Oval klinga som ska passa, passar inte (problemet löst!)

Daweb

Aktiv medlem
Hej!

Har stött på bekymmer som jag inte lyckas lösa själv trots intensivt googlande och funderande. Köpte mig en absolute black oval 32T till min Trek top fuel 8 2022. Enligt Trek ska en oval klinga upp till 34T passa. Bekymret är att klingan jag köpte tar i på bredaste diametern.. har Shimano SLX FC-M7100 vevar och köpte den här klinga från TCM https://www.tcmcykel.se/p/drev-klingor/singelklingor/absoluteblack-shimano-hg-oval-kedjedrev-gra
Vilket jag fortfarande tror är rätt? men ser ut ha lite annorlunda offset mot orginal klingan.

*Saknas något på cykeln från montering? Distans/bricka?
*Ljuger Trek?
*Har jag fått fel klinga, fel offset?

Den gråa på bilderna är den nya ovala klingan.

Tacksam för svar ?

Bilagor

• 20230227_193335~2.jpg
    20230227_193335~2.jpg
    283.6 KB · Besök: 165
  • 20230227_212036~2.jpg
    20230227_212036~2.jpg
    221.1 KB · Besök: 169
  • 20230227_213533~2.jpg
    20230227_213533~2.jpg
    242 KB · Besök: 162
2E5ADB23-5B7D-4306-9E0C-1A5B14FF7BE2.jpeg

Det ser ut som ditt originaldrev sitter på någon spindel. Kan det vara så att tillverkaren styrt ut offseten med spindeln och det är ett ovalt drev som passar den spindeln som du skall leta efter?

Det är shimano vev inte sram. Det står att det ska passa i texten.

Sen micklar en del 3rd party med chainline beroende på storlek...

En lösning kan vara att sätta en distans på vevaxeln.

Shimano har också slumpmässig offset då 11s har 49mm för oboost och 52mm på 12s.
AB försöker väl kompensera för detta verkar det som.
Hur som helst är cykeln enligt ovan byggd för 55mm och då gäller väl clearance för det också

Shimano har också slumpmässig offset då 11s har 49mm för oboost och 52mm på 12s.

Det visste jag inte. Men åtminstone är 52 mm standard på Boost och inte beroende på storleken av drevet.

AB försöker väl kompensera för detta verkar det som.
Hur som helst är cykeln enligt ovan byggd för 55mm och då gäller väl clearance för det också

Vet inte om klingan på första bilden är orginal klingan, men den vissar upp ungefär 1 mm större offset, så kring 52 mm.

Det visste jag inte. Men åtminstone är 52 mm standard på Boost och inte beroende på storleken av drevet.

Vet inte om klingan på första bilden är orginal klingan, men den vissar upp ungefär 1 mm större offset, så kring 52 mm.
Stämmer säkert men om trek utgår ifrån 55mm i sin rekommendation så blir det kanske problem. Eventuellt har någon tillverkare mer än 52mm för 7100.

Tack för svar.
Det är orginalklingan som syns på bild.
Vad jag kan mäta mig till så är det mer eller mindre 0 mm offset på orginalklingan, kanske 3 mm på den ovala. Svårt att hitta sådan info om absolute black shimano klingor. SRAM verkar vara lättare, där fick jag också upp en direkt med 0 mm offset. Shimano kan jag inte hitta någon..

En lösning kan vara att sätta en distans på vevaxeln.

Det skulle säkert lösa det för det är inte mycket som behövs. Men ingen erfarenhet av det tidigare. Är det bara att montera spacers utan att det påverkar något annat?
Eller flytta så man har båda vevlager-distanserna på drivsidan?

Senast ändrad:
Det skulle säkert lösa det för det är inte mycket som behövs. Men ingen erfarenhet av det tidigare. Är det bara att montera spacers utan att det påverkar något annat?
Eller flytta så man har båda vevlager-distanserna på drivsidan?

