VARNING för bedragare på Köp och sälj

Nu är jag högst medveten om att webbplatsen delvis drivs av eldsjälar. Droppar frågan ändå, skulle Freeride AB kunna inleda ett samarbete med Klarna för säkra betalningar? Vet att det inte rör sig om större transaktioner eller att bedrägeri är enormt förekommande här på Happy men kan ändå avskräcka slödder och locka hit mer seriösa medlemmar?!

Nu är jag högst medveten om att webbplatsen delvis drivs av eldsjälar. Droppar frågan ändå, skulle Freeride AB kunna inleda ett samarbete med Klarna för säkra betalningar? Vet att det inte rör sig om större transaktioner eller att bedrägeri är enormt förekommande här på Happy men kan ändå avskräcka slödder och locka hit mer seriösa medlemmar?!
Vi skall väl jobba för att slippa tveksamma aktörer på Happy, inte bjuda in dem... ?

Hej!

Har en fundering som jag har klurat på ett tag när man ser äldre (över 5år) cyklar här på köp och sälj som man tycker säljaren ska ha riktiga fantasisummor för. För mig är det på gränsen till bedrägeri, men är det upp till köparen att ha koll på sådant?
Har varit många Canyon Aeroad på slutet från 15-16 som säljarna ska ha 70-80% av ny pris för.

Vi skall väl jobba för att slippa tveksamma aktörer på Happy, inte bjuda in dem... ?
Det var väll andemeningen med mitt inlägg??? Hur kan du likställa mer rigorösa åtgärder med att bjuda in tveksamma aktörer? Det går att ifrågasätta Klarna och dess etik/moral men företaget har de facto en tjänst som skulle kunna bidra till ett trevligare klimat och avskräcka parasiter.

Hej!

Har en fundering som jag har klurat på ett tag när man ser äldre (över 5år) cyklar här på köp och sälj som man tycker säljaren ska ha riktiga fantasisummor för. För mig är det på gränsen till bedrägeri, men är det upp till köparen att ha koll på sådant?
Har varit många Canyon Aeroad på slutet från 15-16 som säljarna ska ha 70-80% av ny pris för.
Det måste väl ändå vara upp till köparen vad den vill betala. Vill ingen köpa till angivet pris, så blir det ingen affär.
Om det står något felaktigt i annonsen, så är det ett annat problem.

Vad skulle Klarna tillföra? Garanterar de på något sätt transaktionen? Vad händer om någon får en tegelsten istället för en cykel i paketet?

Vad skulle Klarna tillföra? Garanterar de på något sätt transaktionen? Vad händer om någon får en tegelsten istället för en cykel i paketet?
De har nån slags köparskydd, ex.vis när Cykelkraft konkade och jag hade en med kort betald order som inte skickats så fick jag pengarna tillbaka fr Klarna. Men jag tror det är tveksamt de erbjuder den tjänsten till en plattform som enbart förmedlar kontakt säljare/köpare utan att plattformen själv kliver in som nån slags garant. Det lär ju kosta multum också.

Paysons avgift på 5% var ju lite saftig kan jag tycka. Själv brukar jag använda https://pay.rocker.com/ som verkar ta 2%. Nu sålde jag t.ex. pedaler för 5000kr och då delar jag och köpare kostnaden för tjänsten, så 50kr vardera till Rocker. Har förvisso bara haft positiva affärer här på Happy så det har fungerat bra :)

Hade inte koll på rocker men det verkar ju som du säger mkt bättre avgiftsmässigt mm. Så kommer nog gå över till det framåt

Det var väll andemeningen med mitt inlägg??? Hur kan du likställa mer rigorösa åtgärder med att bjuda in tveksamma aktörer? Det går att ifrågasätta Klarna och dess etik/moral men företaget har de facto en tjänst som skulle kunna bidra till ett trevligare klimat och avskräcka parasiter.
Den här tråden handlar väl om just det - (aktörer med) tvivelaktig eller bristande moral.

Jag tror inte att en extern aktör kan bidra till ett trevligare (?) forum. Det ansvaret vilar på oss användare. (Vi kan till exempel avstå från nedsättande tillmälen.)

Hej!

Det står var och en fritt att göra dåliga affärer, på samma sätt som de står var och en fritt att göra bra affärer.

Jag är nyfiken på hur klarna skulle kunna tillföra något på ett köp/sälj forum? Jobbar de verkligen med privatpersoner?

Förklara gärna hur du tänker @Alexius

Happys köp och sälj är strikt förmedling. Happy har inget med affärerna att göra.

Jag är nyfiken på hur klarna skulle kunna tillföra något på ett köp/sälj forum? Jobbar de verkligen med privatpersoner?

Happys köp och sälj är strikt förmedling. Happy har inget med affärerna att göra.
Klarna kommer inte att kunna hjälpa till vid köp mellan privatpersoner. Det är säljföretaget som har avtal med klarna och de betalar ett hyfsat pris för Klarnas olika tjänster.

Det hade ju varit trevligt med något liknande Blocketpaketet men då Happypaketet, dvs att man samarbetar med typ Rocker (som blocket gör för denna tjänst) + fraktbolag och inkluderar både frakt + penga-tjänst i ett och samma paket. Har för mig att blocket-paketet är förmånligare än om man skulle köpa frakt + säker betal-tjänst för sig. Har inget emot om Happy då också tar en provision på det :) Det blir fortfarande en förmedlingslösning bara att Happy som representant för tusentals användare får ner pris. Win win?

Lite mer än förmedling är ni ändå, i och med att ni hjälper till med bankid till polisen när något inte verkar gå rätt till. Av den anledningen betraktar jag happy som säkrare än Facebook och tycker inte det samarbetet är något att försumma. ?

Det hade ju varit trevligt med något liknande Blocketpaketet men då Happypaketet, dvs att man samarbetar med typ Rocker (som blocket gör för denna tjänst) + fraktbolag och inkluderar både frakt + penga-tjänst i ett och samma paket. Har för mig att blocket-paketet är förmånligare än om man skulle köpa frakt + säker betal-tjänst för sig. Har inget emot om Happy då också tar en provision på det :) Det blir fortfarande en förmedlingslösning bara att Happy som representant för tusentals användare får ner pris. Win win?
Flyttar ju ändå bara runt risken. I slutändan handlar det ändå att som köpare / säljare själv vidta enkla kontroller och sunt förnuft så man känner sig trygg.

Lite mer än förmedling är ni ändå, i och med att ni hjälper till med bankid till polisen när något inte verkar gå rätt till. Av den anledningen betraktar jag happy som säkrare än Facebook och tycker inte det samarbetet är något att försumma. ?
Sååååå.

Vad tycker du att det ska klassas som? Frångår det enbart förmedling ifall happy samarbetar med polisen och delar med sig av personuppgifter ifall det har begåtts ett brott? Vad ska det klassas som istället?

Som jag tydligt nämner så handlar det enkom om säkra betalningsmetoder. Det vill säga att jag som säljer inte får några pengar innan köparen har bekräftat mottagandet av varan. Om det sen är Klarna, Payson eller random leverantör lägger jag noll energi på. Just tjänsten att köparen är skyddad till att köpet helt är genomfört (leverans, kontroll etc.) är på plats.

Tror ni lägger för mycket fokus på leverantör snarare än nyttan med själva tjänsten. Just saying, vill man feltolka så kan man läsa in det mesta ur ingenting.

Som jag tydligt nämner så handlar det enkom om säkra betalningsmetoder. Det vill säga att jag som säljer inte får några pengar innan köparen har bekräftat mottagandet av varan. Om det sen är Klarna, Payson eller random leverantör lägger jag noll energi på. Just tjänsten att köparen är skyddad till att köpet helt är genomfört (leverans, kontroll etc.) är på plats.

Tror ni lägger för mycket fokus på leverantör snarare än nyttan med själva tjänsten. Just saying, vill man feltolka så kan man läsa in det mesta ur ingenting.
Då flyttas bara risken över till säljaren egentligen.

Skulle du snubblar över en vattentät lösning så kan jag tänka mig köpa den för X-antal miljoner. Nu handlar det om bedrägeri där säljaren enkom vill "luras".
Sitter inte på någon vattentät lösning. Ditt förslag förflyttar bara risken, löser den inte.
Det förslaget som är egentligen mest rimligt är någon sorts betygsystem.
Är man orolig att bli lurad, då är det bäst att avstå affär. Alternativt möta upp säljaren och granska produkten för att sedan betala med säljare/köpare på plats.

Visst förflyttar den risken med såna tjänster, men viktigt att poängtera är att tjänsten också minskar risken då man får en oberoende part i mitten som kan stödja vid konflikt där både köpare/säljare har en hållhake på sig.

Säljare med vara och köpare med pengar, och så finns det någon form av riktlinjer vid konflikt, dvs inga pengar släpps förän varan är godkänd eller om varan är återlämnad. Man identifierar sig också med BankID.

Personligen tycker jag att argumentet om att förflytta risk är något tunnt då det avfärdar det ovan. Personligen uppskattar jag denna typ av tjänst vid både köp/sälj.

Visst förflyttar den risken med såna tjänster, men viktigt att poängtera är att tjänsten också minskar risken då man får en oberoende part i mitten som kan stödja vid konflikt där både köpare/säljare har en hållhake på sig.

Säljare med vara och köpare med pengar, och så finns det någon form av riktlinjer vid konflikt, dvs inga pengar släpps förän varan är godkänd eller om varan är återlämnad. Man identifierar sig också med BankID.

Personligen tycker jag att argumentet om att förflytta risk är något tunnt då det avfärdar det ovan. Personligen uppskattar jag denna typ av tjänst vid både köp/sälj.
Fast det blir inte så mycket lättare för dig om det är en riktigt krånglig köpare som vill ställa till det för dig.

Dessa så kallade tjänster gör inte ett skit om det blir konflikt. De säger bara att köpare och säljare ska ”förhandla fram en lösning” och att pengarna är låsta tills köpare och säljare är överens (ex.vis Payson). Vad händer om de inte kommer överens? Då står säljaren där med inga pengar och ingen vara, alternativt en trasig eller förstörd vara. Iofs samma för köparen, men säljaren är ju i en sämre position. Eller ja, köparen kan ju också behålla varan och skicka tillbaka en tegelsten. Sedan är det ord mot ord och ”förhandla”. Inget jag som säljare skulle gå med på.

Är nog köpesannonserna som är lurigast. Bli kontaktad av någon som har exakt rätt sak och till tillräckligt bra pris.
Sitter jag och skrollar säljesannonserna, så glider jag snabbt förbi de annonserna som är utlagd av någon som reggade sig för två dagar sedan och inte bor i grannbyn.
För något år sedan (innan bankID) så blev jag kontaktad av en som visade sig senare vara en som lurade flera. Ville köpa en sadel och blev kontaktad av en kille som hade en helt ny sadel att sälja till lagomt bra pris. Han hade ångrat sitt inköp och orkade inte gå till postkontoret för att skicka tillbaka den till butiken.
Ställde frågan om hur han skulle orka gå till postkontoret med paketet för att skicka det till mig i stället.
Eftersom att han inte svarade mig efter det, så blev det ingen affär.
En halv vecka senare började hans nick att dyka upp här i Varningstråden.

