[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det börjar nog bli dags för Easee att sluta trixa nu, och istället krypa till korset och börja fixa sin skit.

Skulle även vara kul att veta om försäkringen gäller om huset brinner ner.
Försökte få ett svar, klart och tydligt skrev jag att det bevisligen var boxen som orsakade branden.
Fick självklart inget riktigt svar utan det beror på fall till fall.
Livrädda att få sina svar på print.

Så, hur snart slår vätgas igenom? Stor artikel i ny teknik om att BMW är i princip redo att lansera flera modeller när infrastruktur för tankning finns. Står även att Hyundai satsar på vätgas, Toyota är ju känt sedan tidigare. Volvo lastvagnar och Daimler har ett samriskbolag för vätgas, man får upp flera pressmeddelande från dem om man googlar där det nämns som framtiden.. Sammanlagt så får det mig att tro hårt på vätgas som dominerande lösning framöver. ”Bara” att lösa storskalig tillverkning med solel…

Haft svart bil i 2 år - första och sista gången. Varenda mikrorepa syns och den ser skitig ut 10 minuter efter den tvättats. Men visst glänser den fint under de 10 minuterna ?
Skulle aldrig köpa en svart eller vit bil, dels pga det du nämner men även att dessa ”färger” är så förbannat trista.

Så, hur snart slår vätgas igenom?
Sammanlagt så får det mig att tro hårt på vätgas som dominerande lösning framöver. ”Bara” att lösa storskalig tillverkning med solel…
Även jag tycker att vätgas verkar bra som teknisk lösning
Men jag tror att det är försent nu, Tesla har dödat den, hos personbilar åtminstone
För tyngre fordon, som blir för tunga med batterier, kan den kanske bli ett alternativ till biogas.
Hade Toyota (+ fler) redan när de första vätgasbilarna var tillgängliga byggt ut vätgastankning lika flitigt som Tesla har byggt Superchargers hade det kanske varit ett annat läge nu.
Vem vet?

• Gilla
Reactions: Bsk
Men jag tror att det är försent nu, Tesla har dödat den, hos personbilar åtminstone
För tyngre fordon, som blir för tunga med batterier, kan den kanske bli ett alternativ till biogas.
Hade Toyota (+ fler) redan när de första vätgasbilarna var tillgängliga byggt ut vätgastankning lika flitigt som Tesla har byggt Superchargers hade det kanske varit ett annat läge nu.
Vem vet?
Kostnaderna och förlusterna i ett vätgassystem... Nä, det kunde aldrig konkurrera med batteri på massmarknaden tror jag. Men yrkestrafik av olika slag mm, visst.

Kostnaderna och förlusterna i ett vätgassystem... Nä, det kunde aldrig konkurrera med batteri på massmarknaden tror jag. Men yrkestrafik av olika slag mm, visst.
I artikeln i ny teknik så stod det att priset på vätgas idag motsvarande bensin/diesel..

Tjena!

Har man svart bil så ser man till att få keramiskt lackskydd på den. Mycket lättare att hålla rent och man slipper mer eller mindre microrepor. Sen ger man fan i att köra maskintvätt!

Tjena!

Har man svart bil så ser man till att få keramiskt lackskydd på den. Mycket lättare att hålla rent och man slipper mer eller mindre microrepor. Sen ger man fan i att köra maskintvätt!
Har man som jag bil via jobbet och kör mycket i tjänsten så finns det ju inget i världen som skulle få mig att tvätta bilen för hand. Borstlös finns ju om man är kinkig..

En vit bil är ju lämplig av den anledningen att repor inte syns så enkelt ?

Skulle även vara kul att veta om försäkringen gäller om huset brinner ner.
Försökte få ett svar, klart och tydligt skrev jag att det bevisligen var boxen som orsakade branden.
Fick självklart inget riktigt svar utan det beror på fall till fall.
Livrädda att få sina svar på print.

Ja, ur ett försäkringsperspektiv kan våra kunder använda produkten som vanligt om den inte har återkallats. En eventuell skada som uppstår under säljstoppet påverkar inte försäkringsskyddet. Om produkten återkallas ska konsumenten upphöra med användningen, säger Kajsa Moström, presschef på Folksam.