Med 1 mm distans extra flyttar man ut vevarmen 1 mm, som man inte märker. Överlap vid inklämning av vänster vevvarmen blir 1 mm mindre, som inte är problematiskt.

Om man har en 1 eller 1,5 mm distans på vänstersidan skulle man kunna flytta över den om vevvarmen då inte ta i kedjestaget.

Stämmer säkert men om trek utgår ifrån 55mm i sin rekommendation så blir det kanske problem. Eventuellt har någon tillverkare mer än 52mm för 7100.

Funkar det inte så att Shimano vevparti till 55 mm kedjelinjen har infästningen till klingan 3 mm längre utåt? Då blir en klinga med 51 mm kedjelinjen 54 mm istället. Gissar att det är situationen här.

Funkar det inte så att Shimano vevparti till 55 mm kedjelinjen har infästningen till klingan 3 mm längre utåt? Då blir en klinga med 51 mm kedjelinjen 54 mm istället. Gissar att det är situationen här.
Så bör det fungera men TS säger att han har FC-7100 och om jag inte råkade se fel så har det 52mm. Medan någon ovan säger att trek säger att det ska vara 55mm.

Det sitter M7100, det är även specen från Trek och den är till för kedjelinje 52mm. Enligt Trek är det ju 55mm kedjelinje på top fuel. Borde det då inte sitta M7120 istället, som är till för 55mm? Då skulle det inte vara något problem att få plats med klingan heller om det kommer 3 mm ut.

Blir ju fel marknadsföring från Trek annars, när det står att det ska få plats med 36T(34T oval) Finns inte en chans med M7100 utan att sätta spacer vid vevlagret eller liknande.
20230108_224828~2.jpg

De kan mycket väl leverarat med olika vevar på samma MY, men det borde de i så fall håla reda på. I en perfekt värld,

Det sitter M7100, det är även specen från Trek och den är till för kedjelinje 52mm. Enligt Trek är det ju 55mm kedjelinje på top fuel. Borde det då inte sitta M7120 istället, som är till för 55mm? Då skulle det inte vara något problem att få plats med klingan heller om det kommer 3 mm ut.

Blir ju fel marknadsföring från Trek annars, när det står att det ska få plats med 36T(34T oval) Finns inte en chans med M7100 utan att sätta spacer vid vevlagret eller liknande.Visa bilaga 610675
Kontakta Trek och be om info om vilket drev som du skall beställa för att köra 34T oval.

Kontakta Trek och be om info om vilket drev som du skall beställa för att köra 34T oval.
Jag gjorde det nu. Fick svar typ direkt. Enligt dem ska den vara specad med deore FC-M6120-1 vevparti som också är 55 mm kedjelinje. Det stämmer inte med verkligheten som ni sett. Så det är nog så att det är "fel" vevparti som är grunden till mitt problem. Spännande varför det blivit så.

34 oval är rätt stort så om 34 rund passar vore det en uppgrad för de flesta. Tråkigt när man får fel info bara.

Blir ju fel marknadsföring från Trek annars, när det står att det ska få plats med 36T(34T oval) Finns inte en chans med M7100 utan att sätta spacer vid vevlagret eller liknande.Visa bilaga 610675
Jag kan dubbelkolla när jag kommer hem, men jag tror M7120 ser ut precis som på din bild — det står FC-M7100 och med M7120/M7130 i liten text under.

Jag kan dubbelkolla när jag kommer hem, men jag tror M7120 ser ut precis som på din bild — det står FC-M7100 och med M7120/M7130 i liten text under.
Gör gärna det. Det är ändrat nu, men förut på treks hemsida stod den specad med FC-M7100, nu bytt till deore FC-M6120-1.

Det är det som får mig att vara tämligen säker på att det är M7100. Ska ju tex gå att klämma på en rund 36T enligt Trek. Det finns inte en chans oavsett offset.

Är den bilden på höger eller vänsterarmen? Eventuellt är vänsterarmen märkt så och passar alla tre vevpartier? Höger är nog märkt endast m7100 / m7120

Tillbaka
Topp