VARNING för bedragare på Köp och sälj

Recovered my Grand Canyon today from the same guy that stole the Lauf Anywhere. I didn't get the Lauf back - he sold it to someone else first for 6000kr :( so the Lauf is still out there somewhere. Thank you to the people from this forum who messaged me via cykelregister. Much appreciated.

Recovered my Grand Canyon today from the same guy that stole the Lauf Anywhere. I didn't get the Lauf back - he sold it to someone else first for 6000kr :( so the Lauf is still out there somewhere. Thank you to the people from this forum who messaged me via cykelregister. Much appreciated.
Good job! How did you confront him?

Good job! How did you confront him?
Took a friend from work who kept his distance and called the police when I was sure it was my bike. I inspected the bike, we chatted a bit about the broken things (tyres and valves were a bit damaged for some reason, and a few more scratches than before), and then I just told him I knew the bike was stolen and that it was mine, that I could prove it with documentation I had on me, that I was going to take the bike back now, and that my friend was currently phoning the police. He seemed disappointed and we had a bit of a chat about his poor life choices, he apologised, and then walked off when he realised I wasn't joking about the police.

Förlåt att jag skriver på engelska. Jag behöver träna mer på svenska :)

Took a friend from work who kept his distance and called the police when I was sure it was my bike. I inspected the bike, we chatted a bit about the broken things (tyres and valves were a bit damaged for some reason, and a few more scratches than before), and then I just told him I knew the bike was stolen and that it was mine, that I could prove it with documentation I had on me, that I was going to take the bike back now, and that my friend was currently phoning the police. He seemed disappointed and we had a bit of a chat about his poor life choices, he apologised, and then walked off when he realised I wasn't joking about the police.

Förlåt att jag skriver på engelska. Jag behöver träna mer på svenska :)
Vi behöver träna mer på engelska. ?

Köp inget av följande pajas:

Personuppgifter raderade.

Blåste mig på 450:-, inte speciellt mycket, men surt oavsett. Har köpt prylar på Happyride flertalet gånger utan att råka ut för pajasar och vill gärna fortsätta slippa dem!

Betalade med swish och utan köpkontrakt, så borde anat ugglor i mossen. Kommer polisanmäla saken.

Var på er vakt!

Edit: Vi skippar personuppgifter i tråden, jag har redan raderat dessa en gång tidigare. Användaren är spärrad sedan flera dagar och kan inte kommunicera med någon här på Happyride // Admin

Köp inget av följande pajas:

Personuppgifter raderade.

Blåste mig på 450:-, inte speciellt mycket, men surt oavsett. Har köpt prylar på Happyride flertalet gånger utan att råka ut för pajasar och vill gärna fortsätta slippa dem!

Betalade med swish och utan köpkontrakt, så borde anat ugglor i mossen. Kommer polisanmäla saken.

Var på er vakt!
En beskrivning av vad som skett och inte minst ett användarnamn (inklusive @ så att vederbörande pingas) skulle höja inlägget.

Tråkigt att bli lurad.

Användare: @Sloozk (profilen borttagen)

Han påstod att han hade en sadel jag sökte via köp & sälj. Swishade och väntade. Ingen sadel kom, inget svar via PM, inget svar via telefon. Radiotystnad kort och gott!

Nu har jag bara skummat igenom men verkar vara en del blåsningar.

Varför inte ha en egen sida med gröningar - har man inga ja men be om front?
Scammers lär hitta såna här stora köp och sälj sidor.

Nu har jag bara skummat igenom men verkar vara en del blåsningar.

Varför inte ha en egen sida med gröningar - har man inga ja men be om front?
Scammers lär hitta såna här stora köp och sälj sidor.

Till skillnad från i princip alla andra köp & sälj så måste man identifiera sig med BankID här. Så är man inte "grön" så blir man blockerad och kan inte agera mer på köp & sälj.

Skulle nog vilja påstå att det är ovanligt att ett konto med lite historik på forum och/eller köp & sälj (och alltså antagligen hade varit på "grönlistan ändå) börjar blåsa folk på det vis som skett här.

Till skillnad från i princip alla andra köp & sälj så måste man identifiera sig med BankID här. Så är man inte "grön" så blir man blockerad och kan inte agera mer på köp & sälj.

Skulle nog vilja påstå att det är ovanligt att ett konto med lite historik på forum och/eller köp & sälj (och alltså antagligen hade varit på "grönlistan ändå) börjar blåsa folk på det vis som skett här.
Det är givetvis svårt att helt och fullt skydda sig mot bedrägerier vid distanshandel.

Jag vågar dock påstå att K&S här på Happy sköts på ett sätt som ut min synvinkel gör det i) tryggt och ii) trevligt att handla genom.

Därtill hävdar jag, med en rottis envishet (och 12-13 sidors mellanrum i denna tråd), att det med lite erfarenhet av privataffärer via nätet samt en viss känsla för människor finns mycket goda möjligheter att identifiera personer som kan vara klokt att avstå affärer med.

det är ju ändå konstigt att just denna köposälj är så drabbad? är vi extra naiva här??

eller man kan fundera är det så att den avgränsade vi-känslan gör att folk inte har känselspröten ute? eller att trygghetssystemen som införts i själva verket är kontraproduktiva och lockar hit det riktiga buset, som tycks kunna verka närmast ostört.

gång på gång.

för som im just påpekat är det inte vanligen så svårt att pricka dessa existenser på förhand.

bra i så fall, om bank-id funkat
Är det inte snarare så att vi synliggör alla bedrägerier här (vilket kan skapa en känsla av att det är vanligt)? Hur vet du hur många som sker på andra köp och sälj-siter?
så kan det vara. men historierna här tycks aldrig ta slut, och varken i media eller på fikarasten hör man att blocket och fejan har problem med det som verkar klassiskt här, nämligen att helt enkelt inte skicka något efter betalning. eller snarare; det var länge sedan.

stöldgods finns det däremot hur mycket som helst.

I t.ex. facebook-gruppen "Blocket bedrägerier" hittar man en del bedrägerier som skett nu på senare tid. Men jag misstänker att det bara är en bråkdel som man kan hitta i någon sådan grupp eller att det skulle vara intressant för Aftonblaskan att skriva om det.

Det är givetvis svårt att helt och fullt skydda sig mot bedrägerier vid distanshandel.

Jag vågar dock påstå att K&S här på Happy sköts på ett sätt som ut min synvinkel gör det i) tryggt och ii) trevligt att handla genom.

Därtill hävdar jag, med en rottis envishet (och 12-13 sidors mellanrum i denna tråd), att det med lite erfarenhet av privataffärer via nätet samt en viss känsla för människor finns mycket goda möjligheter att identifiera personer som kan vara klokt att avstå affärer med.
Håller med, skulle inte lite hälften så mycket på folk på blocket eller köp/sälj grupper på fb. Här säljs det prylar som kräver att en är insatt, ingen pundare råkar lägga ut enve-prylar eller vad det nu är för unik sak en söker. Sen som många skrivit här många gånger, en behöver själv försäkrar sig om att risken en tar är rimlig att acceptera för en själv. Förvänta dig inte att någon annan kommer ta ansvar för din egen risk vid distansaffärer, varken annonssidan eller säljare.

Jag tycker det är tämligen sällsynt med bedrägerier här sedan vi införde BankID-verifieringen. Och egentligen innan också men då var det en och samma individ som återkom och lyckades lura ganska många (han opererade inte bara här utan även på hififorum och sweclockers enligt förundersökningsprotokollet).

Kollar man den här tråden verkar det inte vara så ovanligt med bedrägerier på andra ställen: https://www.flashback.org/p83633106

Sök på "bedrägeri facebook marketplace" så får du hundratals träffar, t.ex https://www.svd.se/a/onvoBW/polisen-varnar-flest-bedragerier-pa-facebook

"Under 2022 anmäldes 25 391 annonsbedrägerier, enligt ny statistik från Polisen.
– Det är en liten nedgång från 2021. Men då hade det ökat med 50 procent från 2020,"

Så att Happy skulle vara särskilt drabbat är jag skeptisk till.

Till er som använder rapportfunktionen för att anmäla någon, lämna en kort förklaring varför ni anmäler användaren men skriv ingen novell.

Fick nyss en anmälan med "bedragare" som enda info. Vad ska vi göra med den?

Vi stänger inte av personer godtyckligt bara för att någon skriker bedragare, men får vi lite info så har vi koll om det är fler som drabbas och anmäler samma person och kan agera utifrån det.

Håller med, skulle inte lite hälften så mycket på folk på blocket eller köp/sälj grupper på fb. Här säljs det prylar som kräver att en är insatt, ingen pundare råkar lägga ut enve-prylar eller vad det nu är för unik sak en söker. Sen som många skrivit här många gånger, en behöver själv försäkrar sig om att risken en tar är rimlig att acceptera för en själv. Förvänta dig inte att någon annan kommer ta ansvar för din egen risk vid distansaffärer, varken annonssidan eller säljare.
Men tyvärr har det väl förekommit bedrägerier med rätt nischade produkter också.. Eller att bedragare svarar på köpes-annonser.

Måhända kan vi försöka hålla en någorlunda god ton och vårdat språk, trots tråkiga omständigheter. Åtminstone jag lever i villfarelsen (?) att en saklig debatt och konversation är givande.

Tråden fyller ju ett gott syfte och det vore synd om den skall tappa i relevans.

Hur stor är köpesmarknaden? Hur många affärer görs där köparen annonserar och får napp? Rent generellt så säljer man väl bara det man vill bli av med och sitter inte på ett överlager som man väntar på att någon vill ha, eller?

Ledsen, skojade om påståendet att "man säljer det man vill bli av med". Hade de gällt mig så hade inte min källare sett ut som den gör.

Jag har försökt köpa med köpesannonser några gånger och har fått i princip inga svar.

Om man skall köpa något från en nyreggad person som bor i en någorlunda stor stad men är osäker på personens ärlighet kan man ju alltid leta upp en betrodd happyit och be den köpa prylen öga mot öga. Sen ger man happyiten pengar till ett par öl / alkoholfri dryck och ber happyiten skicka sakerna.

Som en god man för K&S

Det är såklart lite jobb för mellanhanden men jag har tänkt tanken någon gång när jag har funderat på om det är bra att skicka pengar i förskott eller ej.

Ledsen, skojade om påståendet att "man säljer det man vill bli av med". Hade de gällt mig så hade inte min källare sett ut som den gör.

Jag har försökt köpa med köpesannonser några gånger och har fått i princip inga svar.
Och jag vet också att det där med att inte sitta på ett överlager stämmer dåligt rent generellt hos cyklister, N+1 alltså.

Tillbaka
Topp