MTB i NV-Skåne: bra eller anus?

SIE

Aktiv medlem
Hej Bullen.

Efter 20 år i Göteborg är det dags att påbörja återvandringen till Skåne. Från och med i sommar/höst kommer vi bo strax norr om Ängelholm. Livets skede etc.

Jag är ett fan av att gräva där man står. Bor man i Sälen ska man åka skidor. Bor man på Jamaica ska man röka gräs. Bor man i Göteborg och har 1 km till Änggårdsbergen och 5 km till Delsjön/Lackarebäck så är det lämpligt att cykla gubbduro och springa trail.

På kommande bostadsort kommer hobby-biten lösa sig galant. När det blåser kan jag surfa, jag har inget emot att slippa de eviga Göteborgsbackarna vad gäller löpning, och i samband med en skada i höstas har jag doppat tårna lite i landsvägscykling, i brist på att kunna rycka i mtb-styre. Ser redan hela Bjärehalvön som en fin potentiell ”spelplan” att utforska, precis utanför den blivande dörren.

Men trailhojen? Har en Spectral 150 AL som enligt min smak är perfekt för Göteborg.. men Skåne? Jag kommer ha Vallåsen 30 minuter bort med bil, men som ren parkhoj känns den ju som slangbella i en pistolduell och 30 min bort är inte att ”gräva där man står” enligt mina mått. Och ärligt talat, det sög verkligen att vara skadad under en längre period, och då jag är typen som alltid kör på gränsen av min (låga) förmåga så vete fan om jag det ligger i mitt intresse att bli ”park rat”. Ok att man tar en risk varje gång man kliver ur sängen, men att talanglöst bomba DH regelbundet känns ändå som en ökande faktor.

Så: behålla Spectralen och känna sig klumpig på 5km XC-slinga i Kronoskogen, stundvis vara underbiked vid tillfälliga besök på åsen, och kanske vara lagom på Kungsbygget? Eller sälja den och köpa ngt DC-aktigt som dessutom håller mig borta från Vallåsens stök och hopp? Eller bara sälja skiten och inte köra MTB alls, för utöver Vallåsen finns ingen bra MTB-cykling i NV-Skåne (eller?). Vad säger folket?

Senast ändrad:
Bodde på Åsen förr förra sommaren. Jag säger DC (+(trampbar)DH). Finns mycket fint gärna kombinerat med lite grus. Mycket slag behövs inte om det inte är specifikt vallåsen eller västersjön och det låter som du inte vill det alls så stryk stor cykel.

Bodde på Åsen förr förra sommaren. Jag säger DC (+(trampbar)DH). Finns mycket fint gärna kombinerat med lite grus. Mycket slag behövs inte om det inte är specifikt vallåsen eller västersjön och det låter som du inte vill det alls så stryk stor cykel.
Tackar för input. Hur ser det ut med snälla typ blåa stigar på åsens södra sida?

Tackar för input. Hur ser det ut med snälla typ blåa stigar på åsens södra sida?
Kan inte ge heltäckamde svar men norr om Västersjön finns endurostigar (i mitt tycke grymma men ganska "släta"+svårare features) men det är även mängder med gamla körvägar så det går bra att undvika stupen och få fin bokskog. Trollabäcken norr om Rössjön är fint och går att hikea upp till grusväg om man inte vill vända.
Skåneleden var på vissa ställen på åsen helt igenväxt vilket förvånade då jag hört debatt om att den slits för mycket, men inte där tydligt. De bitar Skåneled jag cyklat runt åsen var bra och lättcyklade.
Kanske något svar iaf.

Utmärkt tillfälle att börja med discgolf. Byggs 2x18 hål i Ängelholm. Plus banan på vallåsen sen innan :)

Utmärkt tillfälle att börja med discgolf. Byggs 2x18 hål i Ängelholm. Plus banan på vallåsen sen innan :)
Gräva där man står var det ja ? Tackar för tips, har en del gamla polare i krokarna som är entusiastiska utövare om jag inte minns fel.

