Elmotorkit som bidrar med X watt

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

benjig

Aktiv medlem
Jag har försökt leta men får inte fram några tydliga svar. Det jag vill åt är ett elmotorkit till min stål-gravel.

Jag vill ha en motor så att min kompis kan haka på mig när vi kör längre rundor och så att jag kan hålla mitt vanliga tempo. Tänker då att elmotorn ska ge honom den lilla boost han behöver så att vi kan cykla i samma fart, men att han kan anpassa hjälpen efter hur mycket han orkar. Viktigt är då att motorn även bidrar med lite hjälp även om farten överstiger 25km/h, det ska alltså kännas som någorlunda naturligt.

Finns det? Kan ni peka mig i rätt riktning? Tack! :)

Det blir ju olagligt om den inte spärrar vid 25, så svårt för ditt syfte.

Jag har försökt leta men får inte fram några tydliga svar. Det jag vill åt är ett elmotorkit till min stål-gravel.

Jag vill ha en motor så att min kompis kan haka på mig när vi kör längre rundor och så att jag kan hålla mitt vanliga tempo. Tänker då att elmotorn ska ge honom den lilla boost han behöver så att vi kan cykla i samma fart, men att han kan anpassa hjälpen efter hur mycket han orkar. Viktigt är då att motorn även bidrar med lite hjälp även om farten överstiger 25km/h, det ska alltså kännas som någorlunda naturligt.

Finns det? Kan ni peka mig i rätt riktning? Tack! :)

Få se om jag har förstått det rätt:
- Du cyklar oförstärkt och håller ett tempo >25 km/h
- Din kompis behöver elförstärkning för att hänga med dig.
- Du önskar att kunna komplettera din befintliga cykel så att din kompis kan använda den i ditt tempo

Nej, det blir svårt att ordna (lagligt). Men:
- Om era rundor går på vanliga landsvägar (och det bör de väl göra om ni ska hålla >25 km/h)
- Om ni kan tänka er att köpa en ny "cykel"
Då ska ni leta efter en sådan "cykel" som är typgodkänd som moped klass 1 (kallas ibland för "speed pedelec" m.m.). Den ger krafttillskott upp till 45 km/h och får användas över allt där moped klass 1 är tillåten (dvs. inte i terräng, inte på cykelbanor/GC-banor, inte där motortrafik är förbjuden). Förutom att den måste vara typgodkänd som moped klass 1 (kolla detta noga med handlaren, det finns många som fulsäljer dessa fordon) så ska den registreras och din kompis måste använda godkänd skyddshjälm (vanlig cykelhjälm gills inte) samt ha körkort med behörighet för moped klass 1.

Kan ni tänka er att hålla ert tempo runt 25 km/h så duger en vanlig elcykel eller ett vanligt elcykelkit.

Få se om jag har förstått det rätt:
- Du cyklar oförstärkt och håller ett tempo >25 km/h
- Din kompis behöver elförstärkning för att hänga med dig.
- Du önskar att kunna komplettera din befintliga cykel så att din kompis kan använda den i ditt tempo

Nej, det blir svårt att ordna (lagligt). Men:
- Om era rundor går på vanliga landsvägar (och det bör de väl göra om ni ska hålla >25 km/h)
- Om ni kan tänka er att köpa en ny "cykel"
Då ska ni leta efter en sådan "cykel" som är typgodkänd som moped klass 1 (kallas ibland för "speed pedelec" m.m.). Den ger krafttillskott upp till 45 km/h och får användas över allt där moped klass 1 är tillåten (dvs. inte i terräng, inte på cykelbanor/GC-banor, inte där motortrafik är förbjuden). Förutom att den måste vara typgodkänd som moped klass 1 (kolla detta noga med handlaren, det finns många som fulsäljer dessa fordon) så ska den registreras och din kompis måste använda godkänd skyddshjälm (vanlig cykelhjälm gills inte) samt ha körkort med behörighet för moped klass 1.

Kan ni tänka er att hålla ert tempo runt 25 km/h så duger en vanlig elcykel eller ett vanligt elcykelkit.

Precis så, tack för förtydligande :-) är det emot forumregler att diskutera olagliga alternativ? I övrigt helt rätt analys att vi håller den högre takten på landsvägar.

Jag hade inte tänkt en ny cykel utan har tittat på dom vanliga kitten, bafang eller tongsheng och montera på. Hört att man kan lägga på annan mjukvara på dessa och justera den lite så att det passar ens åkstil.

Skulle kanske iofs räcka med 25km/h om han bara tar hjälp i uppförsbacke, men hur blir det då om det är platt och medvind där man med egna ben kan komma upp över det? Begränsar den då farten eller är den urkopplad?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp