Race King är de bästa och mest lättrullade 27.5 (2.2) däcken! Slutsnackat!

Ritzell

Medlem
...Eller vill du hävda att det finns andra goda alternativ? ?
Jag har en Kona Explosif Titanium HT 27.5 och har tidigare haft finmönstrade och lättrullade Maxxis 2.3 (minns inte modell).
Skulle vilja testa 2.3 däck för lite mer volym/stötdämpning men hittar inga finmönstrade däck i den bredden, som tex Race King,. Cross King(något grövre mönster) finns i 2.3 men inte bredare.
Jag har inte lyckats hitta några finmönstrade 2.4, utan endast grovmönstrat(enduro/dh).
Har du några bra tips eller egna erfarenheter från Cross King. Är de njutbara att cykla ett par mil asfalt på på väg till stigarna?
Uppskattar ditt svar!
/Erik

Svårt med breda XC till 27.5, Jag ska snart kolla. Finns inte racing ralph i 2.35 om man letar?

Specialized Fast Track rullar nästan lika lätt som Race King. Och Ground Control i 2,35" är lite bredare än många 2,4" däck från andra tillverkare, så de kan vara tillräckligt breda.

Specialized Fast Track rullar nästan lika lätt som Race King. Och Ground Control i 2,35" är lite bredare än många 2,4" däck från andra tillverkare, så de kan vara tillräckligt breda.
2.3 blir det på 27.5''? Var kan man köpa det?

2.35 hittar jag bara

Ikon 27.5x2.35" TR EXO 3C MaxxSpeed​

jag startade en liknande tråd, och sökte bredare men snabba 27,5-tumsdäck: https://happyride.se/forum/threads/...k-foer-grus-asfalt-stig-och-velodrom.3691393/

önskar att jag hade köpt race king protection direkt. om jag skulle köra mer stig skulle jag lägga i däckilägg, inte byta däck. fast trak har jag kört på mtb:n, de är inte i samma klass som race king på plattfalt och grus. renegade är roligare, men finns väl inte i storlek 584.

jag startade en liknande tråd, och sökte bredare men snabba 27,5-tumsdäck: https://happyride.se/forum/threads/...k-foer-grus-asfalt-stig-och-velodrom.3691393/

önskar att jag hade köpt race king protection direkt. om jag skulle köra mer stig skulle jag lägga i däckilägg, inte byta däck. fast trak har jag kört på mtb:n, de är inte i samma klass som race king på plattfalt och grus. renegade är roligare, men finns väl inte i storlek 584.
Underbar tråd :-) Blir dock inte sur på smala däck. Jag blir rosenrasande ;-)!

Hur är casingen på Ground Control och Fast Track?
Ruggit nöjd med Grid trail varianten av Butchet/Eliminator.
Skulle behöva lätta och snabba däck till HTn

Hur är casingen på Ground Control och Fast Track?
Ruggit nöjd med Grid trail varianten av Butchet/Eliminator.
Skulle behöva lätta och snabba däck till HTn

Det berör mycket på vilken casing man väljer. Jag kör Ground Control med Grid casing. Den är tuff, verkar inte vara mycket mindre tuff än min gamla Butcher Eliminator i Grid Trail. Ground Control har bra grepp och rullar riktigt bra för en däck med så mycket grepp. Vi har den nu som bakdäck på tre av de fyra stigcyklar i familjen.

Fast Trak har jag själva aldrig provat.

Svårt som att köpa däck på bild. Jag saknar ett redigt excel.

Renegade ligger "under" fastrack i mönster?

Är Ground Control en bra kompromiss för cykelpendling på asfalt, lättare stig och cykelvasan?

Jag skulle tänka att Fast Trak är en bättre kompromiss där, kanske med Renegade bak.

Jag kör Ground Control i T7 och Grid på de tuffare stigar i Hellasgården. Med Control casing och T5 gummi är den kanske ok som framdäck till dina användningsområden.

