Poängen med racergeometri...?

vi har sett en normal happyglidning. det är väl det som är happys charm. jämförelse mellan olika faktorer som i likhet med ursprungliga frågeställningen uppfattas som marginella, därför ger upphov till diskussion.

och vissa mer marginella än andra. men det silas ju mygg och sväljs kameler.

åtminstone inte en diktator på sidan 3.

ännu:)

Jag ifrågasätter inte det du skriver men jag undrar varför ökar luftmotståndet (och gör cykeln allmänt mer slö) med grusgeometri? Om vi tar som exempel en Canyon Ultimate och ger den 1cm längre reach, 1cm kortare styrstam och 1 grad flackare gaffelvinkel (allt annat är oförändrat), hur gör dessa förändringar den till en mindre snabb racer?
För aktiv cykling på väg vill jag ha en cykel som direkt svarar både på pedalerna och styrinput, det ger bättre harmoni och rytm i cyklingen jämfört med en cykel med sämre svar. Översatt till cykelgeometri blir det kortare kedjestag och brantare styrvinkel. Men för mindre aktiv cykling eller när underlaget är ojämnt är det mindre bra, det blir för nervöst och man får lägga energi på att passa cykeln, då känns en stabilare cykel som inte har lika direkt svar bättre.

Sen hur stor betydelse det har tidsmässigt är en annan sak.

Men

Men svaret på frågan är väl UCI. Utan alla regler som organisation påtvingar sporten hade säkerligen linjecyklar sett väldigt annorlunda ut. Framförallt i framändan tror jag, med en cockpit som tillät att en mer aero position kunde uppnås. Tänker spontant på Speccos styre. Om det var standard är det möjligt att vinklar fram och gaffeloffset / trail hade sett annorlunda ut.

Vi vet nog egentligen inte vad som är den mest optimala cykeln eftersom sporten är så otroligt konservativ. Det är lätt att vänja sig vid ett visst uppförande men i min erfarenhet är det ganska lätt att gå från slack MTB till long-john till lowtrail-randohoj. På ett par minuter har min hjärna och kropp vant om sig.

Jag tror också aero hade gått mycket längre utan begränsande regler, med kåpor och annat. Men frågan är hur kul det varit med sådana cyklar?

Däremot finns det vissa som alltid återkommer till samma tugg i alla trådar, typ. Eller som jag: Fördelar med gammal skit. Det kan bli tröttsamt.
Tycker man "ramflex och hållfasthet och material" är ointressant inom cykel är det väl bara att hoppa över inlägg som handlar om dessa saker istället för att gnälla och klaga?

Tycker man "ramflex och hållfasthet och material" är ointressant inom cykel är det väl bara att hoppa över inlägg som handlar om dessa saker istället för att gnälla och klaga?
Nu var det ju inte det jag sa, och det vet du. Jag sa att det kan bli tröttsamt när samma människor upprepar samma saker i alla trådar inom ett visst område. Det för inte diskussionen framåt.

PS. Hur blir det med ursäkten? DS.

alltså vi är inte så många tiotal som egentligen skriver här som sas stamgäster. klart det kan bli tjatigt, men man skriver ju lika mycket för de som lurkar, och som nödvändigvis inte läst föregående likartade diskussion.

den finns nästan alltid. har läst mig nästan tillbaka till starten på happy, och det går helt klart i cirklar. tvekar inte på att det är närmast det som gör happy så livaktigt.

och du kashmiren vet ju som lärare att repetition är kunskapens sanna källa:)

hur många som lurkar har jag inte helt klart för mig, men det har ju redovisats ett imponerande antal gästande besök på vår site.

åter till optimerad ramgeometri och förstås för tusan, hur den jämför sig med andra optimeringsområden för våra cyklar. det hör till diskussionen.

Nu var det ju inte det jag sa, och det vet du. Jag sa att det kan bli tröttsamt när samma människor upprepar samma saker i alla trådar inom ett visst område. Det för inte diskussionen framåt.

PS. Hur blir det med ursäkten? DS.
Innan du börjar klaga på andra borde du se till dig själv.

När det gäller att upprepa samma saker slår Miyatatråden alla rekord och där har jag själv också i hög grad bidragit. Sen skall vi bara inte tala om lovordandet av Rene Herse-däcken och det stör mig inte det minsta även om det är en typ av däck som inte passar mig och hur jag cyklar. Alla har olika ingångar för sin cykling och det som är rätt för en kan vara helt fel för någon annan och det är inte fel att verka för det man tror på, tvärtom, men man får acceptera att andra kan ha en annan syn och inte ta motargument personligt.

Det som däremot är tröttsamt är personer som upprepat kommer med fula påhopp mot andra användare.

Innan du börjar klaga på andra borde du se till dig själv.

När det gäller att upprepa samma saker slår Miyatatråden alla rekord och där har jag själv också i hög grad bidragit. Sen skall vi bara inte tala om lovordandet av Rene Herse-däcken och det stör mig inte det minsta även om det är en typ av däck som inte passar mig och hur jag cyklar. Alla har olika ingångar för sin cykling och det som är rätt för en kan vara helt fel för någon annan och det är inte fel att verka för det man tror på, tvärtom, men man får acceptera att andra kan ha en annan syn och inte ta motargument personligt.

