The Gravel tråd

• Trådstartare Trådstartare Paco
  • Start datum Start datum
The Gravel tråd
Den är inte dum! Inte långt från centralen upp till Hagaparken där gruset börjar.

Nu ser jag inte exakt hur vilken väg du dragit mellan tensta och rinkeby men jag brukar köra såhär, då har du grus/gräs/singeltrack hela vägen upp till Järvafältet: https://www.strava.com/routes/3066390357299806356
Det är i princip helt samma, men jag tar en sväng mot Hästa gård innan man är framme i Akalla. Visst är det fint för att vara stadsnära!

Senast ändrad:
The Gravel tråd
”Snålade” när jag köpte min Tailfin och valde alu utan fästen för sidoväskor. Eftersom alu-varianten har monteringshål a’ la framgaffel funderade jag på om inte en Ortlieb fork pack skulle kunna funka ändå. Det gör den. Väldigt smutt väska med klick-fäste för 599 spänn. Klart billigare än Tailfins originalgrejer. Ser mycket fram emot bikepacking i sommar☀️
CE8E6740-6775-4BBA-9FEC-8E23E9FC7329.jpeg

The Gravel tråd
Hur ser ni på punkterings-bedömningen från rollingresistance, som verkar vara låg för dessa däck? Hur översätts den till verkligheten? Erfarenhter? :)
De är snabba däck, men jag har haft två punkteringar med dem trots jag använder inserts och har relativt försiktig körstil. Den första gången var på ett gruslopp här i Finland med 44 mm Thunderos och sen andra gången var i gravel-VM efter 30 km med helt nya 40 mm Thunderos. På The Rift på Island gick det nog riktigt bra med 44 mm. Jag skulle vilja ha något mer hållbart för denna säsong, det får kanske bli Pathfinders igen.

The Gravel tråd
De är snabba däck, men jag har haft två punkteringar med dem trots jag använder inserts och har relativt försiktig körstil. Den första gången var på ett gruslopp här i Finland med 44 mm Thunderos och sen andra gången var i gravel-VM efter 30 km med helt nya 40 mm Thunderos. På The Rift på Island gick det nog riktigt bra med 44 mm. Jag skulle vilja ha något mer hållbart för denna säsong, det får kanske bli Pathfinders igen.

Ah punka är ju trist. Är det vanliga eller s-works pathfinders du kört förut? Förstått det som att dom sätter standarden när det kommer till rull/punka-balansen.

The Gravel tråd
Ah punka är ju trist. Är det vanliga eller s-works pathfinders du kört förut? Förstått det som att dom sätter standarden när det kommer till rull/punka-balansen.
Jo punkteringar brukar komma nu som då. Jag har haft vanliga, de har funkat helt ok, men klarar inte av sprängstenar :) S-Works skulle vara en aning lättare, men det är ganska svårt att få tag i dem just nu.

The Gravel tråd
152 km i motvinden (gissar ca 8-12 m/s) ? Hela, jävla dan!! Fy fan, vad vi är trötta. Det blir inga fler bilder idag (ok, kanske nån öl). Ville spåra krafter att BARA trampa till hotellet (sista 30 km) .En bild det är säkert 150-200 kcal ?
Jag skulle ju ljuga om jag sa att jag inte är djupt avundsjuk.

The Gravel tråd
Ja precis. Jag har nu 120mm stam och bredare styre så sitter ganska exakt som jag gjorde med 90stam och bock. Så hojen känns nästan identisk med orginal. Jag är väldigt nöjd med bytet till rakt styre då det också är så mycket mer likt det jag kör mtb och gravel. Kör man racer och vill ha mer terräng cykel så kan jag förstå gravel med bock men för mig blir omställningen såpass märkbar när man byter mellan sina olika cyklar. Så föredrar rakt styre på samtliga av mina hojar.
Ang konvertering till rakt styre, vad kör du för bromshandtag? E det samma bromsslang som tex deore mtb bromsar? Går det att matcha?

The Gravel tråd
Ang konvertering till rakt styre, vad kör du för bromshandtag? E det samma bromsslang som tex deore mtb bromsar? Går det att matcha?
Jag kör trp fsc flatmount bromsar. Hade jag inte haft dessa liggandes, då har jag kör flat till post Mount adapter och kör valfri broms. Men ja mtb bromsslang går matcha med tex deore går att matcha med Shimano flat Mount oken.

The Gravel tråd
Ja grx har samma som Shimano landsväg. Jag kör en hg500(road) 11-34 kassett med en grx 400 10del bakväxeln med ett 11delat microshift road reglage då jag ibland kör en 11delad mtb kassett också. Växeln tillåter det bara att ändra limited skruven. Kassetterna funkar utan problem att köra både road o mtb . Men växel o reglage måste va samma.

Senast ändrad:
The Gravel tråd
The Gravel tråd
Ja idag blev en rätt så tuff runda med bara 16km asfalt av 131km och i 0-2grader men grymt mycket fina grusvägar!.. Mycket fin rutt fick jag gjort iaf. Lion vitchoklad och pannkaka va gött ??
IMG_20230304_112515_313.jpg
IMG_20230304_132605_092.jpg
IMG_20230304_163647_671.jpg

Bilagor

• Screenshot_20230304-194214.png
    Screenshot_20230304-194214.png
    33.5 KB · Besök: 57
  • Screenshot_20230304-194232.png
    Screenshot_20230304-194232.png
    34.2 KB · Besök: 67
Senast ändrad:
Tillbaka