Är nog köpesannonserna som är lurigast. Bli kontaktad av någon som har exakt rätt sak och till tillräckligt bra pris.
Sitter jag och skrollar säljesannonserna, så glider jag snabbt förbi de annonserna som är utlagd av någon som reggade sig för två dagar sedan och inte bor i grannbyn.
För något år sedan (innan bankID) så blev jag kontaktad av en som visade sig senare vara en som lurade flera. Ville köpa en sadel och blev kontaktad av en kille som hade en helt ny sadel att sälja till lagomt bra pris. Han hade ångrat sitt inköp och orkade inte gå till postkontoret för att skicka tillbaka den till butiken.
Ställde frågan om hur han skulle orka gå till postkontoret med paketet för att skicka det till mig i stället.
Eftersom att han inte svarade mig efter det, så blev det ingen affär.
En halv vecka senare började hans nick att dyka upp här i Varningstråden.
Precis. Köpesannonser är svårt.
Det är därför det införts krav på att vara verifierad även för att svara på annonser. Men det löser såklart inte allt.

Man måste vara kreativ, be om svårmanipulerade bilder och så. Men är man minsta osäker måste man avstå affären.

Sååååå.

Vad tycker du att det ska klassas som? Frångår det enbart förmedling ifall happy samarbetar med polisen och delar med sig av personuppgifter ifall det har begåtts ett brott? Vad ska det klassas som istället?
Förmedling håller jag med om. Ville bara poängtera att sidan drivs med sådant engagemang att det är mer än strikt förmedling.

Jag skulle klassa facebook som strikt förmedling. I normalfallet åtas där inga återgärder alls vad jag vet. Eller så har dom så stora problem att de fall som faktiskt går till åtgärd är en försumbar del av totalen.

Har själv aldrig blivit blåst på happy, men utifrån det jag sett i den här tråden så tycker jag moderatorerna verkar vara angelägna att hjälpa till i den mån det går och tillåts. Hmm, kanske en köp-och-sälj-plattform med vidtagna säkhetsrutiner och samarbetsvilliga moderatorer. I strikt förmedling skulle väl denna tråden vara överflödig?

Senast ändrad:
Det förslaget som är egentligen mest rimligt är någon sorts betygsystem

I någon mån kan det väl sägas redan existera. Aktiv medlem har en annan klang än ny medlem ehuru utan några garantier åt endera hållet såklart.

För den som är beredd att lägga ner lite arbete (?) i så mån att den skriver och/eller läser mycket på forumet ges än större möjligheter att skaffa sig en uppfattning om vilka man vill, alternativt inte vill, göra affärer med (det kan ju finnas andra orsaker än risken att bli bedragen).

Ovanstående tillsammans med i) sunt förnuft ii) lite av det som @marr är inne på här ovan samt iii) moderatorernas arbete (bistå polisen, finnas i den här tråden, finnas på PM, införa förebyggande åtgärder etc) räcker långt. Det är min övertygelse och erfarenhet.

My five cents:
Oavsett om de gäller att köpa eller sälja något, så brukar jag alltid försöka prata med personen i telefon innan pengar byter hand.
Då brukar jag få en ganska bra uppfattning om jag ska gå vidare med köp/sälj.
Trevlig helg!

Disclaimer: har inte lusläst hela tråden, så har någon redan föreslagit det jag beskriver går det bra att bortse från mitt inlägg :giggle:

My five cents:
Oavsett om de gäller att köpa eller sälja något, så brukar jag alltid försöka prata med personen i telefon innan pengar byter hand.
Då brukar jag få en ganska bra uppfattning om jag ska gå vidare med köp/sälj.
Trevlig helg!

Disclaimer: har inte lusläst hela tråden, så har någon redan föreslagit det jag beskriver går det bra att bortse från mitt inlägg :giggle:
Bortse! ?

Jag skulle säga att Happys k&s är så säkert det kan bli med lite sunt förnuft.
Värre med Marketplace där det tydligt dyker upp bluffannonser regelbundet, blev själv lurad på 2100 nyligen av småpundare.
Det löser sig nog dock så småningom?

Tillbaka
Topp