Det har i alla fall funnits ett Schwalbe G-One som är 2.8 eller 70 mm brett för 650b som tydligen var extremt lättrullat. Tror inte det tillverkas längre bara

Det har i alla fall funnits ett Schwalbe G-One som är 2.8 eller 70 mm brett för 650b som tydligen var extremt lättrullat. Tror inte det tillverkas längre bara
Finns i lager här:

Finns även smalare 2.25" för 27.5" i två olika varianter och prisnivåer:

Finns i lager här:

Finns även smalare 2.25" för 27.5" i två olika varianter och prisnivåer:

det där är dock inte samma g-one-däck som hyllades av bikepacking.com, det var evolution-linjen och 100 g lättare.

det där är dock inte samma g-one-däck som hyllades av bikepacking.com, det var evolution-linjen och 100 g lättare.
Jaha.

Men här verkar några 2.8" EVO fortfarande finnas i lager. (Ingen aning om vad det är för butik, om den är grön eller bluff)

49.90 CHF motsvarar ca ~ 515 SEK i dagens kurs.

Senast redigerad av en moderator:
Jag skulle tänka att Fast Trak är en bättre kompromiss där, kanske med Renegade bak.

Jag kör Ground Control i T7 och Grid på de tuffare stigar i Hellasgården. Med Control casing och T5 gummi är den kanske ok som framdäck till dina användningsområden.
Är detta senaste modell?

Är detta senaste modell?

Nu är jag ingen expert på XC-däck, men det ser ut som senast modell.
Jag har bara läst test av S-Works versionen, som har lite, men inte mycket lättare 120TPI casing, i tyska magazin.

värt att notera i renegade-frågan är att beers och blevins körde control-versionen av renegade, fram och bak, i cape epic i år.
ACE23_Pro_Wayne-Reiche_5234.jpg

men det är ot i denna tråd, eftersom renegade inte finns i storlek 584, väl?

värt att notera i renegade-frågan är att beers och blevins körde control-versionen av renegade, fram och bak, i cape epic i år.
Visa bilaga 617547

men det är ot i denna tråd, eftersom renegade inte finns i storlek 584, väl?
Det är ju ett däck för torrt och sk hardpack ? nya renegade har ju ganska stora ”nabbar” mot den gamla varianten (som nu är rätt gammal…), sen har väl renegade uppdaterats igen rätt nyliga? Kanske blandar ihop det med fast trak, som ju faktiskt har blivit rätt mycket grövre de senaste två versionerna.

Det är ju ett däck för torrt och sk hardpack ? nya renegade har ju ganska stora ”nabbar” mot den gamla varianten (som nu är rätt gammal…), sen har väl renegade uppdaterats igen rätt nyliga? Kanske blandar ihop det med fast trak, som ju faktiskt har blivit rätt mycket grövre de senaste två versionerna.

Renegade uppdaterades sist för två år sen. Vet inte när det uppdaterades innan.

OM man vill har mindre profil finns väl gräveldäck nuförtiden?

Jaha.

Men här verkar några 2.8" EVO fortfarande finnas i lager. (Ingen aning om vad det är för butik, om den är grön eller bluff)

49.90 CHF motsvarar ca ~ 515 SEK i dagens kurs.
Fynd! Skulle slagit till direkt på det däcket (som inte skall finnas) om jag inte redan hade tre stycken.

Fynd! Skulle slagit till direkt på det däcket (som inte skall finnas) om jag inte redan hade tre stycken.
Om jag har haft Ikon 2.3 på min HT XC och nu tänker mig kunna gå upp till 2.4 utan att riskera fat bike varning. Då fattar jag inte hur 2.8 öht kan vara på kartan. Hänger inte riktigt med hur man räknar. För mig låter det enormt.

Om jag har haft Ikon 2.3 på min HT XC och nu tänker mig kunna gå upp till 2.4 utan att riskera fat bike varning. Då fattar jag inte hur 2.8 öht kan vara på kartan. Hänger inte riktigt med hur man räknar. För mig låter det enormt.
En kort googling senare. Nu fattar jag ;-). Men har du nån uppfattning om det är nån större skillnad i känsla mellan ett 2.35 och 2.8? Går man över en gräns där 2.8 kommer kännas "klumpigt"?

