Ställa in SAG när man är tyngre

Boslin

Medlem
Hej,

Jag har nyss skaffat mtb och försöker få lite koll på hur cykeln skall ställas in. Igår ställde jag in SAG på bakdämparen och eftersom jag inte är så lätt, (98 kg), så krävdes rätt högt tryck innan jag nådde 25%. (20-25% rekommenderas på min cykel). Det blev runt 240 psi. Så långt är det kanske ok men med det trycket så blir ju resten av fjädringsvägen väldigt stum. Det kanske krävs förstås med tanke på min vikt men när man ”torrövar” i garaget så känns det som att funktionen blir sämre när det är så stelt. Vad tror ni med erfarenhet av sådant här? Det är full vinter här där jag bor så jag har inte provcyklat på riktigt, förstår att det vore en fördel. Tacksam för tips. ?

Ifall du tycker det är för stumt och inte utnyttjar fjädringsvägen tillräckligt sen när du kommer ut i skogen så är det väl bara att minska trycket lite?

Ifall du tycker det är för stumt och inte utnyttjar fjädringsvägen tillräckligt sen när du kommer ut i skogen så är det väl bara att minska trycket lite?
Jo precis det känns ju som att det sunda är att fjädringen jobbar i hela registret mer än procenttal på SAG kanske.

...men med ungefär rätt SAG för dig borde det inte vara stumt utan lagom. Jag skulle prova med mindre så det känns bättre, bottnar du kanske det går att stoppa i volym distanser.
Jag skulle också testa att tömma, pumpa i ca. 50 psi steg och komprimera dämparn mellan varje så det inte är något knas med utjämningen mellan kamrarna.

Hej,

Jag har nyss skaffat mtb och försöker få lite koll på hur cykeln skall ställas in. Igår ställde jag in SAG på bakdämparen och eftersom jag inte är så lätt, (98 kg), så krävdes rätt högt tryck innan jag nådde 25%. (20-25% rekommenderas på min cykel). Det blev runt 240 psi. Så långt är det kanske ok men med det trycket så blir ju resten av fjädringsvägen väldigt stum. Det kanske krävs förstås med tanke på min vikt men när man ”torrövar” i garaget så känns det som att funktionen blir sämre när det är så stelt. Vad tror ni med erfarenhet av sådant här? Det är full vinter här där jag bor så jag har inte provcyklat på riktigt, förstår att det vore en fördel. Tacksam för tips. ?
Du kan testa att ha ett lägre tryck som du tycker känns mer lagom, och på platt mark bara testa att med hela kroppen komprimera dämparna. Om du känner ett distinkt klunk när dämparen bottnas är det för lågt tryck. Det brukar vara mer lagom om man kommer igenom mestadels av slaglängden, eller nätt och jämt bottnar utan att man känner det.

...men med ungefär rätt SAG för dig borde det inte vara stumt utan lagom. Jag skulle prova med mindre så det känns bättre, bottnar du kanske det går att stoppa i volym distanser.
Jag skulle också testa att tömma, pumpa i ca. 50 psi steg och komprimera dämparn mellan varje så det inte är något knas med utjämningen mellan kamrarna.
Ja jag har sänkt trycket och tänker provåka så. Tack för tipset, får prova det om det visar sig behövas.

Du kan testa att ha ett lägre tryck som du tycker känns mer lagom, och på platt mark bara testa att med hela kroppen komprimera dämparna. Om du känner ett distinkt klunk när dämparen bottnas är det för lågt tryck. Det brukar vara mer lagom om man kommer igenom mestadels av slaglängden, eller nätt och jämt bottnar utan att man känner det.
Tack, ja jag får testa mig fram. Låter vettigt det du säger.

Vad är det för dämpare? Kanske finns möjlighet till volume spacer i negativa. 240 är väl annars inte så mycket....se till att komprimera under under pumpning som skrivs ovan.

Vad är det för dämpare? Kanske finns möjlighet till volume spacer i negativa. 240 är väl annars inte så mycket....se till att komprimera under under pumpning som skrivs ovan.
Det är en X-Fusion NUDE 5 RLX. Jag är som sagt gröngöling på detta så jag följer råden ovan så får vi se. Jag hittade dåligt med info kring tryck och var rädd hamna för nära max men 240 är kanske gångbart. Jag har dock sänkt nu och tänker pröva så.

SAG är viktigt eftersom cykeln och länkaget oftast är optimerat kring 25-30% SAG. Börja med att ställa SAG, sedan progression, och till sist rebound. Jag tycker att den här videon är riktigt bra och informativ.
Det rekommenderades 20-25% på min cykel men rent praktiskt kändes det fel när jag testade 25%. Har nu lite mer SAG och funktionen känns vettigare, får se ute i spåret sedan. Tack för videotipset. ??

