Keramiskt lackskydd - erfarenheter?

Nito

Aktiv medlem
Efter att ha sett två klipp från GCN
senaste månaden gällande keramisk beläggning, för att skydda mot lättare repor och underlätta underhåll av cykeln, har jag varit nyfiken på att testa. Hittade ingen bra tråd gällande ämnet så hör gärna era åsikter här.

Vad är era erfarenheter? Stämmer tillverkarnas påståenden kring livslängd och lättare rengöring?
Vilket märke och vart köpte ni ifrån?
Cykelspecifikt smörj eller bil/all-purpose?
Testat på Mtb eller lvg/gravel?

Kolla bland det bilvårdarfanatiker skriver o postar,
keramiskt lackskydd är endast en liten del av allt de använder på sina bilar.

Finns även MYCKET på Youtube (många timmar att slösa bort, kanske?)
Tex

Krister Isaksson på bicycling.se skrev en liten bloggpost om det för ett tag sedan.

Det funkar jättebra på cyklar med blank klarlack. Har inte vågat testa på matt lack då många lackskydd har som mål att ge glans.

Du får ungefär vad du betalar för när det gäller keramiska lackskydd. Köper man en 500ml flaska "wet coat" för 200kr så får du vara beredd på att lägga på betydligt oftare än om du gör ett grundligt jobb med ett medel som kostar 500-1000kr för 30-50ml.

Det bästa jag testat i 200kr klassen är tershine Amplify. Spraya på blöt cykel och skölj av, ganska drygt och gör lacken lättare att tvätta. Håller några tvättar.

Nästa steg är något i klass med tershine Refract eller CCP Belator, en spray som man arbetar in och polerar av. Kostar 300-600kr för en halvliter. Håller längre/fler tvättar än alternativ 1.

Ska det hålla länge (>1år) så är det dom där dyra små glasflaskorna tex. Gyeon, CCP, Angelwax osv. som gäller. Dom kostar minst 600kr och kräver både att man är noga med förarbetet och själva appliceringen för att få mest ut av dem.

Senast ändrad:
Har kört keramiskt spray lackskydd. Blir ju blankt å fint. Kanske att skiten inte fastnar lite mycket. Kört med Gyeon. Funkar bättre på bilen. Men bättre än inget skulle jag säga.

Har kört med Muc-offs "bike protect". Någon som vet om man kan köra med det över den keramiska finishen eller förstör/löser den upp det?

Mina upplevelser (som mångårig bilvårdsnörd);
Ett lackskydd på cykeln gör den lättare att tvätta, vilket är skonsamt mot lacken. Alla former av gnuggande skapar (mikro)repor även om de oftast bara syns i rätt ljus. Så bara indirekt skydd mot tvättrepor.

Lackskyddet skyddar inte lacken på något annat sätt. Inte mot repor, inte mot stenskott etc. Då behövs PPF (a.k.a. skyddsplast)
"Keramiskt" är ingen mirakelkur, oftast är hållbarheten längre än andra lackskydd. Mot priset att det är svårare att lägga (och dyrare att köpa).

Som tidigare skrivits så är vinsten större på bilar. Cyklar (iaf mina) utsätts inte för väder och vind på samma sätt.

Vad köpte du för nått? Cykelspecifikt? Dyrt? Känner att jag gärna sparar in lite på att inte köpa 15ml för 500kr, om billigare får 90% av resultatet ändå.

Tjena!

Gyeon på cyklarna, men la Biltemas på bilen i somras och var väldigt nöjd med resultat där också. En burk på biltema räcker till många cyklar. Eller en bil och några cyklar.

Tack alla för bra input. Lutar åt att testa biltemas variant och se hur länge den håller första applikationen. 300kr känns svårslaget för mängden man får och hållbarheten den verkar ha i tester på bilar. Blir att testa på min Canyon Endurace först och främst.

https://www.canyon.com/en-se/road-bikes/endurance-bikes/endurace/cf/endurace-cf-7-all-road/3479.html

Har även en matt Canyon Neuron AL
https://www.canyon.com/sv-se/mounta...uron-6/3156.html?dwvar_3156_pv_rahmenfarbe=GN

som egentligen skulle behöva skyddet bättre, men som jag fattar det är det en dålig idé? Endast för det estetiska med blankare finish, eller bondar det inte med pulverlack månne?

Tillbaka
Topp