Edit: Är Valhall Disc Golf Park nybygget? Det blir typ inom cykelavstånd.

Senast ändrad:
Det finns mer än parken men får man inte säga i det här jävla....
Verkar vara mycket aktivitet men knäpptyst på happy.
Ska se om jag kan gräva upp lite info.
Skånes egen rallykung vet säker mer än jag.

Det finns mer än parken men får man inte säga i det här jävla....
Verkar vara mycket aktivitet men knäpptyst på happy.
Ska se om jag kan gräva upp lite info.
Skånes egen rallykung vet säker mer än jag.
Vafalls, trodde spot-sekretess var reserverat för surfarna?
Edit: Antar att slitage är ett giltigt skäl att hålla vissa spots under radarn.

Scouta åsen från väst till öst medelst grushoj och/eller vandrarkängor kan ju bli ett belönande projekt i sig.

Senast ändrad:
Vafalls, trodde spot-sekretess var reserverat för surfarna?
Edit: Antar att slitage är ett giltigt skäl att hålla vissa spots under radarn.

Scouta åsen från väst till öst medelst grushoj och/eller vandrarkängor kan ju bli ett belönande projekt i sig.
Går säkert att luska ut från social media. Drar du på strava så ser du snart vilka som ligger frekvent på de segment du stöter på. Stalkar man sen deras rundor så hittar man snart segment som strava gömt långt ner under alla alogoritmer.

Jag tycker västersjöns enduroslingor är riktigt fina (är väl 7-8 nedfarter som körs mycket), personligen tycker jag de är bättre/roligare än både Kungsbygget och Vallåsen, men det är ju inga problem att köra på Vallåsen med en spectral 150, går förstås lite långsammare än en ren dh-cykel. Xc-cykling tycker jag är svårare att hitta på Hallandsåsen, antingen blir det skogsmaskinsvägar eller skåneleden förutom kortare snuttar stig här och där. Beror väl på att det inte är så mycket folk som rör sig där, på gott och ont. Kronoskogen är rätt begränsat tycker jag, bra till intervallträning på kvällarna (om man gillar sånt) men inte så mycket mer. Det finns väl nån xc-slinga vid Hålehall också har jag för mig?

Landsvägscykling finns hur mycket som helst, både väster och öster om E6 och vattensport finns det också gott om.

Finns gott om (XC) cykling på och omkring Hallandsåsen. Inte mycket som är uppmärkt tyvärr.
Skåneleden funkar bra, det blir en del grusväg och t.o.m. asfalt ibland men en hel del fina stigar också.
Hålehall ovanför Förslöv har tre markerade vandring/löpnings-leder som går bra att cykla.
Vid Vallåsens värdshus i Våxtorp finns en fin XC-led vars förlängning sträcker sig upp till Vallåsen Bike Park. (https://www.vallasensvardshus.se/aktiviteter.html)
Buktenbanan i Mellbystrand 11km XC-led, i Norra Skummeslöv finns en kort, men fin led. (https://visitlaholm.se/poi/mtb-leder-vid-kusten/).
Finns mycket skogsväg/stig i området kring Västersjön och Rössjön.
Finns några "vandringsleder" ;-) i Båstad kommun också Sinarpsleden, Axelstorpsslingan.
Finns lite annat på G i Båstad Kommun med.

Länktips i området:
Bukten MTB cykelklubb i området: https://www.svenskalag.se/buktenmtb
Båstad MTB på FB: https://www.facebook.com/groups/954989794575469

Landsvägscykling finns det hur mycket som helst, finns en anledning att halva Danmark hänger här på sommaren. :-)

Cyklar du 5 km asfalt inåt land till Munka, så har du sen skog med stigar både österut bortåt Örkelljunga samt norrut mot sjöarna, Åsen och Bjäre.
Gå med i FB-grupperna som Jon förslog samt även "Engelholscyklisterna" om du vill hoja landsväg.

Glider off-topic på mig själv, men var på snabbvisit i helgen och i brist på tid att leta stigar så testade jag landsvägarna med för ändamålet lämplig cykel.

6670185F-6AFE-4D89-8ABB-3C344776D2E6.png

Nötte Backar var kämpigt för en ovan, men vackra vyer över de välmående lannskaped var det inte ont om. Är det lagstadgat med Rapha-tröja, det hade alla jag mötte? Hursomhelst, fin runda och fina tröjor.

Glider off-topic på mig själv, men var på snabbvisit i helgen och i brist på tid att leta stigar så testade jag landsvägarna med för ändamålet lämplig cykel.

Visa bilaga 627279

Nötte Backar var kämpigt för en ovan, men vackra vyer över de välmående lannskaped var det inte ont om. Är det lagstadgat med Rapha-tröja, det hade alla jag mötte? Hursomhelst, fin runda och fina tröjor.
Jag cyklade där idag med Raphatröja. Posta strava så får vi jag se om vi passerade varandra.

Hehe nä Rapha e inte nödvändigt, men jag mötte en lvg-”cyklist” på banvallen(cykelbana) utan tröja med Bib-shorts häromdagen. ?
Nötte backe är inte den bästa vägen i området, tvärtom mycket trafik och ingen plats för cykeln. Välj de mindre vägarna på åsen.

På förekommen anledning: BMX-banan på Södra Utmarken, är den förbehållen klubbmedlemmar eller får man godtyckligt leka pumptrack med sin FS där?

På förekommen anledning: BMX-banan på Södra Utmarken, är den förbehållen klubbmedlemmar eller får man godtyckligt leka pumptrack med sin FS där?
Menar du BMX banan i Sibirien (Den stora BMX banan i Ängelholm som det körs WC BMX på) så får man inte leka där. Men man får vid valda tillfällen vara med på "prova-på" träning och det är kul! Då får man låna riktig cykel och all utrustning.
Det finns (kanske fanns numer) en BMX bana i Munka-Ljungby. Nu är det några år sedan jag var där men då var den ganska övergiven och om ingen förbarmat sig över den så anar jag att den återgått till naturen...

Jag och sambon överväger husköp runt hjärnarp och försöker se hur bra det är med stigar / folk att cykla med. Är där någon aktivitet i området fortfarande? Hittar mest gamla trådar på ämnet. Ute efter blandad stigcykling/xc etc.

Välkommen till Hjärnarp. Här finns mycket stigar, slingor och natur att cykla i. Fina rundor runt sjöarna,
Vi har en Facebook grupp som heter Båstad MTB där vi bjuder in till cykelturer. Mycket av turerna är runt, i närheten av Hjärnarp.

Välkommen. Från Hjärnarp har du inte jättelångt till kusten, lättcyklat men fint längs havet. Kullaberg är inte direkt på cykelavstånd men väl värt resan, skånes bästa stigcykling tror jag. Nv skånsk bild från i söndags.
1000041503.webp

Här finns gott om cykling (MTB, Lvg, Gravel, BMX t.o.m. en Trialklubb i Laholm)
Hallandsåsen har mycket cykling, gå med i FB-gruppen "Båstad MTB" som Per-Axel skriver och häng med på cykling, inte så mycket som är märkt så man behöver lära sig att hitta.
Skåneleden är märkt och funkar fint att cykla på , visa hänsyn till andra på leden.
Det är nära till Vallåsen och Kungsbygget om man vill cykla mer utförsorienterat.
Cykelklubb i närheten: Bukten MTB Laholm/Båstad https://www.svenskalag.se/buktenmtb
I Våxtorp finns en inomhus BMX-hall https://vallens-sateri.se/bmx-hall
I Ängelholm finns en BMX-klubb. https://ebmx.se/
Välkommen till Hallandsåsen

Tillbaka
Topp