Det som däremot är tröttsamt är personer som upprepat kommer med fula påhopp mot andra användare.

Håller helt med. Som dina påhopp på mig och hela Miyatatråden t ex, när vi försökte stötta och hjälpa dig. Men det gjordes ju via pm iofs.

Så absolut: Se till ditt eget beteende först. Jag tycker nog att jag gjorde det när jag skrev att jag alldeles för ofta lyfter det käcka med gammal skit. Men jag har absolut en skuld i detta.

Senast redigerad av en moderator:
Jag själv är en stor fail här ser jag eftersom jag har en gravel med singelklinga på 40 och minsta bak är 10. Hur dålig hållbarhet är det vi pratar om här egentligen? Jag körde 380 mil ish på den förra året och ja, jag fick byta kedja framåt hösten. En kedja på en säsong alltså, är det verkligen ett så stort problem i verkligheten för er? :-)

Jag själv är en stor fail här ser jag eftersom jag har en gravel med singelklinga på 40 och minsta bak är 10. Hur dålig hållbarhet är det vi pratar om här egentligen? Jag körde 380 mil ish på den förra året och ja, jag fick byta kedja framåt hösten. En kedja på en säsong alltså, är det verkligen ett så stort problem i verkligheten för er? :-)
ot fortsätter:) men det var ju ett rätt bra resultat! dock har du en 40-klinga har du väl knappt kört på 10an?

inte för att det skulle ge någon extra fart (fniss)

om du har 10-12t som minsta bör du ha legat på 12an rätt mycket, med sedan ett jättehopp upp till en ska vi säga överväxel. 12an (och kedjan) tål det.

ot fortsätter:) men det var ju ett rätt bra resultat! dock har du en 40-klinga har du väl knappt kört på 10an?

inte för att det skulle ge någon extra fart (fniss)

om du har 10-12t som minsta bör du ha legat på 12an rätt mycket, med sedan ett jättehopp upp till en ska vi säga överväxel. 12an (och kedjan) tål det.
Nu fattar jag inget igen.
Varför ligger man inte på 10an om man bara har 40 fram?

För att sammanfatta så ska man alltså ha

En klassisk stålram utan dimples i kedjestagen, men med 65° HA och dropper.

Ett rene herse och ett vanligt däck. Ett monterat TL och ett med latexslang.

Man ska gärna ha 48/75t framdrev och en 20-52t 7delad kassett

Växlingen ska skötas med elektroniska oindexerade thumbshifters. Gärna suntour.

Cykeln ska ha metallskärmar. Polerade. Absolut inte i aluminium.

Bromsarna ska vara cantilever och en modern caliperbroms. Det är dom bästa bromsarna.

Missar jag något?

Edit: 127mm långa vevarmar och fyrkantsaxel

Edit 2:

Kvällsläsning för alla er med 11t drev. Förklarar varför alla era vänner cyklar ifrån er, din drivlina slits fastän du inte cyklar och matpriserna skenar iväg: https://www.ceramicspeed.com/media/3502/cross-chaining-and-ring-size-report.pdf
Skärmavbild 2023-03-22 kl. 18.05.50.png

Senast ändrad:
För att sammanfatta så ska man alltså ha

En klassisk stålram utan dimples i kedjestagen, men med 65° HA och dropper.

Ett rene herse och ett vanligt däck. Ett monterat TL och ett med latexslang.

Man ska gärna ha 48/75t framdrev och en 20-52t 7delad kassett

Växlingen ska skötas med elektroniska oindexerade thumbshifters. Gärna suntour.

Cykeln ska ha metallskärmar. Polerade. Absolut inte i aluminium.

Bromsarna ska vara cantilever och en modern caliperbroms. Det är dom bästa bromsarna.

Missar jag något?

Edit: 127mm långa vevarmar och fyrkantsaxel

Låter vettigt. Får be Anders på Veloform limma ihop en sån till mig. Stål och balsaträ. Lätt och lagom flaxi… flexigt!

Jag tror också aero hade gått mycket längre utan begränsande regler, med kåpor och annat. Men frågan är hur kul det varit med sådana cyklar?
Sådana "trampfarkoster" i form av sittcyklar(recumbents) har trots att de har funnits mer eller mindre lika länge som "vanliga" cyklar (med dubbediamantram) dvs mer eller mindre sedan 1890-talet har de på de ~130 år de funnits ännu inte slagit igenom.
normal-new.jpg

"Charles Challand’s “Normal Bicycle,” the first geared recumbent"

Det finns en liten grupp mer eller mindre fanatisk entusiaster som hävdar att det beror på att de blev förbjudna att tävla med 1934, men trots en egen internationell organisation WHPVA har de ändå inte blivit särskilt populära, eller tävlingar med dem särskilt vanliga. Särskilt om man jämför med hur det har gått med MTBernas popularitet sedan de lanserades i slutet av 70/början av 80-talet.
Ett udda specialsittrampfordon, även om entusiasterna på Trampkraft helt säkert inte håller med om det
Men helt klart är att för den som vill ha "kåpor och annat" har de mkt att erbjuda
cropped-img_7707-1.jpeg

Åh shit, hela dryga watten enl Ceramic speed graf! Lär ju iof bli bra mycket mer med en dåligt oljad/waxad kedja. Kaos här säkert en bra poäng men själv tänker jag annorlunda.