I artikeln i ny teknik så stod det att priset på vätgas idag motsvarande bensin/diesel..
Ny Teknik är ungefär lika trovärdiga som Fox News.
Men till ämnet så är vätgas idiotiskt som drivmedel för persontransporter. I bästa fall en tredjedel så effektivt som dagens batterier, och det kommer inte kunna förbättras nämnvärt. Tankar som läcker, är dyra och behöver bytas regeldbundet. Tillsammans med att man måste bygga ut en helt ny infrastruktur som kostar mångdubbelt mer än att slå upp en laddstation så gör det att vi aldrig kommer gå över dit.

Ja, ur ett försäkringsperspektiv kan våra kunder använda produkten som vanligt om den inte har återkallats. En eventuell skada som uppstår under säljstoppet påverkar inte försäkringsskyddet. Om produkten återkallas ska konsumenten upphöra med användningen, säger Kajsa Moström, presschef på Folksam.

Tack!

Tyskarna gav upp.
Tyskarna lurade EU kommissionen. Eller politikerna gjorde en deal för att lura journalisterna och slippa denna jobbiga fråga några år till. Kan man köra på e-soppa så kan man såklart köra på vanlig soppa. ?

Svart bil är perfekt om man vill smyga omkring utan att synas. Är det dessutom en Kia (släckt belysning) så är man en true ninja.

• Gilla
Reactions: rln
Tyskarna lurade EU kommissionen. Eller politikerna gjorde en deal för att lura journalisterna och slippa denna jobbiga fråga några år till. Kan man köra på e-soppa så kan man såklart köra på vanlig soppa. ?
Jag ska erkänna att jag inte är inte helt påläst i situationen just nu, men kan det vara så att man landat i att det helt enkelt inte går att tillverka tillräckligt många batterier för att ersätta hela den fossila fordonsflottan?

Jag förespråkar _starkt_ elbil, framförallt i länder som Sverige och Norge med extremt lågt koldioxidutsläpp per tillverkad kWh, men jag tror det är sunt att vara öppen för att full elektrifiering av all landtransport kanske inte är möjlig inom ett givet tidsintervall och att det då är bättre fortsätta tillverka förbränningsmotorer och låta dem gå på återvunnet bränsle istället för att gräva upp och introducera mer kolväten från underjorden till atmosfären.

Någon mer påläst får jättegärna rätta mina funderingar om jag har fel.

Tror ändå vi kommer att få se vätgas helt enkelt för att det är ett sätt att lagra det överskott vi kommer få ibland när vi nått den kapacitet vi behöver på icke planerbar energi (vind/sol).
Det ligger stora pipelines på vätgas på ritbordet som får Nordstream att se ut som ett litet projekt.

Tror ändå vi kommer att få se vätgas helt enkelt för att det är ett sätt att lagra det överskott vi kommer få ibland när vi nått den kapacitet vi behöver på icke planerbar energi (vind/sol).
Det ligger stora pipelines på vätgas på ritbordet som får Nordstream att se ut som ett litet projekt.
Men frågan är om vätgas ska generera el på ett fordon?

Jag ska erkänna att jag inte är inte helt påläst i situationen just nu, men kan det vara så att man landat i att det helt enkelt inte går att tillverka tillräckligt många batterier för att ersätta hela den fossila fordonsflottan?

Jag förespråkar _starkt_ elbil, framförallt i länder som Sverige och Norge med extremt lågt koldioxidutsläpp per tillverkad kWh, men jag tror det är sunt att vara öppen för att full elektrifiering av all landtransport kanske inte är möjlig inom ett givet tidsintervall och att det då är bättre fortsätta tillverka förbränningsmotorer och låta dem gå på återvunnet bränsle istället för att gräva upp och introducera mer kolväten från underjorden till atmosfären.

