En torr graal? Lättviktsregnjacka sökes i dammodell

havet

Aktiv medlem
Det är blött ibland och då är det skönt att vara ganska torr. Jag söker en regnjacka som kan följa med överallt – på långa bikepackingturer, i svampskogen, på äventyr i främmande län och härader. Krav:
  • Lätt och packbar, max 200 gram.
  • Dammodell (herrvarianterna är alldeles för raka för mina höfter).
  • Vattentålig, minst 10 000 mm vattenpelare.
  • Bra för fysisk aktivitet.
  • Gärna fin färg (INTE rosa eller lila).
Två kandidater finns i nuvarande läge, OMM Halo plus och Rab Cinder Phantom, men det borde finnas fler därute i det vidsträckta internetlandet. Har du något tips?

Redigering: Jacka hittad (Inov-8 stormshell). Tack alla för tips och hjälp!

Senast ändrad:
Jag skulle vara rädd att en så lätt jacka går sönder om man gör aktiviteter där man kommer nära träd. Jag har själva fem regnjackor, men ingen av denna är så lätt. Min lättaste är både Gore active shell som andas relativt bra ventilation och är viktigt för mig.

Min fru har en Haglöfs Proof jacka som hon är nöjd med. Den väger 280 gram, finns i flera fina färger och är relativt billig med rabatt:

Jag skulle vara rädd att en så lätt jacka går sönder om man gör aktiviteter där man kommer nära träd. Jag har själva fem regnjackor, men ingen av denna är så lätt. Min lättaste är både Gore active shell som andas relativt bra ventilation och är viktigt för mig.

Min fru har en Haglöfs Proof jacka som hon är nöjd med. Den väger 280 gram, finns i flera fina färger och är relativt billig med rabatt:

Jag har tittat på LIM-jackorna men de är ändå lite för stora för min minipackning. Eftersom jag redan har en ordentlig skaljacka vill jag istället ha en tunn och lätt som kan följa med överallt och bara kan slängas på när det behövs. En lätt regnförsäkring, så att säga.

Kanske 7mesh Copilot? Finns i dam- och herrmodell. Väger in på mer än 200g, men går att packa in kompakt i sin egen ryggficka.

Ska man ha riktigt lätt och packbart så finns jackor gjorda med gore tex active shakedry, men de är rätt ömtåliga har jag förstått.

Kanske 7mesh Copilot? Finns i dam- och herrmodell. Väger in på mer än 200g, men går att packa in kompakt i sin egen ryggficka.

Ska man ha riktigt lätt och packbart så finns jackor gjorda med gore tex active shakedry, men de är rätt ömtåliga har jag förstått.

Liiite tung, men tack för tipset ändå!

Arcteryx är creme de la creme när det kommer till skaljackor enligt mig.

Tack, den åker direkt in på listan över kandidater. Fin blå!

Utmärkt, tack!

Tack från happys mesta hippie. ?

Inte en regnjacka men jag har en Marmot lättviktsjacka som jag använt i ca 20 år. Trodde den skulle vara riktigt ömtålig men inte ett märke har den trots väldigt flitig skogsanvändning. Har olika goretexjackor men marmotjackan är mitt förstahandsval för upp till lätt regn.

Är supernöjd med denna, väger ca 150 g:
Inov-8 Stormshell FZ

Tack, det är en av toppkandidaterna just nu!

AGU har fullt W sortiment. Har en AGU Essential jacket på 200g som är ett riktigt skitväderslager. Det finns lättare och finare oxå.

Lite för "cykliga" för min smak (har alltid haft svårt med de där antislip-banden nertill), men tack för tipset!

Inte en regnjacka men jag har en Marmot lättviktsjacka som jag använt i ca 20 år. Trodde den skulle vara riktigt ömtålig men inte ett märke har den trots väldigt flitig skogsanvändning. Har olika goretexjackor men marmotjackan är mitt förstahandsval för upp till lätt regn.

Just nu verkar de inte ha någon under 200 gram i EU, men jag hittade en underbar på Marmots Australiensida: Bantamweight jacket. Fin gul! Har mejlat för att se om den går att få tag i här. Tack!

jag kör med 7mesh resistance i olika storlekar (beroende på årstid och vad jag har under) som just regnförsäkring. den har gore windstopper och tejpning, står emot åtm någon timmes regn, och är absolut inte svettig. väger dryga 100g.

graal-varning.

tyvärr är den utgången, men just dammodellen ses ibland fortfarande på ebay.

copilot och skypilot lär ha liknande luftigt membran men är tyngre med foder och fickor, alltså annat användningsområde. men jag har för mig att jag sett liknande lättare variant som resistance, men kommer inte på namnet

Senast ändrad:
jag kör med 7mesh resistance i olika storlekar (beroende på årstid och vad jag har under) som just regnförsäkring. den har gore windstopper och tejpning, står emot åtm någon timmes regn, och är absolut inte svettig. väger dryga 100g.

graal-varning.

tyvärr är den utgången, men just dammodellen ses ibland fortfarande på ebay.

copilot och skypilot lär ha liknande luftigt membran men är tyngre med foder och fickor, alltså annat användningsområde. men jag har för mig att jag sett liknande lättare variant som resistance, men kommer inte på namnet

Här finns en lättviktare för damer, men inte riktigt vad jag letar efter. (Som vanligt typiskt att damutbudet är hälften av herrutbudet när det gäller jackor/västar.) Ser bra ut för bara cykling.

Jag kör med Skypilot, toppenjacka! Den är lättare än Copilot (217g vs 253g i medium) men långt ifrån lika packbar.

Inov-8 Stormshell kanske? Tekniskt sett en löparjacka men den ska andas riktigt bra och gå att packa ihop ganska kompakt.

Här finns en lättviktare för damer, men inte riktigt vad jag letar efter. (Som vanligt typiskt att damutbudet är hälften av herrutbudet när det gäller jackor/västar.) Ser bra ut för bara cykling.
gjorde en snabb sökning, hittade en herr medium marinblå i baltikum. jag har den jackan och och kan ta mått om du undrar.

sen kan man hitta alla storlekar mörklila (?) dam i usa. lågt utgångspris gör eventuella tullavgifter hanterbara.

det fanns fler erbjudanden. hoppar du på den bered dig på en svettfri ändå regntät upplevelse

Fransmännen har den här, jag har herrmodellen som jag är nöjd med. Hängde ett par i Kungens kurva i förra veckan på rea (osäker på vilka storlekar dock)

Inov-8 Stormshell kanske? Tekniskt sett en löparjacka men den ska andas riktigt bra och gå att packa ihop ganska kompakt.

Den tipsade @pach om ovan också, och den står högt i kurs på listan just nu. Tack!

Mavic, jag säger bara Mavic.

De verkar inte ha någon regnjacka just nu, plus att jag har svårt för så cykelspecifika tröjor/jackor. Tycker inte om bakfickor och gummerad insida nertill ... känns som en tvångströja! Men tack ändå.

gjorde en snabb sökning, hittade en herr medium marinblå i baltikum. jag har den jackan och och kan ta mått om du undrar.

sen kan man hitta alla storlekar mörklila (?) dam i usa. lågt utgångspris gör eventuella tullavgifter hanterbara.

det fanns fler erbjudanden. hoppar du på den bered dig på en svettfri ändå regntät upplevelse

Förstår att du har hittat något som verkligen funkar för dig kais, men jag letar nog mer efter något i stil med Inov-8-jackan i fråga om form och anpassningsmöjlighet. Huva är t.ex. svårslaget också ... det är så ruskigt med regn som rinner nerför halsen (som det ändå gör utan huva hur väl kragen än sitter).

Fransmännen har den här, jag har herrmodellen som jag är nöjd med. Hängde ett par i Kungens kurva i förra veckan på rea (osäker på vilka storlekar dock)

Fin färg! Den verkar vara ganska tät dock, så det blir nog svettigt vid fysisk aktivitet.

Många jackor som bara har en löpare i dragkedjan. Jag tycker det är krav med två, så att den går att öppna upp nerifrån också, speciellt för cykling.

Bra poäng, gillar också den möjligheten. I vissa av löparjackorna jag tittat på finns i stället en knäppning i brösthöjd så att det går att ha den öppen men inte flaxande efter som en superhjältecape. Det duger också när den ska vara så lätt, tänker jag.

Det var tema regnkläder för ett tag sedan i den här FB-gruppen. Kanske finns ngt tips: https://www.facebook.com/groups/681466165805217/search/?q=#regnkläder

Har inte FB så jag får inte ta del av alla klokheter på plattformen. :)

Passade på nu när Inov-8 hade påskrea och beställde en Stormshell från brittland. Håller alla tummar för att den har bra passform. (Det är alltid lite av en chansning när det gäller internetköp. Hur kan kapitalismen inte ha börjat med måttspecifika konfektionskläder än?)

Hoppades fortfarande på Marmot och Bantamweight-jackan, men har inte fått svar än och den verkar nästan lika mytisk som graalen. Passande ändå.

Fick precis hem en poc signal all wheather jacket.

Har ej vägt den men den är ok vikt på känns de som :) den gör inte bort sig bredvid cykeln heller.

Kan även nerpackad i sin egen ficka hängas på styret.

Den här plockar jag fram när det gäller: https://stenstromscykel.se/pearl-izumi-jacka-vindjacka-elite-barrier-orange/
Regn och cykel är en speciell och olycklig kombination. Eftersom vatten rinner nedåt, landar vattnet förr eller senare i skorna, så ett par torra strumpor är GULD värt när eller om regnet upphör.
Mavic-förslaget var inte så toppen med så litet sortiment: Allt som är bra försvinner!

Det är blött ibland och då är det skönt att vara ganska torr. Jag söker en regnjacka som kan följa med överallt – på långa bikepackingturer, i svampskogen, på äventyr i främmande län och härader. Krav:
  • Lätt och packbar, max 200 gram.
  • Dammodell (herrvarianterna är alldeles för raka för mina höfter).
  • Vattentålig, minst 10 000 mm vattenpelare.
  • Bra för fysisk aktivitet.
  • Gärna fin färg (INTE rosa eller lila).
Två kandidater finns i nuvarande läge, OMM Halo plus och Rab Cinder Phantom, men det borde finnas fler därute i det vidsträckta internetlandet. Har du något tips?
Jag har ”vanliga” OMM Halo utan fickor. Den är lätt och smidig att packa, men andas inte särskilt bra och är inte direkt mysig mot huden om man har kortärmat under. Används endast som nödlösning för eventuella skyfall, och i den rollen gör den ett bra jobb. Dock inget jag skulle vilja ha på mig under en längre aktivitet.

Den här plockar jag fram när det gäller: https://stenstromscykel.se/pearl-izumi-jacka-vindjacka-elite-barrier-orange/
Regn och cykel är en speciell och olycklig kombination. Eftersom vatten rinner nedåt, landar vattnet förr eller senare i skorna, så ett par torra strumpor är GULD värt när eller om regnet upphör.
Mavic-förslaget var inte så toppen med så litet sortiment: Allt som är bra försvinner!

Den jackan är dock inte vättentät. Jag har en liknande i Escape versionen. Jag använder den på MTB rundor när det är kallt, blåser eller regnar lite. Som tur regnar det nästan aldrig mycket i Stockholm, för att jackan då snabbt lämnar genom mycket vatten.

Jag slog till på den här för en tid sedan. Inte dammodell men
- billig
- lätt och väldigt packbar (saknade en ~100g)
- Ventilation i armhålor och längs skuldror

Inte tänkt att pendla med utan för rando och rajsing. Främst för sommartid. Har inte hunnit testa än.

Jag slog till på den här för en tid sedan. Inte dammodell men
- billig
- lätt och väldigt packbar (saknade en ~100g)
- Ventilation i armhålor och längs skuldror

Inte tänkt att pendla med utan för rando och rajsing. Främst för sommartid. Har inte hunnit testa än.

Den såg trevlig ut. Har du hunnit test den idag?

200g är inte mycket för en regnjacka...

Inov-8-jackan har kommit och den uppfyller alla önskemål, så i alla fall jag behöver inga mer tips. Men fortsätt gärna dela! Bra för alla andra människor som letar ungefär samma.

Tack för alla förslag. Nu väntar jag bara på ett rejält regn.

Jag har tittat på LIM-jackorna men de är ändå lite för stora för min minipackning. Eftersom jag redan har en ordentlig skaljacka vill jag istället ha en tunn och lätt som kan följa med överallt och bara kan slängas på när det behövs. En lätt regnförsäkring, så att säga.

Ska skaljackan med samtidigt? I så fall räcker ju en vindjacka.

Tillbaka
Topp