke godkänd molntjänst.
Säkert beroende på vilken branch man är i.

Shelly Plus H&T är ju en mindre pysslig lösning än den jag föreslog. Då får du display också, på gott och ont.

Kolla vad er IT-person säger om att ansluta sådana saker till wifi bara. De ska inte anslutas till samma nät som de anställda jobbar på, däremot kanske gästnätet isolerar klienterna (så att de som ansluter till nätverket inte kan prata med varandra) och då tycker jag det är OK.

har tre stycken av de som visas på bilden för övervakning av underhållsvärmen på landet. Funkar perfekt. Mycket lång batterilivslängd - mer än ett år. Men som alla andra skriver, använd separat Wi-Fi till dem eftersom de kommunicerar med servrar i Kina. Nödlösning är gästnätverk men hellre separat hårdvara. Går bara på 2,5 ghz-bandet, inte 5 ghz.

Eftersom forumet verkar vara nedlusat med människor som har ett levande teknikintresse, chansar jag på att fråga här.
Tänkte fixa en billig och enkel lösning då det gäller att övervaka och logga inomhustemp i flertalet lokaler på mitt jobb. Wifi finns överallt där jag vill mäta och då jag helst inte vill behöva anlita elektriker eller styras av placering av bef uttag, ser jag helst en batterilösning.

Klart jag kan vända mig tex till vår ventilationskonsult eller elektriker, men jag inbillar mig att man ibland kan hitta både snabbare och billigare lösningar på konsumentmarknaden numera. Allting har en tendens att bli så j-a krångligt när man anlitar professionell hjälp ibland.

Har bla kollat på denna:

Vettigt eller idiotiskt?
En esp82 typ, med någon billig temp givare 150-200kr st.
På med en batteri bank och ladda den en gång per månad typ.
It kanske inte gillar denna lösning dock.

En ”dirigera” hubb och deras kommande temperatursensor ”vindstyrka” kanske, eller någon annan sensor som stöder Zigbee protokollet.

De flesta pro wifi APar kan ha flera ssid med kopplat vlan. Med lite extra brandväggsregler skall det vara skyddat och säkert.

har tre stycken av de som visas på bilden för övervakning av underhållsvärmen på landet. Funkar perfekt. Mycket lång batterilivslängd - mer än ett år. Men som alla andra skriver, använd separat Wi-Fi till dem eftersom de kommunicerar med servrar i Kina. Nödlösning är gästnätverk men hellre separat hårdvara. Går bara på 2,5 ghz-bandet, inte 5 ghz.

Har du kollat eller vet du att de pratar med kinesiska servrar? Allterco Robotics som gör dem är från Bulgarien.

Det kan det ju vara relevant vad ditt syfte med mätningen är.
Är det något som ställs mot proffs i fråga, så kan det alltid bli diskussion om kalibrering och certifikat för mätutrustningen, hur/var det är mätt osv.

Jag "leker" lite hemma med uppkopplade prylar, och kan konstatera att jag flera olika konsument-modeller sittande bredvid varandra på ett par ställen i huset och det skiljer i mitt fall 0,5 - 0,8 grader C ibland mellan olika temp-mätare, så det är nog inte taget ur luften att det är skillnad på mätutrustning och mätutrustning.

Det är nog samma med det mesta man mäter temperatur med. I huset vi bodde i förut hade jag en liten digital termometer i varje rum, nån billig från CO som jag tror kostade 99 kr för tre stycken. Försökte ha 19-20 grader i alla rum men tyckte det var rätt kallt ibland. När vi flyttade därifrån åkte dom med och jag råkade jämföra med lite andra termometrar och de visade konsekvent 2 grader för högt, så vi hade 17-19 grader inomhus på vintern :)

Nu eldade vi en del så då var det varmare än så tur nog, men ändå. Där vi bor nu är det tvärtom, svårt att få ner temperaturen under 22-23 grader på vintern. Vi håller på att se över uppvärmningen i BRF:en då det är samma på många ställen.

En BLE-mesh lösning kan eventuellt vara en bättre lösning för batteridrift om rummen är i direkt anslutning. Vet ej om det finns färdigt, själv hade jag nog försökt smälla ihop ett eget kort för noderna om jag hade tid pga kul. Men det är kanske inte en rimlig lösning för dom flesta.

Tanken var ju att använda befintliga åtkomstpunkter.
Har ganska nyligen installerat ny larm- och passageutrustning, och jag tror att det kör på befintligt nät (hårdvara) men har konfigurerats så det är säkert och isolerat från annan trafik. Skall prata med leverantören om det och fråga hur det funkar.

Det kan det ju vara relevant vad ditt syfte med mätningen är.
Är det något som ställs mot proffs i fråga, så kan det alltid bli diskussion om kalibrering och certifikat för mätutrustningen, hur/var det är mätt osv.

Jag "leker" lite hemma med uppkopplade prylar, och kan konstatera att jag flera olika konsument-modeller sittande bredvid varandra på ett par ställen i huset och det skiljer i mitt fall 0,5 - 0,8 grader C ibland mellan olika temp-mätare, så det är nog inte taget ur luften att det är skillnad på mätutrustning och mätutrustning.
Syftet är att skapa en bild av hur stora avvikelserna är mellan olika lokaler samt att visa för den vanlige lokalanvändaren hur vi ligger med temp över tid. Det behöver inte vara laboratorieexakt alltså, men börjar det avvika mer än 0,5 - 1 grad, så blir det ju lite värdelöst. Dessutom är det önskvärt att alla givarna visar ungefär lika mkt fel.

Tror Shelly-displayen ovan är ett smidigt val för er, då syns dessutom temperaturen i varje rum. Men placeringen av mätaren är ju lite kritisk.

Om ni kör annat i nätverket på samma vis så bör det ju finns en lösning på plats.

Tillbaka
Topp