Trek remedy 8 29" 2022 - L

Donny

Medlem
Sitter med fingret över köpknappen och försöker mota köpfrossan.
Gör jag bort mig om jag köper en sån? Finns för 33000.
Jag väger något över 100 kg, kör ffa bike park och är sugen på heldämpad då jag är less på att studsa omkring med bakvagnen så fort det är lite fart och stenigt.

185 cm lång med 79 cm taxben vilket gör att jag ofta känner att cyklar är för korta. Osäker på om reachen är ok i strl L, eller om jag måste gå upp till xl pga att det mest av min längd sitter i överkroppen.

Har jag missat ett uppenbart bättre alternativ?

Tack på förhand!

Hej!
Här står det 29", men jag har sett framför allt 27,5"...
Kanske är cykelkraft som skrivit fel i spec? Jag har dessvärre begränsade möjligheter att testa en massa olika cyklar, men inbillar mig att längre reach kommer flytta bak tyngdpunkten.
Det står 27.5 i texten? Du får nog kolla på trek istället för cykeltrafik.
Kom det en ny remedy när nya slash kom? Annars är den rätt gammal

2023 års Remedy har väldigt kort reach men eftersom även STA är enligt 2018 års mode så finna det ändå lite plats när man sitter ner. Dock inte tillräckligt om man har korta ben (enligt mig som har korta ben)

Svårt, som vanligt. Särskilt när man som jag inte har testat så många olika cyklar och inte är helt inne på olika geometrier. Fuel Exen verkar ju ha mer reach vid samma storlek på ram, det kanske får bli en sån istället, om ingen kommer med motkandidater. Enklast och bäst blir nog att åka upp till Stockholm och faktiskt testa hur de känns.

Håller med om att den har kort Reach (ramlängd är Treks benämning på det måttet).
Nu har du kanske fastnat för den modellen, men det finns andra cyklar som är längre i förhållande till sadelrörets längd, tex denna som i storlek Large har samma sadelrörslängd som storlek M/L på trek, men 5 cm längre reach/ramlängd.

Glömde länk: https://www.commencal-store.co.uk/clash-origin-dark-slate-2022-c2x35167213

Svårt, som vanligt. Särskilt när man som jag inte har testat så många olika cyklar och inte är helt inne på olika geometrier. Fuel Exen verkar ju ha mer reach vid samma storlek på ram, det kanske får bli en sån istället, om ingen kommer med motkandidater. Enklast och bäst blir nog att åka upp till Stockholm och faktiskt testa hur de känns.

Fuel EX (sannolikt både ram samt komponenter) är inte lika kraftig som Remedy, så kommer inte vara lika lämplig för bikepark. Bättre då att kolla på Slash (visserligen 29") som kanske är längre i ramen.

Fuel EX (sannolikt både ram samt komponenter) är inte lika kraftig som Remedy, så kommer inte vara lika lämplig för bikepark. Bättre då att kolla på Slash (visserligen 29") som kanske är längre i ramen.
Jag har kikat på Slash, och har absolut inget emot 29", tvärtom. Däremot så ramlar det ju iväg i pris ganska raskt :\ Jag är som sagt ganska tung så det känns rimligt med mycket slaglängd och kraftigare bygge. Trek öht har någorlunda hög weight limit.

Håller med om att den har kort Reach (ramlängd är Treks benämning på det måttet).
Nu har du kanske fastnat för den modellen, men det finns andra cyklar som är längre i förhållande till sadelrörets längd, tex denna som i storlek Large har samma sadelrörslängd som storlek M/L på trek, men 5 cm längre reach/ramlängd.

Glömde länk: https://www.commencal-store.co.uk/clash-origin-dark-slate-2022-c2x35167213
Den där verkar ju schysst! Verkar vara liknande komponenter som på den Trek Remedyn jag hade hittat också.

Den där verkar ju schysst! Verkar vara liknande komponenter som på den Trek Remedyn jag hade hittat också.
Förtydligande när det gäller Clash L vs Remedy M/L, Clash är alltså ca 5 cm längre när man står upp, och ca 3 cm längre när man sitter ner. Detta då sadelrörets vinkel är lite brantare på Clash.

Samt, observera att just den jag länkade till inte har någon dropper stolpe. De lite dyrare versionerna har det.

Tillbaka
Topp