Någon mer påläst får jättegärna rätta mina funderingar om jag har fel.
Ja, tyskarna har insett att dom inte kommer att kunna få ftam batterier för att täcka hela sin produktion till 2035.
En viss annan biltillverkare har ju varit förutseende en och sitter på långåriga avtal med dom stora gruvjättarna, för att täcka sina behov av batterimetaller. =)
Inga länder i västvärlden vill ha nya gruvor med den lokala miljöförstöring det medför och det tar minst 10-15 år att få igång en ny gruva.
I Kina finns inte samma miljökrav och dom statliga kinesiska gruvbolagen öpnnar nya gruvor på löpande band runt om i tredje världen, bla Afrika. Men dom kommer i första hand att förse sina inhemska biltillverkare. Det är mer lönsamt för Kineserna att sälja färdiga bilar till europa istället för batterier och batterimetaller till tysk bilindustri.
Go figure.

Men frågan är om vätgas ska generera el på ett fordon?

Jag är inte insatt i tekniken om det är mer förluster att göra det in en bil eller i ett stort verk.
Det kanske är nåt för lastbilar som är lite väl klena på batteri.
Får vi tillgänglighet på det eller ej kommer klart också avgöra.

• Gilla
Reactions: rln
Vem vet?
Vätgas tror jag på som lagring av grön el, effekttoppsutjämnare, och för drivning av tunga fordon som går mellan två destinationer med vätgaslager i bägge ändar.

Vätgas tror jag på som lagring av grön el, effekttoppsutjämnare, och för drivning av tunga fordon som går mellan två destinationer med vätgaslager i bägge ändar.
Vätgaslagring löser förmodligen inte saken på egen hand, men det verkar kunna funka som en pusselbit.

det spelar inte så stor roll om det blir förluster, om själva genereringen och sedan användningen av vätgas är miljövänlig och billig.

med tillverkning av ström med de stora mängder som behövs ändå så okontrollerbar som vind och solkraft, måste det till lagringskapacitet. helt nödvändigt som jag ser det.

batterier som huvudsaklig lagring är varken särskilt miljövänligt, billigt, eller sett över livscykeln utan betydande förluster. mycket energi åtgår alltså både till tillverkning, och i fallet bilar helt enkelt bortkastad i form av att bara frakta runt de alltför tunga batterier som krävs.

batteritekniken är bra och självklar nära själva användningen, t ex den direkta framdrivningen av en bil, eller den energimässigt mycket större utmaning vi har i uppvärmning av våra hus. men som bruttoenergilagrare närmast ordentligt problematisk, redan så småskaligt som i världens miljarder bilar. early adopters och elon musk kan tyvärr inte ändra på det.

framtiden är ändå batteribaserad, men som jag ser det inte energilagring i stort. när vi väl har en vätgasinfrastruktur kommer den trots dess förluster att tränga undan användning av batterier i olika sammanhang, inklusive bilar. det betyder inte att man inte kör bilen batteribaserat, men energilagringen i stort sker på annat vis.

att göra säkra tankar som håller över tid är det minsta problemet.

Senast ändrad:
Många som nämner vätgasens problem med bl.a. lagring och transport verkar tro att fossila bränslen bara magiskt infinner sig vid pumpen och tänker bort att det går åt enorma mängder energi att utvinna, frakta, raffinera och frakta igen innan det går att få ner det fossila bränslet i tanken. Om det sker olyckor på vägen så riskerar dessa att orsaka rejäla katastrofer. Dessutom så är produktionen och handeln med fossila bränslen långt ifrån problematiskt ur ett politiskt och humant perspektiv med stora fyndigheter i diktaturer och auktoritära stater.

Så, visst finns det problem med vätgas, men det är fasen ingen picknick i parken när det kommer till fossila bränslen heller.

Tjena!

Hahaha, allt det där har/gör jag. Men inte fan hjälper det! ?

Skulle aldrig köpa en svart eller vit bil, dels pga det du nämner men även att dessa ”färger” är så förbannat trista.

Jag hade tre skallkrav när jag köpte bil: 1. Den fick inte vara svart, 2. Den fick inte ha svart skinnklädsel, 3. Det måste gå att fälla baksätet.
Jag misslyckades på alla tre punkter, men har ändå haft bilen i snart 12 år. Man kan säkert lära sig någonting av det, jag har bara inte riktigt kommit fram till vad.

