"Släpar" pulsen mer eller mindre hos en vältränad person?

Är det någon annan som märkt att ju äldre man bli, desto svårare är det att få mjölksyra?
Laktat bildas i glykolysen i frånvaro av syre eller när glykolysen går väldigt snabbt (högt energibehov). Som antytt så är det nog snarare en fråga om att du med högre ålder inte kan / tar i på samma sätt som tidigare vilket gör att din energiproduktion i större utsträckning är aerob.

Tränar du heller aldrig eller sällan anaerobt så kommer du också vara sämre på att producera kraft anaerobt och frågan är om du då är lika explosiv som tidigare i din kraftutveckling.

I takt med att vi blir äldre tenderar vi också utveckla mer av en uthållighetsprofil medan kraftutvecklingen blir lidande.
Jag tycker också framförallt när man tränar mycket själv så tar man aldrig i lika hårt som det kan bli när man har en extern morot.

Så det är fullt rimligt att du upplever att det är svårare att nå den där härliga känslan när allt bara tar slut :) Men leta upp en lagom brant som tar dig minst 30 sekunder upp och stampa på pedalerna allt du orkar på en tung växel. Kör en handfull repetitioner men vila 4-5 minuter emellan varje så lovar jag du kommer känna att du lever ?

Jag tänker främst vid steady state (men samma princip bör antagligen gälla öven vid snabbare ökningar och sänkningar?).

Tex: Om bibehållet arbete på X watt kräver ca 140HR (pulsdrift vid långvarigt arbete är ju också en faktor som inte riktigt kan bortses från här, men tänker här främst sättet som pulsen klättrar från att man börjar trampa på dessa watt tills att pulsen börjar stabilisera sig på den nivå som krävs för det givna arbetet), kommer då en vältränad person snabbare nå 140HR jämfört med en mer otränad, eller kommer en vältränad långsammare klättra upp till 140HR?
Kör du inomhus kommer du få värmeslip vilket får pulsen att automatiskt öka, vid flera korta intervaller ökar den lite för varje intervall. För få men långa intervaller ökar den svagt genom hela intervallen.

Pulsprofil från dagens löpintervaller, som illustration till @Little Stereo 's inlägg ovan.

Lika långa intervaller (tillräckligt långa för att nå en stunds anaerobt arbete) som vila genom hela passet; samma hastighet på såväl intervallerna som vilan genom hela passet; kontrollerad miljö (löpband inomhus); högsta pulsnotering strax över 90% av uppmätt maxpuls.

Bilagor

• Screenshot_20230307-135534~2.png
    Screenshot_20230307-135534~2.png
    16.7 KB · Besök: 57
Pulsprofil från dagens löpintervaller, som illustration till @Little Stereo 's inlägg ovan.

Lika långa intervaller (tillräckligt långa för att nå en stunds anaerobt arbete) som vila genom hela passet; samma hastighet på såväl intervallerna som vilan genom hela passet; kontrollerad miljö (löpband inomhus); högsta pulsnotering strax över 90% av uppmätt maxpuls.
Det där såg vackert ut. Är det 30-30? Kommer ihåg när jag sprang på 90-talet så körde man ofta lyktstolpar. 3 lyktstolpar, vila 1 stolpe.

Hur går det till, blir det inte steady state och inte intervaller då?
Förlåt, jag uttryckte mig otydligt; jag höll samma hastighet under varje vila (låg hastighet) och samma hastighet under varje intervall (högre hastighet) genom hela passet.

Detta till skillnad från mitt vanliga upplägg på motsvarande pass då jag höjer hastigheten under intervallerna successivt under passet.

Förlåt, jag uttryckte mig otydligt; jag höll samma hastighet under varje vila (låg hastighet) och samma hastighet under varje intervall (högre hastighet) genom hela passet.

Detta till skillnad från mitt vanliga upplägg på motsvarande pass då jag höjer hastigheten under intervallerna successivt under passet.
Lite som afrikaner kör. De går ut luuugnt på sina pass och så höjer de succesivt farten tills att det går riktigt fort.

Jag som var så imponerad☹️

Har svårt att nå hög puls just nu. Inte svårt att ta i så benen skriker. Ska göra ett försök på 8or i möra. Vanligtvis, om man kör dem hårt brukar det landa på 97-98%. Vi får se.

Nådde 93% av max HR på sista, av fem, åttan ikväll. Då fick jag vrida ur mig på sista med riktigt tung växel för fyror. Hade svårt att gå förbi min LT2 som brukar ligga på 90-92%.

Det känns inte helt stabilt.

Nådde 93% av max HR på sista, av fem, åttan ikväll. Då fick jag vrida ur mig på sista med riktigt tung växel för fyror. Hade svårt att gå förbi min LT2 som brukar ligga på 90-92%.

Det känns inte helt stabilt.
Svårt att säga något med så lite info. Hur kändes passet i RPE? Hur blev effekten? Låg du på förväntad/måleffekt? Var RPE högre eller lägre? Var du pigg och motiverad eller redan lite små moloken när du började passet och tänkte "åååh det här blir jobbigt....bara bita ihop"?

Men spontant, vila ett par tre dagar (ingen träning utom promenad) sköt kosten och sömnen och prova igen.

Nu skall väl inte det här bli en titta-på-min-pulskurva-tråd. Men som ett sätt att exemplifiera att pulsen inte alltid beter sig som det är tänkt kommer här min kurva från dagens (årliga) gångbandstest hos Räddningstjänsten.

Avd: vad i hela fridens namn är det som händer; skärp ihop dig nu. ??

Bilagor

• Screenshot_20230313-103242~2.png
    Screenshot_20230313-103242~2.png
    52.1 KB · Besök: 53
Svårt att säga något med så lite info. Hur kändes passet i RPE? Hur blev effekten? Låg du på förväntad/måleffekt? Var RPE högre eller lägre? Var du pigg och motiverad eller redan lite små moloken när du började passet och tänkte "åååh det här blir jobbigt....bara bita ihop"?

Men spontant, vila ett par tre dagar (ingen träning utom promenad) sköt kosten och sömnen och prova igen.
Finns mer redogörelse i Visa ditt träningsprogram. Jag får inte längre upp pulsen trots arbete på Z5. Folk talar om överträning men jag vilar mer än annars.

Tillbaka
Topp