2.80 fram känns inte klumpigt -särskilt inte med LiteSkin-versionen (tror faktiskt den är 200g lättare).
Jag kör ex vis G-One 2.80 fram och Racing Ralph 2.35 bak när det är blandat mellan stig, grus, asfalt (upptäcka nya spår).
Bara stig: 2.80 fram och bak (men inte alltid G-One)

Har hittat en bra kombo från KENDA. Låg vikt, lågt rullmotstånd. Gissar på skaplig volym:
2.60 Booster TR fram + 2.60 Saber SCT bak
Eller
2.60 Booster TR fram + 2.60 Saber TR bak

Problemet är bara att jag kan inte hitta nån butik som säljer dem. Nån som vet eller är bättre än mig på att hitta?
Tack!!

Har hittat en bra kombo från KENDA. Låg vikt, lågt rullmotstånd. Gissar på skaplig volym:
Eller

Problemet är bara att jag kan inte hitta nån butik som säljer dem. Nån som vet eller är bättre än mig på att hitta?
Tack!!

Det har blivit OT nu, men:

Obs att Kenda TR casing inte håller mot genomslag, men kanske är det vanligt vid Xc-däck.

Saber hittade jag inte i 2.6" utan bara i 2.4"

Eller

Tack!!
inte lågt rullmotstånd i booster pro sct 2.6 i alla fall. ett av de trögaste däck jag haft, trist om du gör samma miss som jag gjorde tråden jag länkade ovan. saber tr kanske är ett helt annat däck, men jag skulle inte våga kasta pengar på kenda igen.

En kort googling senare. Nu fattar jag ;-). Men har du nån uppfattning om det är nån större skillnad i känsla mellan ett 2.35 och 2.8? Går man över en gräns där 2.8 kommer kännas "klumpigt"?
gränsen är inte vid en viss bredd, utan bredare däck blir tyngre, trögare. Det är rätt nischat med däck bredare än 2,4 på en vanlig mtb. Det är inte för alla… så ibland: lyssna inte på ett forum, men det kanske är vad du vill ha.

gränsen är inte vid en viss bredd, utan bredare däck blir tyngre, trögare. Det är rätt nischat med däck bredare än 2,4 på en vanlig mtb. Det är inte för alla… så ibland: lyssna inte på ett forum, men det kanske är vad du vill ha.
Olika däcksbredder har för- OCH nackdelar. Jag gillar dämpningen och greppet hos 2.80 med lågt tryck -då tar jag lite mer rullmotstånd (eller väljer 2.80 med fint mönster = ungefär samma motstånd som kralligare "smala" däck)

inte lågt rullmotstånd i booster pro sct 2.6 i alla fall. ett av de trögaste däck jag haft, trist om du gör samma miss som jag gjorde tråden jag länkade ovan. saber tr kanske är ett helt annat däck, men jag skulle inte våga kasta pengar på kenda igen.
Tack för input!
Mönstret på Saber och Booster är ju väldigt fint. Saber är finast och Booster något grövre. Jag skulle säga att de är jämförbara med men något finare mönster än Maxxis IKON respektive Ardent race, och Continental Race King respektive Cross King.
Blir förvånad att höra att du upplever dem som "tröga". Ett 2.6 däck är ju förvisso tyngre än motsvarande 2.4, men jag har svårt att föreställa mig av blotta åsynen av det fina mönstret hur eller varför de, hårdpumpade, de skulle upplevas "tröga".

Tack för input!
Mönstret på Saber och Booster är ju väldigt fint. Saber är finast och Booster något grövre. Jag skulle säga att de är jämförbara med men något finare mönster än Maxxis IKON respektive Ardent race, och Continental Race King respektive Cross King.
Blir förvånad att höra att du upplever dem som "tröga". Ett 2.6 däck är ju förvisso tyngre än motsvarande 2.4, men jag har svårt att föreställa mig av blotta åsynen av det fina mönstret hur eller varför de, hårdpumpade, de skulle upplevas "tröga".
mönstret är inte det avgörande för hur ett däck rullar. det finns helt släta däck som i tester rullar superdåligt, lex wtb byway.

Tillbaka
Topp