Följer man kontrollrummet med viss kontinuitet ser man ett samband som inte verkar nyttjas alls. Vattenkraften är ju reglerbar såtillvida att man kan fylla och tömma olika mycket vid olika tillfällen. Vindkraften ger omkring 40% av Sveriges produktion när det blåser rejält. Här borde man kunna strypa vattenkraften och lagra upp till mindre blåsiga dagar. På samma sätt bör man kunna göra med solel. Fyll vatten på dagen och töm på natten under årlig produktionstid för solel. Det här fungerar uppenbarligen inte idag. Blåser det mycket öser vi ut vatten också så att priset blir superlågt och vi exporterar massor med el. Samtidigt verkar länderna omkring sluta exportera och importera från oss istället. Jag bortser just nu från det vackra i att stötta länderna söderut tex Ukraina med billig el, det har ju ett annat sorts värde.

Det här fungerar uppenbarligen inte idag. Blåser det mycket öser vi ut vatten också så att priset blir superlågt och vi exporterar massor med el. Samtidigt verkar länderna omkring sluta exportera och importera från oss istället.
Det finns flera anledningar
Men så vitt jag vet finns en av de stora tekniska begränsningarna i transmissionsnätet, dvs till stor del hos Svenska Kraftnät. Tyvärr
Men avregleringen elproduktionen har även medfört att hela transmissonsnätet inte styrs av Svenska Kraftnät, det är tydligen såpass illa idag att ingen har full kontroll över det svenska transmissonsnätet.

Tjena!

Man kan också göra som man vill. Byter man ändå bil efter 3 år så spelar det inte jättestor roll. Alla har inte direkt tid eller lust att lägga tid på att sköta om prylarna man skaffar sig.

Är det någon som beställt en VW ID3 och fått den levererad?
Min sambo beställde en ID3 i april 2022 och den har ännu inte dykt upp…..... Senaste info från återförsäljaren var lev i början på Mars. Men det känns som att kundkontakt inte står så högt på deras agenda Bara man skrivit på pappren.
Jag står på tur och köpa elbil eftersom jag pendlar 11 mil om dagen…. Känns inte som VW är så lockandeNu
ID3:an är hemma nu….. fast hade den kommit några veckor tidigare hade vi haft en Easee laddbox, nu blir det en Zaptec så inget ont som inte har något gott med sig.

Det finns flera anledningar
Men så vitt jag vet finns en av de stora tekniska begränsningarna i transmissionsnätet, dvs till stor del hos Svenska Kraftnät. Tyvärr
Men avregleringen elproduktionen har även medfört att hela transmissonsnätet inte styrs av Svenska Kraftnät, det är tydligen såpass illa idag att ingen har full kontroll över det svenska transmissonsnätet.
Nånting blir ju väldigt snett om man bara öser ut vatten för jämnan. Visst hör man om låga vattenreserver ibland? Det här borde ju gå att styra upp med samarbete mellan vatten, vind och sol.

Senast ändrad:
Många som nämner vätgasens problem med bl.a. lagring och transport verkar tro att fossila bränslen bara magiskt infinner sig vid pumpen och tänker bort att det går åt enorma mängder energi att utvinna, frakta, raffinera och frakta igen innan det går att få ner det fossila bränslet i tanken. Om det sker olyckor på vägen så riskerar dessa att orsaka rejäla katastrofer. Dessutom så är produktionen och handeln med fossila bränslen långt ifrån problematiskt ur ett politiskt och humant perspektiv med stora fyndigheter i diktaturer och auktoritära stater.

Så, visst finns det problem med vätgas, men det är fasen ingen picknick i parken när det kommer till fossila bränslen heller.
Det är nästan så att fossila bränslen magiskt infinner sig vid pumpen ur ett energiperspektiv, olja är löjligt energitätt så energiförlusterna i kedjan från källa till bensinpump är väldigt små i sammanhanget. Inget försvar för fossila bränslen men relativt total energimängd så är det inte enorma mängder energi som går åt i produktions- och distributionskedjan. Du har helt rätt i resten om politiska och humana risker skulle jag säga.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp