Varför spricker min kolfibergaffel? (Scott gravel 30)

Tessinger

Medlem
Upptäckte idag att min framgaffeln börjat flagna. Mitt intryck är att dropoutsen börjat röra sig i gaffeln så att den blivit bucklig. Cykeln är en scott gravel 30 2020. Köpte den beg. i princip oanvänd i början av 2021. Har aldrig kraschat eller ramlat med den. Har jobbpendlat 2mil om dagen året runt med den och kört några gravel rundor (jag väger 59kg) mer än detta borde den väl hålla för? Varför händer detta?
6CD3045E-BB4C-40DA-89EF-263E9E4FB4D2.jpeg

Tycker att det ser ut som en buckla med skarpa kanter….
Cykla inte mer utan att få gaffeln undersökt.
Gaffeln kanske är fullagad spackel och lack.
Den tanken slog mig också. Var ju lite konstigt när jag köpte cykeln att den hade en vevarm i fel längd också. Kan ju ha hänt ngt. Med den. Byter gaffeln. Better safe than sorry.

Tycker att det är svårt att bedöma från bilden. Kan du tar ett bättre bild, lite mer framifrån?

Tycker att det inte ser ut som en spricka. Kanske är det en buckla. Men kanske bara färgsläpp och ett liten rev i kolfibern?

Det är inte så svårt att skada framgafflar. Jag är inne på min tredje gaffel på min pendlarcross.

Ok, vet du vad som gjort att dina gått sönder?
Cyklat... en sprack i infästningen mellan gaffel/dropout. Kanske lite hård stravahets på något dålig (ja DÅLIG) grusväg kan ha bidragit. Och att jag väger 85kg minskar väl inte riskerna...

En blev mjuk i kolfibern efter att cykeln ramlat omkull (troligen så slog något i i gaffelbenet) - kändes som en löjlig olycka, men vågade inte cykla mer på den gaffeln sedan då den kändes mjuk och krasade... såg oskadad ut, men tänder är dyrare än gafflar tänkte jag och skaffade ännu en ny gaffel vilken nu iofs gått 2000+ mil.

Cyklat... en sprack i infästningen mellan gaffel/dropout. Kanske lite hård stravahets på något dålig (ja DÅLIG) grusväg kan ha bidragit. Och att jag väger 85kg minskar väl inte riskerna...

En blev mjuk i kolfibern efter att cykeln ramlat omkull (troligen så slog något i i gaffelbenet) - kändes som en löjlig olycka, men vågade inte cykla mer på den gaffeln sedan då den kändes mjuk och krasade... såg oskadad ut, men tänder är dyrare än gafflar tänkte jag och skaffade ännu en ny gaffel vilken nu iofs gått 2000+ mil.
Ok, Intressant, har cyklat i 40 år men aldrig haft kolfibergaffel förut å aldrig haft sönder någon gaffel heller. Inser att jag behöver börja hålla lite koll på mina gafflar i framtiden.

Oj, blir Ingen Race race då. Försöker nog få tag på en ny original då å hoppas på bättre lycka.

Tur att Race Face inte säljer gafflar!

En gaffel som går sönder är så farligt att en tillverkare direkt skulle göra en recall om dom upptäckte en konstruktionsfel. Så skulle tänka att din gaffel har en tillverkningsfel eller at något har hänt med den.

Ok, Intressant, har cyklat i 40 år men aldrig haft kolfibergaffel förut å aldrig haft sönder någon gaffel heller. Inser att jag behöver börja hålla lite koll på mina gafflar i framtiden.

Det kommer riktigt stora krafter på precis den punkten när cykeln har skivbromsen. Så ja, kanske bra att titta precis där då och då.
(Tur att jag kör mina enda kolgaffel med skivbromsinfästning utan broms.)

Tillbaka
Topp