I helgen cyklades det sisådär 40 mil på Triple Crossen till småländska höglandet för att närvara på Miyatakonvent.
Visa bilaga 637440
Jag sammanfattar lite här nedan:
Ram - The shit. Mjuk och behaglig i fronten, helt odramatisk och trygg att cykla på. Man kan sitta och äta, hänga med underarmarna på styret eller fippla med telefonen samtidigt som man cyklar i brant nedförsbacke. Tryggheten själv! Framänden är helt magiskt mjuk och följsam!
Bromsar - typ The shit. Mini-v äger canti alla dagar i veckan, förutom om man ska ha skärmar. Det går icke. Bra modulation, ingen avsaknad av bromskraft - inga konstigheter. Har inte cyklat i blött på riktigt så jag reserverar mig mot hur de upplevs då.
Däck - The shit. Rullar kanon på asfalt. Mycket tryggare när det blir lite jordigt eller gräsigt på grusvägen till skillnad från de släta Rene-däcken som blir helt utan grepp då. Under dag 3 när vi kommit halvvägs av dagens ca 16 mil började jag fundera på om det var däcken som var sega, men sen åt jag en bar och drack läsk och sen gick det som tåget igen. Hjärnspöken. Cykelkollegan körde Extralight-däck och jag tyckte mig inte märka att jag hade avsevärt sämre rull eller så.
Hjul - The shit. Snygga och lättrullade nav parat med biffiga men låga fälgar ger gött rull och väcker inga frågetecken.
Växlar - The shit. Clarisreglage är sköna, växlar fint och väcker inga frågetecken. Facit för retrobygge om man vill ha moderna reglage (och det vill man). Vevlagret är däremot för brett vilket sabbar kedjelinjen så man måste gå ned på lilla klingan tidigare än vad man vill. Enda punkten där åtgärd behövs efter ganska tuff utprovningstur, vilket är ett gott resultat (och tecken på att jag inte har koll på fyrkantsaxlar...).
Tror jag la ungefär 3000 kr och hittade några delar i någon låda, sen hade jag en fullfjädrad gravelbike som löser bikepacking fullt ut helt utan att klaga det minsta. Cyklar är fantastiska!
Visa bilaga 637438
Okej, jag kan ha stannat tre gånger och pumpat däcken på vägen till Småland. Sen behövde jag inte pumpa mer, trots cykling på grovt grus och på stökiga skogsstigar osv. Misstänker antingen att ventilerna var trötta på något vis, alternativt att däcken töjde sig under dag 1 under last och hårt bruk eventuellt. Imorse, alltså tre dygn senare, höll de fortfarande luften när jag pendlade med cykeln. Märkligt!
Visa bilaga 637439
Sen till det lite tråkiga. Nästa gång jag ska bikepacka blir det med min Genesis med skivor och framrack. Det var supertight att få plats med allt uteslutande i mjuka väskor (hade tält, sovutrustning, kök, mat, verktyg, badkläder och ombyte med mig), plus att jag vill ha skärmar och dynamobelysning. Och jag gillar min Genesis mer, av diverse anledningar.
Om Genesisen eller landsvägshojen skulle strula står dock Triple Crossen redo för nya äventyr, och då kommer jag inte tveka en sekund på att slänga benet över den och cykla iväg mot solnedgången!