Jag vill optimera kedjelinjen där jag ligger och kör under största delen av tiden. Jag vill också inte ha en utväxling som kräver allt för många växelbyten fram.

Därför kör jag på 46/30 11-32 och detta på clownhjul, 650b x 42mm. Galet eller hur!

Med den uppsättningen kan jag åka i ett trevligt spann på stora klingan fram och växlar endast ner fram när jag verkligen behöver det. Kan hänga med när det går fort och trivs i hög kadens. Men oftast cyklar jag själv och då är den här utväxlingen väldigt trevlig.

Men, kanske borde jag gå upp till 48/32 12-32 när delarna är utslitna. Hade nog också funkat rätt bra för mitt syfte.

Åh shit, hela dryga watten enl Ceramic speed graf! Lär ju iof bli bra mycket mer med en dåligt oljad/waxad kedja. Kaos här säkert en bra poäng men själv tänker jag annorlunda.

Jag vill optimera kedjelinjen där jag ligger och kör under största delen av tiden. Jag vill också inte ha en utväxling som kräver allt för många växelbyten fram.

Därför kör jag på 46/30 11-32 och detta på clownhjul, 650b x 42mm. Galet eller hur!

Med den uppsättningen kan jag åka i ett trevligt spann på stora klingan fram och växlar endast ner fram när jag verkligen behöver det. Kan hänga med när det går fort och trivs i hög kadens. Men oftast cyklar jag själv och då är den här utväxlingen väldigt trevlig.

Men, kanske borde jag gå upp till 48/32 12-32 när delarna är utslitna. Hade nog också funkat rätt bra för mitt syfte.

Tjena!

För Kais01 är en dryg watt oerhört mycket bevisligen.

det är i halvsliten icke nysmord verklighet med närvaro av smuts betydligt mer.

även om siffrorna i just den ovan redovisade undersökningen haltar, är den tilltagande ökningen som till slut kommer till höger i grafen uppenbar. vad 10t och (urrk) 9t ställer till med kan lätt förutses.

alltså, man kan verkligen fråga sig varför dessa på närmast alla sätt kassa drev väcker sådana moderskänslor? det är verkligen inte svårt konstruera cyklar där man undgår dessa skrivbordsprodukter. däremot som konsument kan det vara svårare, så som marknaden ser ut.

även jag har en gång haft fromma förhoppningar om dessa, en till synes attraktiv lösning, men blev snart varse irl vad de egentligen går för, långt innan man kunde internetcykla.

+40w sparat med tempopinnar!

Hade geometrin sett annorlunda ut på lvg om UCI tillät den typen av utrustning?

Det tror iaf lilla jag.

+40w sparat med tempopinnar!

Hade geometrin sett annorlunda ut på lvg om UCI tillät den typen av utrustning?

Det tror iaf lilla jag.

10 W bättre jämfört med hoods vid 35 km/h solo är inte så mycket.

Intressant att vinsten att hålla i bocken bara var ynka 5W vid 25 km/h, nästan ingen alls. Min tro är att man på längre distanser faktiskt vinner på att inte ha styret för lågt och istället böjer på armarna när man behöver en mera aero position.

Tjena!

Ja att man sparar många watt med tempopinnar är ju ingen nyhet. Men klungkörning med tempopinnar är en riktigt dålig ide.
Jo, såklart. Men hur hade det förändrat sporten? Hade vi sett många fler försök att bryta sig loss i en breakaway?

UCIs regler grundar sig väl i säkerhet. Det tycker jag såklart att är bra.

Men tänk om!? Är det inte kul att spåna lite på hur det skulle kunna se ut om saker och ting var annorlunda?

10 W bättre jämfört med hoods vid 35 km/h solo är inte så mycket.

Intressant att vinsten att hålla i bocken bara var ynka 5W vid 25 km/h, nästan ingen alls. Min tro är att man på längre distanser faktiskt vinner på att inte ha styret för lågt och istället böjer på armarna när man behöver en mera aero position.
Käpphästdags igen!

Den anmärkningsvärt lilla vinsten Johnson visar för att sitta i bocken har väldigt lite att göra med att det inte går snabbare än så i bocken och mer med att göra att han som i alla jämförelser jag sett av sittställningar sitter som skit just i bocken, vilket jag tjatar om gång efter annan.

Käpphästdags igen!

Den anmärkningsvärt lilla vinsten Johnson visar för att sitta i bocken har väldigt lite att göra med att det inte går snabbare än så i bocken och mer med att göra att han som i alla jämförelser jag sett av sittställningar sitter som skit just i bocken, vilket jag tjatar om gång efter annan.
Håller med! -> #117

Men, när det går utför eller på ibland på stökigt grus tycker jag det är gött att komma djupt ner IMHO.

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp