sdx
Aktiv medlem
"Släpar" pulsen mer eller mindre hos en vältränad person?
Inte, beroende på hur hårt man tar ut sigÄr det någon annan som märkt att ju äldre man bli, desto svårare är det att få mjölksyra?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Inte, beroende på hur hårt man tar ut sigÄr det någon annan som märkt att ju äldre man bli, desto svårare är det att få mjölksyra?
Laktat bildas i glykolysen i frånvaro av syre eller när glykolysen går väldigt snabbt (högt energibehov). Som antytt så är det nog snarare en fråga om att du med högre ålder inte kan / tar i på samma sätt som tidigare vilket gör att din energiproduktion i större utsträckning är aerob.Är det någon annan som märkt att ju äldre man bli, desto svårare är det att få mjölksyra?
Kör du inomhus kommer du få värmeslip vilket får pulsen att automatiskt öka, vid flera korta intervaller ökar den lite för varje intervall. För få men långa intervaller ökar den svagt genom hela intervallen.Jag tänker främst vid steady state (men samma princip bör antagligen gälla öven vid snabbare ökningar och sänkningar?).
Tex: Om bibehållet arbete på X watt kräver ca 140HR (pulsdrift vid långvarigt arbete är ju också en faktor som inte riktigt kan bortses från här, men tänker här främst sättet som pulsen klättrar från att man börjar trampa på dessa watt tills att pulsen börjar stabilisera sig på den nivå som krävs för det givna arbetet), kommer då en vältränad person snabbare nå 140HR jämfört med en mer otränad, eller kommer en vältränad långsammare klättra upp till 140HR?
Det där såg vackert ut. Är det 30-30? Kommer ihåg när jag sprang på 90-talet så körde man ofta lyktstolpar. 3 lyktstolpar, vila 1 stolpe.Pulsprofil från dagens löpintervaller, som illustration till @Little Stereo 's inlägg ovan.
Lika långa intervaller (tillräckligt långa för att nå en stunds anaerobt arbete) som vila genom hela passet; samma hastighet på såväl intervallerna som vilan genom hela passet; kontrollerad miljö (löpband inomhus); högsta pulsnotering strax över 90% av uppmätt maxpuls.
Hur går det till, blir det inte steady state och inte intervaller då?samma hastighet på såväl intervallerna som vilan genom hela passet
Förlåt, jag uttryckte mig otydligt; jag höll samma hastighet under varje vila (låg hastighet) och samma hastighet under varje intervall (högre hastighet) genom hela passet.Hur går det till, blir det inte steady state och inte intervaller då?
60:60. Ett riktigt favoritpass de dagar tiden inte riktigt riktigt räcker till.Det där såg vackert ut. Är det 30-30? Kommer ihåg när jag sprang på 90-talet så körde man ofta lyktstolpar. 3 lyktstolpar, vila 1 stolpe.
Lite som afrikaner kör. De går ut luuugnt på sina pass och så höjer de succesivt farten tills att det går riktigt fort.Förlåt, jag uttryckte mig otydligt; jag höll samma hastighet under varje vila (låg hastighet) och samma hastighet under varje intervall (högre hastighet) genom hela passet.
Detta till skillnad från mitt vanliga upplägg på motsvarande pass då jag höjer hastigheten under intervallerna successivt under passet.
Jag som var så imponeradFörlåt, jag uttryckte mig otydligt; jag höll samma hastighet under varje vila (låg hastighet) och samma hastighet under varje intervall (högre hastighet) genom hela passet.
Detta till skillnad från mitt vanliga upplägg på motsvarande pass då jag höjer hastigheten under intervallerna successivt under passet.
Jag lovar att träna hårdare - nu när jag har ett givet mål.Jag som var så imponerad![]()
Kan du inte prova att köra 3st 10-minutersblock 40/20 på 130/130% på cykel?Jag lovar att träna hårdare - nu när jag har ett givet mål.
Det låter som en eftermiddag att minnas. ??Kan du inte prova att köra 3st 10-minutersblock 40/20 på 130/130% på cykel?
Om nån fixar det så är det du??
Ungefär som Sixten Jernberg. Han ökade succesivt farten tills det svartnade för ögonen och sedan fortsatte han några mil.Lite som afrikaner kör. De går ut luuugnt på sina pass och så höjer de succesivt farten tills att det går riktigt fort.
Svårt att säga något med så lite info. Hur kändes passet i RPE? Hur blev effekten? Låg du på förväntad/måleffekt? Var RPE högre eller lägre? Var du pigg och motiverad eller redan lite små moloken när du började passet och tänkte "åååh det här blir jobbigt....bara bita ihop"?Nådde 93% av max HR på sista, av fem, åttan ikväll. Då fick jag vrida ur mig på sista med riktigt tung växel för fyror. Hade svårt att gå förbi min LT2 som brukar ligga på 90-92%.
Det känns inte helt stabilt.
Är denna fö från ouppvärmd start, eller börjar du här efter att kört något annat först?
Finns mer redogörelse i Visa ditt träningsprogram. Jag får inte längre upp pulsen trots arbete på Z5. Folk talar om överträning men jag vilar mer än annars.Svårt att säga något med så lite info. Hur kändes passet i RPE? Hur blev effekten? Låg du på förväntad/måleffekt? Var RPE högre eller lägre? Var du pigg och motiverad eller redan lite små moloken när du började passet och tänkte "åååh det här blir jobbigt....bara bita ihop"?
Men spontant, vila ett par tre dagar (ingen träning utom promenad) sköt kosten och sömnen och prova igen.