[Byggtråd?] - Att bygga cykel, en eventuellt lång byggtråd

Det där shimano veven var inte snäll i ögonen.. ?

Synd att campa gruppen inte lira, du kan inte få ordning på den? Den hade verkligen gjort sig fint!
Nej den jäveln skulle bort med campa gruppen, men nu tog bygget en eventuellt tillfälligt annan väg och gick Shimano 105 varvet runt!

Jag ska försöka fixa reglaget och självsäkert och utan att faktiskt veta säger jag att det kommer lösa sig. Men det blir nog till Edge volym 2. Då tillsammans med en overhaul av coolfiber på cykeln!

Läste en gång att en del proffs på den tiden hellre använde XT än XTR för XTR höll sådan finish och kvalitet att det kändes lite som ett helgerån att slita på dem. Det går ju nu ibland att hitta XTR-komponenter från 90-talet till åtminstone något så när överkomliga priser och jag har varit sugen men jag undrar om inte jag skulle känna samma, XTR då var i en klass för sig :)
Så du menar att rulla ut den på nysaltade gator och sen doppa den i snön skulle göra ont i ögonen på proffsen?

Det är oavsett en väldigt fin växel och funkar galant som singlespeed också!

Jag pratade igår om att man kanske skulle ha en cykel för vinter, salt och skit så resten som får slippa det, om jag gjort så kommer nog min XTR leva för evigt!

En liten uppdatering i allt byggande, jag börjar bli färdig och det känns bara skönt! Stundvis är det skönt och härligt men nu vill jag ha ordning på saker och ting!

Dagordningen lyder:
1 - Miyata ValleyRunner
2 - GT Edge
3 - Genesis Croix de Fer
4 - Överigt som behöver avhandlas

1 - Miyata ValleyRunner
Som förra inlägget löd så rullar cykeln, i dagarna har jag monterat skärmar och bakskärmen sitter som en schmäck, något som är irriterande och härligt på samma gång är att jag lärt mig grejer, saker jag borde tänkt på och gjort annorlunda, men resultatet blev enligt mig bra, inte fantastiq, men good enough!

I bryggan mellan sadelstagen satte jag en nitmutter som fästpunkt, vid BB gjorde jag inte det, men det är lätt åtgärdat och kommer nog inte göras på ett bra tag! Dock borde jag montera L-järnet bak mot sadelröret istället för ut i fria luften!
Fram är där jag inte blev helt nöjd! Diametern på skärmen var större än bak och det var ett meck med att minska den, gjorde så gott jag kunde men det blev ändå en keps framåt. Kepsen döljs rätt bra av väska och rack så det får vara bra så!

Först var utväxlingen för lätt, sen ändrade jag och då blev den för tung, kom inte upp för backen hem i snön och nu lägger jag mig mitt i mellan!
8CCB8530-7C17-404E-BC80-0788ED21C020.jpeg
714AE826-9CCB-47BB-BF5F-7C69799E1E6C.jpeg3E4F2A0F-59E5-4423-A9F6-93DE73AB7385.jpeg

Igår var det mekkväll i en cykelbutik nära någon, när jag som ni ser tänker så det knakar och försöker lösa något tog Valdemar en go bild.
F5EC56DA-9A51-45FD-AD27-337CF185DDA2.jpeg

2 - GT Edge, en känslomässig bergochdalbana.

Älskar cykeln, vill pimpa den med koolfiber, blev inte så just nu pga finansiella bekymmer och andra prioriteringar (läs punkt 1 & tänk Cannondale Hooligan)

Men jag fick hem en campa grupp, montera av Shimano 600, på med campagruppen, inse efter lite bök att campagruppen är paj och behöver fixas, av med den och på med en Shimano 105 2x10 grupp. Bytte från 46cm Hwy One styre till 42cm Nitto 151, det blev ju jäkligt bra! Inte fullt så fint som jag vill, men det kommer nog en volym 2 kring denna cykel! De enda svarta bromsar jag har är Campabromsarna så de får det bli, dock har ju Shimano vajersläpp på bromsen och campa i reglagen, bra vore det med campa reglage och Shimano broms då, men nu är det så och jag ska inte göra det lätt för mig!