Hej,

Jag har nyss skaffat mtb och försöker få lite koll på hur cykeln skall ställas in. Igår ställde jag in SAG på bakdämparen och eftersom jag inte är så lätt, (98 kg), så krävdes rätt högt tryck innan jag nådde 25%. (20-25% rekommenderas på min cykel). Det blev runt 240 psi. Så långt är det kanske ok men med det trycket så blir ju resten av fjädringsvägen väldigt stum. Det kanske krävs förstås med tanke på min vikt men när man ”torrövar” i garaget så känns det som att funktionen blir sämre när det är så stelt. Vad tror ni med erfarenhet av sådant här? Det är full vinter här där jag bor så jag har inte provcyklat på riktigt, förstår att det vore en fördel. Tacksam för tips.

Kolla om du har någon volym spacer i dämparen. Om det sitter en så testa hur det känns om du plockar ut den.

Om det känns mjukt och plusht när man står och smågungar på en parkering är det nästan garanterat för mjukt om man väl börjar köra på sen. Cyklar med väldigt mycket slag undantaget möjligtvis, en dh kan ju kännas rätt skön att gunga på.

Tycker jag då.

Om det känns mjukt och plusht när man står och smågungar på en parkering är det nästan garanterat för mjukt om man väl börjar köra på sen. Cyklar med väldigt mycket slag undantaget möjligtvis, en dh kan ju kännas rätt skön att gunga på.

Tycker jag då.
Det är den nya normen att man ställer in fjädringen på en parkering. ?

Tycker jag då.
Förstår, jag hade en väldigt stum känsla så det var/är långt till mjukt.

Nu såg jag inte om du köpt en ny cykel eller begagnad? Men nya grejor brukar kärva lite och värre om de stått still länge. Då går packningar m.m lite trögt och du får svårt att ställa in sag korrekt. Ta och pumpa upp 25% sag både bak och fram och bry dig inte om att det känns stelt. Dra en runda på någon timma eller två där fjädringen får jobba så hårt som möjligt. Tvätta sen hojen så allt är rent, vänd cykeln så att dämpare/gaffel kommer upp och ner några sekunder (jag brukar bara hålla in bakbromsen och luta cykeln tillräckligt mycket bakåt). Detta för att få upp olja på packboxar m.m. Hoppa på cykeln och gunga fjädringen ett par ggr och mät sen saget utan att hålla in några bromsar och sadeln i högsta läget (om du har dropper). Nu kommer du nog få bättre värden och mindre sag och kan nog sänka lufttrycket och få mer följsam fjädring och kan börja laborera med hur mycket sag du vill ha?
Sen tar det ett antal mil innan fjädringen släpper helt. Mig tar det nog runt 20 mil stig innan det började lira bra och jag kan ligga kvar på samma tryck.
Sen har du ju volumespacers att labba med som skrivs ovan. Så tycker du att det fortfarande känns stötigt i början av slaget eller att du får genomslag trots att sag'et är bra, så prova att stoppa i spacers. Skulle tippa att med din vikt som ligger lite över vad en, enligt tillverkarnas tro, cyklist väger så en eller två spacers göra underverk både för känsligheten över små ojämnheter och mot genomslag.

Ett annat tips är att inte sänka trycket för mycket i tron att det ska bli mjukare. Risken är då stor att du hamnar för långt ner i slaget och att du får en stötigare fjädring då själva dämpningen börjar jobba hårdare då. Så ibland, om man hamnat för långt ner i fjädringsvägen pga av för lågt tryck, så blir fjädringen följsammare om man höjer trycket. Och skulle man köra för lågt tryck så blir ju också hojen lägre och man ökar risken för att slå i vevarmarna i marken.

Nu såg jag inte om du köpt en ny cykel eller begagnad? Men nya grejor brukar kärva lite och värre om de stått still länge. Då går packningar m.m lite trögt och du får svårt att ställa in sag korrekt. Ta och pumpa upp 25% sag både bak och fram och bry dig inte om att det känns stelt. Dra en runda på någon timma eller två där fjädringen får jobba så hårt som möjligt. Tvätta sen hojen så allt är rent, vänd cykeln så att dämpare/gaffel kommer upp och ner några sekunder (jag brukar bara hålla in bakbromsen och luta cykeln tillräckligt mycket bakåt). Detta för att få upp olja på packboxar m.m. Hoppa på cykeln och gunga fjädringen ett par ggr och mät sen saget utan att hålla in några bromsar och sadeln i högsta läget (om du har dropper). Nu kommer du nog få bättre värden och mindre sag och kan nog sänka lufttrycket och få mer följsam fjädring och kan börja laborera med hur mycket sag du vill ha?
Sen tar det ett antal mil innan fjädringen släpper helt. Mig tar det nog runt 20 mil stig innan det började lira bra och jag kan ligga kvar på samma tryck.
Sen har du ju volumespacers att labba med som skrivs ovan. Så tycker du att det fortfarande känns stötigt i början av slaget eller att du får genomslag trots att sag'et är bra, så prova att stoppa i spacers. Skulle tippa att med din vikt som ligger lite över vad en, enligt tillverkarnas tro, cyklist väger så en eller två spacers göra underverk både för känsligheten över små ojämnheter och mot genomslag.

Ett annat tips är att inte sänka trycket för mycket i tron att det ska bli mjukare. Risken är då stor att du hamnar för långt ner i slaget och att du får en stötigare fjädring då själva dämpningen börjar jobba hårdare då. Så ibland, om man hamnat för långt ner i fjädringsvägen pga av för lågt tryck, så blir fjädringen följsammare om man höjer trycket. Och skulle man köra för lågt tryck så blir ju också hojen lägre och man ökar risken för att slå i vevarmarna i marken.
Intressant, min cykel är helt ny. Stort tack för din input. Det har funkat bra hittills tycker jag sedan jag sänkte trycket lite, men ska köra ett tag till så kan jag testa metoden sedan. Då hinner ju även jag bli lite ”inkörd”. ?

Ser att posten är gammal, men kom gärna tillbaka med några kommentarer om hur det blev och vad som fungerade.

Tänk också på att man har valt en cykel med en viss vandring (låt säga 160mm) men att den cyklingen man gör kanske inte alls kräver denna vandring.

När man då ställer SAG efter rekommendationerna så är det inte säkert att det passar perfekt för den cyklingen man faktiskt gör.

Länkaget på cykeln är däremot uppbyggt till att fungera bäst runt den SAG punkten, vilket innebär att trampeffektiviteten kanske är optimal just där, eller utväxlingen på länkaget (ratio).

På bilden ser du en Intense M9 och en Stumpjumper. Den ena ser ut att vara optimerad runt 25% SAG och den andra runt 40%. Jag är inte säker på att man väljer just den här punkten, men jag har sett att många cyklar har rekommenderade SAG som ligger i närheten av där axelpath byter riktning. Absolut ingen universiell sanning, men bara så att du ser skillnaden mellan olika ramar.

1688948157503.png

Länkagen är sällan linjära från början till slut, de kan vara mer eller mindre progressiva. Allt detta har de tagit hänsyn till när man designat cykeln.

Jag har några gånger upplevt cyklar som stötiga, och trott att det är för att jag haft för hård fjäder. Egentligen har det varit tvärtom, den har varit för mjuk och jag har legat för långt in i slaget. Det kan också vara returen som är för långsam, så att det blir stötigt när det är mycket snabba variationer i underlaget. Istället för att mjuka upp dämparen med lägre tryck eller mindre dämpning så kan det då vara smart att bara backa av returdämpningen.

Ser att det är ett par månader sedan du postade, hoppas du fått ordning på det. Det är lite av en lärokurva, men om man vågar ratta mycket på relagen så fattar man efter ett tag vad som passar ens stil och önskemål. Det är inte lika för alla, och går en hel del smak och tycke i saken efter hur man kör och vad man gillar.

Senast ändrad:
Jamen så klart, det borde jag gjort.? Tack för utförlig kommentar! Jag sänkte trycket så jag fick en bättre känsla. (SAG blev då för högt enligt skalan). Men jag har cyklat en del nu och åker oftast en slinga som bitvis är ganska stenig utför och rejält ”bumpig” på andra håll. Det har funkat bra tycker jag, vid några tillfällen har fjädringen tryckts ihop rejält men jag upplever inte att den bottnade. Det är även en sträcka med rätt många rötter tvärs för och det är bara att ”elda över”.

Det är, (förstås), fortfarande jag som är begränsningen och är jättenöjd med min cykel. Finns massor att lära och jag har inte full koll på inställningarna men eftersom det funkar har jag inte skruvat så mycket mer. Dämpningen känns bra både fram och bak. Returdämpningen tror jag är ok, har liksom inga referenser men det är ju enkelt att testa sig fram mer än jag gjort hittills.

Grymt kul är det i vart fall att cykla, och det är ju viktigast. ?

Tillbaka
Topp