Hjälp! Vevlagrets diameter förvirrar mig!

Hjälp!
Jag ska flytta ett 105-system från en trasig ram till en gammal 26-tums Cyclepro. Nån gravelvariant blir det.

Cycleprons vevlager var riktigt slitet så ville byta till mitt RS500 Hollowtech II från den trasiga ramen.
Men Cycleprons ram har en större diameter. Någon enstaka mm större. Håller gamla lagret jämte RS500 på en av bilderna, syns knappt men det gamla (mörka är lite bredare).
Ändå står det BC 1.37 på det gamla lagret. Vilket jag trodde RS500 också hade. Men RS500 är för litet.

Jag har försökt söka runt men vet inte vad för lager jag behöver skaffa? Har nån koll på det här och kan peka mig mot vad jag borde införskaffa mig?

Tack!

Bilagor

• tempImageGJpnFk.png
    tempImageGJpnFk.png
    2.6 MB · Besök: 146
  • tempImageOR5R9e.png
    tempImageOR5R9e.png
    1.4 MB · Besök: 143
  • tempImage8j65PY.png
    tempImage8j65PY.png
    1.3 MB · Besök: 147
Hjälp!
Jag ska flytta ett 105-system från en trasig ram till en gammal 26-tums Cyclepro. Nån gravelvariant blir det.

Cycleprons vevlager var riktigt slitet så ville byta till mitt RS500 Hollowtech II från den trasiga ramen.
Men Cycleprons ram har en större diameter. Någon enstaka mm större. Håller gamla lagret jämte RS500 på en av bilderna, syns knappt men det gamla (mörka är lite bredare).
Ändå står det BC 1.37 på det gamla lagret. Vilket jag trodde RS500 också hade. Men RS500 är för litet.

Jag har försökt söka runt men vet inte vad för lager jag behöver skaffa? Har nån koll på det här och kan peka mig mot vad jag borde införskaffa mig?

Tack!
Tror det är samma gänga men de på RS500-lagret är ju helt strippade, inget alls kvar av dem!

Har du provat om 105 vevpartiet får plats på ramen? Om det tidigare setat ett 3 drevsparti på ramen är risken stor att 105an inte får plats med sin stora innerring.

Tror det är samma gänga men de på RS500-lagret är ju helt strippade, inget alls kvar av dem!

Hur kan man gängorna vara borta på utesiden men inte på innesidan? Inte åtdragit tillräckligt hård och slitits bort av krafterna av oscillerande rörelsen?

Men även om gängorna är borta på utesidan borde innerste gängorna passa om vevlagret har samma standard som ramen.

Har du provat om 105 vevpartiet får plats på ramen? Om det tidigare setat ett 3 drevsparti på ramen är risken stor att 105an inte får plats med sin stora innerring.
Det har jag inte provat. Låter som en bra start!

Cyclepron kostade 200kr så jag leker mest runt nu när jag ändå hade fina delar från en paj ram.

Hur kan man gängorna vara borta på utesiden men inte på innesidan? Inte åtdragit tillräckligt hård och slitits bort av krafterna av oscillerande rörelsen?

Men även om gängorna är borta på utesidan borde innerste gängorna passa om vevlagret har samma standard som ramen.
Det ser ut som ett lager på bilden men det är två olika intill varandra för att jämföra, det på utsidan är RS500 och det mörkare "inre" är det andra lagret.

Har inte provat med vevlagret monterat. Men satte dit vevpartiet utan lager och det såg rätt smalt ut.

Om nån råkar läsa den här följdfrågan lyssnar jag gärna på tips från er erfarenhet!

Vevpartiet jag hade är ett Shimano FC-RS400. Deore tror jag. Dess Q-faktor är 150mm.
Kanske måste jag skaffa ett med MTB Q-faktor, ca 170. Tror ni det blir problem med 105-framväxeln då? 1cm längre ut borde den kunna växla?

Kanske kan köra på FC-RS400 med spacers. Men då blir det lite skevt med drivsidans pedal längre ut än vänster. Eller så får jag försöka rengöra fyrbultsdrevet och se om jag kan få det att funka.

Det inre drevet kommer troligtvis gå mot kedjestaget, vilket är det stora problemet. Vevarmens q factor kanske kan fixas med distanser mellan ram och vevlager, men jag tror att ett mtb-vevparti är ett säkrare kort att satsa på.

Behöver du inre drevet? Om inte så kann du tar bort den.

Distanser kan man har mellan ram och vevlager eller/och på vevaxeln. Jag har använt både för att montera smala vevpartier på Boost ram.

Behöver du inre drevet? Om inte så kann du tar bort den.

Distanser kan man har mellan ram och vevlager eller/och på vevaxeln. Jag har använt både för att montera smala vevpartier på Boost ram.
När jag gjorde om min retro mtb till monster gravel försökte jag få på ett Ultegra HT2 drev, men det gick inte ens med innerdrevet bortmonterat.
Har ett GRX600 46/30 som får plats med vevarna med vevlagret maximalt schimsat. Vid hård belastning går vevarmarna ändå mot kedjestagen.

När jag gjorde om min retro mtb till monster gravel försökte jag få på ett Ultegra HT2 drev, men det gick inte ens med innerdrevet bortmonterat.
Har ett GRX600 46/30 som får plats med vevarna med vevlagret maximalt schimsat. Vid hård belastning går vevarmarna ändå mot kedjestagen.
Tror jag får göra som du gjort.
Antingen sätta tillbaka gamla vevlagret och armarna eller skaffa nåt liknande dit GRX600. Även den större ringen gick i ramen och skulle behöva distanser för att kunna köra på ett drev fram.

Tillbaka
Topp