Ni får nöja er med bilder från köket, GTn åker ej i vinter, snö, salt och skit!
06411974-0BA1-407C-8579-F21EFB13712F.jpeg

C0CFB258-FA52-4421-A056-7E76CAFF0E10.jpeg
image.jpg

3 - Genesis Croix De Fer.

Racket plockade jag av och satte där de ska vara, på Miyatan. Så den är rätt fri från stök nu. Jag har dock insett att breda styren med flare är inte så nice om man inte cyklar rough-rough vilket jag inte gör så värst ofta och om jag gör det tar jag cykeln över axeln à la Ronnie Romance.
Så styret behöver jag se över, tips på compact styren runt 44cm tas gärna emot!

Växelörat är mjukt som ett lakritssnöre, som mammas skaft på hennes golfklubbor!
@n3wton riktade förra veckan mitt öra och ställde in växlarna. Vi cyklade sen en bit med så nära perfekt växling jag någonsin kommer komma. Tisdagen kom med snö och jag cyklade till jobbet, verkligen sista metern innan jag var på jobbet halkade jag, väldigt försiktigt och la cykeln ned åt höger och nu är växeljäveln sne igen.. Jag ber här med N3wton titta på det igen och se om det faktiskt är växelörat som är snett eller vad som sker!

image.jpg

image.jpg

4 - Övrigt som behöver avhandlas

Jag konstruerade ett verktyg för nitmuttermontage. En hållare för lampa till pelagoracket med lite krympslang. Betyg, 9/10.
E590CE91-C02F-47D2-B2BD-B4F1E0426D1F.jpeg

Bifogar några fler bilder. Sätt inte ett sprollans bort i fingret!

Bilagor

• 76C65D52-CBA1-47BC-BA4E-A81369241E74.jpeg
    76C65D52-CBA1-47BC-BA4E-A81369241E74.jpeg
    417.2 KB · Besök: 106
  • D2D5776C-88B3-4793-92DF-F0408AFF0E86.jpeg
    D2D5776C-88B3-4793-92DF-F0408AFF0E86.jpeg
    629.7 KB · Besök: 110
  • F68362CC-AE50-42FB-B668-1B5DC23C1F83.jpeg
    F68362CC-AE50-42FB-B668-1B5DC23C1F83.jpeg
    582.2 KB · Besök: 110
  • E788F1B7-8452-4DC5-9693-63102341A2EC.jpeg
    E788F1B7-8452-4DC5-9693-63102341A2EC.jpeg
    496.3 KB · Besök: 119
  • 0AA28703-DD2F-46A3-862B-AD221E09B060.jpeg
    0AA28703-DD2F-46A3-862B-AD221E09B060.jpeg
    771.2 KB · Besök: 111
  • AD97BA86-1072-45F8-921A-C235AB618D3D.jpeg
    AD97BA86-1072-45F8-921A-C235AB618D3D.jpeg
    478.2 KB · Besök: 158
  • image.jpg
    image.jpg
    458.5 KB · Besök: 157
Herrjösses så mycket fint!
Gillar också where-is-waldo-bilden från cykelverkstaden, hur många människor ser du i bilden osv.

Stoligt!

ValleyRunnern ger bra inspiration för mina funderingar kring projekt.

Hur upplever du sittställningen och geometrin i framändan med bockstyre?

Stoligt!

Super, inspiration är gött! Kika bilden längre bak i tråden på en Muddy Fox som var min inspiration hit!

Jag tycker ställningen är nice, rätt lång men funkar bra för mig! Dock så är reglagen väldigt osköna, smala och stenhårda! Måste göra något åt de!

Stoligt!

Nu lindade jag en rätt tjock linda under hooden, genast skönt! Vet dock inte om man får göra så.. Sen måste det gå längre upp på reglaget än vad jag nådde nu!

Bilagor

• 4E09D190-06E0-4D35-A273-FD8C07091F6E.jpeg
    4E09D190-06E0-4D35-A273-FD8C07091F6E.jpeg
    602.6 KB · Besök: 99
  • 05D85023-3DA7-4A55-AA17-547FF75B2C51.jpeg
    05D85023-3DA7-4A55-AA17-547FF75B2C51.jpeg
    598.2 KB · Besök: 109
Haha ja det känns som det absolut lättaste sättet! Har du något direktnummer till ex vaktmästaren där så min order kan ta en omväg och inte bara bli dyr, utan också kan ta lång tid? ⭐

För att tala allvar om fjädern så har @Valdemar en campa-kran som han skickat bilder till, sen har jag fått tips om racerdepån som kanske kan hjälpa mig!

Finns säkert ett ”nattskift” där som säljer lika bra fjädrar men till halva priset på tradera också vet du ;)

Finns säkert ett ”nattskift” där som säljer lika bra fjädrar men till halva priset på tradera också vet du ;)
Haha som coolfiber-fabrikerna i Kina, printar ett gäng åt Specialized under dagen och ett gäng åt Ebay på natten! ?

Jag fick tag på racerdepån som skickar mig en hållare och två fjädrar på måndag, succé!

Super, inspiration är gött! Kika bilden längre bak i tråden på en Muddy Fox som var min inspiration hit!

Jag tycker ställningen är nice, rätt lång men funkar bra för mig! Dock så är reglagen väldigt osköna, smala och stenhårda! Måste göra något åt de!
Ja Myddy Foxen är riktigt go! Finns ju en hel del fina byggen där på Bikepacking

Själv vill jag ha moderna reglage och kompakt styre, stamm får jag nog anbassa med en kort variant.

Ja Myddy Foxen är riktigt go! Finns ju en hel del fina byggen där på Bikepacking

Själv vill jag ha moderna reglage och kompakt styre, stamm får jag nog anbassa med en kort variant.
Visst! Men du såg Jonatans Specialized, den kör ju moderna reglage och allt, tror det är vägen att gå eventuellt bortsätt ifrån bromsarna, han säger att de bromsar bra men jag tror ändå för känslans skull rätt pullratio är bra! Jag har en 50mm SR stam jag kan göra mig av med för en struntsumma, dock är den 25.4mm och vad jag vet nu vid detta tillfälle är att det verkar finnas 3 styren, Soma Hwy One, Nitto 151 och Deda Piega. Runt 130/75 allihopa!

Om du vill igen så har jag en SR stam som det sitter ett 46cm Soma Brevet, det liknar Nitto Randonuer(stavning), de är 130 djupt i bocken, 75mm reach, men har en sväng upp från stamfäste till toppen av bocken, även den kombon kan du få för en struntsumma eftersom du bygger så fint! ?
Det ovan är de som sitter på min Miyata, jag har ett Hwy One som kommer hamna där och jag orkar inte böka med att få loss stam från styre!

Visst! Men du såg Jonatans Specialized, den kör ju moderna reglage och allt, tror det är vägen att gå eventuellt bortsätt ifrån bromsarna, han säger att de bromsar bra men jag tror ändå för känslans skull rätt pullratio är bra! Jag har en 50mm SR stam jag kan göra mig av med för en struntsumma, dock är den 25.4mm och vad jag vet nu vid detta tillfälle är att det verkar finnas 3 styren, Soma Hwy One, Nitto 151 och Deda Piega. Runt 130/75 allihopa!

Om du vill igen så har jag en SR stam som det sitter ett 46cm Soma Brevet, det liknar Nitto Randonuer(stavning), de är 130 djupt i bocken, 75mm reach, men har en sväng upp från stamfäste till toppen av bocken, även den kombon kan du få för en struntsumma eftersom du bygger så fint! ?
Det ovan är de som sitter på min Miyata, jag har ett Hwy One som kommer hamna där och jag orkar inte böka med att få loss stam från styre!
okej, wow. Tack för erbjudandet! Jag ska ha det i åtanke om det blir aktuellt.
Har cyklat många mil med ett Rene Herse Randonneur styre, gillar det stuket på styre, väldigt bekvämt.
Nitto gör nog många olika 25,4 styren brandade som Rene herse, Crust och Simworks.

Haha som coolfiber-fabrikerna i Kina, printar ett gäng åt Specialized under dagen och ett gäng åt Ebay på natten! ?

Jag fick tag på racerdepån som skickar mig en hållare och två fjädrar på måndag, succé!

Älskar den typen av butiker! Den i falköping? Var där och köpte mina första cykelkläder. Fina minne.

Älskar den typen av butiker! Den i falköping? Var där och köpte mina första cykelkläder. Fina minne.
Yes box! Han jag pratade med som jag dumt nog inte kommer ihåg namnet på var en riktigt stjärna i sig, sen hade han full koll på allt och även alla grejer! 10/10! ⭐

Jag pratade igår om att man kanske skulle ha en cykel för vinter, salt och skit så resten som får slippa det, om jag gjort så kommer nog min XTR leva för evigt!
Jag har en sådan, vattenledningrör till trots gillar jag den starkt, samma körställning och tåliga men lättrullande Marathon, rostfria skärmar och fälgar och fast monterat lås, i princip lika bra att cykla på som mina fincyklar.

Jag har en sådan, vattenledningrör till trots gillar jag den starkt, samma körställning och tåliga men lättrullande Marathon, rostfria skärmar och fälgar och fast monterat lås, i princip lika bra att cykla på som mina fincyklar.
Ja haha men det är ju det sistnämnda som är grejen! Fincykel eller saltcykel, båda kan vara fina!

Jag vill ha en stuga i skogen 1km från en sjö med några härken till cyklar, en Miyata med som du har, vattenledningsrör, någon alu cykel typ en Dale med misshandlad ram och Technomic stam och lättrullade stx nav! Ett fint härke man kan länga över benet med badbyxor på och rulla ner för backen till sjön!

Ja haha men det är ju det sistnämnda som är grejen! Fincykel eller saltcykel, båda kan vara fina!

Jag vill ha en stuga i skogen 1km från en sjö med några härken till cyklar, en Miyata med som du har, vattenledningsrör, någon alu cykel typ en Dale med misshandlad ram och Technomic stam och lättrullade stx nav! Ett fint härke man kan länga över benet med badbyxor på och rulla ner för backen till sjön!
Haha, nu måste det ha blivit något missförstånd, mina Miyata är mina fincyklar som jag är minutiöst rädda om. Vattenledningsrörcykeln är en Monark tioväxlad, egentligen är jag rädd om den också men den kan jag ganska lätt hitta igen om den skulle komma bort eller oåterkalleligt gå sönder .

Nu har det hänt lite grejer, de går sakta men säkert framåt!

Miyatan saknar numera bara växelreglage, jag har spanat in Rivendell Silver2 då de är fina och har en sån oindexerat-indexklick vilket känns som en jäkla grej. Inte för att jag någonsin testat men jag tänker att få respons mer än kedjan lätt gnuggar på grann-klingan känns som en skön sak!

@n3wton har i sedvanlig ordning varit med sina tassar och styrt upp saker och ting jag själv inte löser, förra gången justerade han bakskärm så det blev raka stag och en sjysst passform, tack för det!
Igår fick jag se gården och gårdens verkstad, då tog han i med hårdhandskarna och bände till pakethållaren, rostfri som man utan nervositet skjutsar 80+kg @n3wton på till uppfarten, bombsäker är den.

Även så fixade han till fästena för randoväskan så den satt som den skulle. Som jag skrev i en annan tråd nära dig, alla borde ha en vän som han!

Jag har bytt styrlager och maskinlager är bättre än ickemaskinlager, så är det nog bara!

Men trots allt, det är en cykel som tar mig genom vilken apokalyps som än kan komma, pandemi eller krig. Detta är cykeln.

FC10CF92-9BCF-47BF-9BB0-70F750E8E54C.jpeg

GTn är också snart helt färdig, eller den är färdig men jag vill ha på Record gruppen på den då coolfiber är snabbare än alu, ungefär som rött mot blått. Rött är snabbare!
Men grejen är nu att jag har inget hjul som tar campa kassett och innan jag börjar bli avlönad igen så verkar det inte finnas massor av dineros för nytt hjulpar.. Så jag tänker i lösningar snarare än att ha det som nu funkar!

Till detta, det verkar inte finnas någon kassett som passar en vanlig Shimano-body.. MEN det finns något som heter shiftmate som ändrar cabeldragning och på det viset skulle jag under ett tag kunna köra mina fina campa reglage, framväxel, shimano 105 bakväxel & vevparti. Är det en bra idé, har någon testat dessa?

Senast ändrad:
Många första idag! Men kortbent, backar, vägs och isch jungfrufärd!

Jag har inte mycket erfarenhet av lvg cyklar men hallå va rapp den är i mina mått mätta! Knäna tänkte jag inte en sekund på och förra året fick jag snabbt ont, speciellt när jag var kall! Idag var det halvt oregn och halvt regn, runt 7 grader och ingenting! Cyklade inte så långt men men anyhow goda nyheter!

Sen ang vikt, jag cyklade förbi sportson och vägde cykeln, 9.15kg som den är på bild! Jag visste inte vad jag skulle förvänta mig men under 10 kändes bra, för vad det är värt! ?

Nu när jag börjat tänka på vikt också.. Vart tappar man mest vikt? Att föreslå min mage, det går inte, vägt mellan 79 & 83kg sen 2015 så där verkar det inte hända mycket!
A42E9287-85B5-4E8E-AB71-A23652DD3B11.jpeg

Tråkiga grejer här långt nere, växlarna som @n3wton ställde in får betyg 4/10. Delvis är det såklart Jonatans fel men framförallt så hoppar kedjan på kassetten, kedjan är ny, kassetten är ej så jag tänker att det är problemet? Kedjan ska enligt Shimano vara rätt längd med storstor+2/3 beroende på hur ändarna möts!

Allt gott!

Många första idag! Men kortbent, backar, vägs och isch jungfrufärd!

Jag har inte mycket erfarenhet av lvg cyklar men hallå va rapp den är i mina mått mätta! Knäna tänkte jag inte en sekund på och förra året fick jag snabbt ont, speciellt när jag var kall! Idag var det halvt oregn och halvt regn, runt 7 grader och ingenting! Cyklade inte så långt men men anyhow goda nyheter!

Sen ang vikt, jag cyklade förbi sportson och vägde cykeln, 9.15kg som den är på bild! Jag visste inte vad jag skulle förvänta mig men under 10 kändes bra, för vad det är värt! ?

Nu när jag börjat tänka på vikt också.. Vart tappar man mest vikt? Att föreslå min mage, det går inte, vägt mellan 79 & 83kg sen 2015 så där verkar det inte hända mycket!
Visa bilaga 614793

Tråkiga grejer här långt nere, växlarna som @n3wton ställde in får betyg 4/10. Delvis är det såklart Jonatans fel men framförallt så hoppar kedjan på kassetten, kedjan är ny, kassetten är ej så jag tänker att det är problemet? Kedjan ska enligt Shimano vara rätt längd med storstor+2/3 beroende på hur ändarna möts!

Allt gott!
Kul att du utforskar racercyklingen! Det blir mer senare i vår kan jag lova. Herrejävlar vad jobbigt du kommer ha det när jag drar på med 50-11!*

*Referens till närliggande tråd - ironi gör sig bäst på internet!?

Gällande växelprestandan: Hur var det nu igen, tog vi av kedjan och ställde ändlägen, riktade växelörat och kollade upp var det där lilla glappet i bakväxeln kom ifrån eller struntade vi i det...? Någon sa något om något gällande att kapa höljen med avbitartång också...?

Jag tycker vi gör ett omtag på växeljusteringen så det blir ordning!

Och gällande knäont: kortkort i kyla säga vara en dålig grej för knän.?

Knäna är inget att leka med. Cyklade en femmilare i början av vintern när det var minusgrader och blåst med för tunna byxor och fick en inflammation i ett knä. Har efter det kört med dubbla vinterbyxor hela vintern för att garantera att knäna håller sig varma och det är först nu efter fyra månader det knäet känns helt hundra igen.

Har inte så mycket text i mig, men en liten uppdatering.
Fredag - Köpte nytt hjulpar
Senare samma fredag - cykla
Lördag - cyklade längre
Senare samma lördag - en eker på gamla hjulpar gick
Söndag - fullt upp med livet
Måndag - byta hjul och inse att bromsarna inte ”öppnar” tillräckligt för nya hjulen + sprollans klossar.. suck..

Vad gör man, sandpapprar ner klossarna?
CA5F838C-9AE8-426F-96CF-6ED122A84443.jpeg

Sen kommer det nog bytas grupp på den blå, kom över en rätt sjysst grupp som jag tror passar fint! Bortse från vevpartiet, de hamnar någon annanstans!

07FC3B8C-5CCE-42DD-8316-28C026A4C822.jpeg

Lite om Genesis, den har fått en nya gaffel och bantat strax söder om kilot!

image.jpg

Har även sålt båda mina Cannondale, letar numera efter en Caad10 i strl 58/60. Hojta om du sitter på en ?

Allt gott!

Herregud. Det där kommer bli fruktansvärt fint ??

Angående bromsarna så vettefan. Funkar det inte att få in hjulet alls, eller att det inte går att ”stänga” den sen?

Har inte så mycket text i mig, men en liten uppdatering.
Fredag - Köpte nytt hjulpar
Senare samma fredag - cykla
Lördag - cyklade längre
Senare samma lördag - en eker på gamla hjulpar gick
Söndag - fullt upp med livet
Måndag - byta hjul och inse att bromsarna inte ”öppnar” tillräckligt för nya hjulen + sprollans klossar.. suck..

Vad gör man, sandpapprar ner klossarna?
Visa bilaga 621788

Sen kommer det nog bytas grupp på den blå, kom över en rätt sjysst grupp som jag tror passar fint! Bortse från vevpartiet, de hamnar någon annanstans!

Visa bilaga 621792

Lite om Genesis, den har fått en nya gaffel och bantat strax söder om kilot!

Visa bilaga 621791

Har även sålt båda mina Cannondale, letar numera efter en Caad10 i strl 58/60. Hojta om du sitter på en ?

Allt gott!
Jag har sandpapprat klossar förr, funkade bra. Därmed inte sagt att det är det korrekta tillvägagångssättet...

Herregud. Det där kommer bli fruktansvärt fint ??

Angående bromsarna så vettefan. Funkar det inte att få in hjulet alls, eller att det inte går att ”stänga” den sen?
Jaa den ser så jävla ball ut med de nya hjulen imo!

Det är en perfekt fit om det inte skulle handla om bromsar, de går in men ligger emot..

Vi bågfilade ju av mina bromsgummin en annan dag så lite sandpapper på dina lär vara funkis!

De där Koolstop Thinline är annars en bra lösning på problemet tror jag, men det kan du ju köra på när du slitit ut de befintliga.

Vi bågfilade ju av mina bromsgummin en annan dag så lite sandpapper på dina lär vara funkis!

De där Koolstop Thinline är annars en bra lösning på problemet tror jag, men det kan du ju köra på när du slitit ut de befintliga.
Sant, kan man göra så kan man göra hur som helst. Så länge man är snäll såklart! Men jag handlar 80 papper efter jobbet sen går jag på de, känns dock halvdant att slipa ner 1/3 av ett par klossar för några hundra..

Update, hjälp en trött och stressad mig!

Halva trådlösa gruppen är på, men nu är det konstigheter igen.. Jag har 1 en klämma för framväxel som inte passar, inga klurigheter bara byta eller dremla!

Dock problem nedan:
DT Swiss 240s heter mitt baknav och den huserar vad jag tror heter star ratchet.
När jag bytte body till en för xdr kassett så gick allt bra i handen, men när hjulet sitter i ramen med tryck på endcap så trycker de ihop allt och funktionen med att snurra kassetten bakåt är borta, det är som att alltihopa trycks ihop stenhårt och låser sig. Jag testade byta tillbaka till bodyn för HG kassett och det är nu samma.. Det är som om någonting fattas, fast när jag kollar hur det ska vara är allt i sin ordning?

Utifrån och in:
Endcap
Body
Rättvänd fjäder
Cylinderdistansen (ligger inuti ratchet)
Rättvänd ratchet no1
Rättvänd Ratchet no2
Rättvänd fjäder
7C3E10B8-0846-4D48-89F3-69F08A7CF15A.jpeg

Du saknar nog en bricka.. Den där frågan brukar dyka upp ibland, så svaret finns garanterat här någonstans.

Update, hjälp en trött och stressad mig!

Halva trådlösa gruppen är på, men nu är det konstigheter igen.. Jag har 1 en klämma för framväxel som inte passar, inga klurigheter bara byta eller dremla!

Dock problem nedan:
DT Swiss 240s heter mitt baknav och den huserar vad jag tror heter star ratchet.
När jag bytte body till en för xdr kassett så gick allt bra i handen, men när hjulet sitter i ramen med tryck på endcap så trycker de ihop allt och funktionen med att snurra kassetten bakåt är borta, det är som att alltihopa trycks ihop stenhårt och låser sig. Jag testade byta tillbaka till bodyn för HG kassett och det är nu samma.. Det är som om någonting fattas, fast när jag kollar hur det ska vara är allt i sin ordning?

Utifrån och in:
Endcap
Body
Rättvänd fjäder
Cylinderdistansen (ligger inuti ratchet)
Rättvänd ratchet no1
Rättvänd Ratchet no2
Rättvänd fjäder
Visa bilaga 622327
Aj aj aj. Det där låter inte bra, lika bra att du lämnar över rasket till mig ?

Nä, jag tror som annan nämnde att det är en bricka som fattas. Gick det att snurra innan du bytte body?

Aj aj aj. Det där låter inte bra, lika bra att du lämnar över rasket till mig ?

Nä, jag tror som annan nämnde att det är en bricka som fattas. Gick det att snurra innan du bytte body?
Kom till gbg och hämta härket, jag vill inte se det längre!

Ja då gick de snurra, men när jag rullade så blev kedjan slak och hängde och hade sig? Är det den lilla brickan som ska ligga vart?

Problemet med baknavet är ordnat, en av fjädrarna var lite böjd och ihoptryckt la den sig dubbelt och tog mer plats än vad den fick göra! Fick med mig min LSB sista fjäder, slutet gott allting gott! Nu mot nya ännu ej upptäckta problem!

@wukkaN tyvärr tröttnade jag inte tillräckligt för att skänka dig härket denna gång!

Problemet med baknavet är ordnat, en av fjädrarna var lite böjd och ihoptryckt la den sig dubbelt och tog mer plats än vad den fick göra! Fick med mig min LSB sista fjäder, slutet gott allting gott! Nu mot nya ännu ej upptäckta problem!

@wukkaN tyvärr tröttnade jag inte tillräckligt för att skänka dig härket denna gång!
Ah så det var inte brickan? Försökte googla runt lite men sen så blev det sjukstuga här hemma så allt föll bort. Vad skönt att det ordnades, även om jag gärna hade befriat dig. Får vänta på nästa motgång ;)

Hur går det här egentligen?
Jag tror inte han vågar redovisa sina senaste beslut offentligt..?

Däremot ska det cyklas långt till helgen, om inget oförutsett dykt upp i Moses liv (som det gör ganska ofta)!?
Låter lovande, ge oss mer @Moses95 ?
Jo en eventuell uppdatering inom blir lyckligare av! Men såhär ligger det till nu, kanske ändrar sig om en dag eller till våren men: jag är sjuk så ingen långcykling med @n3wton vilket känns mest tråkigt..
Sen är GTn mestadels såld för den var fin men sen jag testade @n3wton Strael aka modern lvg så kändes GTn ranglig och så kan jag inte ha det, jag siktar efter en riktig räcer. En knuff i rumpan var att jag har varit ledig i 12v precis efter plugg så behöver få lös lite dineros!

Men nu börjar jag snart jobba, det = deg, deg = räcer till sommaren och tills dess bränna grus och skit med min Genesis, den älskar jag och den har fått tillbaka sin stålgaffel! Korsade alperna på den nu i Juni!

Har dock inte bestämt vad jag vill ha och fåfäng är jag så vad som helst blir det förhoppningsvis inte!

Framtidens tankesmedja börjar här:
Jag kommer mest troligt inte köpa en komplett, skivbromsar är måste, ahead är ett måste, thruaxle vill jag gärna ha.

På Instagram smygtittar jag dagligen på Fairlight, Stelbel, Standert, Caad10 och SuperSix (äldre och båda Cannondale med skiva såklart!). Dyrt dyrt dyrt.. Sen har jag fått för mig att jag vill ha DuraAce 9120 gruppen, mekanisk, hydrauliska bromsar och bling!

Så tydligt sug, spec Cannondale eller stål!
IMG_0140.jpeg

IMG_0143.jpeg
IMG_0142.jpeg

Yello!

Jag såg nu att jag hade andra planer med cykel för denna sommaren, en riktig lvg! Det blev en fälgbromsad Cannondale!

Men till de mer spännande nyheterna så har jag skaffat mig en Van Nicholas Amazon Ti.
Cykeln hämtades nu i påsk och cyklat drygt 15mil på den och so far känns jag som handen och den handsken!

Bytt sedan nytt är sadel, från en tjusig B15 Shallow till beprövad relativt problemfri Power sadel! Styret från 44cm VNT till 42cm med liite flare och däck till René Stampede Pass EL.

Som jag skrev i en annan tråd så har jag tankar om däck, rack och skärmar!

Däck har jag tveeggat accepterat att René gör skönast däck och de vill jag egentligen ha, men sett till att hag tänkt cykla en brevetserie, bikepacka snabbgrus med @n3wton och förhoppningsvis mycket mer på denna cykel vill jag ha bredare (svarta!) däck! Där har jag spanat in Barlow eller Snoqualmie Pass från René, Barlow tror jag är max om jag kör med skärmar, men utan skärmar från nog enkelt 44mm plats! Men eftersom Veloform säljer vad jag vet bara René med beiga däcksidor så ropar jag efter tips på svarta sköna lättrullade däck > 34mm för torrt grus / asfalt som inte väger massor!

Skärmar:
Det vill jag egentligen ha av främst fåfänga, ett par tjusiga skärmar likt @Froste vansinnigt fina cykel tycker jag gör cykeln mer redig och mig torr, men de väger en del, limiterar däckval & jag har min CdF med fulla skärmar som har funkat galant att cykla 3-20 mil på!

Rack:
Där har jag vad jag tror är en bra plan, ett handgjort rack där bak som kan husera en drybag, de har fäste för pakethållare och v-bromsar som man kan fixa någon lätt liten hållare att passa för! Sen där fram har tyvärr gaffeln inga fästen på benen och har med det spanat in JackTheRack, ett rack som många verkar hylla, lätt att montera på och av som kan hålla en fyrkant till randoväska!

Bilagor

• IMG_2525.jpeg
    IMG_2525.jpeg
    1.1 MB · Besök: 121
  • IMG_2527.jpeg
    IMG_2527.jpeg
    1.6 MB · Besök: 111
  • IMG_2528.jpeg
    IMG_2528.jpeg
    1.5 MB · Besök: 97
  • IMG_2529.jpeg
    IMG_2529.jpeg